Steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mich_x

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 20:15

Ik ben pas begonnen aan een 4jarige, maar op momenten heeft ze geen zin meer aan gaat ze kaarsrecht in de lucht staan. Ik ben bang dat ze eens achterover gaat vallen (echt ruimdenkend is ze niet, ze doet wel meer domme dingen zonder na te denken, zoals half over de omheining klimmen en dan niet meer terugkunnen).

Zijn er mss speciale riemen die ervoor zorgen dat het paard niet zo rap/hoog steigert? Zijn deze ook goed in werking & goed voor het paard of is het niet zo goed om deze dingen te gebruiken?

Ken niet zo heel veel van die hulpdingetjes, dus dacht dat k het maar eens aan jullie moest vragen:D

Groetjes,
x

Roos_s

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:37

zou niet snel met hulpmiddelen beginnen, want als het paard dan steigert heb je grote kans dat die door een beperking schikt en dan juist achterover slaat... Zou proberen op de momenten dat ze geen zin heeft teugel geven en voorwaarts drijven.. zou niet met hulpmiddelen aan de gang gaan, heb nl wel eens gezien dat paarden juist daardoor omklappen...

succes nog!

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 20:39

Ok bedankt!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:39

Op zich is de beste aanpak bij steigeren, flink voorwaarts rijden. Een paard dat voorwaarts is, kan niet steigeren.

Maar anders wat: een paard dat zo steigert, kan je het beste even uitbesteden aan een professional. Zelf prutsen kan leiden tot hele gevaarlijke situaties!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:39

Probeer aan te voelen dat ze inhoudt voordat ze steigert en dan direct heel voorwaarts houden. Hou de oefeningen simpel, maak het niet te moeilijk en belonen als het goed gaat. Als hulp zou je ene martingaal kunnen omdoen, omdat dit voorkomt dat ze haar hoofd extreem hoog kan brengen maar verder zou ik niet aan andere hulpteugels beginnen.

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 20:40

Ok bedankt allemaal:) dan weet ik dat ik daar nit aan moet beginnen!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:40

Mocht er medisch gezien niets mis met haar zijn en steigert ze uit koppigheid dan zou ik haar tijdens (of vlak na) haar steiger-aanval Clown goed boos op haar worden dmv bijv. een goede tik geven en je stem verheffen en meteen flink aan het werk zetten => in een stevige arbeidsdraf de bak door gaan etcetc.

De merrie van een vriendin van mij had rond dezelfde leeftijd precies hetzelfde probleem.
Op een gegeven moment wilde ze haar stal niet in/uit , het land niet op/af, de bak niet in/uit wat ze uitte in steigeren.
Het leek echt een puberfase te zijn waar ze op een gegeven moment ook zo weer mee stopte.
Het enige wat hielp was goed op haar kop geven en aan het werk zetten.

succes ermee

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:41

Goed voorwaarts rijden, en mee geven met de hand. Inderdaad niet aan hulpmiddelen beginnen, dan heb je ook nog de kans dat ze idd door schrikreactie achhter over valt. Verder zal ik er heel erg mee oppassen. Is er ook een reden voor? Heb je het idee dat het verzet is, of denk je dat ze ergens pijn heeft ofzo?
Verder, een steigerend paard, kan best grote ongelukken veroorzaken. Misschien is het handig (als dit gedrag aanhoud) er eens een proffesional naar te laten kijken.

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 20:42

Neen, ze heeft niet echt ergens last van, gewoon dat ze er op een gegeven moment genoeg van heeft en dan uit ze het in steigeren of bokken... maar we zijn er ook nog niet zo lang mee bezig, heeft altijd stil gestaan en moet nu plots werken, dusja... maar we laten haar ook nog niet te veel doen, rustig opbouwen:)

IRIS_JELLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:42

woow het lijkt me eng om op een steigerent paard te zitten, succes met je paard in ieder geval Knipoog

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:43

Mijn paard gaat de laatste ook regelmatig in de steiger. Als hij omhoog komt, hang ik eigenlijk al meteen om zn nek om het gewicht naar voren te brengen om zo proberen tegen te houden dat hij niet achterover klapt. Wat ik dan vervolgens doe is hem goed vooruit rijden en dan weer langzaam oppakken. Dat werkt bij mij het beste en als hij het dan ook goed doet, beloon ik hem ook uitbundig.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:44

welleens gedacht aan een zadel wat niet goed ligt? of tanden die doorkomen waar ze last van heeft vooral met bit? eerst kijken waar het vandaan komt voordat je verder gaat. Hulpmiddelen voor zo'n jong paard is ook niet goed.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:40

Als ze verder gezond is en het tuigage is in orde. Heb je haar al eens flink op dr donder gegevean als ze omhoog komt? Dus echt een goede mep voorwaarts?

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:47

LADPR schreef:
Als ze verder gezond is en het tuigage is in orde. Heb je haar al eens flink op dr donder gegevean als ze omhoog komt? Dus echt een goede mep voorwaarts?

