Maika Dressuur(haflinger)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maikaatje

Maika Dressuur(haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:49

Hallo
Dit is mijn haflinger @ work.
Ze is zeker geen ster in dressuur. Maar die dag ging het best goed. Ik rij met slof omdat ik zelf niet gewend ben om aan de teugel te rijden, zo kan ik het ook onder de knie krijgen. Want maika wiegert om aan de teugel te gaan.
Maika: Dochter van star en kleindochter van Sturmer!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moet nog veel aan gewerkt worden.

plutolover

Re: Maika Dressuur(haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:53

Ziet er goed uit hoor.

Zou het een Star trekje zijn? Die van mij is ook van star, En weigert ook rond te lopen haha. Naja die haf van mij weigerd denk ik niet, HEt ligt denk ik meer aan mij. MAar met slof rijden doe ik niet. Vind ik niet prettig. En ik ben al meer dan 2 jaar bezig haha. Maarja ik weet dat hij het kan. Want als me instrucice erop gaat kan hij het wel. Dus ligt het puur aan mezlef

ik denk dat het ook bij jouw zo is. Niet aanvallend bedoeld hoor. Maar aan de teugel komt uit onstpanning.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 26-05-08 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

SharOn_gOldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:54

Leuke haflinger! Lachen
Maar waarom moet ze nou persé aan de teugel lopen?
Mijne wil dat ook niet en dat hoeft ze van mij ook niet. Ik vind het een beetje apart als je pony aan de teugel móet lopen, maargoed.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:55

sorry,maar met een slof aan de teugel rijden kan niet hoor.
in de krul wel,maar ik weet niet of dat wel wenselijk is.

mooie haf verder

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:58

Ohjeee... dit wordt bij voorbaat al een reltopic...

SharOn_gOldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:59

_Nelleke_ schreef:

Schijnheilig

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:02

_Nelleke_ schreef:

niet zo gek,als er zulke uitspraken worden gedaan in de openingspost.
wellicht heeft de TS het niet zo letterlijk bedoeld misschien

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:05

ik rij mijn haf in het m2 en ben idd van mening dat zo goed als iedere haf met de juiste ruiter nageefelijk kan lopen Knipoog ik vind het daarentegen niet erg verstandig om met een slof te rijden om dit te bereiken ik denk dat het een hulpmiddel is wat nog veels te vaak verkeerd word gebruikt en zeker voor de "onervarende ruiter" niet aan te raden. mss kun je eens een thiedemann teugel proberen? dit heeft ook de werking om een paard nageefelijker te laten lopen hier kun je echter weinig fout aan doen en dus een verstandigere keuze denk ik. maar het verstandigste blijft om gewoon een goede instructie te zoeken die je kan leren zonder al die poespas je paard te laten lopen zoals je wilt Bloos succes!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:07

Nee ik denk dat er maar weinig mensen het slecht bedoelen voor hun paard. Maar ik begin bokt inmiddels aardig te kennen en ik zag dit topic en toen dacht ik...

Even ontopic: vind het een mooie haf. Je zit erg netjes op de eerste foto. Beugels zouden misschien een gaatje langer kunnen. Lachen

Maar neem alsjeblieft goed les om 'aan de teugel' te oefenen. De slof is daar geen oplossing voor.

Veel succes

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:10

een thiedeman helpt ook alleen om je paard in een houding te krijgen.
misschien handig voor het begin als je pony erg zijn hoofd omhoog gooit,maar met goede begeleiding moet ie er uiteindelijk wel af natuurlijk.

veel succes TS,je hebt een leuke haf

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:14

Mooi Haflinger, zit zeker potentie in met juist oefening gaat dat helemaal goedkomen.

Maar kind, doe die slof a.u.b. weg. Je rijdt je pony er mee naar de klote en dan zal hij nooit meer aan de teugel lopen. Niet aanvallend bedoeld, maar gewoon wijze raad en ik sta er niet alleen in.

Neem een lesje en ga wat dingen lezen over nageeflijkheid. Dan zul je zelf ook ontdekken dat een slof geen oplossing is.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:15

ik begrijp eigenlijk niet zo goed waar je mee bezig bent, je rijdt met slof zodat JIJ leert rijden hoe het aan de teugel rijden is? Verward Dat ervaar je alleen door daadwerkelijk aan de teugel te rijden.
En je paard moet niet de dupe zijn van datgene wat jij op zo'n manier wil leren, want het kan ook op een andere manier en dat gaat jullie vast lukken

Mijn merrie houdt ook niet van dressuur, maar vooral; ze weet niet zo goed hoe het moet, al jaren niet. Maar het gaat de laatste tijd steeds beter. Ga alsjeblieft op les en leer het op een juiste manier.
Want slof is een onjuiste.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:23

