Pony is totaal niet bij de "les" tijdens de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Pony is totaal niet bij de "les" tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 20:08

Ik heb een probleem en ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Eerst even dit. Ik lease al 2 jaar een manege pony. Het eerste jaar werd ze niet veel gebruikt in de les en was ze drachtig. Nu het 2e jaar wordt ze wel veel gebruikt in de les (bijna elke dag 2 uur).
Ik heb 1x in de week les en verder rij ik nog 2x in de week vrij.
In het 1e jaar ging het heel goed en gingen we elke week een stap vooruit en liep ze ook mooi nageeflijk. Nu het 2e jaar gaat het eigenlijk zeer slecht. Ze is verder wel braaf maar ze luisterd erg slecht naar mijn been en is totaal er niet bij met haar hoofd lijkt wel.
Ook aan de teugel lopen is haast niet te doen (soms alleen in stap). Ik krijg dus elke week een half uur intensief privé les en soms gaat het goed maar de laatste tijd merk ik geen vooruitgang. Ook de simpelste dingen zoals voltes en wendingen gaan behoorlijk beroerd. Stelling vragen is tegenwoordig al een probleem.
Nu wordt ze wel vaak gebruikt in lessen; van beginner tot wat verder en ze loopt braaf mee maar zodra ik er op zit en ik vraag wat meer van haar dan lukt het gewoon niet wat ik ook doe.
Ik snap soms niet wat ik dan verkeerd doe, ze luisterd gewoon totaal niet naar mijn hulpen. Wat kan ik doen om haar wat meer bij de les te krijgen en dat ze meer attent is op mijn hulpen?
Ik lease haar nog steeds en ik ben helemaal dol op haar maar het rijden in de les is eigenlijk geen bal meer aan om het zo te zeggen. Het is net alsof ze weer helemaal een beginnerspony is geworden.
Heeft iemand hier misschien een aantal rij tips voor mij?
Alvast bedankt voor het lezen en voor de reacties!

Melisss

Re: Pony is totaal niet bij de "les" tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:11

longerenn ..

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:13

Melisss schreef:
longerenn ..

ja aan zo'n antwoord heeft ze wat ... Bloos
ik blijf even mee kijken heb ongeveer het zelfde probleem alleen mij paard doet het uit nieuwsgierigheid.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 20:15

Tjah nou ja longeren doe ik nu ook al 2 weken, nog niet met bijzet teugels want dan raakt ze in paniek. Maar gewoon met hoofdstel. Op zich luisterd ze nu al wel veel beter naar stemhulpen maar beenhulpen en zit hulpen; daar moet ik zoveel kracht bij zetten dat ik na een kwartier les al helemaal uitgeput ben.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:17

Doe je tijdens het rijden ook veel schakelen? Dus doorijden anar middendraf, veel overgangen maken enzo? EN figuren? Rij je juist veel figuren of vele recht toe recht aan?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:19

Heel veel overgangen rijden. Zorgen dat ze leert om te reageren. Reageert ze niet gelijk op je been, tikje met je zweep achter je kuit, en echt heel snel schakelen. 10 passen draf, 10 passen stap, 10 passen draf 5 sec halthouden etc. Probeer ook veel figuren te rijden.
Ook in he begin niet te lang aansukkelen maar gelijk aan het werk zetten. Probeer eerst voorwaarts neerwaarts te rijden. Dan actief te krijgen aan je been, stelling enzo en dan pas nageefelijk te rijden.
Verder heeft het denk ik te maken met het feit dat ze nu meer door beginners wordt gereden. Die zijn natuurlijk nog wat grof met de hulpen, maar een paard/pony kan hierdoor behoorlijk afgestompt worden.
Probeer daarom je pony duidelijk te maken dat ze nu met jou te maken heeft, en dat jij met haar aan de slag wil, en dat je niet de eerste de beste beginner bent die maar een beetje met haar wil rondhupsen.
Verder nog een vraagje; gebruik je een zweepje, en zo ja hoe gebruik je die, en heb je wel eens met spoortje gereden. Soms kan dit ook helpen om een pony net iets actiever aan je been te krijgen waardoor hij beter gaat lopen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:19

Ik ga helemaal mee met Cathalijne!

