Merrie ori @ poging tot dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

Merrie ori @ poging tot dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 22:40

helaas heb ik de laatste maand erg weinig tijd gehad omte rijden. 1 keer per week. Ik verzorg ori nu 3 maandjes en doe haar 2 keer per week.
De eigenaren zijn nu op vakantie waardoor ik dagelijks kan rijden maar helaas ontbreekt mijn tijd hieraan.
ori is wat dikker omdat ze op een goed half jaar dracht zit.

Helaas omdat ik zo weinig met haar doet was ze weer erg dramerig, Ze wil dan alleen maar harder. Vandaar mijn strenge binnenhand Knipoog.
We zijn op het moment bezig om mijn houding te verbeteren en ori wat soepeler te krijgen.
ook zijn we bezig ori wat meer over haar rug te laten lopen.
ik les met ori 1 keer in de 2 weken ( nu 2 lessen gehad)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En even een sprongetje tussendoor Pling

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En we gaan weer Doei, doei

Mijn eigen cometaar:
- voeten zijn geen kapstokken!
- Vind mijn rug al beter dan eerst
- Ellebogen meer in kniek en handen rechtop
- minder strenge binnenhand.
- Meer naar voren zitten in het zadel.

En verder hoor ik graag opbouwend commetaar en tips Pling
Laatst bijgewerkt door Kimberleij op 30-05-08 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tibamar

Re: Merrie ori @ poging tot dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:44

Vind het er best netjes uit zien hoor, volgens mij gaan jullie wel vooruit! Over je houding geef je zelf al aan!
Leuke foto's verder, en leuk dat roze Haha!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:46

Leuke foto's! Door veel oefenen komt het helemaal goed hoor Lachen
Maar mag ik vragen waarom je de ene keer wel een cap op hebt, en dan opeens weer niet?

Edit: Erg leuke broek trouwens Haha!
Laatst bijgewerkt door Joline_ op 30-05-08 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:47

he ene barbie paard haha
ziet er goed uit!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:48

Het eerste wat mij opviel is dat je beugels wel wat langer mogen. Je zit of met je benen over de wrongen heen, of ontiegelijk opgekropt. Hierdoor schuift je kont naar achteren (stoelzit) en wordt je gewicht dus niet meer goed verdeeld, en is het voor jou moeilijker om je hakken uit te drukken en je tegen naar binnen te houden. Ik zou ze zeker 2 gaatjes langer maken!
En let op je handen Knipoog
Verder, erg leuk setje!

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:48

Je houding is inderdaad al verbert Haha!

Verder zie ik inderdaad een drammerige ori! probeer haar echt bezig te houden!
verdere tips , kan ik niet echt geven ik vindt dat het er al goed uitziet!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 22:49

xLienepienx schreef:
Leuke foto's! Door veel oefenen komt het helemaal goed hoor Lachen
Maar mag ik vragen waarom je de ene keer wel een cap op hebt, en dan opeens weer niet?

is een foutje van mij hoor, maar ik heb hem inderdaad eventjes afgezet omdat ik het erg warm had, Toen ben ik een paar sprongetjes gaan maken.
En rijden zonder cap is niet goed en zeker niet om te springen! Knipoog

Dank je wel Haha!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:51

Ziet er leuk uit samen en ook een nette houding hoor!
Maar het valt me op dat op sommige foto's het paard heel erg de rug weg drukt.
Probeer in het begin goed laag en rond te rijden zodat er meer ontspanning komt, met name in de rug waar door die de rug mooi bol gaat maken Lachen

Veel succes samen!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 22:52

@ marianne - Helaas een gaatje langer heb ik geprobeert omdat ik zelf dat ook zag dat ik voorbij die kniewrongen kwam. Maar dan kom ik bijna niet meer overeind...
Het viel mij inderdaad ook op dat ik veel ste ver naar achteren zit.

@ solvy - ik probeer haar inderdaad goed bezig te houden, maar ze blijft dramerig en heel de tijd willen rennen...

@ maxime - Dank je wel. Daar zijn we inderdaad ook mee bezig maar helaas alsze zo dramerig is wil dat niet echt lukken. Maar komt er wel in Haha!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:59

Ik zag dat je, op de foto waar ze net iets inbuigt, dat je je handen fixeert? Of is dit een momentopname (ik zie het je nergens anders doen namelijk, maar ik denk niet dat je de eerste zou zijn Vork )
Als ze zo drammerig is en heel voorwaarts, is het dan een optie om, elke keer als ze naar voren wil, haar dan naar voren te rijden? Op die manier merkt ze dat als zij naar voren wil, jij haar het bevel geeft naar voren te gaan. Dan is het meestal niet leuk meer (is mijn ervaring). Dan gaat ze maar iets voorwaartser, maar dan is het in ieder geval wel op jouw bevel.
Snap je het nog Tong uitsteken ?

