de Voest manier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

de Voest manier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 09:43

Nu heb ik zo half internet af gehad + de site van Emiel Voest doorgespit, maar nergens staat nou wat zijn manier van beleren inhoudt. Wel in ieder geval dat het met veel ontspanning en zonder geweld gaat, dus ik wil zeker meer weten over deze manier van beleren (voor m'n eigen paardje). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze manier van beleren? En dan vooral: hoe gaat deze manier in z'n werk?

intral

Re: de Voest manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:29

Heb er eigenlijk nog nooit van gehoord?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:30

Pb me maar Myour met vragen o.i.d. , ik heb hier een hele lange tijd mee gewerkt Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:32

ik heb evt nog wel 2 videobanden in de aanbieding, pb maar

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 16:37

@ _Skess_: bedankt Haha!
@ trustHim: hm ik denk dat m'n moeder me afmaakt als ik nog meer geld ga uitgeven (a)..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:47

hihi voor 16 euri inc verzenden zijn ze voor jou Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:54

Wat wil je weten? Emiel Voest werkt o.a. met los werken (in de round pen, werken op lichaamstaal) en met grondoefeningen (wijken voor druk e.d.). Hij rijdt paarden graag bitloos in of eventueel met leren bitje. En verder werkt hij ook met de lange lijnen e.d.
Ik heb veel van zijn methode overgenomen en vind het erg prettig. Mijn paard ook, overigens. Lachen

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:57

Ben net bezig met "Fase I" (ik word begeleid en lees het boek) en ik moet zeggen... het is een uitvinding voor mij en mijn paard. Het heeft me de ogen geopend en dat meen ik echt. Ik zie dingen van mijn paard (ik doe veel observatie) die ik eerst nooit zag.
Ik kan ontspannen en dat is voor mij het belangrijkst.
Ik doe niet alles wat in het boek staat enzo hoor, ik doe ook veel op mijn eigen gevoel maar de basisdingen (zoals loswerken etc) dat heeft me onwijs geholpen om de band met mijn paard te versterken en te verduidelijken.

Als je vragen hebt ofzo pb maar Knipoog

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:08

Skess heeft me ook al erg goed geholpen, ben er erg blij mee. Hiervoor reed ik ook altijd met bit maar de vraag: waarom rijd je eigenlijk mét bit en niet zonder? ... heeft me echt aan het denken gezet. Heb vandaag voor het eerst een bitloos hoofdstelletje omgedaan en m'n paardje reageerde er meteen al goed op. Bij een piepkleine ophouding (NAAST het paard!) bleef ze meteen stilstaan en als ik iets meer druk hield ging ze meteen achteruit!

@ RZDLover: zal zo meteen even PB sturen =)
@ Nadya: ik heb van Emiel Voest onder andere dubbele lange lijnen besteld, trainingshalster, bitloos hoofdstel, leadrope en drie boekjes (grondwerken, loswerken en werken met dubbele lange lijnen) en hier wil ik dan ook mee gaan werken.

M'n eigenlijke hoofdvraag heeft Skess al grotendeels uitgelegd (ben ik super blij mee! Haha!) en dat was wat het beleren via de Voest manier echt inhoud (vanaf longewerk (en werk met dubbele lange lijnen) totdat je echt op je paard zit).

En natuurlijk hoe je de band met je paard kunt versterken (en een betere leiderspositie kunt verkrijgen).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:14

Myour, succes ermee Lachen !!! Het is een hele fijne methode, al hoewel ik op een gegeven moment verder wilde (nu doe ik iets tussen Parelli en KF Hempfling in).

Overigens beviel dat bitloze hoofdstel mij niet (kruislings systeem). Zo'n bitloos hoofdstel (en je hebt vele soorten daarin) waar mijn paard echt fijn op reageerde, is voor mij een enorme zoektocht geweest (ik rij mijn Sam ook bitloos in momenteel en dat bitloos rijden hou ik er in, hoor. Zie ook het nut van een bit niet meer zo). Knipoog

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:17

@ Nadya: hoezo beviel het jou dan niet? Ik weet nog niet of het 100% gaat bevallen maar ernaast ging het in ieder geval uitstekend moet ik zeggen. Ze reageerde op de allerkleinste beweginkjes (misschien ook een indicatie dat het nog (erg) gevoelig bij haar ligt). Moet wel zeggen dat ik al met haar geoefend heb met wijken voor druk. Mag ik misschien vragen wat voor bitloos hoofdstel je dan nu gebruikt voor je paard? Ben er wel benieuwd naar (=

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:28

Mijn paard is nog aan het wisselen en dan is die druk op de kaak niet fijn. Hij had er echt last van, dus ik ben vrij snel gestopt hiermee. Daarbij ben ik niet erg gecharmeerd van de release van het kruislingse systeem. Ik heb een vrij stug paard, die er tegenin gaat met alle gevolgen van dien. Als zo'n neusriem dan te strak blijft zitten, tja...... Ik heb van alles geprobeerd, side pull, Dr. Cook, cross rope bridle, een andere kruislingse (ruitersportshop.com) en ben blijven hangen bij een gewoon touwhalster en de PmP (www.paardenmetplezier.eu). Die laatste staat ook in mijn profiel (met ringetjes op de neusriem). Een vrij kostbare, maar de moeite waard, want hij is heel duidelijk en je werkt niet meer met zo'n release systeem.

