Waar ligt de grens van verkopen/doorzetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Deco_

Waar ligt de grens van verkopen/doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:07

Waar ligt voor jullie de grens van je paard verkopen of doorzetten als het met rijden absoluut niet gaat zoals je verwacht?
Zet je jaren door totdat het beter gaat met de kans dat jullie gewoon niet bij elkaar passen, of verkoop je snel een paard als je het rijden niet meer leuk vind?

De reden waarom ik dit vraag is dat ik nu in een dilemma zit. Mijn paard heeft een nogal sterk karakter waardoor het rijden met grote ups en downs gaat. In de ups gaat het hartstikke goed, werkt hij goed mee. In de downs komt hij of in verzet of hij ziet zoveel leuke/spannende dingen om hem heen dat hij zich afsluit voor mij.

Ik heb al van verschillende mensen hulp gehad, maar steeds bereiken we toch weer die slechte periodes. En dan gaat het niet een beetje slechter, maar dan is het rijden zo'n gevecht geworden dat ik me afvraag waar ik mee bezig ben.

Verder hoor ik van iedereen dat het zo'n leuk paard is met potentie, maar ook met een sterk karakter. Vervolgens hoor ik dat ik m aan moet pakken/stil moet zetten/ naar voren moet schoppen en ga zo maar door, maar ondertussen is er niemand die mij dat voor durft te doen Knipoog

Nou is het absoluut niet zo dat hij gemeen is, ik ben er ook nog nooit afgevallen. Maar als hij in verzet gaat gaat hij stil staan en laag stijgeren met zijn hoofd toch wel heel dicht bij mijn neus, en dat is niet fijn. Als hij zich afsluit voor mij zet hij zn oren erop, hals erop en dan heb ik niets meer te vertellen.. Ik wil gewoon verder komen, zit in de B en dat schiet echt niet op. Terwijl hij het allemaal erg goed kan, maar het lijkt alsof hij het niet wilt of zo Vork

Dus mijn vraag, hebben jullie tips en waar ligt voor jullie de grens??

upendo

Re: Waar ligt de grens van verkopen/doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:08

Heb je al gekeken of er iets mis is met zijn harachement?
Waarom verzet hij zich?
Meestal is er iets mis, een paard zal niet vaak "gewoon" zichzelf verzetten.. Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:10

Verkopen als het paard niet bij de ambities past. Wil jij het hele jaar door buitenritten maken, moet je geen sportpaard kopen dat elke keer over de rooie gaat (extreem voorbeeld).
Dus wil jij preseren in de sport, en je raakt gefrustreerd omdat het maar niet lukken wil, de downs wegen zwaarder dan de ups, ja, dan kun je beter verkopen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:14

Als ik haar beschrijving doorlees, denk ik dat het helemaal niets met het harnachement te maken heeft.

Ik weet niet goed waar het aan ligt, maar ik weet wél dat het een keer genoeg is. Als je het echt niet meer ziet zitten en meer denkt aan een ander paard om op te rijden als dat je met plezier op je eigen knol stapt, dan denk ik dat het tijd is te verkopen en op zoek te gaan naar iets wat beter bijelkaar past.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:18

@upendo. Ja ik heb het harnachement na laten kijken. Maar het is ook vreemd dat hij periodes super loopt en daarna weer periodes heel slecht. Daardoor lijkt het in mijn ogen niet op lichamelijk ongemak. Daar komt bij dat als hij zich zo afsluit, hij erg blij kijkt met zn oren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:20

Als je er zelf geen plezier meer in hebt dan zou ik verkopen zeker overwegen, maar de vraag is dus: heb je er nog plezier in?

Verder moet je inderdaad kijken of je ambities aansluiten bij het vermogen van je paard.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:22

Nicole10 schreef:
@upendo. Ja ik heb het harnachement na laten kijken. Maar het is ook vreemd dat hij periodes super loopt en daarna weer periodes heel slecht. Daardoor lijkt het in mijn ogen niet op lichamelijk ongemak. Daar komt bij dat als hij zich zo afsluit, hij erg blij kijkt met zn oren.

