Zonder zadel rijden eng

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel87

Zonder zadel rijden eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 20:32

Ik rijd nog niet zo heel erg lang, een jaar ongeveer. Eerst (kort) op een manege begonnen, toen een tijdje priveles op privepaard en sinds een maand of twee heb ik 2 verzorghafjes.

Ik rij ze gewoon met zadel en dat gaat goed, ik kan gewoon alle gangen en vertrouw ze allebei volledig. Ik ben dan ook totaal niet bang.
Maar ik wil om mijn zit te verbeteren zonder zadel rijden op de ene Haf (heel betrouwbaar, schrikt bijna nooit), maar ik ben dan heel erg bang. Stap gaat goed, langzame draf ook maar zodra ze versneld in draf heb ik slecht evenwicht en ben ik gewoon bang. Galop durf ik al helemaal niet! (Vind ik sowieso met zadel ook al spannend). Ik ben gewoon bang om er af te vallen omdat het voor m'n gevoel niet stabiel zit. Maar dat komt natuurlijk door mijn zit/ houding (die ik wil verbeteren). Hetzelfde heb ik als ik rij zonder beugels rijden, maar dat gaat wel een stuk beter. (stap, draf).

Heeft iemand tips hoe ik beter mijn evenwicht kan bewaren zonder zadel? En ook hoe ik van die angst af kan komen?

Winx

Re: Zonder zadel rijden eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:37

Eerst zorgen dat galoperen met zadel vertrouwder is lijkt me een goed idee.
En voor het veilige gevoel zonder zadel kan een touw om de nek of longeersingel of iets dergelijks helpen om je aan vast te houden. Waarschijnlijk kun je je ooka an de manen vast houden, omdat het hafjes zijn hebben ze meestal lange manen.
En om van die angst af te komen is regelmatig doen en soms gewoon een klein beetje meer doen maar vooral niet te veel. Soms even sterk zijn en gewoon een keer doen.
Om je evenwicht te bewaren moet je vooral rechtop zitten, benen lang houden, NIET aanknijpen, maar aangesloten houden en vooral op je kont zitten dit is volgens mij het belangrijkste.
En niet in paniek raken gewoon als ze te snel gaan met je stem en achterover zitten lang maken en rustig uitademen.
Wijze tip leer eerst wat sneller draven zonde zadel voor je gaat galoperen sommige paarden gaan als ze terugkomen/vallen uit galop heel snle draven en dan ben je zo je balans kwijt, want de galop zit vrij makkelijk makkelijk ritme. Makkelijker dan draf in elk geval.
Veel succes

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:39

Wel ik zou als ik jou was eerst een proberen aan een longe, en om snelle draf en galop te oefenen met zo een soort singel waar handvaten aan zijn (weet niet hoe het noemt of je het begrijpt, ze gebruiken het ook in de film Dreamer als je die kent) zo heb je nog altijd een stevige grip terwijl je niet op een zadel zit, en probeer na een tijd de handvaten los te laten en dus je evenwicht te hebben in zit (doe dit dus ook aan een longe eh)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:31

Heel veel oefenen is het enige wat helpt om je vertrouwd te maken. Draaf en stap in het tempo dat voor jou veilig voelt pas als jij er aan toe bent ga je een klein beetje harder. Aan de longeerlijn met iets al een barebackpad etc. wil ook helpen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:35

neem eens een paar voltigelesjes.

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:50

VEEEL oefenen! Eerst gewoon stappen en draven. Hoe meer je oefent, des te beter gaat het. Je moet echt even doorzetten. Ik kan nu makkelijk een middendraf rijden zonder zadel maar dat duurde ook een hele tijd hoor. En ik vind trouwens de galop fijner zitten dan de draf! Knipoog Maar goed, ik kan me voorstellen dat je het eng vind omdat het toch wat harder gaat en als je het met zadel al eng vind dan is dit natuurlijk helemaal erg. Maar niet opgeven, blijven proberen!

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 12:02

Oké, ik ga er morgen weer heen en dan ga ik het wel gewoon 'doen'! Eerst in stap en draf en over een tijdje galop. Moet er toch een keer aan geloven Knipoog
Bedankt voor de tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:39

Je loopt de kans, omdat je minder grip hebt, je af en toe de teugels gaat gebruiken als steun. Dat is natuurlijk heel onprettig en pijnlijk voor je pony.
Ik zou dus als ik jou was , eerst zorgen dat je met zadel een onafhankelijk zit hebt in alle gangen en dan pas wat zonder zadel gaan doen.
En inderdaad dan eerst aan de longe, kan je je pony ook niet in zijn mond zitten

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:41

En als je het gevoel hebt dat je eraf valt, kan je altijd nog ee pluk manen grijpen Knipoog Succes!

_lotteke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:14

volgens mij is er niks ergs om er af te vallen, tezij buiten ofzo , dus daar hoef je je niet bang over te maken, ik denk dat het wel goed is om gewoon te doen, en iemand derbij om tips te geven, en idd voltigelesjes is ook wel een idee

rode_tomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:17

Hee,
Ik snap je probleem,
je zoiezo eerst veel in de stap oevenen,
Vind je dat helemaal niet meer eng kan je overgangen gaan rijden van draf naar stap.
Want dat is moeilijk om te doen,
als je dat goed kan kan je ook meer gaan draven en langer.
Als je dat fijn vind kan je van de langzame draf wat versnellen e ndaarna weer terug,
en zo steeds verder.
Gewoon een pluk bij het rijden en er is niets aan de hand.

Groetjes en veel succes!

