Gyara 2de keer onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Gyara 2de keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 22:30

Gyara heeft voor de winter al een paar keer een zadel opgehad en ik had er al eens opgezeten. Vanaf nu gaan we wat serieuzer aan het werk.
Ze is net drie jaar geworden. Dit is de tweede keer dat er mee gereden wordt. Ze is verschrikkelijk braaf, het was net of ze had dit allemaal ooit al eens gedaan!
Ik moet heel hard op mijn benen letten! Die durven nog al eens een eigen leven te leiden Lachen
Eerst even aan de longe:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan erop:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Filmpjes:
http://nl.youtube.com/watch?v=zEiFMHwcrhA
http://nl.youtube.com/watch?v=3cUGtda8iGQ

Geef maar comentaar!

Miesjex

Re: Gyara 2de keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 00:26

Leuk paardje, en fijn dat het goed gaat!
Succes ermee !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 00:34

Ziet er leuk uit hoor maar denk ook aan je eigen houding, je steekt je onderbeen veel te ver naar voren en zit helemaal achterin je zadel. Wees niet bang om je been aan te leggen, daar zal ze toch aan moeten wennen.

Je zadel mag ook wel wat verder naar achter, zo kan ze de schouders niet vrij bewegen.

Maar goed hoor dat ze met de tweede keer al zo netjes rond draaft!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 10:19

anneliesdj schreef:
Ziet er leuk uit hoor maar denk ook aan je eigen houding, je steekt je onderbeen veel te ver naar voren en zit helemaal achterin je zadel. Wees niet bang om je been aan te leggen, daar zal ze toch aan moeten wennen.

Je zadel mag ook wel wat verder naar achter, zo kan ze de schouders niet vrij bewegen.

Maar goed hoor dat ze met de tweede keer al zo netjes rond draaft!

Inderdaad, dat is mijn grootste verbeterpunt. Ik doe het niet enkel bij haar hoor. Ik doe het altijd. Het is moeilijk om correct in te schatten waar het zadel moet liggen op zo een kort rugje, het lag misschien iets te ver naar voor ja... Maar heel erg lag het toch niet op haar schouder hoor.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:22

Wat doet ze het al goed. Knap dat je al los met hem trijdt.
En je hebt trouwens nu nieuwe singelsystemen waardoor je zadel niet naar voren glijdt. Werkt super.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:50

Oe niet gaan doorzitten hoor! Zo'n jonkie heeft nog 0 spieren in zijn rug die sterk genoeg zijn om jou te dragen. Het is voor zo'n jonkie al zwaar om jou alleen alleen al te dragen als je stapt of lichtrijd, maar doorzitten is echt niet lekker voor de rug van zo'n jong paard.
Dus zo minimaal mogenlijk doorzitten. Verder vind ik het een leuk paard! Lachen Lachen

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:56

Superleuk diertje zeg, en je rijd hem super!
Commentaar is al gegeven dus herhalen lijkt me niet nodig.
Succes Haha!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 14:38

Figo schreef:
Oe niet gaan doorzitten hoor! Zo'n jonkie heeft nog 0 spieren in zijn rug die sterk genoeg zijn om jou te dragen. Het is voor zo'n jonkie al zwaar om jou alleen alleen al te dragen als je stapt of lichtrijd, maar doorzitten is echt niet lekker voor de rug van zo'n jong paard.
Dus zo minimaal mogenlijk doorzitten. Verder vind ik het een leuk paard! Lachen Lachen

Mja, over lichtrijden bestaan ook verschillende meningen hé. Ik draaf hele korte stukjes en ze lijkt er toch wel heel weinig moeite mee te hebben hoor Lachen

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:17

Senzafine schreef:
Figo schreef:

Mja, over lichtrijden bestaan ook verschillende meningen hé. Ik draaf hele korte stukjes en ze lijkt er toch wel heel weinig moeite mee te hebben hoor Lachen

Geef je mening eens over lichtrijden op een jonkie dan? denk jij dat je met doorzitten de rug van je paard minder belast dan met lichtrijden?

En dat ze er weinig moeite mee lijkt te hebben wil niet zeggen dat ze dat ook niet heeft. Ze drukt haar rug wel wat weg, dus dat kun je zelf ook wel beoordelen dan. Knipoog Komop zeg, ze is pas voor de 2e keer ohz, dan ga je toch niet doorzitten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:39

Senzafine schreef:
Inderdaad, dat is mijn grootste verbeterpunt. Ik doe het niet enkel bij haar hoor. Ik doe het altijd. Het is moeilijk om correct in te schatten waar het zadel moet liggen op zo een kort rugje, het lag misschien iets te ver naar voor ja... Maar heel erg lag het toch niet op haar schouder hoor.