Is het geen optie om hem een paar keer per week door iemand anders te laten rijden?
Dan zou je kunnen kijken of het opknapt.
Maar als je echt geen plezier meer beleeft aan het rijden, dan zou ik toch gaan overwegen om te verkopen.
Paardrijden gaat (Volgens mij) in de eerste plaats om plezier.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:25

Ja klopt, het gaat mij ook om het plezier. In de periodes dat het zo goed gaat heb ik er ook echt heel veel plezier in. Daar komt bij dat hij in de omgang ook gewoon helemaal super is..

Het vermogen van het paard is erg goed, heeft volgens kenners echt de potentie om echt te presteren..
Daarom is het ook zo moeilijk. Hij kan het wel, maar het komt er op veel momenten gewoon niet uit.

Edit: Aan de mogelijkheid om hem een paar keer in de week door iemand anders te laten rijden heb ik ook al gedacht. De instructeur die mij het meest kan helpen zit alleen door de weeks aan de andere kant van het land. Verder mag er eigenlijk bij ons op stal ook niemand anders lesgeven/paarden voor iemand anders rijden dan de instructrice van daar en haar instructrice.. Probleem is dat de ene er niet op durft en ik de andere er niet op wil hebben..

Ik kan nu dus wel weer een paar lessen nemen bij die fijne instructeur, maar ik heb dus gewoon geen idee of dat weer een oplossing is voor korte termijn. Ik heb niet de mogelijkheid om voor altijd elke week bij hem te komen lessen aangezien ik zelf geen trailer heb en hij dus bij ons op het terrein geen les mag geven.

Verder heb ik wel gewoon 1 keer per week verenigingsles, maar ik heb straks ook fulltime stage waardoor ik daar ook mee moet stoppen. Ook gaat het zelf rijden vaak beter dan in die les..
Laatst bijgewerkt door _Deco_ op 02-06-08 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:27

Nicole10 schreef:
Ja klopt, het gaat mij ook om het plezier. In de periodes dat het zo goed gaat heb ik er ook echt heel veel plezier in. Daar komt bij dat hij in de omgang ook gewoon helemaal super is..

Het vermogen van het paard is erg goed, heeft volgens kenners echt de potentie om echt te presteren..
Daarom is het ook zo moeilijk. Hij kan het wel, maar het komt er op veel momenten gewoon niet uit.

Krijg je privélessen enz?
Misschien kan je instructeur/instructrice helpen om het "eruit te rijden"?

Keukenkast

En medisch is het allemaal helemaal in orde?

Uppojono

Het lijkt echt alsof je mijn paard en mijn probleem beschrijft.. Het onderwerp van het topic past er ook nog eens goed bij :p..

Ik heb een inmiddels 13-jarige ruin en het gaat ook met ups en downs. En toch wat je al beschrijft, wanneer het niet in het harnachement zit, is het een kwestie van aanpakken. Vooral met die paarden met zo een sterk karakter. Stil staan, wanneer het werk hem niet meer aanstaat, steigeren wanneer je hem toch voorwaarts wilt krijgen, bokken wanneer je hem een tik geeft.. Ik heb heel vaak op het punt gestaan om hem te verkopen, en elke keer wanneer ik hem te koop zet, besef ik me dat het dan blijvend is. Mijn paard heeft ook heel goede kanten, het is een grote knuffel, zou me in het parcours nooit laten staan. Dus dan haal ik hem maar weer van marktplaats..

Met een paard met zo een karakter zal je altijd wel een beetje blijven uitproberen, maar in die periodes moet je consequent blijven. Idd wat je zegt is het moeilijk om iemand te vinden die het voordoet, maar het is ook een probleem tussen jou en je paard. Een maand geleden zaten we ook even weer in een dip, stoppen, slaan tegen het been, steigeren, toen was mijn instructeur erbij en moest ik dus even heel consequent zijn. Het heeft geholpen, meneer heeft even weer door dat ik de baas ben en hij gaat nu weer super. Maar er komt heus weer een tijd, dat er weer protest komt. En dan zoek ik wel weer even hulp erbij. Ik zelf kan het verkopen dus niet..

