Tenen naar binnen, voeten recht...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Tenen naar binnen, voeten recht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 10:45

Ik denk dat ik voor een groot deel van bokt spreek als ik zeg dat ik me onwijs aan mijn voeten erger als ik op het paard zit. Kapstokken, dat zijn het, compleet het tegenovergestelde van wat ze willen zien. En als ze dat dan zo graag willen zien, dan zal er vast ook wel een belang achter zitten, dat het beter is of het voor je paard fijner is...

Om het leuk te houden even een foto van wat ik bedoel met de kapstokken.
Het gaat mij alleen om de beenhouding, voor de rest heb ik op niks gelet, daar gaat dit topic ook niet over.
Afbeelding

En dit van de rechte voeten waar we naar toe werken:
Het gaat mij alleen om de beenhouding, voor de rest heb ik op niks gelet, daar gaat dit topic ook niet over.
Afbeelding

Nou zijn er een aantal manieren waarmee je dit bij jezelf kan trainen:
1) touwtjes aan je beugels en singel, zo kan je simpelweg niet met kapstokken gaan zitten.
2) zelf opletten dat je je voeten zo houd
3) schuine beugelblokjes en A-symmetrische beugels
4) strenge instructeur aan de kant die je erop wijst
5) Stirrup Control System in beugels en laarzen

Er zullen er vast wel meer zijn hoor, dit kan ik zo nu snel even bedenken. Zoals je kan zien zijn 1,3 en 5 slechts hulpmiddelen. Deze helpen je erin zo"n houding te krijgen qua been, maar leren je niet waarom en wat de beste manier is. Hoe krijg je je voet nou in zo'n houding ?
1) knieën naar binnen draaien
2) voet forceren naar binnen

Beiden lijken mij niks, heb ze overigens wel geprobeerd. De knieën naar binnen draaien veroorzaken extra druk op het zadel en dus op het paard. Dit lijkt mij niet ideaal. Dan kan je je voet nog zo forceren dat ie naar binnen blijft, steeds weer. Je verrekt makkelijk een spier en kan helemaal niet meer rijden (uit ervaring) Maar hoe moet het dan wel? Hoe krijg je het dan wel voor elkaar om je voeten in zo'n houding te krijgen en vooral: te houden.

Dan is het laatste wat ik mij afvraag of een gedwongen houding voor een ontspannen houding gaat? Als je volgens een bepaald plaatje moet gaan zitten kan dit niet ontspannen gebeuren, al helemaal niet als het gaat om een houding niet niet natuurlijk is. Ik heb altijd geleerd te ontspannen op een paard, relax dan gaat het beter. Dat is ook zo, maar hoe krijg je dan toch die voeten zo ?

Is het dan zo dat we spieren in onze benen en voeten dusdanig op moeten rekken zodat het normaal word dat we zo zitten ? Dus wel door middel van vastgebonden beugels gaan rijden om die spieren op te rekken. Is dat de eerste stap ?

Zoals je uit mijn tekst duidelijk op kan maken is dat ik het niet meer weet, en daarom aan jullie wil vragen hoe jullie dit zien, een "gedwongen" houding of een normale houding? Als ik sommige mensen zie rijden lijkt het ze vrijwel geen moeite te kosten om hun voeten zo te houden...

Brand los, en wie weet komen we er met z'n allen er een keer uit!

claud1

Re: Tenen naar binnen, voeten recht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:52

Tja allemaal goeie vragen, en helaas heb ik geen pasklaar antwoord. Tenen naar binnen (recht) is denk ik ivm als
je hulpen geeft dat met je kuit zou moeten doen en niet met je hakken (sporen is voor verfijning) en anders zet je continue je sporen in de lies. Hakken uitdrukken is om
vering te krijgen net als een schanier en dus de rug minder belast (het is maar mijn eigen idee en nogmaals
DENK dat dit zo is. Wil nog niet zeggen dat ik ook gelijk heb) Knipoog En ja hoe kun je dit krijgen
de een heeft meer aanleg daarvoor als een ander (ik niet dus ha ha korte pootjes) en komt
het hierop neer oefenen oefenen en nogmaals oefenen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 10:55

haha, dat heb je ook nog ja, korte pootjes lange pootjes. Maar ook dikke en dunne paarden...Ik heb zelf een arabisch achtig dun ding en het lijkt echt onmogelijk hoor! Nog een handicap Dromen)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:29

Je knieën naar binnen draaien is idd ook niet de oplossing, de oplossing is om je bovenbeen meer te draaien. Daarvoor moet je in het begin in stilstand oefenen: je been iets optillen van het zadel af (dat kost al moeite genoeg voor de meeste mensen, echt zijwaarts optillen zonder je been op te trekken) en dan je been meer naar binnen draaien als je hem terug legt tegen het zadel. Sommige mensen krijgen zelfs kramp in hun bovenbeen, je voelt in ieder geval héél goed welke spier het is Knipoog

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:58

Ik lees hier even mee, heb namelijk hetzelfde probleem. En daarbij heb ik korte pootjes en een brede pony, niet echt de ideale combinatie om je tenen naar binnen te krijgen Knipoog

Zolang ik erop blijf letten, gaat het wel redelijk, maar zodra ik er een tijdje niet op let staan ze gewoon weer naar buiten. Bovenbeen draaien is inderdaad het beste, maar ook wel heel moeilijk om aan te wennen. Als je eerst heel erg naar voren gaat hangen met je benen naar achter (mmh, rare omschrijving.. maar (boven)benen naar achter en bovenlijf naar voren) en daarna weer terugschuift naar de normale houding, dan zijn je bovenbenen meestal op een goede manier naar binnengedraaid en liggen je benen ook op de goede plek, zonder dat je het forceert.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:53

Ik denk dat ongedwongen en ontspannen zeker voor geforceerd gaat. Maar je kan jezelf natuurlijk wel langzaamaan verbeteren in je houding. Vaak begint het vanuit de bovenbenen, die moet je niet aanspannen als je zit maar gewoon loslaten hangen. Als je knijpt draaien je kniën naar buiten.

