Paard springt over in galop met losse teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Paard springt over in galop met losse teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:07

Ik rijd nu vanaf oktober 2 keer per week een bijrijdpaard. Het is een KWPN'er ruin van 8 jaar. Hij is niet de makkelijkste. Vanaf januari heb ik ook les. We gaan vooruit, maar er blijven steeds puntjes om aan te werken.

Afgelopen dinsdag reed ik voor mezelf in de bak. Het was best wel goed gegaan. Lekker naar de ontspanning toegewerkt. Aan het einde vind ik het dan weleens lekker om in de galop de teugels los te gooien.
Deze keer reed ik echter al met een losse teugel in draf. Vanuit dit ontspannen drafje wilde ik aanspringen in galop. Dat ging goed, maar na een paar passen wisselde hij. Ik nam hem terug, probeerde het opnieuw. Precies hetzelfde. Steeds sprong hij wel goed aan, maar in de eerstvolgende bocht wisselde hij. Hij deed dit overigens op beide kanten.
Toen ik de teugels weer aan name en meer stelling vroeg sprong hij goed aan en bleef hij ook in de goede galop.

Ik kreeg het idee, dat hij door die losse teugel te weinig sturing had en niet goed zijn balans kon vinden. Mijn instructrice zegt dat het ook kan komen omdat zijn achterhand niet sterk genoeg is. Maar hij is het afgelopen halfjaar eigenlijk best wel gespierd geworden...

Even voor de duidelijkheid: het gebeurt dus alleen als ik met een lange teugel aanspring. Als ik met teugels op maat aanspring en pas na een rondje lange teugel geef kan hij wel in de goede galop blijven. Een apart verschijnsel, wie weet hier raad mee?

PercyLeen

Re: Paard springt over in galop met losse teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:09

Probeer je been er goed aan te houden! Dan krijgt hij de tijd niet over te springen! De merrie die ik rij heeft moeite met de rechtergalop en om het zichzelf makkelijk te maken wil ze ook nog weleens over springen..als ik haar goed ondersteun met mijn been doet ze dit niet!

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:13

Blijven oefenen, naar mijn idee is het inderdaad een balans kwestie. Zodra hij wisselt weer terugnemen en opnieuw aanspringen. En vooral doormiddel van gewicht en beenhulpen laten weten wat je wilt, waarschijnlijk is ie erg op het bit gefocust.

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:30

Heeel veel oefenen! Gewoon elke keer als hij overspringt terugnemen en nog een keertje aanspringen, wel opletten dat je inderdaad je been er goed aanhoud, de "steun" die hij verliest aan jouw teugeldruk, geef jij hem dan net een beetje extra met je been.
Succes!:)

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 00:21

Let erop dat je zelf ook niet verschuift in het zadel(veranderd van zitbeenknobbel). Benen op de juiste plek houden en gewoon terug nemen. Denk eigenlijk ook dat het een balans/trainings kwestie is. Is die in de galop mèt teugel aanname zwaar oid?

Toch is dit een oefening die ik veel zou uitvoeren. Zodra het paard een ronde zònder over te springen met lange teugels galoppeerd, uitgebreid laten merken dat die braaf is en het goed doet!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:21

Ik dacht ook aan; gooi je teugels niet helemaal los. Blijf wel contact houden. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je dit doet. En inderdaad been eraan houden. Lekker verder blijven oefenen Lachen

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:00

ik denk meer been geven, geef haar niet de kans om over te springen. en gewoon veel oefenen.. succes.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:47

Ik denk dat het te maken heeft met op welke zitbeenknobbel je gaat zitten, zeg het als ik het mis heb hoor! Knipoog Probeer wel, ookal heb je lange teugels, stelling naar binnen te houden in de bochten. Die vraag je ook met je zit- en beenhulpen. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 14:59

Bedankt voor alle reacties!

Zal inderdaad er bewust aan denken om met mijn been meer te ondersteunen. En ook goed te zitten. Wie weet veranderd mijn houding ook wel als ik met lange teugel rijdt.

@Broccoli:
Met losse teugel bedoel ik ook echt losse teugel. Dus flinke bogen geen contact. Misschien moet ik het contact van voren meer afbouwen en het zo proberen. Meestal gaat het zelfs met licht contact namelijk wel goed.

chyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:48

Goed je buitenbeen eraan houden, helpt bij mij in ieder geval zeer goed!