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:59

Probeer als ze dan een beetje drammerig is gewoon een paar keer vanaf de nek (maangrens) rondjes te draaien met je vingertoppen; (je begint zeg maar op half en je eindigd op kwart voor; dus een rondje en een kwart Tong uitsteken) en dan ga je steeds verder naar de schoft toe en begin je weer een stukje eronder zodat je binnen 4 keer de nek heb gehad met het masseren.
Daardoor komen de spieren beter los en is er een betere bloedsomloop en gaat die super goed ontspannen Lachen
Wat ook helpt is;
De spieren bij de schoft tot aan een stukje bij de rug bij de ruggegraat met 2 handen omhoog duwen en zo steeds verder, en net als bij de nek dan weer naar onder. (nu maar 2 x *LOL* Zodat te rugspieren ook goed soepel zijn voor het rijden.
En nóg een tip Tong uitsteken: Met zijn 2e een handdoek onder de buik door halen en gespreid houden op de plek waar de singel ongeveer zit en dan tegelijk omhoud duwen zodat de rug vanuit druk op de onderbuik omhoog en bol komt te staan voor een paar seconden Lachen

Edit; gewoon een paar keer in de week voor het rijden Lachen!

Mijn paard drukte alleen maar de rug weg en nu gaat het al stukken beter met die oefeningen Lachen Paard ontspant gruwelijk van dat masseren Lachen

Heel veel succes!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 23:06

@ Saar - Hoe bedoel je met fixeren Bloos

@ maxime - Bedankt zeg dat ga ik morgen of van de week eens uitproberen van die massage! Erg fijne tip.
Met de handdoek wacht ik nog even, Ze kan nogal gemeen zijn als je in de buurt van haar buikje komt.
En nu ze drachtig is is dat nog erger dan normaal,

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:09

Mmm aangezien ze drachtig is zou ik daar ook maar eventjes mee wachten Knipoog
Erg veel succes en hou me op de hoogte hoe het gaat Haha! (ben wel benieuwd of andere paarden er ook zo op reageeren Lachen )

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 23:11

maximee schreef:
Mmm aangezien ze drachtig is zou ik daar ook maar eventjes mee wachten Knipoog
Erg veel succes en hou me op de hoogte hoe het gaat Haha! (ben wel benieuwd of andere paarden er ook zo op reageeren Lachen )

Ja is goed!

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:24

Je hebt al goede tips gekregen , kan je zeker wat mee denk ik.
Wel wil ik even zeuren over je cap. Doe hem gewoon altijd op als je op een paard stapt , hoe braaf die ook is. Zijn al genoeg nare ongelukkig mee gebeurd. Je houding is inderdaad al heel wat verbeterd ! Lachen

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 23:28

Eejj schreef:
Je hebt al goede tips gekregen , kan je zeker wat mee denk ik.
Wel wil ik even zeuren over je cap. Doe hem gewoon altijd op als je op een paard stapt , hoe braaf die ook is. Zijn al genoeg nare ongelukkig mee gebeurd. Je houding is inderdaad al heel wat verbeterd ! Lachen

Helemaal mee eens *LOL*
ik kan er verder niet veel over zeggen, behalve dat het stom van mij is Frusty

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 05:04

ten eerste zoals al was gezegd : cap op Tong uitsteken
Maar ik zit zo te kijken,
Die spring foto, moest je je eigenlijk wel een beetje schamen
de rechterteugel is zo bijna losgelaten, waardoor als je paard struikeld een aardige klap kan maken, en ik vind ook dat je iets te afwachtend zit, dus als je paard opzij springt jij in het zand ligt, vooral bij die sprong. zelf denk ik dat je paard dat niet zou doen, maar als je op een ander paard zit zal zoiets zeker gebeuren Knipoog
en idd meer naar voren zitten

Maar leuk paardje Haha! niet zo dik hoor Lachen

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 05:49

Hey, leuke foto's hoor Kimberley, ik mis haar wel heel erg hoor. Ze is wel mooi donker geworden, toen ik weg ging moest ze nog een stuk verharen. Ze is ook al iets dikker geworden zo te zien.
Ik denk idd dat je beugels een gaatje langer moeten, maar ik zit zelf ook vrij kort hoor. Verder als ze zo dramt helpt het wel eens om heel boos te worden, maar niet altijd helaas, dus een keer goed op de rem zetten. Verder moet je meestal niet gaan verruimen ed want dan wil ze alleen maar harden. Ook de galop moet je even mee wachten dan.
Het gaat vast wel beter als ik terug ben van vakantie want dan kan ik ook weer lekker rijden.
Dat roze staat trouwens erg leuk.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 07:42

