Wat is inrijden en doorrijden nou precies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Wat is inrijden en doorrijden nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 12:15

Hallo,

Misschien een beetje een stomme vraag, maar omdat ik het niet goed weet, plaats ik maar een berichtje. Bij het beleren van een paard wordt vaak gesproken over het eerst zadelmak maken, vervolgens het inrijden en daarna het goed doorrijden van het paard. Ik weet wat zadelmak maken is, met hangen en de hele rattaplan, maar wat is inrijden en doorrijden nou precies?

Momenteel rijd ik een 5-jarige merrie die nog vrij groen is, omdat haar ruiter tijdelijk niet kan rijden vanwege een botbreuk. Haar ouders zeggen steeds maar weer dat het goed is dat ik er nu op rijd, want dan is het dier tenminste goed doorgereden als hun eigen dochter er weer op kan. Ja, dat zal best, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat doorrijden nu dus is. En hier op Bokt is er vast wel iemand die me dat kan uitleggen Clown

Ik heb al bij de FAQ en op de Bokt-Wiki gekeken, maar daar kon ik dus niks vinden.

Groetjes, Daphne.

CM_

Re: Wat is inrijden en doorrijden nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:22

Ik versta eronder dat het dier wat bij word gebracht tijdens het doorrijden, dwz dat ie daadwerkelijk wat leert, beginnend bij de basis.
Dus hij leert oefeningen bij, meer balans, mooie aanleuning etc etc,

8nnemiek

Re: Wat is inrijden en doorrijden nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:30

Ja Inderdaad
Zadelmak maken: het paard aan het zadel laten wennen, zodat hij het zadel goed verdraagt tijdens het lopen en zich zonder problemen laat op- en afzadelen.
Inrijden: Het paard laten wennen aan de ruiter, de basisgangen leren onder de ruiter, en de basiscommando's (sturen, gas en rem)
Doorrijden: Evenwicht en balans laten vinden, ontspannen leren lopen, achterhand eronder laten komen, laten nageven. Dressuuroefeningen als wijken enzo horen daar nog niet bij volgens mij.