Frits @ dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrzavm

Frits @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 19:41

Hoihoi ,
Frits en ik zitten op het moment in een enorme dip , hij ledt totaal niet op . Hij wilt niet luisteren naar wat ik vraag . Ik ben ook gespannen en geniet niet echt onder het rijden . Het probleem waar we tegen aan lopen is dat hij erg hoog met zijn hoofd loopt , Ik erger me hier kapot aan . Zijn bit is inderdaad te groot .Ben vergeten om er een ander bitje in te doen Knipoog .Maar er zijn wel leuke foto's uitgekomen ! Deze foto's zijn gemaakt door N_fotografie @ bokt Bedankt voor de foto's ! Laatste foto laat ik 'm even gaan .

Tips
Armen meer aansluiten
Meer onstpannen
Rechter gaan zitten

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door Tyrzavm op 31-05-08 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

heikedenise

Re: Frits @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:43

vindt het er toch nog aardig uit zien ik heb het zelfde probleem gehad met mijn paard en die liep nog hoger met zijn hoofd we zijn nu bezig met laag en rond trainen en dat gaat boven verwachting goed hij pakt het goed op en loopt nu lekker ontspannen ik hoop dat je er wat aan hebt

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:44

sorry was er nog vergeten bij te zetten dat ik nu dit heb bereik met een goede instructrice
Laatst bijgewerkt door heikedenise op 31-05-08 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 19:45

heikedenise schreef:
vindt het er toch nog aardig uit zien ik heb het zelfde probleem gehad met mijn paard en die liep nog hoger met zijn hoofd we zijn nu bezig met laag en rond trainen en dat gaat boven verwachting goed hij pakt het goed op en loopt nu lekker ontspannen ik hoop dat je er wat aan hebt
Dankjewel voor de tip ,misschien ook wat voor Fritsje . Ik heb er een aantal foto's niet bijgezet want dat zag er niet echt uit

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:45

Vind het er niet supergespannen uit zien.
Al zit jij idd wel erg gespannen. Probeer je handen rechtop te houden. Lachen
En misschien kun je proberen veel overgangen en figuren te rijden, zodat hij wel op jou móet letten.
Leuk paard trouwens Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:45

hmm, ik denk dat je problemen vooral voortkomen uit het gebruik van je handen.
Lekker les nemen van iemand die constant zegt dat je rechtop moet zitten en je handen goed moet houden. (op geen enkele foto staan ze nu correct Clown Knipoog ) Logisch dat je paard daarop reageerd.

succes!

Elisah1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:46

Hee Tyrz..
Ziet er leuk uit Lachen
Probeer alleen om niet voorover te vallen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:48

Het ziet er niet slecht uit, ik zou wel de teugels iets langer laten, want nu kan hij niet mooi rond worden.

Verder heb ik de indruk dat je zit onstabiel is: de ene keer zit je naar voor, naar achter, ... Neem eens enkele zitlessen, dat helpt en helpt je paard ook meer te ontspannen.

Ook je benen horen nog rustiger en op de goede plaats aan te liggen tegen je paard.

Hou je handen ook stil en op dezelfde plaats, desnoods neem je een pluk manen vast.

Leuk paardje, jullie komen er wel Lachen

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:48

Je hebt je teugels ook wel erg kort, dan kan ie ook weinig anders dan hoog lopen. En je handen zien er op de foto´s erg onrustig uit (zie laatste twee) probeer die wat stabieler te houden en gewoon weer terug naar de basis, vwnw, en vanuit daar verder te komen. Succes ermee, je hebt wel een leuke pony!

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 19:54

Mijn zit is normaal echt goed , (Zie mijn vorige topic's ) het komt omdat ik echt gespannen ben . En mijn handen zijn nog steeds indd slecht . Mijn teugels moest ik van de eigenaar korter pakken (Ik snapte ook niet waarom ) Maar hier moet ik echt verandering in gaan brengen ! Bedankt !