Als je je hand op het schouderblad legt, zo'n 15cm onder de hals en je strijkt met je hand richting kont dan voel je op een gegeven moment duidelijk waar het schouderblad eindigt, precies op dat punt hoort het kussen van je zadel te liggen.
Edit; net achter het bot dus, niet erop!

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:50

Figo schreef:
Figo schreef:

Geef je mening eens over lichtrijden op een jonkie dan? denk jij dat je met doorzitten de rug van je paard minder belast dan met lichtrijden?

En dat ze er weinig moeite mee lijkt te hebben wil niet zeggen dat ze dat ook niet heeft. Ze drukt haar rug wel wat weg, dus dat kun je zelf ook wel beoordelen dan. Knipoog Komop zeg, ze is pas voor de 2e keer ohz, dan ga je toch niet doorzitten?

Viel mij ook direct op! Het is toch algemeen bekend dat je op een jong paard moet lichtrijden Knipoog
Verder vind ik het er vriendelijk uitzien, Ze doet het erg braaf!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 21:29

Figo schreef:

Wanneer je lichtrijdt verplaatst je zwaartepunt zich constant. En dat kan in mijn ogen toch ook niet zo handig zijn voor aan paard dat opnieuw zijn evenwicht moet zoeken met een ruiter op zijn rug. Wanneer je een rustige zit hebt en goed meegaat met de beweging van het paard kan het toch niet lastiger zijn als het elke keer weer neerkomen in het zadel bij het lichtrijden.

Lees dit eens http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... hysics.htm

Ik probeer maar te doen wat ik het beste vind hoor, maar ik sta natuurlijk open voor commentaar Lachen

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:35

Senzafine schreef:
Figo schreef:

Wanneer je lichtrijdt verplaatst je zwaartepunt zich constant. En dat kan in mijn ogen toch ook niet zo handig zijn voor aan paard dat opnieuw zijn evenwicht moet zoeken met een ruiter op zijn rug. Wanneer je een rustige zit hebt en goed meegaat met de beweging van het paard kan het toch niet lastiger zijn als het elke keer weer neerkomen in het zadel bij het lichtrijden.

Ik probeer maar te doen wat ik het beste vind hoor, maar ik sta natuurlijk open voor commentaar Lachen

ik ben het eigenlijk wel met je eens,voorwaarde is wel dat je echt goed moet kunnen doorzitten en mee moet kunnen gaan met de bewegingen,dan is dit altijd beter dan lichtrijden,omdat je bij het sta-zitten steeds je paard uit evenwicht brengt.
als je nou iemand bent die niet goed kan doorzitten dan kan je misschien beter lichtrijden,maar dan vraag ik me weer af wat je doet op de rug van een jong paard! Bloos maar ook hier zijn zoveel verschillende meningen over...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:58

Ik vind het niet zo'n probleem om door te zitten op een jong paard. Ik ben van mening dat je beter goed kunt doorzitten dan slecht lichtrijden en bij sommige paarden of op sommige momenten is doorzitten ook gewoon beter.

Bovendien, als je niet mag doorzitten, hoe krijg je een paard dan in galop? Als je eerst zo'n uit elkaargevallen zwabberige draf hebt kun je ook niet fatsoenlijk lichtrijden.

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:05

danben ik weer van mening dat iemand die geen rustige en evenwichtige zit heeft niet geschikt is om zo een jong dier in te rijden. Daar komt nog bij dat ik vind dat een zweep overbodig is en je met een jong paard juist lekker moet gaan draven stap is nog veel te lastig voor zo een jong paard.
Om nog even terug te komen op het lichtrijden en doorzitten als je doorzit en niet voldoende mee gaat met je paard je een belemmering bent op zijn rug wanneer je dus lichtrijdt en dus inderdaad je gewicht telkens verplaats heeft een dier minder last van jou dan wanneer je doorzit en daar komt ook nog bij dat wanneer je doorzit je hulpen ''harder'' en stroefer doorkomen op een onbeleerd dier!
Maarja zo luidt mijn theorie

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:08

Senzafine schreef:
Figo schreef:

naar mijn idee kan je pas goed doorzitten als je paard nagevelijk is..
anders is het geen zitten en kan je beter gaan lichtrijden..