Ik denk dat je voor jezelf heel duidelijk moet stellen wat je doelen met dit paard zijn en of dat met hem is te bereiken. Indien dit niet het geval is, is het in mijn ogen beter hem te verkopen..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:36

De grens.... die is persoonlijk. Uiteindelijk heb je een paard toch voor je eigen plezier, als jij geen klik/band voelt of je komt gewoon niet uit de problemen. Dan kan het goed zijn dat je beslist dat iemand anders misschien beter uit de voeten komt met je paard.

Ik denk dat het goed is om eens te gaan nadenken waar de problemen écht liggen. Mis je een klik? mis je de vaardigheden of de handigheid? Heeft je paard problemen in het gedrag onder het zadel? Komt dit doordat het lichamelijk moeilijk voor je paard is? Door eerdere problemen?

Verbeteringen zijn dan mogelijk op het gebied van gezondheid en welzijn, denk aan lichamelijke verbeteringen of in de vorm van stalling. Op het gebied van gedrag, dus opvoeding, training (door een ander) en les.
Zie ook de dingen die hierboven worden genoemd.

Waar een wil is is een weg, maar je moet dan wel motivatie houden, en dat kan moeilijk zijn als je de klik mist of dat het gewoon héél erg moeilijk is je paard steeds uit een slechte periode te krijgen.
Dus kijk ,denk, voel en eventueel probeer eens het een en ander, aan de hand daarvan hak je meestal een knoop door.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:37

upendo schreef:

Nee ik krijg geen privelessen meer. De instructrice van stal kan me niet helpen en durft er zelf ook niet op. De andere die daar wel eens komt wil ik er liever niet ophebben.
Ik heb nog wel een paar lessen van een andere instructeur gehad. Dat ging op zich heel goed, tot hij weer echt aan het werk moet. De eerste les was echt voorwaarts voorwaarts voorwaarts, maar zodra je m dan weer iets terugpakt naar arbeidstempo wordt hij op een gegeven moment weer vervelend. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om daar elke week heen te gaan wegens gebrek aan trailer. En hij mag ook niet bij ons op het terrein lesgeven....

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:41

Nicole10 schreef:
upendo schreef:

Nee ik krijg geen privelessen meer. De instructrice van stal kan me niet helpen en durft er zelf ook niet op. De andere die daar wel eens komt wil ik er liever niet ophebben.
Ik heb nog wel een paar lessen van een andere instructeur gehad. Dat ging op zich heel goed, tot hij weer echt aan het werk moet. De eerste les was echt voorwaarts voorwaarts voorwaarts, maar zodra je m dan weer iets terugpakt naar arbeidstempo wordt hij op een gegeven moment weer vervelend. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om daar elke week heen te gaan wegens gebrek aan trailer. En hij mag ook niet bij ons op het terrein lesgeven....

Ik denk eerlijk gezegd dat het een paard is voor de recreatie.
Ik ken 'm natuurlijk niet, maar ik heb zelf ook erg vaak op een paard gereden dat, als hij aan het werk moest, ging staken.
Hij vond het daarentegen heerlijk om buitenritjes ed te maken.
Misschien moet je nog eens nadenken over wat je nu echt wilt; Verder komen in de sport (met een ander paard?)
of het rustiger aan doen en meer de recreatieve kant op gaan (met je huidige paard.)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:43

Hoi

Ik ken jouw probleem ik kocht ooit een paardje van anderhalf jaar Cheyen een zwarte Appaloosa. Zijn moeder was een draak dat wist ik die ging steigeren als ze aan het werk moest die was nooit braaf. Ik had het kunnen weten denk ik dat cheyen ook zo zou kunnen worden. Zijn vader werd nooit wat mee gedaan alleen fokken dus ik wist niet hoe die onder het zadel was.

Ik heb cheyen 7 jaar gehad en toen was ik op. DA heeft hem helemaal van totp tot teen na gekeken niks te vinden.
Andere mensen gooide hij eraf. Ik heb reuma daar door werd het ook steeds moeilijker en hij had hed door niemand durfde met hem meer naar het strand. als hij iets eng vond gingen hij rennen en dan zat er geen rem meer op.

ik heb hem verkocht aan een meisje die op de veluwe woont ze woont in Ede nu geloof ik en de uitdaging met hem aan durfde. Ze heeft hem nog steeds hij is nu 14. Hij heeft zijn momenten dan kan hij M2 oefeningen lopen maar hij kan er zo de brui aan geven dat hij 2 maanden niet voor je wil werken en dan gaat ze springen met hem om veel naar buiten. En zij heeft als voordeel waar zij rijd is geen verkeer dus als hij wil rennen gaat hij zijn gang maar, hij stopt van zelf wel.