Weet je, het ligt echt aan verschillende factoren Lachen . Het is gewoon een kwestie van uitproberen en als jouw paard goed wijkt voor druk, misschien is het dan wel fijn voor jullie. Het is zoiets persoonlijks. Overigens ben ik ook veel bezig met wijken voor druk, hoor, want met deze optomingen moet mijn paard er ook op reageren natuurlijk....... Knipoog

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:32

Ik ben ooit een keer bij een clinic van hem geweest, vond het wel interresant, misschien is dat wat?
Het gaat om ontspanning idd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:35

Nou, om ontspanning... Het gaat er om dat je meer leert denken vanuit het paard en je aanpast aan het paard qua communicatie. Dat je dingen op een rustige manier aanleert zoals 'het wijken voor druk'. Dat we een paard beter voorbereiden op zijn verdere leven als rijpaard. Daar gaat het om, volgens mij....... Emiel vindt ook dat we naast de training het paard een paardenleven moeten geven, dus buiten in de kudde. Dat ben ik helemaal met hem eens..... Ja

Myour, leuk paardje trouwens, die Swieber van jou. Haha!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:48

@ Nadya: Dat wisselen, dan kan ze er inderdaad last van krijgen. Gelukkig is dat trainingshalster ook geschikt om mee te rijden dus =) dat is al een stuk 'losser' dan een bitloos. Mocht ze er ondanks alles ook daar last mee krijgen, dan kijk ik dan wel weer verder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:02

Gelijk heb je, hoor, Myour. En er zijn zoveel mensen die tegenwoordig ook graag bitloos rijden, dat je zo'n optoming zo weer kunt verkopen. Ik was die van mij ook zo weer kwijt voor een mooi bedrag. Knipoog

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 07:44

Ik heb op school 1 les van hem gehad.. mochten we onze eigen paarden meenemen.
Ik vond het wel grappig.. meer omdat we schriktraining gingen doen..
aan de ene kant heeft hij wel een goede kijk op paarden, en het werken daarmee.. maarja, dat halster dat ze om moeten, is toch wel wat scherp achter de oren, ja als je daar goed aan trekt, volgt je paard je wel hoor..

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 07:50

Ik gebruik geen touwhalster, gewoon zijn eigen halster.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 10:31

@ MaaikeMo: heb inmiddels een aantal boekjes van hem doorgespit, en heb dat halster zelf ook. Moet zeggen dat Swieb er zeer goed op reageert. En het is idd scherper dan een normaal halster, omdat de druk over een relatief kleiner oppervlakte verdeeld wordt. Maar het is ook niet de bedoeling om er constant aan te trekken, maar juist als je paard niet reageert de druk vergroten en de druk meteen weg te laten vallen als je paard wél reageert. Het verschil tussen 'druk' en 'geen druk' is veel groter met zo'n touwhalster dan met een 'normaal' halster. Mja, wat ik dus probeer te zeggen: ik vind het prettig werken (=

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:47

MaaikeMo schreef:
Ik heb op school 1 les van hem gehad.. mochten we onze eigen paarden meenemen.
Ik vond het wel grappig.. meer omdat we schriktraining gingen doen..
aan de ene kant heeft hij wel een goede kijk op paarden, en het werken daarmee.. maarja, dat halster dat ze om moeten, is toch wel wat scherp achter de oren, ja als je daar goed aan trekt, volgt je paard je wel hoor..

Je mag ook niet trekken aan dat halster. Knipoog
Je moet er met beleid mee omgaan, daarom vind ik het niets als de leskinderen op onze stalling even met mijn paard willen gaan wandelen (dat vragen ze regelmatig).
Die trekken en rukken er op los, tja, dat wil ik echt niet hebben. Overigens sleurt mijn paard ze rustig alle kanten op met touwhalster, hoor, hahaha.... Hoe strakker je hem houdt, hoe meer je trekt, des te meer zegt mijn paard 'toedeloe, naar jou luister ik niet'.
Hou je hem gewoon losjes, geen gepluk en geruk, gebruik je je lichaamstaal goed, doet hij alles voor je. Haha!