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:18

anneliesdj schreef:
Ik vind het niet zo'n probleem om door te zitten op een jong paard. Ik ben van mening dat je beter goed kunt doorzitten dan slecht lichtrijden en bij sommige paarden of op sommige momenten is doorzitten ook gewoon beter.

Bovendien, als je niet mag doorzitten, hoe krijg je een paard dan in galop? Als je eerst zo'n uit elkaargevallen zwabberige draf hebt kun je ook niet fatsoenlijk lichtrijden.

Hoe zie je het voor je? Dat een paard in zijn vorige leven al heeft geleerd wat de galop hulp is Haha!
Een jong paard valt in galop en daar maak je gebruik van door op dat moment de galop hulp te geven.
Of je laat het paard in een hoger tempo draven hierbij blijf je lichtrijden. Je geeft op het moment dat je denkt dat hij in de galop valt de galop hulpen en dit herhaal je.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:11

Ik ben ertegen om een paard in galop te laten 'vallen'. Daarmee leer je het ze verkeerd. Voor een eerste en tweede keer aangallopperen is het niet verkeerd maar daarna wil ik toch echt dat ze vanuit een normale draf aanspringen, daarom gebruik ik wel een zweepje, om net even een extra aanmoediging te gebruiken.

Ik ben het er ook niet mee eens dat je hulpen harder doorkomen als je doorzit, bij doorzitten kun je juist je hulpen beter controleren omdat je stiller zit.

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:09

Heb je welleens goed opgelet op het doorzitten van vele ruiters en amazones? Daaruit kan je bij voorbaad al concluderen dat wat hun doen niets met hulpen te maken hebben.
Verder denk ik dat jij nog niet helemaal begrijpt dat je een jong dier met een peuter moet vergelijken. Die leer je ook niet met 2x dat een paard ook daadwerkelijk een paard heet. Het paard moet gaan opmerken dat hij die oefening die hulpen horen. Hoe zie je het voor je dat een paard bij de 2de x al snapt. Ow binnenteugel van de hals, buiten teugel op de hals, binnen been op de singel en buiten been achter de singel JA dat is de hulp voor galop, dus doe ik dat????????????????????????????????

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:04

_Celien schreef:
Heb je welleens goed opgelet op het doorzitten van vele ruiters en amazones? Daaruit kan je bij voorbaad al concluderen dat wat hun doen niets met hulpen te maken hebben.
Verder denk ik dat jij nog niet helemaal begrijpt dat je een jong dier met een peuter moet vergelijken. Die leer je ook niet met 2x dat een paard ook daadwerkelijk een paard heet. Het paard moet gaan opmerken dat hij die oefening die hulpen horen. Hoe zie je het voor je dat een paard bij de 2de x al snapt. Ow binnenteugel van de hals, buiten teugel op de hals, binnen been op de singel en buiten been achter de singel JA dat is de hulp voor galop, dus doe ik dat????????????????????????????????

zo simpel werkt het idd niet,maar je kan het paard ook leren om eerst rustig en beheerst een overgang te kunnen maken aan de longe,en pas zodra hij dit kan,en in galop goed zijn balans houdt,dan pas met galop onder de ruiter beginnen.
je zou hem dan ook aan de longe de stemhulp aan kunnen leren,dan kan je tijdens het rijden de stemhulp + bijbehorende hulpen voor de galop geven.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:21

Meestal meng ik mij niet zo in zulke discussies, maar wilde hier toch mijn mening even op geven Clown

Ik ben van mening dat je met een jong paard de korte stukjes die je gaat draven zo licht mogelijk moet gaan lichtrijden.. benen op de juiste plaats, maar er nog niet aan en bij het neerkomen heel lichtjes in het zadel terecht komen en weer staan en jezelf en daarbij ook je paard in balans houden.
Doorzitten is toch best wel moeilijk en zit pas goed als je paard lekker ontspannen en nageeflijk loopt wat bij zo'n jonkie dus niet het geval is nog.
Aan de longe kan geleerd worden met begeleiding vanaf de grond de overgangen correct van stap/draf/galop en weer terug. (is mijn mening) Hierbij worden lichtelijk de correcte hulpen van de ruiter/amazone gegeven zodat het paard dit gaat snappen.
Als het goed is is aan de longe goed geleerd hoe en wanneer de overgangen te maken.

Verder wilde ik zeggen dat ik het heel braaf vind na de 2de keer en commentaar is opbouwend en niet aanvallend bedoeld!

