Boni is zo hard rechtsom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Boni is zo hard rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 15:53

jaja het is echt frustrerend en het word steeds erger,
Boni is zo hard in haar mond rechtsom en ik weet echt niet wat ik er aan moet doen.
van mijn instructrice moet ik juist rechtom rijden zodat ik het er 'uit'rij zegmaar maar
het helpt echt niks, ze gaat er alleen maat tegen in soms zelfs zo erg dat mevrouw nieteens
fatsoenlijk door de bocht kan(van de bak) die word helemaal afgenseden uit protest en ze luisterd
op zo'n moment ook niet maar mn been maar stamp gewoon stug door.
ik ben echt ten einde raad
mn zadel licht goed(is een paar weken geleden nagekeken door de zadelmaker)
en met haar tanden is ook niks mis.
hoe kan ik dit het beste oplossen?
groetjes

Lisa_vD

Re: Boni is zo hard rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:59

Ik weet niet hoelang je al bezig bent dit eruit te trainen, maar het is echt niet met een weekje weg Knipoog. Dat duurt wel (veel) langer. Bij mij heeft het heel veel geholpen om extra in te buigen (zowel rechts als links om), te longeren en vooral geduld te hebben Lachen. Succes!
Let er ook vooral goed op dat je wel op twee teugels blijft rijden, en ook je binnenteugel niet vast blijft houden.

Edit: toevoeging

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:15

Rechtsom rijden maar met een stelling naar buiten, klinkt alsof je paard geen sterke buitenschouder heeft en hiervoor weg loopt. Rij veel op de binnenhoefslag, zodat je je paard ook netjes recht kan stellen. En blijf met zo min mogelijk teugeldruk rijden, ookal gaat je paard hard....alles terug rijden op je zit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:16

is slechts een kwestie van zelf loslaten op rechts Haha!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 13:25

zelf loslaten heb ik ook al geprobeert maar dan gaat boni er een spelletje van maken dan word ze heel vervelend

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:59

Met vasthouden kom je er echt niet hoor Knipoog en wordt het idd alleen maar erger.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 16:46

nee ik weet het maar vast houden en los laten werkt allebei niet, ik heb normale druk op beide teugels ik ben niet aan het plukken en zagen maar zodra ik Boni wat meer stelling naar rechts vraag begint het gezeur en stopt ze er ook niet meer mee wat ik ook probeer

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:51

Heb hetzelfde probleem,ik volg dit topic even Lachen

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:55

Weet je heel zeker dat je zelf niet ergens een tikkeltje scheef bent? Dat hoeft maar milimeter werk te zijn, maar grote kans dat je hem zelf inderdaad op rechts ergens blokkeert zoals kiwiko zegt. Als het probleem er al langer is, dan heb je het er niet in een dagje uit, maar je zou eens kunnen kijken of het aan de longe net zo is...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:56

KiWiKo schreef:

Kan alweer niet anders dan het eens zijn met dit antwoord.
Trouwens..een goede instructeur of trice kan je hier zeker mee helpen!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 01-06-08 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:58

aerdenhout1 schreef:
KiWiKo schreef:

Kan alweer niet anders dan het eens zijn met dit antwoord.

Ja

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 17:02

heel erg bedankt voor de loslaat tip maar dit werkt dus echt niet bij Boni die gaat er een spelletje van maken en word zo nog vervelender

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:04

Antoine de Bodt manier gaan rijden, en je probleem is opgelost Haha!
moet je even google'n op Antoine de Bodt, hij heeft een eigen site met uitleg Knipoog

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:07

Bekend probleem, en het enige antwoord erop is, zelf loslaten. Daarnaast een behoorlijk hoeveelheid geduld en rijden maar!