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:04

goed oefenen. beginnen in de stap, en steeds een beetje uitbouwen! zorg dat je in de stap een goed evenwicht hebt en de figuren goed kunt blijven zitten. dan ga je de draf een stukje proberen enz..
misschien helpt het! Knipoog

succes ermee!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:28

idd rustig aan beginnen.
bijvoorbeeld in een rustig drafje beginnen en op het rechte stuk een paar pasjes versnellen en weer terug in het rustige drafje gaan.
Als je het gevoel hebt dat de pluk manen niet voldoende is dan kan je natuurlijk altijd nog een halstertouwtje om de hals heen doen zodat je daar je houvast vindt ipv de teugels.

Succes!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:29

Koop een bareback pad (en alsjeblieft een zonder beugels). Dan heb je wat meer grip dan helemaal zonder zadel en toch rij je heerlijk zonder zadel. Knipoog

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:06

Als eerste zou ik zorgen dat alle gangen onder het zadel goed lukken!
Als dat onder de knie is kan je een keer proberen zonder zadel.
Als je achterover blijft zitten (niet te ver!) blijf je beter zitten.
En galop is minder eng dan draf!
In draf heb je allemaal van die kleine pasjes en galop niet!
Ikzelf zit liever in galop dan in draf!
En je kan ook iemand erbij vragen die je helpt met zitten.
Die kan tips geven over je houding dat je stabieler zit!
En als er iemand bij is, is het ook een veiliger gevoel! Knipoog

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:10

En, hoe is het gegaan?

Ik zou inderdaad ook eerst een aantal rondjes stappen totdat je je volledig vertrouwd voelt met de pony die je rijd. Als dat goed gaat, kun je proberen wat te gaan draven op een verzameld tempo. Je zult vanzelf merken dat je steeds stabieler gaat zitten. Zorg er in ieder geval voor dat je rechtop blijft zitten en niet naar voren valt, dan wordt je heel onstabiel en zit de kans erin dat je gaat glijden.

Galoperen zou ik nog even mee wachten totdat dat ook onder het zadel lekker gaat. De galop opzich zit beter dan de draf, maar de overgang van galop naar draf is echt even goed opletten en alert zijn!

Succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:14

Niet te ver naar voren zitten en niet klemmen gewoon losjes je benen laten hangen.Eerst in stap en later langzaam wat snelller gaan.

IRISenKLAAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:14

ik heb dat ook met zadel zit ik goed maar zonder zadel dat kan ik ook nog niet echt maar het gaat al steeds beter ik kan nu al wat beter in versnelde draf blijven door zitten en in galop zit ik beter maar als die terug valt dan ben ik mijn evenwicht weer kwijt ik val er dan ook best wel eens van af Blauw oog omdat ik mijn evenwicht kwijt ben Tong uitsteken Doei!

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:59

Kan je niet eerst proberen om wel met zadel te rijden, maar dan bijvoorbeeld de beugels over het zadel te slaan. Want dan kan je je ook nog een beetje aan het zadel vasthouden. En zo kan je langzamerhand wennen.
Succes!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:24

Ik moet zeggen dat ik zonder beugels rijden vervelender vind dan zonder zadel eigenlijk! En als je het zadel vastpakt heb je weer kans dat je gaat stuiteren doordat je je vast kan 'klampen'.

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 18:26

Bedankt iedereen!
Nou ik heb het vandaag gedaan en het ging al een stuk beter. Ik heb stap en draf gedaan en ook langere stukken draf. Ik merkte dat het steeds beter ging, vooral als ik achterover ging zitten/leunen (ik heb nogal de neiging naar voren te vallen). Galop heb ik nog niet gedaan en doe ik voorlopig ook niet. Dat ga ik gewoon oefenen met zadel zodat ik daar helemaal vertrouwd mee ben, heb hiervoor een nare ervaring daarmee gehad. Ben niet bang ofzo maar word wel zenuwachtig als ik het moet doen, helemaal vertrouwd is het dus nog niet. Ga ik ook aan werken, even wachten op mooi weer want ik rijd in een weiland en vind het toch link te galoperen met een nat weiland.

Melisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:47

ik vind dat ook heel eng , maar heb nogal een groot paard daarmeeii x

Origami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:55

Ga eerst eens je evenwicht met zadel in orde krijgen dan. Ga bijvoorbeeld zonder handen en beugels rijden. Dan kun je eerst bijvoorbeeld zonder zadel stappen en dan steeds een stukje verder.

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:10

Ik ben op deze manier bezig;

Doe eerst gewoon elke keer rustig uitstappen, hij is dan moe, dus zin om weer te gaan draven, heeft hij dan toch niet. Als dat allemaal vertrouwt is en in evenwicht. Ga je gewoon rijden, kleine oefeningtjes om warm te worden. Dan leg je na een halfuurtje rijden de beugels over het zadel. Je zit nu nog wel stevig, maar je hebt niet de steun bij je voeten. (Wat je dus ook niet hebt zonder zadel.) Ga eerst gewoon draven. En als je het al durft, (en anders volgende keer) even een rustig galopje. Doe dit steeds vaker, en als je er klaar voor bent, doe je het zonder zadel Haha!

Veel suc6! Bloos

Gekkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:41

Gewoon veel oefenen en als je het vaker doet krijg je ook meer vertrouwen erin.
En wat al eerder aan is gegeven even een touwtje om de hals of longeersingel omdoen en met galop gewoon met zadel eerst het vertrouwen 100% krijgen. Maar dat gaf je zelf al aan.