Heel veel succes samen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:44

oowie schreef:
_Celien schreef:

zo simpel werkt het idd niet,maar je kan het paard ook leren om eerst rustig en beheerst een overgang te kunnen maken aan de longe,en pas zodra hij dit kan,en in galop goed zijn balans houdt,dan pas met galop onder de ruiter beginnen.
je zou hem dan ook aan de longe de stemhulp aan kunnen leren,dan kan je tijdens het rijden de stemhulp + bijbehorende hulpen voor de galop geven.

Idd, met een goede voorbereiding ben je al een heel eind op weg.
Zoals ik zei; voor een eerste of tweede keer is het niet erg omdat veel paarden wat bang zijn om voor het eerst te galopperen onder het zadel, hebben ze die bevestiging gehad dan zie ik het nut er niet van om een paard nog in galop te laten 'vallen'. Als je dat wel blijft doen dan wordt het heel snel een gewoonte en is het moeilijk om het weer af te leren.
Tuurlijk is het per paard verschillend maar een paard wat aan de longeerlijn geleerd heeft om op een nette manier in galop aan te springen en zichzelf te dragen kan dat onder het zadel ook al vrij snel.

Overigens ben ik het er ook niet mee eens dat een paard vergelijkbaar is met een peuter, imo leert een paard sneller.

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:21

oowie schreef:
_Celien schreef:

Ik denk dat we nu praten over een mis communicatie. De opmerking valt: hoe krijg je een paard in galop als je niet doorzit. Daarop heb ik als commentaar dat als een paard onder het zadel wilt laten galoperen,hij is galop valt en jij daar gebruikt van maakt.
Ik heb het over het aanleren van de HULP galop en jij over het aanleren van de galop.

Iedere amazone/ruiter die dagelijks bezig is met het inrijden van een jong dier snapt zelf ook wel dat het longe werk grond werk is voor het jonge paard. Wanneer het dier aan de longe galoppert begin je eraan onder de man. En daar ben ik dus van mening dat je een paard in galop laat vallen, want als je t vak zelf beoefent, weet ook jij dat elke eerste overgang onder de man niet beheerst en geleidelijk is. Dat zijn een paar rare sprongen om evenwichtig en gang te krijgen. Daarna kan je overgaan op het leren van een nette overgang, als hij eerst maar bekend is met het balans in de galop onder de man

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:36

_Celien schreef:
Ik denk dat we nu praten over een mis communicatie. De opmerking valt: hoe krijg je een paard in galop als je niet doorzit. Daarop heb ik als commentaar dat als een paard onder het zadel wilt laten galoperen,hij is galop valt en jij daar gebruikt van maakt.
Ik heb het over het aanleren van de HULP galop en jij over het aanleren van de galop.

de hulp galop aanleren begint in mijn ogen al aan de longe,als het paard daar de goede balans en voldoende kracht heeft,EN hij leert aan de longe de stemhulp,dan is het absoluut niet nodig dat een paard vanuit een vliegende draf in galop valt.
natuurlijk zal hij zijn balans even moeten hervinden onder de ruiter,maar het blijven lichtrijden en draven om hem zo in galop te laten vallen is in mijn ogen niet noodzakelijk om goed de galophulpen ana te leren,dat doe je door vanuit een beheerste draf aan te springen in galop (op stemhulp) en daar de bijbehorende been en zithulpen bij te geven.

echt problemen met het balans vinden onder de ruiter zijn het niet,als het paard er van te voren maar goed op voor bereid is.

nou zal dit natuurlijk ook verschillen per paard en per ruiter,maar dit is mijn ervaring.

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:52

oowie schreef:
_Celien schreef:

de hulp galop aanleren begint in mijn ogen al aan de longe,als het paard daar de goede balans en voldoende kracht heeft,EN hij leert aan de longe de stemhulp,dan is het absoluut niet nodig dat een paard vanuit een vliegende draf in galop valt.
natuurlijk zal hij zijn balans even moeten hervinden onder de ruiter,maar het blijven lichtrijden en draven om hem zo in galop te laten vallen is in mijn ogen niet noodzakelijk om goed de galophulpen ana te leren,dat doe je door vanuit een beheerste draf aan te springen in galop (op stemhulp) en daar de bijbehorende been en zithulpen bij te geven.

echt problemen met het balans vinden onder de ruiter zijn het niet,als het paard er van te voren maar goed op voor bereid is.

nou zal dit natuurlijk ook verschillen per paard en per ruiter,maar dit is mijn ervaring.

sorry ik rijdt nu al 8 jaar paarden in. Het kan niet slagen om het jullie duidelijk te maken, omdat ik persoonlijk denk dat de ervaring er niet is. I tryed it