Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Jeanine84 schreef:Met een jong paard zou ik alleen maar rechte stukken rijden! En veel overgangen rijden op je zit! Pasjes opzij etc. zou ik nu nog niet aan beginnen..laat hem eerst maar eens zijn evenwicht vinden!
polly2 schreef:Jeanine84 schreef:Met een jong paard zou ik alleen maar rechte stukken rijden! En veel overgangen rijden op je zit! Pasjes opzij etc. zou ik nu nog niet aan beginnen..laat hem eerst maar eens zijn evenwicht vinden!
Pasje opzij is niks anders dan wijken voor druk. In de eerste weken dat je een jong paard rijdt, doe je dat nog niet. Maar als je er aan toe bent om buiten te rijden, ben je er ook wel aan toe om dat te doen. Er wordt vaak zo ingewikkeld over gedaan...maar dat is het helemaal niet. Het is ook basis....dat je paard een pasje opzij wil gaan voor eenzijdige kuitdruk. Dat helpt je ook bij inbuiging op de volte etc.. En dan hoef je helemaal nog niet tien passen achter elkaar...nee...twee of drie passen en dan weer rechtuit. Daarvan leert je jonge paard juist zijn evenwicht en balans te vinden. Mits je het goed doet, zonder er steeds van voren aan te plukken.
polly2 schreef:@jeanine: ik heb dik vijftien jaar de jonge paarden gereden voor een handelsstal/fokkerij.
Ik ging (en ga...want ik rij nog steeds wel eens jonge paarden) vaak al na twee weken naar buiten met een groentje, via een veilige route onder begeleiding van een ervaren paard. Mijn ervaring is daardoor dat ze juist meer in balans komen als je ze in het bos op een breed pad rechtricht en vervolgens een paar pasjes opzij...dan weer rechtrichten met je beenhulp etc.. Paarden worden daar heel snel, heel handig in en dat komt je latere training alleen maar ten goede.
Maar ik begrijp best hoe jij er tegenaan kijkt hoor....en daar is ook wel wat voor te zeggen. En ik ben natuurlijk ook al een oude taart, die er wellicht ouderwetse methodes op na houdt, dat snap ik ook wel....
en zo leer je weer eens wat
Jeanine84 schreef:polly2 schreef:@jeanine: ik heb dik vijftien jaar de jonge paarden gereden voor een handelsstal/fokkerij.
Ik ging (en ga...want ik rij nog steeds wel eens jonge paarden) vaak al na twee weken naar buiten met een groentje, via een veilige route onder begeleiding van een ervaren paard. Mijn ervaring is daardoor dat ze juist meer in balans komen als je ze in het bos op een breed pad rechtricht en vervolgens een paar pasjes opzij...dan weer rechtrichten met je beenhulp etc.. Paarden worden daar heel snel, heel handig in en dat komt je latere training alleen maar ten goede.
Maar ik begrijp best hoe jij er tegenaan kijkt hoor....en daar is ook wel wat voor te zeggen. En ik ben natuurlijk ook al een oude taart, die er wellicht ouderwetse methodes op na houdt, dat snap ik ook wel....
Haha nou waarschijnlijk heb jij als 'oude' taart dan ook wel iets meer ervaring met jonge paarden dan iken zo leer je weer eens wat
Dav schreef:Als je pony wat verder is kan je wat wijken mee nemen maar het fijnst om te oefenen is toch in een bak (en ook wel heel handig) miss dat iemand in de buurt een bak heeft waar je kan/mag rijden??
Anoniem schreef:ben ik nou echt de eenige die alssie in het bos rijd. lekker de teugels los doet en gewoon relax een rondje rijd ? maar goed idd met jong paard zou ik idd gewoon rechte stukken rijden. en later veel bochtjes rijden zo als slalommen enz enz
tamara45 schreef:Ik rijd met mijn 4 jarige ook bijna altijd in het bos. Ik rijd heel vaak lekker met lange teugel, maar op zijn tijd pak ik haar er ook wel eens bij. Even aan de teugel, stellingen en soms een pasje wijken. Maar dit puur om haar wel dit leren.
Ik rijd dan ook af en toe in de wei (heb ook geen bak) en dan rijd ik wat serieuzer. Maar in het bos loswerken wil ook prima. Je kunt veel overgangen gaan rijden.

Sonja schreef:Als ik in het bos train, doe ik eigenlijk precies hetzelfde als in de bak. Nouja, behalve steeds de bocht omgaan dan
Dus gewoon alle oefeningen die je voor dat paard en op dat niveau in de bak ook zou doen.