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:59

Wat ben je op de eerste 3 foto's aan het doen? (met je handen)

verder heb ej op de ene foto je handen te hoog, op de ander te laag. Dit kan natuurlijk toeval zijn maar als jij een onrustige hand hebt kan hij natuurlijk ook geen rustige hoofd/halshouding krijgen Knipoog

Probeer eens goed op je zit te rijden, beugels mogen best een gaatje langer. Diep zitten en niet teveel van voren friemelen, hij mag een stuk langer in de hals (en daarbij lager). Dus je teugels mogen wat langer.

Mooi paardje verder en ook mooie foto's!

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:15

Wat een ontzettend mooi paardje heb jij! Echt een lekker ding!

En zoals de anderen al zeiden, ik denk ook dat een betere houding van je handen, stevigere zit en net wat langere teugels al een hoop verschil maken...

Succes ermee! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:47

Misschien moet je wat minder gefocust zijn op het 'aan de teugel' rijden en wat meer met de rest.
Ik denk dat dat al een heel stuk scheelt.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:04

Allereerst wil ik zeggen dat ik het een ontzettend stoer paard vind! Haha!

Ik persoonlijk zou de teugels niet korter nemen. Ik zou hem eerst wat lager en ronder instellen (zoals heikedenise ook al aangaf) en hem dan in een later stadium meer oppakken. Houdt je ellebogen in een knik en je handen netjes boven de schoft bij elkaar. Ik zie op de foto's dat je handhouding nogal wisselt. (Een probleem waar ik soms ook tegenaan loop hoor. Lachen )

http://img137.imageshack.us/img137/4724/5fritsxd7.png
Op deze foto bv. heb je je teugels érg kort. Het paard loopt idd met zijn hoofd in de lucht, maar krijgt ook geen kans te zakken en zich rond te maken. Lachen Wederom; iets langer en lager, let op je handhouding. Die lijkt je hele zit te bemoeilijken op die foto. Je lijkt nogal gespannen in je bovenlichaam.

Oefening baart kunst. Ik vind jullie iig wel een leuke combinatie. Ja

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:11

Ziet er leuk uit tyrz, foto's zijn wel mooi geworden.

Inderdaad, laat hem wat langer, hou hem eerst constant actief op dat achterbeen en laat hem dan maar lekker zakken. Minder met dat koppie bezig zijn, want dan krijg je alleen maar geforceerde beelden. Hou hem dus actief, over de rug en dan komt dat koppie wel!

Janine van Keekem is een goede instructrice. Ik zou je haar e-mail of tel nr wel effe geven, neem contact op met haar, echt aan te bevelen.

Groetjes.

[edit] Ik blijf jullie een leuke combi vinden om te fotograferen, roep maar wanneer je nieuwe nodig hebt Knipoog

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:23

leuke foto's
op sommige foto's denk om je buitenhand.
en voor je kijken. dan zit je namelijk gelijk een stuk rechter.
en je benen goed uitdrukken.
Leuke pony verder.
Hij mag wat ronder erdoor lopen.
Maar heel veel succes met hem.
Verder veel voltes rijden en voltes verkleinen.
dit zijn mooie oefeningen opzich om je paard bij je te houden dat i op jou gaat letten.
verder slangenvoltes.figuren rijden en overgangen rijden. dat je hem bezig houdt en niet dat hij de tijd heeft om de dingen om zich heen op te letten.

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 11:14

Dankje voor de tips iedereen , ik ga d'r kei hard aan werken ! Veel afwisselen met rijden longeren losgooien ect . Ik denk dat daar ook het probleem zit .Dat ik veel te veel met dressuur bezig ben , de eigenaar komt helaas niet zóvaak en mag dan niet gaan springen of buitenrijden . Bedankt in iedergeval Lachen!