Op foto 5 en 8 zie je het bit helemaal eruit komen,
en als je springt moet je wel meegeven maar je teugels hangen VEELS te los Knipoog

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 07:56

play_coy schreef:
ten eerste zoals al was gezegd : cap op Tong uitsteken
Maar ik zit zo te kijken,
Die spring foto, moest je je eigenlijk wel een beetje schamen
de rechterteugel is zo bijna losgelaten, waardoor als je paard struikeld een aardige klap kan maken, en ik vind ook dat je iets te afwachtend zit, dus als je paard opzij springt jij in het zand ligt, vooral bij die sprong. zelf denk ik dat je paard dat niet zou doen, maar als je op een ander paard zit zal zoiets zeker gebeuren Knipoog
en idd meer naar voren zitten

Maar leuk paardje Haha! niet zo dik hoor Lachen

Dank je voor je tips, ik ben ook een beetje bangig geworden met haar te springen omdat ze juist zo vaak weigert. Maar nou heb ik weer puntjes waar ik volgende keer aan kan werken Haha!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 08:01

Tinka schreef:
Hey, leuke foto's hoor Kimberley, ik mis haar wel heel erg hoor. Ze is wel mooi donker geworden, toen ik weg ging moest ze nog een stuk verharen. Ze is ook al iets dikker geworden zo te zien.
Ik denk idd dat je beugels een gaatje langer moeten, maar ik zit zelf ook vrij kort hoor. Verder als ze zo dramt helpt het wel eens om heel boos te worden, maar niet altijd helaas, dus een keer goed op de rem zetten. Verder moet je meestal niet gaan verruimen ed want dan wil ze alleen maar harden. Ook de galop moet je even mee wachten dan.
Het gaat vast wel beter als ik terug ben van vakantie want dan kan ik ook weer lekker rijden.
Dat roze staat trouwens erg leuk.

Ja denk het ook, Maar ze kan opzich wel lekker lopen maar dan moet ik inderdaad wel vaker rijden, Denk dat het vandaag een stuk beter gaat. Bedankt voor je tips!

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:36

Fotot 3 en 4 vind ik al betere ontspanning geven. Ga zo door dan lukt het vanzelf Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:48

Ze komt inderdaad een beetje drammerig over op sommige foto´s.
Maar door zo onrustig te reageren met je handen, maar je dat waarschijnlijk alleen maar erger.
Op het moment dat ze voorwaarts wordt, laat haar dan ook echt voorwaarts gaan.
Maar laat daarbij je handen in de goede positie staan, dus netjes dragend voor je uit.
Niet gaan rommelen met je handen zoals je nu doet.
Maar enkel been geven. En dan ook pas weer langzamer laten gaan als jij dat wilt.

Wat betreft het springen...
Het hele contact tussen jouw handen en de mond gaat verloren.
Er kan heel wat was aan jouw teugels gehangen worden nu.
Je geeft wel mee, maar probeer daarin wel het contact te behouden.
Als ze nu haar evenwicht verliest heeft ze nergens steun en kan een flinke smakkerd maken.

Succes er verder mee.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:54

Ik geef geen commentaar!

Leuk setje! Lachen

Mooi paard!

Ziet er goed uit! Knipoog

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:08

Leuk paard!
Ik weet niet hoe je eerder reedt, je zegt zelf dat je zit al beter is geworden. Heel goed dat je daarmee bezig bent.
Als ik naar je houding kijk, zie ik dat je onderbenen naar voren gaan en dat jij erg achterin het zadel zit. Je zit op die manier zwaar, en dit maakt het voor je paard lastig om te ontspannen.

Een oefening die je kan proberen is: ga eens een paar rondjes in de verlichte zit. je mag het zadel met je billen dus echt niet meer raken. Dan ga je 1x zitten. niet zwaar, maar je raakt het zadel licht aan. Dit doe je af en toe, dan ga je tellen. Bijvoorbeeld 5 passen staan, 1 zitten. wissel af met verschillende aantallen zitten. Uiteindelijk ga je 2 passen staan en 1 pas zitten. Als je niet meer uit balans raakt, doe je het goed.
Pas dan ga je weer lichtrijden, zoals het hoort. Daar kan je zit al een stuk meer door verbeteren.
Overigens zou ik de galop ook met verlichte zit doen, ook daar werk je je paard wat tegen door je houding. Ik zie bij je paard ook spanning in de rug, die kan je daardoor minder maken.

Heel veel succes!!!!

foto 9 is trouwens apart genomen, het lijkt alsof je een meter voor het hek aan het galopperen bent. Het lijkt net of je er de volgende pas middenin ligt of met een noodsprong eroverheen gaat! Haha!