Ik ben heel blij dat ik hem verkocht heb toen en dat hij een super baasje heeft gekregen.
Haha!

En je hebt een paard voor je plezier het kost een hoop geld. En soms als je er alles aan gedaan hebt dan houde het geduld een keer op. En het ligt soms echt niet aan de ruiter het kan ook aan het paard zijn karakter liggen.
En het moet echt klikken met elkaar. respect, vertrouwen en geduld zijn heel belangrijk, en liefde is ook heel belangrijk Knipoog .

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:45

hmm vreemd dat je geen les mag hebben van iemand anders. zou ik niet leuk vinden.

maar indd. wat mij het handigste lijkt is er wel een tijdje iemand anders op te zetten. of zelf eventueel een tijdje een ander paard te rijden,.

misschien is het paard gewoon vervelend. misschien ben jij vervelend. maar misschien is het wel de combinatie.

ik heb het ook gehad met mijn paard. elke keer als weer een stapje verder wou kwam hij ontzettend in verzet.

ik heb hem uiteindelijk verkocht..
mijn pbbox staat open

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:46

Goede vraag waar die grens ligt.

Ik heb daar zelf een leuk voorbeeld van staan, een merrie die hele periodes nouwelijks te rijden is omdat ze zo dwars wordt dat het gewoon gevaarlijk is. Diezelfde merrie kan in de goede periodes geweldig leuk lopen.

Verder is het een ontzettend lief en mensgericht ding. Er zit totaal geen kwaad in. Buitenrijden is zonder andere paarden geen optie, omdat mevrouw compleet in paniek raakt en naar huis vliegt. Aan de hand buiten hetzelfde rondje wandelen dan weer wel.

Ik heb ook al regelmatig gehoord 'vooruit schoppen', 'aanpakken', 'harder bit erin' (iedereen die nieuw komt op stal besluit dat ik sporen nodig heb, en een veel langere zweep en minimaal een stang) 'doortrappen die hap'. Niemand echter die het voor elkaar krijgt. En ook een leuke 'als ik jou was zou ik haar verkopen'. Jammer dat niemand mij is. Ze is helemaal mijn meisje ik ben zo gelukkig met haar...

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:47

Als je er geen lol meer in hebt, zou ik hem verkopen.
Je zegt ook fijne stukken met hem te hebben, hoe lang ben je nu met hem bezig?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:48

voel je niet schuldig als je besluit om je paard te verkopen!! paardrijden moet leuk zijn, als jij elke dag met tegenzin naar je paard moet, dan voelt hij dat ook aan. Dan is het misschien beter om uit elkaar te gaan.

mijn merrie heeft ook haar ups en downs, maar die downs vallen meestal samen met haar hengstigheid, dus daar kan ik wel mee leven, die week in de maand doen we gewoon wat rustiger aan.

veel succes met je beslissing!!

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:52

Kelly_ann schreef:
De grens.... die is persoonlijk. Uiteindelijk heb je een paard toch voor je eigen plezier, als jij geen klik/band voelt of je komt gewoon niet uit de problemen. Dan kan het goed zijn dat je beslist dat iemand anders misschien beter uit de voeten komt met je paard.

Ik denk dat het goed is om eens te gaan nadenken waar de problemen écht liggen. Mis je een klik? mis je de vaardigheden of de handigheid? Heeft je paard problemen in het gedrag onder het zadel? Komt dit doordat het lichamelijk moeilijk voor je paard is? Door eerdere problemen?

Verbeteringen zijn dan mogelijk op het gebied van gezondheid en welzijn, denk aan lichamelijke verbeteringen of in de vorm van stalling. Op het gebied van gedrag, dus opvoeding, training (door een ander) en les.
Zie ook de dingen die hierboven worden genoemd.

