waarom doet een paard iets voor je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

waarom doet een paard iets voor je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 11:48

Las het boek Vrijheidsdressuur en er stond ook een soort vraag in waar blijkbaar de meningen nogal over verschillen.

Waarom doet een paard iets voor je?

polly2

Re: waarom doet een paard iets voor je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:57

Omdat een paard een kuddedier is en graag doet wat de kuddeleider vindt dat het moet doen. Omdat zijn instincten hem dat ingeven.
Ditzelfde geldt voor honden...maar bijvoorbeeld weer niet voor katten...die laten zich dan ook niet of nauwelijks trainen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:20

Er zijn hier in mijn ogen twee mogelijkheden:
1. Om geen straf/slaag te krijgen, de negatieve aanpak
2. Om de beloning te krijgen, de positieve aanpak
Die beloning kun je weer onderverdelen in de mentale beloning (acceptatie in de kudde, een goed woordje) en de fysieke beloning (een snoepje, een kriebel, of bijvoorbeeld rust en tijd om te slapen)

Katten houden trouwens ook wel van de fysieke beloningen. Die van ons kan zitten, liggen, omrollen, pootje geven, rechtop staan, mauwen.. allemaal voor een snoepje Tong uitsteken

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:57

Een paard doet iets omdat hij door 'druk' gemotiveerd wordt om iets te doen. Zelfs een beloning in de vorm van een snoepje is 'druk'. Een paard dat dorst heeft, zal op zoek gaan naar water, dat is 'druk'. Mensen associeren 'druk' vaak met iets negatiefs, maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:39

Wij zijn het "roofdier" en het paard is het "prooidier". Als paarden doorhebben dat jij ze niet direct gaat verslinden, zien de meeste paarden in dat ze geen andere keuze hebben dan zich overgeven en aansluiten bij het "roofdier", vanuit de gedachte van een kuddedier gezien heeft het paard dan meer kans op "overleving" dan dat het alleen is.

Dit geld in elk geval bij jonge/ groene paarden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:47

Dat klopt toch niet helemaal..
Een goede ruiter/verzorger moet de kuddeleider zijn, de alfamerrie, en geen roofdier
Jij hebt het over het breken van een paard.. das echt de verkeerde manier vind ik.. Dan wordt een paard inderdaad zover psycisch afgetakelt totdat het niet meer wil wegrennen van een roofdier en zich dus eigenlijk wil laten opeten..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:44

Waarom mn paarden iets voor me doen?

Omdat ik het ze met respect vraag en dan doen ze graag wat ik van ze verlang

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:09

Inderdaad wat MysticTinker zegt, ik denk ook dat je de alfamerrie moet "spelen". Jij bent de leider, jij moet aangeven wat je van je paard verlangt, zolang jij hem met respect behandeld zal hij graag voor je werken Lachen

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 21:06

In dat boek werd beweerd dat sommige mensen beweerden dat je paard het deed uit respect voor jou.

De schrijfster meende dat het om van die 'vervelende' prikkel (been zweepje enz.) af te komen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:55

Dat wat silfie35 zegt klopt wel, maar daarom is het ook slim om als je paard gereageerd heeft op de 'vervelende prikkel' om daarna 'rust' te geven (de vervelende prikkel te stoppen). Dat is dan zeg maar de beloning voor het reageren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:57

Ik denk ook wel dat een paard in de gaten heeft dat de leider over het algemeen het beste met hem voor heeft. Als hij luisterd is hij veilig en wordt hij beschermd. Maar dan moet je wel de duidelijke leider zijn natuurlijk Tong uitsteken

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:07

Omdat we ze dwingen. Je kunt het niet vragen. Het is óf jij de baas, óf het paard. Dat vind ik eigenlijk best jammer.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:11

Hoe wil jij een paar honderd kilo dwingen. Beetje rare gang van zaken.

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:21

Ik denk dat het paard het zeker ook wel uit respect wat voor je doet... moet je nagaan... als een paard iets doet wat wij niet willen krijgt hij daarvoor een correctie.
Zodra hij het wel goed doet een beloning Bloos
Je zal toch echt nooit iemand zien die als zijn paard met hem de bak uit rent (ofzoiets) hem een schouderklopje geeft en zegt: goedzo, braaf paard Clown

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:06

LADPR schreef:
Hoe wil jij een paar honderd kilo dwingen. Beetje rare gang van zaken.

