Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
unamie schreef:De bovenstaande tips hebben alleen zin als de rugspier eerst losgemaakt word.
De rugspier kan zich nl niet ontwikkelen als daar een probleem zit
Een weke rug komt altijd door een spierprobleem.
ws heeft je paard ook achterhandproblemen (dit is te zien aan de punt of vlakke billen)
Deze problemen zijn prima oplosbaar![]()
Laat je paard eens nakijken door iemand van http://www.happy-athlete.nl
ze kijken dan ook meteen naar je zadel
succes
polly2 schreef:Een weke rug ontstaat altijd door spierproblemen????
dacht het niet. Kan wel...maar meestal is het gewoon exterieurmatige aanleg.
Tinkers en Friezen bijvoorbeeld (vooral de ouderwetse) hebben vaak aangeboren een weke rug en lendenpartij.
En die kun je door sleep- en trekwerk iets compenseren.
Spreek uit ervaring, heb op een friezenfokkerij gewerkt (20 jaar geleden, toen bijna alle friezen nog week in de rug waren).
unamie schreef:polly2 schreef:Een weke rug ontstaat altijd door spierproblemen????
dacht het niet. Kan wel...maar meestal is het gewoon exterieurmatige aanleg.
Tinkers en Friezen bijvoorbeeld (vooral de ouderwetse) hebben vaak aangeboren een weke rug en lendenpartij.
En die kun je door sleep- en trekwerk iets compenseren.
Spreek uit ervaring, heb op een friezenfokkerij gewerkt (20 jaar geleden, toen bijna alle friezen nog week in de rug waren).
En ik spreek niet uit ervaring :+![]()
Wat versta jij dan onder een weke rug?
Een holle rug zoals friezen dat hebben? want dat is n.l. niet wat ik bedoel
Ik bedoel een rug zoals de TS aangeeft.. een kuil (tje) achter het zadel
Meer arm bespierde rug en lendenen= welke rug
@Mariska
90% van de zadels liggen nl niet goed is mijn ervaring.
Soms ligt een zadel wel goed qua boom-maat en is netjes (zadel gelijk) gevuld maar is de ruimte tussen de kussens te smal
Sommige paarden (bv friezen komt het regelmatig voor) hebben en zeer brede wervelkolom
Als je daar een zadel op heb liggen, met een kussenkanaal van 6 cm breed of zelf nog minder..
Dan kun je er vanuit gaan dat het zadel op de werveluiteinden drukt en dan kan het paard pijnlijke doornuitsteksels hebben
Paard maakt zijn rug hol,kan er achter niet onder komen, krijgt dan onderhals etc.
misschien dat een foto (van opzij genomen) wat informatie geeft.
Een los paard heeft n.l. in stand nergens spierspanning.
unamie schreef:Soms zie je mensen urenlang trainen met een paard met een (flink) spierprobleem
(dat is te zien aan een onderhals, kuil achter het zadel, puntbillen)
Vanaf een foto zijn deze problemen al te herkennen.
Dan denk ik wel eens, laat dat dier toch eens 3 keer masseren, dan heb je veel sneller het gewenste resultaat,
bovendien is het ook veel paardvriendelijker omdat het dier dan ineens wel gewenste buiging en verzameling kan doen.
Pas dán kun je gericht gaan trainen!

unamie schreef:Een paard in deze spierconditie kan dus achter moeilijk ondertreden.