Staken, rondjes lopen en steigeren bij opbouwen na peesbless

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

larrylurex

Staken, rondjes lopen en steigeren bij opbouwen na peesbless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 09:05

Omdat het gisteren weer eens K*T ging hoop ik misschien via Bokt wat handige tips te krijgen want ik weet het echt niet meer, wat is er gebeurt...

Mijn paard is herstellende van een peesblessure die na slechts 3 maanden al zo goed als genezen was! Ik onwijs blij en mag dus weer opbouwen. Stappen ging goed dus met rijden zal het alleen maar een steigende lijn zijn denk je dan..... (nee dus) Extreme duivel

We zijn helaas in een neerwaarste spiraal beland. Tijdens de rit die nu 60 minuten mag duren dus best lang gaat hij steeds meer stoppen en staken..... Ik loop buiten op asfalt omdat hij in de bak ook een ramp is en hij dat eigenlijk nog niet mag (bodem)

Dat staken is al niet leuk maar hij heeft een nieuw trucje gevonden: rondjes draaien om zijn as, je kan het spinnen noemen alleen hij is geen western paard. Als ik ga tegensturen gaat hij steigeren en achteruit lopen.... en vervolgens weer rondjes lopen door de struiken, bomen en op de weg (gevaarlijk man!!)

Gisteren ben ik letterlijk gestrand en kwam ik gewoon niet meer verder....Ik rij zonder zweep en sporen en hulpteugels omdat ik denk dat paarden daar niets van leren... MAARIk heb gisteren mezelf moe zitten schoppen en dat is duidelijk niet de oplossing, hij reageert er niet eens op.
En dan blijft alleen je stem over en daar reageert hij ook niet op tenminste nu niet. Stoom uit je oren Stoom uit je oren
Gelukkig kwam toevallig een stalgenoot langs en toen liep hij poeslief erlangs of er niets aan de hand was...... Boos!

Ik begrijp het advies om met meerdere paarden te gaan lopen maar ik kan omogelijk elke dag iemand gaan zoeken om ruim een uur te gaan stappen dus ik moet het ook alleen kunnen doen.
Hij mag niet draven en door het zand dus de mogelijkheden zijn wat beperkt.

Voor de volledigheid, hij heeft geen rugproblemen omdat hij al onder controle staat bij de DA.
Zijn tanden zijn gedaan, spikkie nieuw zadel pas gechecked en verder loopt hij als een trein als hij een 'normaal stukje' heeft..... (dus hij zit niet vast of zo)
Voor het steigeren heb ik al van alles geprobeerd van zachtaardig tot een klap op de oren....
Het doet hem niets, hij steigert gewoon als hij zijn zin niet krijgt....grrrr! Boos!

Wie heeft er tips?

Anoniem

Re: Staken, rondjes lopen en steigeren bij opbouwen na peesbless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:32

Zo te lezen maakt je paard heerlijk misbruik van de situatie. Er is een tijdje voorzichtig aan gedaan met 'm en waarschijnlijk was iedereen lief en begrijpend, want hij was tenslotte zielig Haha!

En nu zit je met een verwend krengetje dat hoognodig even terug op z'n eigen plekje gezet moet worden.
Ik zou de volgende keer tóch een zweepje meenemen en daar z'n billen even aanmoedigend mee bewerken als 'ie weer van dergelijke gevaarlijke streken uithaalt.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:40

Ik ben het eens met Sonja.
Heb hetzelfde probleem (gehad)...
Ben ook te voorzichtig met hem geweest en hij is daar gruwelijk misbruik van gaan maken wat ik in eerste instantie zag als een lichamelijk probleem en hem maar weer ging 'sparen'. Op een gegeven moment deed hij geen pas meer....

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:45

Een paard een uur lang alleen maar laten stappen is heel moeilijk. als ze niet hard moeten werken hebben ze zoveel tijd om rottigheid te verzinnen, dat het niet raar is dat ze je uiteindelijk voor het blok zetten.

Van dit soort sessies leert je paard alleen maar hoe hij jou de baas wordt.

Je kan denk ik beter aan de hand blijven stappen en er pas weer opgaan als je weer kan draven.
Steigeren is nl haast onmogelijk op te lossen vanuit het zadel als je niet flink voorwaarts kan drijven. En eens je paard dat in de gaten heeft heb je een groot probleem gecreeerd.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:46

Ik herken dit wel maar wat moet je als hij alleen maar mag stappen..... zucht
Als hij gaat springen ben je toch bang voor het been, een keer was de pees al flink warm na z'n rampenritje....

misschien toch een keer met een zweepje rijden, van mij is hij niet onder de indruk....

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:47

Waarom wil je er per se op gaan zitten?

Stap gewoon aan de hand en ga er pas weer op als je weer wat met hem kan

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:48

Klara16 schreef:
Een paard een uur lang alleen maar laten stappen is heel moeilijk. als ze niet hard moeten werken hebben ze zoveel tijd om rottigheid te verzinnen, dat het niet raar is dat ze je uiteindelijk voor het blok zetten.

Van dit soort sessies leert je paard alleen maar hoe hij jou de baas wordt.

