hulp/tips bij inrijden gevraagdt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peetisgreat

hulp/tips bij inrijden gevraagdt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 20:05

hai ik heb ene vraag voor mijn vriendin
ze zit zelf niet op bokt (heb geen pc) maar zit wel met ene probleempje

haar paard ,fries van ruim 3.5, is ze mee begonnen met inrijden
paard heeft al een singel om de buik gehad, zadel op ,ook met longeren
met dit alles geen probleem
de eerste keer met eraan hangen ging erg goed
daarna wat hangen en opstijgen
ook geen probleem, later de vijfde keer ongeveer werdt het paard iets onrustiger
daarna heeft hij wat verzet getoond en begon hij met wat kuurtjes
keer daarop heeft hij bij het opstappen gesteigerd en viel op de grond(het paard dan)
weer erop en paard stoof weg
later werdt deze wat rustiger maar bleef druk houden om voorwaarts te gaan (bedoel dan liefst weg renen )
ook met afstappen ging het fout ruiter viele raf en paard rende weer weg

hoe zouden jullie dit verder aan aanpakken met dit paard

ik denk zelf eerst het paard weer vertrouwen te geven en rustig weer beginnen met alles
wat licht longe werk
daarna weer zadel op en hang werk
en weer later er pas weer op
wat zouden jullei doen graag tips

Maysie

Re: hulp/tips bij inrijden gevraagdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 00:38

Hm vat dit niet bot op naar je vriendin maar ik denk dat je het niet zo via een forum kan oplossen hoor? Nors opkijken

Vanaf hier is er niet duidelijk te zien wat er gebeurd en wat eventueel een aanleiding zou kunnen zijn voor het gedrag. Ik zou zeggen ga en paar stappen terug en hou het daar eerst even bij en zoek ondertussen goeie hulp, die ook ECHT verstand van inrijden heeft en het aanrijden van paarden. Het is en blijft een vak appart. Het begin kan maar 1 keer en het kan maar 1 keer goed meteen, knoppen kan je er ook maar 1 keer opzitten.

Besteed er liever geld aan dat je het door een prof laat doen dan dat je elf met zo'n probleem gaat aanklooien want dan wordt dit alleen maar erger.

Succes met de verstandigste keuze te gaan maken. Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 00:46

Eens, ik denk niet dat je vriendin dit nog kan oplossen. Haar vertrouwen is weg, vertrouwen van het paard is weg. Haal er iemand anders bij ( goede instructeur die hier zelf ervaring mee heeft, of professionel)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 06:48

iemand erbij halen met verstand van zadelmak maken en niet verder alleen aanklooie,
via bokt ga je t nietleren, wel via ervaren begeleiding of het zelfs door iemand anders laten doen

-snap niet mensen zonder ervaring of enig verstand van zadelmak maken hiermee beginnen, waarschijnlijk eigenwijs of tw duur om een paard weg te brengen en het op een goede manier te laten doen
beter je paard verklote dan... Bloos

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:37

Iemand erbij met verstand en die vooral geen angst heeft voor het paard en dan opnieuw beginnen.

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 19:53

heb al bericht gehad van het meisje ze gata het paard weg brengen en het wordt goed gebeurd
bedankt voor jullie advies
gr peet

lori1kenobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 12:24

Ik zie dat je al een oplossing hebt gevonden, maar toch wil ik je nog een tip meegeven. Zelf ben ik geen super ruiter en ik had dan ook nooit mijn paardje zelfstandig in kunnen rijden. Toch heb ik er voor gekozen om haar niet weg te brengen op advied van de pensionstallings eigenaresse.

Plinge eerste reden was je hebt er geen zicht op wat ze doen, wie weet rijden ze haar drie keer per week met grote dwang.
*Vaak worden de paardjes zadelmak gemaakt en leren ze niet erg veel of soms te veel.
*Je paardje wend aan de ruiter die hem inrijd en dat is dan niet je vriendin.
*Als je het samen doet met een ervaren persoon leren je vriendin en haar paard elkaar goed kennen en ook fouten worden direct opgemerkt en gecorrigeerd.
* de kosten komen vaak gelijk uit en je ziet gewoon waar die persoon mee bezig is.

Denk goed na wat je gaat doen. Inrijden kan maar 1 keer en je hebt nu helaas al een achterstand. Goedkoop kan echt duurkoop zijn, maar een dure trainingstal leverd ook niet altijd goed werk af. Ga vooral op de ervaringen van andere mensen af en luister niet naar verkooppraatjes. Succes.