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:21

Om nog even op mijn berichtje teru te komen. Eerst actief aan je been en dan voorwaart neerwaarts Knipoog

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 20:26

Actief is ze wel, daar ligt het probleem niet. Ik rij veel figuren; voltes, slangevoltes, schouder voor, wendingen, echt van alles! Ik rij haar ook met een dressuur zweep want anders krijg ik de voltes niet rond. Ze is gewoon doof voor het been. Ik zal proberen wat meer te schakelen, kijken of ze daar wakker van wordt.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:30

Waar tik je haar aan dan? Bij ons wordt altijd gezegd een tikje achter je kuit. Dan gaan ze na een minuut of 10 meestal vanzelf wel naar je been luisteren. Je moet echt heel consequent zijn, en gelijk reageren. Ook een keer gewoon een schop, met 1 been kan helpen. Soms worden ze daardoor ook even door wakker geschut.Wordt vaak bij ons geadviseerd als je een paard hebt wat veel in beginnerslessen loopt. Dit zijn ze meestal niet gewend, omdat de meeste mensen met 2 benen schoppen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 20:31

Ja, meestal probeer ik wel een tik te geven achter de kuit maar ik zal daar eens even op letten. Ook met 1 been even een schop geven op dat moment zal ik uit gaan proberen.

Origami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:10

Idd veel overgangen. Goed bezighouden dus geen lijnen op de hoefslag.Figuren rijden in alle mogelijke vormen.Dan moet ze wel op jou gaan letten.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:17

Melisss schreef:
longerenn ..

:S, duidelijk.....

aan t werk zetten, rijden rijden en rijden, been geven voor aan te draven, geen reactie sporen erin. opnieuw aandraven komt er gelijk reactie belonen en verder werken, zoniet weer spoor erin en zo ga je verder
kwestie van luisteren, na laten geven in stap, aandraven als in de overgang t hoofdje niet omlaag blijft terug stappen en weer aandraven.
goed consequent zijn dus he

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 06:10

Oké dus het is ook een kwestie van streng zijn en niet over je heen laten lopen?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 06:45

ja zkrs haha, das met ieder paard!
alleen sommige waken op t moment dat ze ergens onderuit kunnen komen en sommige willen gewoon netjes hun werk doen

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:19

geef het paard in het consequent zijn en harde werken nog wel de kans om te ontspannen. Nagevelijkheid komt uiteindelijk door vanuit achter lopen én ontspanning. Je hebt de reactie op je hulpen nodig voor het eerst, en daar zul je ook eerst aan moeten werken, en de nagevelijkheid ff vergeten, maar als ze wel reageert, en je wil de stap verder naar nagevelijkheid nemen, moet je het actief houden, dus combineren met het toestaan van ontspanning. Daarbij moet je voor jezelf gaan voelen wanneer ze ontspand, zonder dat ze haar activiteit verliest.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:26

Citaat:
en heb je wel eens met spoortje gereden. Soms kan dit ook helpen om een pony net iets actiever aan je been te krijgen waardoor hij beter gaat lopen.

Slimme opmerking _Cathalijne
Als sporen ergens niet voor bedoeld zijn, dan is het om je paard voorwaarts te krijgen.
Sporen zijn er enkel en alleen om je hulpen te verfijnen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 08:41

Met sporen rijden heb ik nog nooit gedaan en was ik ook nog niet van plan. Het is niet mijn eigen pony dus kan ik dat maar beter niet doen.

Sommige mensen zeggen dat ze verpest is omdat ze ook in de reguliere lessen wordt gebruikt maar zo denk ik er eigenlijk niet over; ik heb nog hoop dat het goed komt alleen weet ik niet wanneer Knipoog

Inderdaad ik moet er eerst voor zorgen dat ze beter reageerd op mijn beenhulp en als ze niet luisterd dan even een tik met de zweep achter mijn kuit. Daar ga ik eerst maar weer mee aan de gang.
Het is wel jammer dat ik weer van voor af aan moet beginnen met haar.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:46

Super dat je niet meteen naar sporen grijpt om je pony voorwaartser te maken.
Hoe je het wilt aanpakken met dat tikje bij geen reactie vind ik erg goed.
Hou het tikje wel consequent maar vriendelijk.