Oefening hiervoor is been zijwaarts uit het zadel tillen, evt. knie iets naar binnen draaien en weer rustig in het zadel leggen. Zo ook met je andere been. Kijk maar eens naar je tenen dan, die draaien mee...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:34

Ontspannen als eerste, ten tweede heb ik geleerd het vanuit je bovenbeen te gaan. Dus bovenbeen naar binnen draaien, vaak je beugels een gaatje langer. Dan opletten dat je niet steeds weer terugschuift, daarvoor is een instructeur aan de kant heel handig.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:39

Haha, heel herkenbaar. Ik heb dat ook vaak, als ik dan foto's terugzie denk ik: moet echt wat aan gebeuren.
Maar ja, ik rijd vaak recreatief dus vind dat dan niet zo heel belangrijk, maar voor foto's is het echt lelijk.
Verder probeer ik er ook wel op te letten en dan gaat het prima, maar als je gezellig aan het kletsen ben vergeet je al snel weer je tenen naar binnen te draaien en je hakken uit te drukken. Knipoog

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 10:31

mariska75 schreef:
Ik denk dat ongedwongen en ontspannen zeker voor geforceerd gaat. Maar je kan jezelf natuurlijk wel langzaamaan verbeteren in je houding. Vaak begint het vanuit de bovenbenen, die moet je niet aanspannen als je zit maar gewoon loslaten hangen. Als je knijpt draaien je kniën naar buiten.

Oefening hiervoor is been zijwaarts uit het zadel tillen, evt. knie iets naar binnen draaien en weer rustig in het zadel leggen. Zo ook met je andere been. Kijk maar eens naar je tenen dan, die draaien mee...

BINGO, das een goede! Ik knijp idd met mijn bovenbeen, laat hem dus niet ontspannen hangen...

Ik kan weer aan de slag!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:24

Ik volg dit topic even, ik heb ook heeeel erge donald duck voeten/kapstokken Clown . Misschien komen er in dit topic nog meer handige tips te staan Lachen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:27

Hier meld zich een pinguin..
met hele lange pootjes.. (met daaronderaan.. aanzienlijke voeten..)
met een bol paard met korte pootjes...

Ga dit ook maar weer eens volgen...

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:04

Geweldig, die omschrijvingen ROFL OK dan!

IRISenKLAAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:02

Ik erger me ook echt aan mijn voeten op het paard ik heb ook beetje kapstokjes Tong uitsteken me zus zit dat dan ook heel de tijd te zeggen van let op je voetjes enzo maar dat probeer ik dat maar dat doet dan nog wel eens pijn en dan ga ik gewoon weer hoe ik zelf wil ik denk dat je het jezelf gewoon moet aanleren gewoon afentoe oefenen Tong uitsteken bijvoorbeeld eerst in stap oefenen en als dat goed ga draf enzo mischien kan je van die schuine blokjes nemen die helpen je ook nog een beetje

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:09

Ik heb de eerste optie geprobeerd. Nouja mijn instructeur binden gewoon mijn beugels met een touwtje vast aan de singel. Helaas veelte strak aan die singel, want na 10 minuten sprongen de tranen in mijn ogen en zijn ze er af gegaan. Nou nooit meer Ik heb er dagen last van gehad.

Nee, ik hou het wel bij consequent in de gaten houden en gewoon trainen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 20:20

Ik heb ook idd met touwtjes gereden, niet zo'n succes. Maar misschien helpt het wel "die" spier te vinden Ja

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:23

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:07

horseyfries schreef:
Je knieën naar binnen draaien is idd ook niet de oplossing, de oplossing is om je bovenbeen meer te draaien. Daarvoor moet je in het begin in stilstand oefenen: je been iets optillen van het zadel af (dat kost al moeite genoeg voor de meeste mensen, echt zijwaarts optillen zonder je been op te trekken) en dan je been meer naar binnen draaien als je hem terug legt tegen het zadel. Sommige mensen krijgen zelfs kramp in hun bovenbeen, je voelt in ieder geval héél goed welke spier het is Knipoog

Inderdaad.
En begin met rijden maar eens door je bovenbeen opzij te doen, naar achteren te leggen en aan het zadel naar voren te schuiven tot de goede positie. Dan liggen je benen al vlakker langs het zadel.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:13

Yinka schreef:
Ik heb de eerste optie geprobeerd. Nouja mijn instructeur binden gewoon mijn beugels met een touwtje vast aan de singel. Helaas veelte strak aan die singel, want na 10 minuten sprongen de tranen in mijn ogen en zijn ze er af gegaan. Nou nooit meer Ik heb er dagen last van gehad.

Nee, ik hou het wel bij consequent in de gaten houden en gewoon trainen.

Zo werd het bij mij wel minder. Moet wel zeggen dat ik de touwtjes (spoorbandjes in mijn geval) in het begin nog redelijk lang had, om te wennen. Maar naar mate ik minder ging voelen van die bandjes, gingen ze steeds wat strakker. Je moet het ook langzaam opbouwen, niet gelijk alles tegelijk willen.

Geduld is een schone zaak..

Ik moet er zelf nodig weer aan gaan geloven. Na een stop van 3 maand heb ik ook weer pinguinachtige trekjes Clown