Waar een wil is is een weg, maar je moet dan wel motivatie houden, en dat kan moeilijk zijn als je de klik mist of dat het gewoon héél erg moeilijk is je paard steeds uit een slechte periode te krijgen.
Dus kijk ,denk, voel en eventueel probeer eens het een en ander, aan de hand daarvan hak je meestal een knoop door.

Je hebt helemaal gelijk. De klik is er zeker, met name in de omgang. Hij staat altijd los in het gangpad, loopt los achter me aan, dat soort dingen. De vaardigheden en handigheden mis ik misschien ja. Ik heb nooit echt op heel hoog niveau dressuur gereden, maar ik kan toch de meeste mensen wel helpen. Hij heeft echt problemen onder het zadel, verder gaat alles helemaal super en is ook in de omgang dus niet dominant of zo. 'Kenners' (of mensen die zich zo noemen Knipoog ) zeggen altijd dat hij lichamelijk niks te kort komt. Ook de stalling is helemaal super, hij staat overdag buiten en 's nachts binnen en krijgt goed voer.

Ja die motivatie is soms erg ver te zoeken.. Ik ben al 2 jaar bezig met dit op te lossen en ik word er nu wel een beetje wanhopig van Sigaar

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:54

upendo schreef:
Ik ken 'm natuurlijk niet, maar ik heb zelf ook erg vaak op een paard gereden dat, als hij aan het werk moest, ging staken.
Misschien moet je nog eens nadenken over wat je nu echt wilt; Verder komen in de sport (met een ander paard?)
of het rustiger aan doen en meer de recreatieve kant op gaan (met je huidige paard.)

Ik heb meer het gevoel dat het juist een sportpaard is maar dat ik nog niet zo ver ben om m ook echt zover te krijgen dat hij naar me luistert Knipoog
Het is absoluut geen paard voor bosritjes..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:55

Nicole10 schreef:
upendo schreef:

Ik heb meer het gevoel dat het juist een sportpaard is maar dat ik nog niet zo ver ben om m ook echt zover te krijgen dat hij naar me luistert Knipoog
Het is absoluut geen paard voor bosritjes..

Misschien zou je dan kunnen overwegen om het met een andere methode voor elkaar te krijgen?
NH? Parelli?
het hoeft niet voor altijd, maar misschien gaat hij dan beter luisteren?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:55

Je wilt graag de sport in maar met dit paard kom je op deze manier niet ver.
Je wilt graag veel plezier hebben maar met dit paard is het alleen maar in periodes mogelijk.
Je hebt zelf het idee dat hij het liever niet aan het werk wil, of dat je hem iig niet kunt overtuigen.

Is die grens dan al niet bereikt? Zeker gezien je dit topic opent?

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:58

jolentinus schreef:
hmm vreemd dat je geen les mag hebben van iemand anders. zou ik niet leuk vinden.

maar indd. wat mij het handigste lijkt is er wel een tijdje iemand anders op te zetten. of zelf eventueel een tijdje een ander paard te rijden,.

misschien is het paard gewoon vervelend. misschien ben jij vervelend. maar misschien is het wel de combinatie.

ik heb het ook gehad met mijn paard. elke keer als weer een stapje verder wou kwam hij ontzettend in verzet.

ik heb hem uiteindelijk verkocht..
mijn pbbox staat open

Nee inderdaad, dat is het ook niet..

Ik denk inderdaad dat het een combinatie is van beide. Als hij vervelend is en hij houdt niet op, heb ik het de laatste tijd al snel dat ik ook vervelend wordt. Het duurt gewoon te lang, ik wil verder. Het liefst met hem..
Het is inderdaad steeds als er een stapje bij moet. De B zou ik makkelijk door moeten komen als hij loopt zoals hij thuis kan lopen. Is hij op een nieuw terrein is zijn aandacht gewoon absoluut niet bij mij. Dat komt na een kwartier losrijden helemaal goed, maar als ik dan de ring in moet heb je geen kwartier tijd om hem weer aan nieuwe dingen te laten wennen..

Heb je er ooit spijt van gehad dat je m verkocht hebt?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:59

Misschien lekkere buitenritten maken, misschien vind het paard de dressuur wel helemaal niet leuk. Endurance of misschien western ?
Als jij dat niet leuk vind toch eens proberen en vind hij het leuk en jij niet afwisselen of dan toch verkopen ?