Paard gooit expres ruiter er af op buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lienek

Paard gooit expres ruiter er af op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 13:21

Hallo!

Ik heb een groot probleem, ik heb thuis een pony staan waar ik met 300% kan zeggen; die is niet verkeersmak.
Elke keer probeer ik het opnieuw maar heb nu de hoop opgegeven.
Als ik op buitenrit ga veranderd het in een vervelende pony, zowiezo heeft hij met rijden al wat veel energie.
Soms kan ik niet eens de straat uitrijden en het begint al, steigeren wegspringen en de hele zooi.
Soms is houdt hij even op en als we gaan galloperen begint het gezuer weer, hij moet het snelst zijn en als ik hem tegen hou begint hij uit protest te bokken en net zo lang tot hij het van mij wint en ik mij toch moet laten vallen.
Dit heeft mij al een kapotte cap opgeleverd (nu mocht ik blij zij ndat ik een cap ophad anders was ik hier niet meer geweest)
Dus heeft iemand tips om hem van zijn nare gewoontes af te helpen?

RianneH

Re: Paard gooit expres ruiter er af op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:25

Denk dat je hem eerst dressuurmatig heel goed en snel aan de hulpen moet hebben. En even moet kijken of het toch niet echt angst is buiten..
Tja aan de hulpen dus echt zo dat je hem buiten goed bezig kan houden en hem op een dubbeltje zou kunnen sturen. Voorlopig maar niet uit buitenrit ook denk ik..

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:26

misschien wel juist buiten gaan wandelen met hem.
en dan zonder andere paarden erbij zodat ie niet in kan/wil halen.

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:51

Je kan misschien ook een uur rijden, zodat hij toch niet meer veel energie heeft en dan ga je aan de hand (pak desnoods een longe, zodat je hem zeker bij je hebt als hij iets zou doen) en dan elke dag een stukje verder wandelen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:55

Ik heb mijn duvel het afgeleerd door steeds kleine stukjes te gaan buitenrijden. Dus eerst 5 minuten en dat steeds meer uit te breiden. Voorafgaande aan de rit ging ik wel altijd even in de wei goed los rijden zodat hij minder spastisch kon doen. Overigens is mijn vader er de eerste keren bij gebleven, zo kreeg paard meer zelfvetrouwen Lachen (en ik ook Tong uitsteken)
Nu kan ik uren aan de lange teugel buitenrijden Lachen

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:00

Ik zou eerst zorgen dat je ernáást gewoon buiten met hem/haar kan lopen. Zorgen dat hij dan verkeersmak is en dan een keer een stukje erop naar buiten, zo'n 5 minuutjes en dan iemand meenemen. Dit steeds verder uitbouwen etc Lachen

Succes!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:05

misschien opnieuw verkeersmak maken? ik had gehoord dat de eigenaresse van mijn verzorgpaarden (staan op fokstal) met 1 andere vrouw door het dorp ging lopen en beide aan 1 kant met een touwtje vast..

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:27

Idd dressuurmatigoplossen. Als jij hem super voor elkaar hebt, hij jou op elk punt vertrouwd en hij op jou hulpen reageerd, waar jij ook bent op dat moment, dan kan je op buitenrit gaan. Lijkt me in dit geval niet het geval, dus dan kun je beter oefenen en voorlopig even niet op buitenrit gaan. Lijkt me nou ook niet dat je er op deze manier erg veel plezier aan beleefd. Lachen

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:33

Soms kan je niet de straat uitrijden? Dan begin je met maar een halve straat, en je keert terug. Nog vóór er problemen zijn. Zo houdt je paardje er ook eens goede herinneringen aan. Als je er wat vertrouwen in hebt ga je tot het einde van de straat, dan eens de hoek om... Alle beetjes helpen. En voor je het weet rijd je net als Welshcobfan uren aan de lange teugel buiten Knipoog
En in het begin, zoals de anderen ook al zeggen, best aan de hand, ivm veiligheid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:13

