Tenen in stijgbeugels bij doorzitten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Enjaah

Tenen in stijgbeugels bij doorzitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 18:26

Hallo iedereen,

Ik rijd nu bijna 2 jaar wekelijks een uurtje paard op een manege. Doorzitten lukt telkens beter en beter en op de meeste paarden kan ik al zo goed als perfect in het zadel blijven zitten. Ik heb echter 1 probleempje: als ik doorzit kan ik nooit mijn tenen in den stijgbeugels houden, mijn voet schiet er telkens helemaal in. En als ik dan probeer enkel mijn tenen in de stijgbeugel te houden door er wat kracht op te zetten, nou dan stuiter ik terug even hard als tijdens mijn eerste lessen Verward . Heeft er iemand tips voor mij zodat ik enkel mijn tenen in de stijgbeugels kan houden bij het doorzitten zonder te stuiteren? Bij galop heb ik ook hetzelfde probleem. Bij stap en draf met licht rijden lukt het wel.

Groetjes Enya

_Esly

Re: Tenen in stijgbeugels bij doorzitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:29

Ik weet hoe het komt (ken het probleem)
Dan klem je je bovenbenen en knieen erg aan, dus laat je je voeten bungelen. Als je dus wil dat dat niet meer gebeurt moet je proberen om druk te houden op je voeten en niet te gaan klemmen met de knieen en bovenbenen.

oplossing:
Probeer druk te houden, maar niet zo erg dat dat je een poging tot licht rijden krijgt (stuiteren), probeer eens met 1 beugel te lichtrijden, en dan gaan doorzitten, met maar 1 voet in de beugel. Met die methode heb ik het een heel deel geleerd. En dan afwisselen met je voeten en vervolgens met 2 voeten.

Veel succes ermee, en hopelijk heb je er iets aan.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:31

Hakken goed uitdrukken, en misschien beugels gaatje langer maken? Is wel handig doordat je dan geloof ik niet zo in de beugel kan schieten

Enjaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 18:39

Merci voor de tips! Haha! zal ik zeker proberen!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:40

volgens mij klem je idd teveel met je bovenbenen.
probeer eens je wat meer te onstpannen in de draf en meer vanuit je bekken de draf uit te zitten ipv te klemmen (oke, makkelijker gezegd dan gedaan Clown , maar na een tijdje zul je merken dat het beter gaat) en een constante druk op de stijgbeugels te hebben.
Doordat jij krampachtig klemt gaan je voeten ook wat omhoog waardoor je beugel gaat bungelen.

Succes ermee!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:51

Ben het eens met wat hierboven gezegd wordt, maar als het paard waar je op rijdt ruime gangen heeft, is goed doorzitten moeilijk als je moet 'overstappen' van gespannen naar ontspannen.
Tip daarvoor: probeer met je buikspieren jezelf in het zadel te houden (met je bekken beweging volgen)

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:09

ik doe ze voor ik ga doorzitten goed inde stijgbeugels en zet er een beetje drukop en gaan doorzitten en er druk op houden of eigenlijk gewoon het zelfde doen als wat je in de galop ook doet

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:34

Ik dacht altijd dat ik dan heel zwaar was en in het zadel bleef plakken. Dat hielp altijd wel.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:08

Ik heb er ook nog steeds moeite mee;)
Maar het enige wat je volgens mij kan doen is gewoon heel goed je hakken uitdrukken.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:19

indd hakken uitdrukken. en niet gaan klemmen met je benen. doe gewoon alsof je gewoon ergens gaat zitten. en probeer eens zonder beugels te rijden. als je dan in de draf goed kunt blijven zitten kan dat ook met beugels. ga dus gewoon ontspannen zitten en denk niet te veel na. ga bijvoorbeeld op de lange zijdes doorzitten en in de bochten lichtrijden. dus kleine stukjes.