Je kan denk ik beter aan de hand blijven stappen en er pas weer opgaan als je weer kan draven.
Steigeren is nl haast onmogelijk op te lossen vanuit het zadel als je niet flink voorwaarts kan drijven. En eens je paard dat in de gaten heeft heb je een groot probleem gecreeerd.

Het rottige is dat hij 75% van de rit WEL rustig is en dan ineens helemaal uit zijn panty gaat.
Aan de hand stappen ging helaas ook niet zo fantastisch........we waren blij dat we er weer op mochten eigenlijk.
Maar dit gaat ook niet vlekkeloos.....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:50

Iemand meenemen op de grond met een longeerzweep die erachter blijft? Als ie dan die grapjes krijgt moet diegene hem vooruit jagen. Ik ken het precies, mijn paard heeft dezelfde geintjes en dan begin je helemaal niks als je erop zit. (zoals Klara zegt en ik heb dus inderdaad een probleem Clown )

Hij moet misschien wel weer even doorkrijgen dat er toch echt van hem verwacht wordt dat ie een uurtje in een rechte voorwaartse lijn beweegt Knipoog, misschien hoeft het maar een keer of twee. Stap ook maar even af van het zonder-met-niks-rijden zou ik zeggen, "wal vrett'n en neet warken" zeggen ze hier, dat kan natuurlijk niet he! Haha!

(Ik kan overigens nog steeds niet alleen van het erf af, als ik wil stappen dan neem ik haar aan de hand mee, zucht... Mijn paard heeft overigens ook een lichte peesblessure gehad en ik heb dus inderdaad uren aan de hand gewandeld!)

Edit: overigens, toen mijn paard alleen nog maar mocht stappen (en wel op de wei mocht) zag ik haar in de wei zulke mooie sprongen maken Clown dat ik verder ook wat minder voorzichtig werd hoor)

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:56

TS: misschien een buitenrit van een uur maken? Als ze ergens heen gaan vervelen ze zich niet zo als bij het rondjes stappen. met een braaf paard erbij moet dat kunnen lukken.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:57

helaas mag hij (nog) niets, geen weidegang, longeren en in de bak rijden.....

Ik rij alleen maar buitenritten, je zou verwachten dat hij dat wel zou waarderen toch?
Misschien is het ook langdradig of zo...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:00

dan kan ik me heel goed voorstellen dat ie knettervervelend is!
Ik denk dan dat of aan de hand of met andere paarden mee toch de beste optie is om dit zonder ongelukken te doen?

Dit heeft natuurlijk wel een reden dat ie zo doet, ik bedoel, je wordt ook vervelend als je alleen maar op stal mag staan, toch? Maar iemand op de grond meenemen, is dat een optie?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:01

Kom eens bij ons kijken, er zijn heeeel veel mensen met een peesblessure paard, waaronder ikzelf helaas, en we hebben er een mooi en fijn topic overgemaakt. Adviezen en ervaringen te over! Mocht je geen interesse hebben is dat uiteraard ook helemaal goed.

[HK] Peesblessures 2: Het enige topic waar je niet bij wilt horen

Misschien tot ziens?!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 12:06

WowAmigo schreef:
dan kan ik me heel goed voorstellen dat ie knettervervelend is!
Ik denk dan dat of aan de hand of met andere paarden mee toch de beste optie is om dit zonder ongelukken te doen?

Dit heeft natuurlijk wel een reden dat ie zo doet, ik bedoel, je wordt ook vervelend als je alleen maar op stal mag staan, toch? Maar iemand op de grond meenemen, is dat een optie?

jazeker met een ander paard / persoon is een optie maar helaas lukt het niet om dit elke dag te regelen.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 12:07

Breghje schreef:
Kom eens bij ons kijken, er zijn heeeel veel mensen met een peesblessure paard, waaronder ikzelf helaas, en we hebben er een mooi en fijn topic overgemaakt. Adviezen en ervaringen te over! Mocht je geen interesse hebben is dat uiteraard ook helemaal goed.

[HK] Peesblessures 2: Het enige topic waar je niet bij wilt horen

Misschien tot ziens?!

ik ga zeker kijken, misschien staan daar nog tips...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:11

Ik denk dat het dan een beetje roeien met de riemen die je hebt. Je gaat dit niet met geweld kunnen oplossen waarschijnlijk (ik zou nog veeeeel vervelender worden als paard zijnde Knipoog), dus de ene dag met een paard mee, de andere iemand op de fiets, dan weer wandelen...) en wellicht hebben ze in dat andere topic goeie tips. Is er een stapmolen? Met lange lijnen door de bak laten stappen (zelf erachter)? Kan je gewoon rechtuit sturen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:25

Klara16 schreef:
TS: misschien een buitenrit van een uur maken? Als ze ergens heen gaan vervelen ze zich niet zo als bij het rondjes stappen. met een braaf paard erbij moet dat kunnen lukken.

