Houding van de arme onder het rijden? hoe omlaag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Houding van de arme onder het rijden? hoe omlaag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 15:51

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niks gevonden vandaar dit topic.
Ik hoor van verschillende mensen in mijn omgeving andere meningen over het houden van de armen in welk stand zeg maar als je rijd.
Sommige zeggen een hoef van 90 graden andere zeggen dat je net met je handen boven boven de schoft en dan hoger dragen dan je zadel. Wat is jullie mening?

Ook hoor ik verschillende verhalen over het omlaag rijden. Sommige zeggen mij dat je met twee teugels moet "spelen" andere zeggen juist dat je met de buitenteugel "speelt" en je binnen teugel erbij moet houden. Wat is jullie mening hierover?

Ik zelf rijd met de buitenteugel omlaag en handen boven de schoft en draag mijn handen boven het zadel.
Alvast bedankt.

Edit: bedoel trouwens niet in de krul rijden. Maar er voor zorgen dat hij ontspant in de rug

malloesje

Re: Houding van de arme onder het rijden? hoe omlaag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:55

Hier een duidelijk plaatje over de gewenste armhouding..

Afbeelding

Wat betreft naar beneden rijden. Ik rij met mijn been tegen een gesloten hand aan. Als het paard hierop nageeft, ontspan ik in mijn handen. De buitenteugel is de 'regelteugel' de binnenteugel gebruik ik alleen om bij te stellen. Spelen wil ik dat niet noemen, want dat associeer ik al snel met 'zagen'. Het is belangrijk om de hand zo stil mogelijk te houden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:29

Ik vind het zelf moeilijk om dat te bepalen. Meestal moet ik daarom iemand in de bak hebben die dat zegt. Bij mij varieert het vaak van te laag tot te hoog.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 30-05-08 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:31

van elleboog tot bit zou een rechte lijn moeten zijn Ja

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:35

Idd armen in een rechte lijn met de teugels. Meestal zo'n 10 cm boven de schoft en 10 cm uit elkaar.
Met de teugels spelen doen ik nooit, wel de buitenteugel er goed bijhouden, maar niet "spelen". Hoe rustiger je handen, hoe ontspannener voor je paard. En ontspanning is het sleutelwoord he? Knipoog

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 06:44

Ja het is ook niet echt spelen maar vind moeilijk uit te leggen

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 07:01

In principe moet het voldoende zijn om een stille hand te hebben, met daarbij aanleuning die je er met je been aanrijdt.
Dus drijven en dan het voorwaartse iets begrenzen met je zit en een STILLE hand.
Waarbij stil overigens niet hetzelfde is als een starre hand, die niets mee kan geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:32

En wat je met je binnenhand en buitenhand doet hangt ook af van welke het paard wil aannemen en welke niet.Pas als je hem op 2 teugels hebt,kun je tempocontrole en hoofd hals houding regelen met je buitenhand.Binnenhand moet je er nooit te strak aanhebben,want dan belemmer je heel gauw het binnenachterbeen.

_Cares_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:10

je bovenarmen langs je lichaam houden en vanaf je elleboog tot aan de mond van het paard behoort het 1 rechte lijn te zijn