Het is maar net waar je van houd natuurlijk. Waarom dan weer gelijk vooruit slaan?? Dat werkt afrechts natuurlijk. Er bestaan ook andere manieren he! Rust is het belangrijkste wat er bestaat. Vertrouwt hij je niet moet je hem vooral nog eens vooruit slaan. Ik denk ook dat dat super werkt!

Ik zou met zoveel mogelijk rust te werk blijven gaan. Laat wel je zadel en gebit nakijken. En als je echt het idee krijgt dat ze het al uitvlucht doet, mag je best wel een keertje boos worden, maar niet vooruitmeppen. Er zijn genoeg manieren om duidelijk te maken dat het niet mag. Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat je het idee hebt dat ze het doet uit angst of pijn. Probeer te vinden waar het zit. succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:49

fijn dit paard wegbrengen naar iemand die verstand heeft van deze problematiek Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:51

Arnjojo: Sorry maar steigeren is bij mij echt not don, dat is gewoon levensgevaarlijk en ja als het klieren is dan geef ik ze een flinke mep voorwaarts dat ze het de volgende keer wel uit hun hoofd laten.

Mijn paarden vertrouwen mij volkomen en geloof me die hebben de nodige schoppen onder hun gehad.

Zou prettig discuseren zijn als je ook gewoon de mening van andere respecteerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:54

Arnjojo, jij wil niet weten wat ik met een steigeraar doe, nadat ik zeker weet dat het niks lichamelijks is.........

Die doet het echt, echt nooit meer ......... echt niet Lachen

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:55

LADPR schreef:
Arnjojo: Sorry maar steigeren is bij mij echt not don, dat is gewoon levensgevaarlijk en ja als het klieren is dan geef ik ze een flinke mep voorwaarts dat ze het de volgende keer wel uit hun hoofd laten.

Mijn paarden vertrouwen mij volkomen en geloof me die hebben de nodige schoppen onder hun gehad.

Zou prettig discuseren zijn als je ook gewoon de mening van andere respecteerd.

Dat doe ik ook zeker maar ga dan niet iemand vertellen dat ie zijn/ haar paard vooruit moet meppen. Er zijn andere uitwegen Lachen Mensen die op die manier met hun paard omgaan, sorry maar daar kan ik geen respect voor opbrengen. Vooral mensen die andere willen helpen en dan met die onzinnige dingen komen. Dat jij het doet nog daar aan toe maar ga niet andere op dat soort ideeen brengen.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:56

Ik ken het probleem ook! Heel vervelend, geklier. Niet in de trailer, niet in/uit de stal, niet in/uit het land willen, niet willen werken...zucht. Voorwaarts rijden zoals gezegd kan een oplossing bieden tenzij je paard erg sensibel is (zoals bij ons het geval) onze dame ging aan de ren, dribbelen (niet mee te werken). Ze is daarom terug naar de stal waar ze beleerd is. Ben benieuwd hoe het opgelost word.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:57

KiWiKo schreef:
Arnjojo, jij wil niet weten wat ik met een steigeraar doe, nadat ik zeker weet dat het niks lichamelijks is.........

Die doet het echt, echt nooit meer ......... echt niet Lachen

Nee okay maar zij weet duidelijk nog niet waar het vandaan komt. Dus waarom iemand op dat soort ideeen brengen. Ik snap dat niet helemaal sorry. Ik ben eens als het niet lichamelijks en angst is dat je best wel een een keer je paard mag straffen, maar dat zou wel pas zijn als je zeker weet hoe of wat. Toch?

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 18:57

Bedankt voor de raad,
ik ga alleszins vanaf het begin al eens proberen haar voortdurend vooruit te rijden dat ze de kans niet krijgt te steigeren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:58

Daarom zeg ik ook, breng het dier weg naar iemand die dit op kan lossen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:21

arnjojo: wat een onzin ik zeg niet dat de TS dat MOET doen. Ik zeg dat het een oplossing is. en blijkbaar respecteer je het niet anders reageer je niet zo raar.

Voor elk probleem zijn meerdere oplossingen. Als jij mijn idee niks vind wil dat zeggen dat het verkeerd of slecht is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:24

shabbay schreef:
Ik ken het probleem ook! Heel vervelend, geklier. Niet in de trailer, niet in/uit de stal, niet in/uit het land willen, niet willen werken...zucht. Voorwaarts rijden zoals gezegd kan een oplossing bieden tenzij je paard erg sensibel is (zoals bij ons het geval) onze dame ging aan de ren, dribbelen (niet mee te werken). Ze is daarom terug naar de stal waar ze beleerd is. Ben benieuwd hoe het opgelost word.

Typisch een verwend paard wat geen grenzen kent.......... en ik snap niet dat jullie niet in de leer gaan bij de stal waar je haar nu naar toegestuurd hebben......

Peerd weet het allemaal wel

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:26

LADPR schreef:
arnjojo: wat een onzin ik zeg niet dat de TS dat MOET doen. Ik zeg dat het een oplossing is. en blijkbaar respecteer je het niet anders reageer je niet zo raar.

Voor elk probleem zijn meerdere oplossingen. Als jij mijn idee niks vind wil dat zeggen dat het verkeerd of slecht is

What ever! You know what i mean!