Sorry. ik heb ook een paard gehad met een peesblessure.. en meneer stond meer aan de hand te springen dan dat ik erop zat...
Dus ben er toen ook op gaan rond stappen toen het mocht.. Want aan de hand.. was het veel en veelste gevaarlijk.. Idd een zweepje erbij en een keer een goede klets verkopen als die op zon moment in staking komt.. dan springt die daar maar een keer van op.. Een keer springen is beter als de hele tijd door blijven springen en omhoog komen..

op zon moment moet je denken aan je eigen veiligheid, en aan de veiligheid van de omstanders.. en aangezien je niet elke keer een iemand heb die in de buurt is en die even vrolijk met je mee kan stappen is dat geen optie.. Die van mij werd zo gek met aan de hand stappen dat die gewoon enkele keren boven op me is gesprongen, en dat die omhoog kwam aan het touw en aan het maaien was... aan de hand.. na een lange periode had ik niks meer te zeggen, je kan je paard dan wel een tik verkopen etc, maar daar werd die alleen gestrester van.

ook met stappen hoor je consuquent te zijn.. Wat los je er mee op als je dat nu niet doet?? Dan ben je daarlijk alleen nog maar verder van huis als je wel weer aan het rijden mag gaan.. Want meneer weet dat die het kan maken..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:49

zooo herkenbaar, na lang wachten eindelijk weer te paard, ging super, geen bok, gek doen of niets.
Na een aantal keer kwamen de streken, de bak uitlopen en niet meer terugwillen. Vervolgens omdraaien en tippen, natuurlijk net naast de sloot of draad of ander eng apparaat met stekels.
Ik durf dan niets meer omdat ik bang ben dat hij zich ergens aan verwond en we weer van voren afaan kunnen beginnen.

Uiteindelijk stond ik weer halverwege te stressen, toen kwam de pensionhouder met zweep, hij gaf hem een tik op z'n kont en mijn paard wist niet hoe snel hij weer naar de bak moest komen. Daarna heeft hij het nooit meer gedaan. Ik liep nog te gillen niet slaan, maar achteraf ben ik blij dat hij het wel gedaan heeft.

Het is gewoon een kwestie van uittesten.

Overigens, mijn DA zegt altijd, je moet kiezen uit de minste kwade, als je paard rondjes loopt te draaien in de box, maar is op de wei rustig. Zet hem dan maar op de wei. Ik heb dat gedaan en bij elke controle is hij steeds maximaal vooruit gegaan. (ik ben overigens nu 6 maanden verder en mag nog maar 30 minuten draven (echter liefts alleen rechtuit), dus je mag al best veel!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 14:52

Navidad en ingvdh ik herken het probleem helemaal !!
idd. hij wordt alleen maar gekker en dominanter hierin....
Ik hoop dat het niet blijvend is die nare gewoonten, jak!

ik ga denk weer (tijdelijk) rijden met een zweepje anders gebeuren er straks ongelukken!
vaak is de aanwezigheid van de zweep al genoeg... jammer maar hij heeft op het moment geen
respect voor me.

over 6 weken mag ik gaan starten met draven, gelukkig kan er dan wat energie uit (en frustratie)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:56

Misschien dat het rondje ook wat gaat vervelen na verloop van tijd Scheve mond

Is er een ander paard dat 1 of 2 keer per week gezellig met je mee wil stappen?

Kun je al een stukje draven op asfalt?

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 15:13

Apple schreef:
Misschien dat het rondje ook wat gaat vervelen na verloop van tijd Scheve mond

Kun je al een stukje draven op asfalt?

haha elke dag een ander rondje, maar meneer waardeert het niet....
en ik ben bang dat hij met een stukje draven niet tevreden is, helaas....

Toen hij geblesseerd raakte was ik endurance met hem aan het trainen (5 uur ritten)
Nu merken we dat hij zijn conditie en energie terug krijgt en dat is een probleem!

Melisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:09

longe stappe

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:58

Heb de laatste tijd ook veel gestapt met een peesblessure paard. Die werd zichtbaar een stuk minder vervelend toen hij ook mocht draven op het asfalt Lachen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:09

Ik zou er naast gaan stappen. Mijn merrie was ook erg lastig toen ze een peesblessure had. Ik deed haar een longeersingel om en bijzetteugels en dan een goed touw eraan over haar neus. Ze was een stuk handelbaarder Haha!

Verder misschien 2x daags een half uur ipv 1 uur gaan stappen. En die keer dat je er wel op gaat met een ander paard erbij.
Ik begrijp dat een bak niet goed is omdat de bodem te los is, maar mag je niet in een wei stappen? Als het even droog is geweest heb je in de meeste gevallen een goede ondergrond. Ik reed in 't begin alleen maar in de wei toen ik weer mocht draven. Kon ik tenminste veilig lange lijnen rijden.

Succes met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:54

Melisss schreef:
longe stappe

Ja dan weet je tenminste zéker dat ze uit hun plaat gaan en je d'r water-, danwel gras- of zandskiënd achteraan gaat... Duivel

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:58

Sonja schreef:
Melisss schreef:
longe stappe

Ja dan weet je tenminste zéker dat ze uit hun plaat gaan en je d'r water-, danwel gras- of zandskiënd achteraan gaat... Duivel

ROFL

Longeren is het slechtste wat je kan doen voor de pezen. rechte lijnen moeten ze lopen.