Om het leuk te houden even een foto van wat ik bedoel met de kapstokken.
Het gaat mij alleen om de beenhouding, voor de rest heb ik op niks gelet, daar gaat dit topic ook niet over.
En dit van de rechte voeten waar we naar toe werken:
Het gaat mij alleen om de beenhouding, voor de rest heb ik op niks gelet, daar gaat dit topic ook niet over.

Nou zijn er een aantal manieren waarmee je dit bij jezelf kan trainen:
1) touwtjes aan je beugels en singel, zo kan je simpelweg niet met kapstokken gaan zitten.
2) zelf opletten dat je je voeten zo houd
3) schuine beugelblokjes en A-symmetrische beugels
4) strenge instructeur aan de kant die je erop wijst
5) Stirrup Control System in beugels en laarzen
Er zullen er vast wel meer zijn hoor, dit kan ik zo nu snel even bedenken. Zoals je kan zien zijn 1,3 en 5 slechts hulpmiddelen. Deze helpen je erin zo"n houding te krijgen qua been, maar leren je niet waarom en wat de beste manier is. Hoe krijg je je voet nou in zo'n houding ?
1) knieën naar binnen draaien
2) voet forceren naar binnen
Beiden lijken mij niks, heb ze overigens wel geprobeerd. De knieën naar binnen draaien veroorzaken extra druk op het zadel en dus op het paard. Dit lijkt mij niet ideaal. Dan kan je je voet nog zo forceren dat ie naar binnen blijft, steeds weer. Je verrekt makkelijk een spier en kan helemaal niet meer rijden (uit ervaring) Maar hoe moet het dan wel? Hoe krijg je het dan wel voor elkaar om je voeten in zo'n houding te krijgen en vooral: te houden.
Dan is het laatste wat ik mij afvraag of een gedwongen houding voor een ontspannen houding gaat? Als je volgens een bepaald plaatje moet gaan zitten kan dit niet ontspannen gebeuren, al helemaal niet als het gaat om een houding niet niet natuurlijk is. Ik heb altijd geleerd te ontspannen op een paard, relax dan gaat het beter. Dat is ook zo, maar hoe krijg je dan toch die voeten zo ?
Is het dan zo dat we spieren in onze benen en voeten dusdanig op moeten rekken zodat het normaal word dat we zo zitten ? Dus wel door middel van vastgebonden beugels gaan rijden om die spieren op te rekken. Is dat de eerste stap ?
Zoals je uit mijn tekst duidelijk op kan maken is dat ik het niet meer weet, en daarom aan jullie wil vragen hoe jullie dit zien, een "gedwongen" houding of een normale houding? Als ik sommige mensen zie rijden lijkt het ze vrijwel geen moeite te kosten om hun voeten zo te houden...
Brand los, en wie weet komen we er met z'n allen er een keer uit!
En ja hoe kun je dit krijgen
)
. Misschien komen er in dit topic nog meer handige tips te staan
me zus zit dat dan ook heel de tijd te zeggen van let op je voetjes enzo maar dat probeer ik dat maar dat doet dan nog wel eens pijn en dan ga ik gewoon weer hoe ik zelf wil ik denk dat je het jezelf gewoon moet aanleren gewoon afentoe oefenen
Ik heb er dagen last van gehad.