Door druk te geven in de vorm van (onder andere):
zweep
voer
sporen
halster
stemhulp
bit
lichaamstaal
ga zo maar door

Als een paard kon kiezen zou die echt wel 24/7 op het land staan met vriendjes!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:09

Dus jij vind een stemhulp al dwingen?

Als ene paard kon kiezen ging hij lekker met een kudde de vrije natuur in en niet in een weiland staan

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:11

@ Fitch: heb je dat wel eens gevraagd dan? Lijkt me meer denken vanuit een mensengedachte, we zullen nooit weten wat een paard het liefst zou willen tenzij het paard het echt aan zou geven, mja dat doen ze nu eenmaal niet.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:17

LADPR schreef:
Dus jij vind een stemhulp al dwingen?

Als ene paard kon kiezen ging hij lekker met een kudde de vrije natuur in en niet in een weiland staan

Natuurlijk is een stemhulp dwang. Het is de oorzaak dat 't paard iets doet. Als jij 'draf' roept en je paard gaat niet in draf spoor je 'm aan. Paard leert na een tijdje dat ie maar beter gelijk kan gaan draven, want anders kom je met sterkere middelen. En ja, de vrije natuur is natuurlijk ideaal. Maar in Nederland kan dat helaas niet, behalve op een aantal mooie graasgebieden, die optie lijkt me niet echt reëel.

Myour schreef:
@ Fitch: heb je dat wel eens gevraagd dan? Lijkt me meer denken vanuit een mensengedachte, we zullen nooit weten wat een paard het liefst zou willen tenzij het paard het echt aan zou geven, mja dat doen ze nu eenmaal niet.

Gevraagd heb ik 't nooit, nee. Het is heel makkelijk om daar achter te komen. Toen ik nog veel reed moest er echt wel wat dwang aan te pas komen. Enkele voorbeeldjes: als ik een paard van het weiland naar de stal verplaatste moest ik 'm wel een halster aandoen (op misschien 1 hele brave uitzondering na) anders was alles interessanter dan het weggetje daarheen en kwamen er problemen met auto's etc., bij het rijden moest ik wel een halster/hoofdstel om doen, anders ging 't paard alle kanten op, behalve waar ik heen wilde, en als ie ging schrapen tijdens het poetsen corrigeerde ik 'm omdat het anders niet zo fijn was voor z'n hoefjes.
Conclusie: als je geen dwang mag gebruiken zou je niets, maar dan ook niets met je paard kunnen (nee, ook geen Natural Horsemanship want dat gaat om lichaamstaal). En als je paard zo graag alles met jou zou willen doen, zou je heus geen halster nodig hebben om 'm naar binnen te brengen.
Het kan natuurlijk wel in meerdere of mindere mate zo zijn dat een paard graag wil. Ik heb paarden meegemaakt die niet te vangen waren, maar ook paarden die naar het hek renden als ik verscheen en hun neus zo'n beetje in 't halster duwden. Tsja, die willen dan iets liever.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:19

Nou dus heb je je antwoord. Sommige paarden willen graag werken voor mensen, anderen niet. Voor ieder paard anders dus! Mijn paard komt ook meteen aangelopen zodra ik kom aangelopen en ik kan d'r zonder halster overal mee naartoe nemen zonder dat ze wegloopt. Ben ik overigens erg blij mee ^^

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:22

Myour schreef:
Nou dus heb je je antwoord. Sommige paarden willen graag werken voor mensen, anderen niet. Voor ieder paard anders dus! Mijn paard komt ook meteen aangelopen zodra ik kom aangelopen en ik kan d'r zonder halster overal mee naartoe nemen zonder dat ze wegloopt. Ben ik overigens erg blij mee ^^

Kun je haar dan ook rijden zonder hulpen te geven?

Myour

Nou ze is twee dus het zou nogal zielig zijn als ik daar antwoord op kon geven Knipoog

LADPR

wat een onzin zeg. Mijn stemhulp is niet dwingend dat is gewoon een vraag

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:24

Myour schreef:
Nou ze is twee dus het zou nogal zielig zijn als ik daar antwoord op kon geven Knipoog

Oeps, sorry, dat zou inderdaad een beetje zielig zijn. Clown Nou ja, ik ben blij dat je paard graag naar je toe komt.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:24

LADPR schreef:
wat een onzin zeg. Mijn stemhulp is niet dwingend dat is gewoon een vraag

Wat doe jij dan als je paard niet reageert op je stemhulp?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:25

Mijn paarden reageren altijd op mijn stemhulpen