Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Dreamer

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:23

Ik heb een dravermerrie, waarmee ik een groot galopprobleem heb, zoals vele dravers.

Bij het aanspringen gaat ze eerst heel hard draven, waarbij ook soms trappen naar mijn been. Dan gaat ze in de galop ook hele hard rennen in 4 takt, zonder sprong.

SOms is ze nu wel rustiger in de galop, maar de 4-takt heeft ze nog steeds, en het aangallopperen is nog steeds een ramp. Hoe los ik dit op?

Wildgirl

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:26

oefenen aan de longe; met evt bijzet zodat ze eerst leert zichzelf goed te dragen in galop en daarna pas extra gewicht.
veel tempowisselingen rijden; actief maken op je been

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:55

Inderdaad eerst aan de longe oefenen! Kan echt heel goed helpen, las je er zoals Wildgirl zegt een bijzetteugel bij neemt dan leert je paard goed over zijn rug te lopen en zo ontspannen aan te galopperen.
Succes! Lachen

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:03

allemaal heel leuk. Wie van jullie heeft een draver? Het probleem van galoperen is dat het beestje geen balans kan vinden. Hij/zij heeft het nooit gemogen. Longeren zou het alleen maar moeilijker maken voor een draver. Een draver die leert galoperen doet de rechte stukken netjes en raakt helemaal uit balans als hij een bocht moet maken. Je moet zorgen dat je hem goed rustig in draf hebt. Gewoon op de hoefslag blijven en in een de 2de hoek op de korte kant geef je plots je beenhulp voor de galop. De schrik reactie is meestal dat ze gaan galoperen. Mocht ze al is het maar 3 passen galoperen blijf aanmoedigen!! Dat is zo belangrijk. Dat aanmoedigen doet het hem echt. Wij hebben het bij die van ons zo ver gekregen dat hij eindelijk galopeerd. Hij begint het geweldig te vinden. Ook aan de longeerlijn kan hij het nu Haha! Zelf rustig blijven en hem de ruimte geven en veel aanmoedigen. Bij ons is het ook zo gegaan dat hij super hard ging draven. Probeer hem zo snel mogelijk weer terug te krijgen en weer eerst op zijn werk te laten letten door rustig dravent figuren te rijden. En dan weer te proberen. Toen wij niet wisten of hij uberhaupt kon galoperen hebben wij het uit harde draf voor elkaar gekregen. Toen we het eenmaal wisten zijn wij met het andere begonnen. Je mag me pm en hoor als je wat wilt weten. Bij een draver moet je eigenlijk veel dingen tegenovergesteld doen als bij een ander paard.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:04

arnjojo schreef:
allemaal heel leuk. Wie van jullie heeft een draver? Het probleem van galoperen is dat het beestje geen balans kan vinden. Hij/zij heeft het nooit gemogen. Longeren zou het alleen maar moeilijker maken voor een draver. Een draver die leert galoperen doet de rechte stukken netjes en raakt helemaal uit balans als hij een bocht moet maken. Je moet zorgen dat je hem goed rustig in draf hebt. Gewoon op de hoefslag blijven en in een de 2de hoek op de korte kant geef je plots je beenhulp voor de galop. De schrik reactie is meestal dat ze gaan galoperen. Mocht ze al is het maar 3 passen galoperen blijf aanmoedigen!! Dat is zo belangrijk. Dat aanmoedigen doet het hem echt. Wij hebben het bij die van ons zo ver gekregen dat hij eindelijk galopeerd. Hij begint het geweldig te vinden. Ook aan de longeerlijn kan hij het nu Haha! Zelf rustig blijven en hem de ruimte geven en veel aanmoedigen. Bij ons is het ook zo gegaan dat hij super hard ging draven. Probeer hem zo snel mogelijk weer terug te krijgen en weer eerst op zijn werk te laten letten door rustig dravent figuren te rijden. En dan weer te proberen. Toen wij niet wisten of hij uberhaupt kon galoperen hebben wij het uit harde draf voor elkaar gekregen. Toen we het eenmaal wisten zijn wij met het andere begonnen. Je mag me pm en hoor als je wat wilt weten. Bij een draver moet je eigenlijk veel dingen tegenovergesteld doen als bij een ander paard.

wat ook heel belangrijk is is dat je goed op je kont blijft zitten. Daar maak je het voor hem veel makkelijker mee. Ga jij in de verlichte zit dan zal hij op zijn voorhand blijven lopen en dus hard draven. Dus goed op je kont zitten en ruimte geven met je teugel. Kriebelen en moed in spreken/aanmoedigen Knipoog Alles met zoveel mogelijk rust

DeLangeDreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:32

Ik ga inderdaad akkoord met dat kalm blijven en je tijd nemen enzo.
Maar wij hadden een pony draver die net hetzelfde had en door hem op een hele grote cirkel te laten lopen met een zachte bijzet aan, ging het nog nét iets beter dan erop. Omdat hij het te moeilijk vond, denk ik, om nog iemand met hem mee te nemen in zijn strijd tegen de galop Knipoog
Hij bleef veel meer ontspannen door de bijzet en leerde zich met der tijd ook veel beter sluiten doordat hij op de cirkel liep ipv op een grote hoefslag. (we gaven hem wel genoeg ruimte aan zowel de bijzet als de longe Ja ) Maar ik denk wel dat dit bij elk paard kan verschillen.

ulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:48

ik heb mijn dravermerrie leren galoperen eerst aan de longe met bijzetteugels.
en elke keer dat ze dan aansprong in galop uitbundig belonen met stem, veel overgangen.
en later met mij erop,begon ze ook eerst heel hard in 4 takt, dan steeds rustig blijven en terug nemen en blijven proberen en weer als ze t doet uitbundig belonen, ze springt nu steeds goed aan en galoppeerd dan nog wel hard, maar t word al rustiger.
het is dus mijn ervaring met mijn draver dat ze juist door t eerst aan de longe te doen ze een betere balans kreeg en t makkelijker werd met mij erop.
succes, duurt even maar t lukt je vast.