Ben met mijn paard 4 maanden bezig geweest voor we recht door de bak heen konden. Allereerst, zorg ervoor dat je op twee teugels evenveel druk hebt en dat je met je rechterbeen duidelijk doorkomt, dat is het been waar ze omheen moet buigen. Vragen mag rechts, maar ook weer loslaten. Anders wordt het een spelletje touwtrekken en dat win je niet. Bij mijn paard ook, af en toe loslaten, ookal ontspant hij daar niet. Hij zal het namelijk niet als eerste doen, dus moet jij het doen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:11

Nogmaals...een goede instructeur erbij halen die jou haarfijn kan uitleggen hoe je je paard kan rechtrichten. Want je paard is scheef, anders houd hij niet aan een kant vast.En nu kan iedereen wel gaan gillen,schouder voor, meer lengte buiging of vw nw rijden, maar wij weten niet hoe jij rijd, dus dat wordt een heel moeilijk verhaal en kan het probleem dus ook erger maken als het niet op de juiste manier wordt gereden. Maar geen enkel paard kan een bit vastpakken zonder de tegen druk van de ruiter op zijn rug.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:16

Jilletje schreef:
heel erg bedankt voor de loslaat tip maar dit werkt dus echt niet bij Boni die gaat er een spelletje van maken en word zo nog vervelender

Ik weet niet wat jij met loslaten bedoelt... Maar ik hoor niemand hier zeggen dat je m lange teugel moet geven en m zn gang moet laten gaan. Los laten, of vastzitten, kan ook zitten in het iets draaien van je heup, been of schouder. Maar dan moet je wel deskundige begeleiding hebben die jou kan vertellen waar je je paard blokkeert en hoe je dat moet voorkomen...
En nogmaals, als het een structureel probleem is, dan gaat het idd niet in een keer werken omdat je paard dan al scheef getraind zal zijn...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:29

Het kan ook zijn dat het beestje problemen heeft met de halswervels Scheve mond . Ik zou dat eerst eens laten checken, of lichamelijk alles goed is. Ik heb er ook eentje die vrij stug is in zijn hals en die oersterk is (ik rij hem bitloos). Ik weet dat de moeder van mijn paard ook oersterk en heftig was met sturen/halt houden en die is uiteindelijk wegens onhandelbaarheid op de slacht beland op 5-jarige leeftijd. Mijn paard is laatst doorgelicht door een holistische dierenarts en bleek aan de rechterkant vast te zitten in de hals. Dat verklaarde veel.

Wat ik doe is met hulp van goede instructie mijn paard inrijden op zit, hem daarnaast leren wijken voor druk (doe ik al een tijdje ook via grondwerk) en consequent/duidelijk zijn, eventueel wat stappen terug gaan in de training. Verder doe ik veel aan grondwerken, waar ik stelling e.d. oefen. Tegen mij wordt ook wel eens (door onwetenden Clown ) gezegd dat ik hem met bit in moet gaan rijden (of een hackemore), maar ach, ik heb gehoord hoe het zijn moeder vergaan is met de heftigste bitten en hulpteugels. Nee, dat is de manier niet, hoor.
Daarbij heb ik juist een heel werkwillig paard, alleen er zit een kop op af en toe en een enorme kracht. De kunst is om die voor je te laten werken en niet tegen je. Zoek goede hulp en verzeker je ervan dat er lichamelijk niets mis is. Alleen het zadel checken lijkt mij gewoon niet voldoende. Succes!

Brendos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:21

Ook al werkt het niet, zelf loslaten zal tog egt je enige uitweg nog zijn.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:22

Ik denk dat je paard behoorlijk scheef is en dat is niet 1, 2, 3 op te lossen als je daar geen kennis van hebt. Het begint allemaal met verticaal rechtrichten, zodat het paard zijn gewicht gelijk over de voorbenen kan verdelen. Als een paard sterk is op de rechterteugel wil dat zeggen dat hij veel te veel gewicht op het rechtervoorbeen/schouder zet. En natuurlijk nog veel meer, maar dat zou een online cursus worden Knipoog

Als je hier meer over wilt weten stuur me maar een berichtje, je kan altijd eens komen kijken om er meer van te leren, ik zit redelijk dicht bij je in de buurt.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:11

Joscaa schreef:
Antoine de Bodt manier gaan rijden, en je probleem is opgelost Haha!
moet je even google'n op Antoine de Bodt, hij heeft een eigen site met uitleg Knipoog

Of Marijke de Jong manier. Knipoog Of een andere goeie instructeur die kaas heeft gegeten van rechtrichten.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:43