Vakantie? Of door blijven rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyAngel

Vakantie? Of door blijven rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 17:12

Ik hoop dat het hier goed staat.

Mijn pony is net terug van 5 weken training, ze is bijna 4 jaar en is die weken van licht zadelmak naar verder doorgereden.
Nu gaat ze a.s. zaterdag 24/7 het land op, ik heb daar dus wel een bak tot mijn beschikking. Maar ik zat er aan te denken om haar vakantie te geven in die periode, maar weet dus niet of dat bevordelijk is voor haar leerproces? of juist wel? Ze staat hier 4 weken.

Ik heb dus 3 opties:
1. Gewoon door blijven rijden 3 keer in de week.
2. 1 keer in de week er even op.
3. Helemaal vakantie.

Wat zouden jullie doen of adviseren?

Deaglán

Re: Vakantie? Of door blijven rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:32

Die van mij is ingereden terwijl haar veulen een paar maandjes oud was (veulen mocht mee naar trainingsstal). Daarna heeft ze lekker weer moeder mogen zijn. Dat gaf haar ook de kans om alles eens te laten bezinken en even goed uit te rusten. Een half jaartje later zijn we weer heel rustig aan begonnen met rijden en ze wist het allemaal nog prima.

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:36

dat is bij iedereen verschillend denk ik

ik heb mn fjord ook laten door rijden maar die moet minsten 2 keer in de week even onder het zadel ander valt ze terug in het bok en steiger gedrag

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:40

Dat moet je helemaal zelf weten...
Ik heb men paardje zadelmak gemaakt en daarna wegens gezondheid problemen een half jaar niet gereden.. Toen er terug mee begonnen, hij wist nog alles, geen problemen gehad. Wegens blessures weer moeten stoppen na 2 keer erop gezeten te hebben. En nu eindelijk weer begonne (dus twee jaar na de 1 ste zadelmak maakperiode) en ik moet zeggen dat hij alles nog weet en het goed gaat!
Momenteel krijgt hij weer een maandje vakantie omwille van mijn examens! Wel ga ik proberen hem af en toe nog te longeren...

Je kan dus zelf kiezen wat je doet. Het zal wel van paard tot paard afhangen maar op zich verleren ze niets!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:08

ik heb de ervaring dat het erg goed is voor een paard om na zoveel geleerd te hebben even een paar weken niets te hoeven doen en alles goed te laten bezinken.
ik heb zelfs gemerkt bij verschillende paarden dat de paarden die tussendoor vakantie hebben gahad, veel sneller door leren en paarden die geen vakantie hebben gehad snel voorbij gaan in het leerproses.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:22

VSW - - > RT-P

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:39

Zelf zou ik denk optie 1 of 2 kiezen. Maar het hangt natuurlijk helemaal van het paard af, en ik heb er niet zo heel veel verstand mee..

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:41

mijn paardje is per januari onder het zadel
en ook nog niet helemaal door gereden.
Ik heb besloten hem nu eerst lekker 3 maanden op het land te zetten om hem ff "tot rust te laten komen"
en daarna pakken we het weer langzaam op
mijne is ook 4, dus nog tijd zat Knipoog

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:02

Dat ligt eraan, elk paard is anders.
Hij zal niet zo snel alles vergeten.
Maar je kan soms als je gewoon een keer tijd hebt, er even op gaan zitten. Knipoog

Melisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:20

ik zou er 2 keer per week ff meei rije! Lachen

pandora1707

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:22

ik zou het combineren. Enkele keren in de week rijden en veel de wei op. Dan kan ze zich verder ontwikkelen en zich uitleven. Helemaal vakentie lijkt me geen goed plan. Des ouder ze worden des te lastgeer het wordt haar weer nieuwe dingen bij te brengen, helemaal omdat ze dan ook meer kracht en conditie hebben.

time_runner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:08

laat ze maar staan

tijdens de zomer stonden mijn paarden 2 maand op de wei en als ik terug naar school ging liepen ze altijd beter .

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:46

Je zegt dat het maar een periode van 4 weken is? (of lees ik verkeerd Clown ?) Lekker laten staan! Vergeten doet ze het toch niet.
Als het langer dan 4 weken is zou ik d'r 1 x per week even kwartiertje mee rijden.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:49

Ik zou haar gewoon 3 maal per week blijven rijden.
Heb zelf slechte ervaringen met complete vakantie geven.

Persoonlijk zou ik het paard dan 3 maal een half uur per week blijven rijden ipv 1 uur.

Ik geef mijn paard nooit écht vakantie. Als hij vakantie heeft, naar mijn begrip, dan nog stap ik om de dag half uurtje aan de hand. Maar doe dit niet langer dan een week, dan bouw ik de training weer rustig op.

Edit: daarnaast uitaartd weidegang. Paard staat zomer én winter op de wei. ('s nachts op stal)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:30

Ik zou haar idd ook blijven rijden. Ze is nu lekker doorgereden geef je aan dus ik zou als ik jou was er zelf eens opstappen want lijkt me toch wel lekker voor je als je er wat meer mee kunt en nu je paard het iig al (beter) kan Lachen. Hoeft helemaal niet vaak, net wat je zegt, 3 keer per week bijvoorbeeld. Dan kun je later als nog vakantie geven, mocht je het nodig vinden. Of als je paard het zelf al aan geeft.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:04

Bij ons worden jonge paarden met 3,5 jaar ingereden en met 4 jaar pas weer van het land gehaald. Spieren hebben de tijd gehad om te groeien en ze vergeten echt niet wat ze hebben geleerd.
Paar weekjes rust na een paar intensieve weken kan in mijn ogen dus geen kwaad

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:07

Ik zou haar niet een hele vakantie geven. Maar gewoon wat rustiger aan rijden gewoon voor de ontspanning. Dus ik zou 1 doen alleen dan lekker ontspannen rijden en beetje buiten rijden proberen Lachen