Rosa_ schreef:
Idd dressuurmatigoplossen. Als jij hem super voor elkaar hebt, hij jou op elk punt vertrouwd en hij op jou hulpen reageerd, waar jij ook bent op dat moment, dan kan je op buitenrit gaan. Lijkt me in dit geval niet het geval, dus dan kun je beter oefenen en voorlopig even niet op buitenrit gaan. Lijkt me nou ook niet dat je er op deze manier erg veel plezier aan beleefd. Lachen

Hoewel mijn pony dressuurmatig prima liep, was het een ramp op buitenrit Nagelbijten / Gniffelen hij was al pleite voordat ik iets kon doen.(pakte het bit volledig vast) Helemaal als je een stuk hebt waar je niet even een volte kunt rijden omdat het een smal pad is. Beter is gewoon van te voren in de bak of wei rijden en dan of met een mens naast paard of achter een ander paard aan steeds een stukje verder. Dus als het goed gaat, terug gaan. Niet als het slechter gaat, want dan leer je hem juist van: slecht gedrag = goed.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:20

RianneH schreef:
Denk dat je hem eerst dressuurmatig heel goed en snel aan de hulpen moet hebben. En even moet kijken of het toch niet echt angst is buiten..
Tja aan de hulpen dus echt zo dat je hem buiten goed bezig kan houden en hem op een dubbeltje zou kunnen sturen. Voorlopig maar niet uit buitenrit ook denk ik..

noob is dressuurmatig tiptop in orde, maar buiten is het echt een complete ramp. hij is gewoonweg doodsbang. we hebben het vaak geprobeerd en op veel verschillende manieren; erop, ernaast, met een ander paard, zonder paard, met meerdere paarden, op bekend terrein, op onbekend terrein...
wij hebben de moed opgegeven. het is gevaarlijk en voor geen van de partijen leuk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:46

Dat is dus idd een andere optie. Het is of opvoeding of angst. Zal je verbazen hoeveel paarden er eigenlijk toch bang zijn buiten.
Is het angst, zoals bij jou en dan wordt het echt gevaarlijk als je daardoorheen wilt breken ipv laten wennen. Wil die niet wennen, dan geen buitenritten, die zijn toch voornamelijk voor het plezier Lachen Verstandig dat je je paard die ruimte geeft Knipoog

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:53

en als je hem veel probeert af te leiden door bv met stellingen te rijden of lichte wijkoefeningen en die snel afwisselen?? dit wel voor een korte buitenrit, anders is het TE intensief en vermoeiend

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:56

heeft je pony ook schrik van auto's, vrachtwagens of tractors thuis op de parking of oprit?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:35

ik geloof echt niet dat een paard je er expres afgooit, maar goed
ik zou het oko zoeken in de dressuur. als dat allemaal onder de knie is weer rustig op gaan bouwen heel langzaam beetje voor beetje

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:40

probeer een band op te bouwen met je paard, waarin hij jou echt leert te vertrouwen en jou als leider ziet.
als dat goed zit, ga dan aan de hand korte stukjes met hem naar buiten, op momenten dat er niks engs aankomt (verkeerd enzo).
bijvoorbeeld zondag ochtend heel vroeg, even de straat een stukje op en terug.
als dat een gewoonte is geworden, eens langs een stilstaande auto.
enz, zo steeds opbouwen.
dan later erop, en iemand op de fiets mee, heeft hij ook niks om met een grote vaart in te halen, en hij heeft dan wel een leider.

wat dat afgooien betreft, denk je niet dat hij doorheeft dat ie je eraf kan krijgen?
als dat weer gebeurd, zet alles op alles om te winnen, dus om er niet af te vallen.

je moet zelf ook vertrouwen uitstralen, als jij al denkt dat hij weer enge dingen gaat doen, dan voelt het paard jou spanning, en wordt ahw bevestigd in zijn angst.
dus rustig ademen, praten tegen je paard, ontspannen zitten, genieten, en vooral niet van het ergste uitgaan maar meer een houding aannemen van, braaf lief paard, er is niks om van te schrikken, alles is oké.
dan ben jij de leider, en kan het paard daar vertrouwen uit halen.

Melisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:06

vertrouwen vertrouwen en nog eens vertrouwen ! c