Helemaal opnieuw beginnen ken ik, we zitten in hetzelfde schuitje, bij mij alleen nog wat erger
[PP] Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 08:58

Zo dat is inderdaad erg heftig zeg. Ja ik ben meer een mens van begrip en daarom vind ik rijden met sporen en zweep eigenlijk helemaal niet leuk. Nu rij ik dus wel met zweep om daarmee de hulpen te verfijnen.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:06

juudje84 schreef:
Melisss schreef:
longerenn ..

:S, duidelijk.....

aan t werk zetten, rijden rijden en rijden, been geven voor aan te draven, geen reactie sporen erin. opnieuw aandraven komt er gelijk reactie belonen en verder werken, zoniet weer spoor erin en zo ga je verder
kwestie van luisteren, na laten geven in stap, aandraven als in de overgang t hoofdje niet omlaag blijft terug stappen en weer aandraven.
goed consequent zijn dus he

Dat nageven is denk ik niet zo belangrijk in het begin, hij moet eerst op je been reageren en voorwaarts gaan. zonder voorwaarts is er geen neerwaarts. als je paard/pony goed voor het been is zou hij/zij op een gegeven moment vanzelf gaan zakken zonder dat je het afdwingt.

Let wel hij/zij mag niet mijn zijn neus een kilometer in de lucht lopen(dus hoger dan een gewone houding) dan mag je best even zeggen van : "hé niet zo hoog, aan de teugel hoeft niet maar wel op een 'gewone' hoogte met je hoofd"

Consequent is wel het goede woord. steeds zeggen dat als jij been geeft dat ze voorwarts moet. en in het begin bij elke reactie voorwaarts belonen alsof t een superpaard is. hij moet gaan snappen dat het goed is als hij "harder"(in het begin niet erg als je even harder gaat later wel uitbouwen naar actiever en niet meer harder) gaat als je been geeft.

sasave

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:57

sluit ik me bij aan ,veel overgangen rijden,naar hulpmiddelen grijpen kan altijd nog,

Mutzzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:32

Inderdaad, goed aan het werk houden zodat hij op je blijft letten, en geen tijd heeft om op andere dingen te letten.
(Schijn)overgangen rijden, figuren rijden enz. enz.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:30

Ik weet niet precies wat je het beste kan doen om rijtechnisch weer vooruit te gaan.
Ik weet alleen dat het vaak ligt aan de rijlessen dat ze krijgt zonder jou.
Ik heb precies hetzelfde probleem met het paard van de manege waar ik priveles op heb. Ik moet altijd eerst door het begin worstelen om haar rijtechnisch weer bij de les te hebben.
Er rijden waarschijnlijk zo'n 20 personen in de week op haar (kleine uitleg: 2 uur per dag voor ongeveer 5 dagen per week).
Paarden gaan dan vaak makkelijker lopen voor hunzelf omdat ze zich anders ontzettend moeten aanpassen aan al die mensen.
Dit probleem had ze in het eerste jaar niet of misschien minder omdat jij toen bijna als enige op haar reed en ze zich niet hoefde aan te passen aan al de andere mensen. Het is geen advies, behalve dat je misschien vaker op haar zal moeten gaan rijden om het weer met haar te krijgen. Ik moet in de les heel veel overgangen rijden en op de voltes om haar nageeflijk en aan de hulpen te krijgen. Misschien is het ook wat voor jou. Het helpt mij ontzettend. En praat er anders met je instructrice/instructeur over.
Zij/hij kent jou en het paard het beste denk ik.
Succes!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 11:39

Wat jij zegt Carola, zo zit het bij mij ook helemaal. Dat is ook mijn probleem. Nou ja ik probeer wat van de tips uit te gaan voeren en dan hopen dat het beter wordt. . .