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:37

ziet er goed uit, kan wat meer ontspannen maar dat zal vast wel lukken, mooi paardje trouwens, veel plezier nog met 'm.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:43

Hey Tyrz! Wat is Frits MOOI geworden !! nu z'n wintervacht weg is...echt een prachtig beestje.
Zoals velen al zeggen zit jij zelf heel gespannen....en ik herken het meteen Knipoog heb ik ook met Bo gehad, zo'n fase waarbij ze overal tegenin ging en alleen met haar hoofd in de lucht of onder me uit rennen. Het is voor jou (net als voor mij) moeilijk om les te krijgen Knipoog toch werkt het vast en zeker om er veel afwisseling in te brengen. Bo liep 100x beter na die lange buitenrit met Lisa, dus als ik jou was zou ik proberen Kim er wat meer bij te betrekken..vragen om hulp etc. Maar goed, zodra het zomervakantie is heeft iedereen meer tijd Lachen het komt vast goed...ik ben ook uit mijn dip gekomen en in principe zitten we in het zelfde schuitje Knipoog

even off topic: wat is Bo toch een vreetzak Clown (zie foto 7)

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:51

hoi tyrza.
Ziet er al goed uit probeer zelf te ontspannen en dit over te brengen naar frits.
Denk aan de momenten die wel goed gaan en waarom ze goed gaan onthouden.
Als je die momenten vaker pakt zul je zien dat het steeds makelijker gaat.
Als je de moeilijke momenten onthoudt en de momenten dat het niet goed gaat zul je deze steeds vaker gebruiken en tot vervelendheid toe voor jezelf en frits.
(ik rijdt btw bij kim(eigenaresse) op dezelfde stal)

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:21

Inderdaad! Selena zegt wat ik denk! Je moet je concentreren op de goede momenten en onthouden waar je vandaan bent gekomen. Zonder downs zijn er ook geen ups!

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:28

probeer je inderdaad niet te veel te focussen op het aan de teugel rijden. Zoek eerst naar ontspanning en vooral bij jezelf. Ik weet hoe moeilijk het is om ontspannen te zitten op een gespannen paard maar zolang jij je gaat spannen reageert het paard weer hierop en blijf je die circel van gespannenheid houden.. Vooral heel belangrijk blijft (diep) ademen *hoe dom het ook klinkt*

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:51

Passorapard schreef:
Dankje voor de tips iedereen , ik ga d'r kei hard aan werken ! Veel afwisselen met rijden longeren losgooien ect . Ik denk dat daar ook het probleem zit .Dat ik veel te veel met dressuur bezig ben , de eigenaar komt helaas niet zóvaak en mag dan niet gaan springen of buitenrijden . Bedankt in iedergeval Lachen!

Een vraagje, wat ben je op de eerste 3 foto's aan het doen?
Verder moet je proberen om je paard veel rechter te richten, op elke foto trek je hem scheef en zo zie je dus ook dat hij hierin protest geeft en tegen het bit aan gaat lopen.
Een goude tip is om een halstertouw om de nek van het paard te hangen deze kan je vasthouden, hierdoor blijf je stabieler in je hand. Wanneer jij in je lijf een spannings moment heb werkt dit uit op het touw en niet op de mond en het lichaam van je paard.
Hierbij moet je er alleen aan denken dat dit niet binnen in dag lukt en je hier even handigheid en soepelheid in moet krijgen.
Ik kan je wel vertellen dat wij dit touw gebruiken bij het inrijden van jonge paarden. We hebben dan steun aan het touw en zitten daardoor niet ongewenst in de monden te spitten!
Het is zeker het proberen waard.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:55

je hebt op sommige foto s te strenge binnen hand,
en je hebt piano handjes,
ik zou je handen wat meer ontspannen,
en flink wat overgangen gaan rijden,
vooral schijnovergangen werken goed als je paard bovenin wil blijven,dus je gaat je helemaal voorbereiden om na stap te gaan,zodra die bijna in stap valt dan moet je hem meteen weer na voren rijden,
proberen alles op je zit op te lossen,en voren alleen contact houden,meestal als je dat een paar keer gedaan hebt dan zal die wel gaan zakken.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:26

@ _Celien: Het lijkt alsof ze der teugels wat korter neemt Clown

Ik vind het er niet raar uitzien! beetje gespannen hier en daar, maar zeker een leuke combi!
Je houding vind ik over het algemeen goed, vooral de beenhouding!
Handen idd beetje op letten en goed recht zitten (iets meer achterover met je rug) met je bibs in het zadel!

Succes nog saampjes!