De Star afstammeling die ik vroeger in de manege lesjes reed, liep juist altijd wel nageeflijk, dus het zit niet in het bloed Tong uitsteken

Maar leg alsjeblieft die slof weg en ga eerst werken aan ontspanning, als je pony voorwaarts en ontspannen loopt, komt die nageeflijkheid vanzelf wel. Ik heb menig paard gezien dat uiteindelijk afgemaakt moest worden vanwege een vergroeide nekwervel door verkeerd slofgebruik.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:26

Nouka schreef:
De Star afstammeling die ik vroeger in de manege lesjes reed, liep juist altijd wel nageeflijk, dus het zit niet in het bloed Tong uitsteken

Maar leg alsjeblieft die slof weg en ga eerst werken aan ontspanning, als je pony voorwaarts en ontspannen loopt, komt die nageeflijkheid vanzelf wel. Ik heb menig paard gezien dat uiteindelijk afgemaakt moest worden vanwege een vergroeide nekwervel door verkeerd slofgebruik.

Dat van het bloed was maar een grapje. haha.
Tuurlijk ligt het niet aan de star nakomelingen haha.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:29

Ik ga echt helemaal mee met de rest:
slof weg doen! Ik ben geen tegenstander van een slof, maar je gebruikt hem absoluut niet OK!!

Door wie is hij je geadviseerd eigenlijk? Want als dat je instructrice is geweest mag ze zich wel even goed achter de oren krabben!!!!

Ik vind het verschrikkelijk te zien dat er een probleem op deze manier op gelost wordt terwijl jij,ts, waarschijnlijk alleen maar goed wil doen.... Ieder paard kan uit zichzelf, zonder slof, geruk en gepluk, nagevelijk gereden worden.

Op het moment dat de grondbeginselen van de dressuur niet goed aangeleerd zijn, zowel bij paard als ruiter, DAAR komen de problemen!! Als je paardje niet doet wat jij wil is dat JOUW fout.
Niet die van hem/haar. Probleem ligt 99% bij de ruiter...

Mijn advies? Zoek een instructruce welke je de basis van de dressuur goed uit wil leggen , welke je duidelijk wil vertellen wat nagevelijkheid nou is en die serieus met je aan de gang wilt.
Want ik ben een beetje bang dat het zo enkel erger wordt....

succes

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:37

De TS reageert helemaal niet meer en ik snap dat ook wel want ze krijgt nu veel commentaar. Wat ik wil zeggen:

Ga eens aan de slag met de wijze raad, neem een keer een goede les en er zal een wereld voor je opengaan. Paardrijden is een kunst en die beheers je niet 1,2,3.
Veel succes ermee!

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:37

Allereerst; Leuke haflinger heb je.
Maar meisje, haal die slof alsjeblieft weg. Niet onaardig bedoeld, maar je helpt er je pony alleen maar meer naar de kl*te mee en ik denk niet dat dat je bedoeling is Knipoog een slof is niet bedoeld om de ruiter aan de teugel te leren rijden.
Ik vind het persoonlijk een beetje oneerlijk tegenover je pony dat je om die reden zo'n ding gebruikt.

Waarom wil je haar zo per se aan de teugel rijden eigenlijk?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:38

Ook ik schrok een beetje van de reden van de slof.
Ieder paard kan nageeflijk lopen, als dat niet gebeurd, ligt de fout bij de ruiter.

Jij krijgt Maika niet nageeflijk gereden, waarom moet zij daarvoor boeten?
Ja, in dit geval vind ik het boeten, want zij wordt nu gedwongen.
En weet zij waarom ze gedwongen wordt...nee, dat weet ze niet.
Ze krijgt namelijk niet de goede hulpen door, maar moet vervolgens wel in een verplichte houding gaan lopen.

Dus gooi die slof eraf en ga werken aan de ontspanning.
Ik sta er sowieso van te kijken dat je je zo focused op het nageeflijk rijden.
Dat mag namelijk nooit of te nimmer een doel zijn.
Nageelijkheid is een beloning op jouw rijden.
Als jij goed van achter naar voren rijd en onstpanning in het werk brengt, zal je paard binnen no-time nageeflijk lopen.
Maar gooi het weg als doel en ga eerst gewoon, normaal rijden.

En als je instructrice of instructeur dit heeft aangeraden, zou ik heel snel op zoek gaan naar een andere.
Een instructrice of instructeur die naar hulpteugels grijpt, is in mijn ogen geen goede en zou bij mij ook meteen op kunnen stappen.

Ook moet je jezelf de vraag stellen wat je hiervan leert..........................
Als je de slof er later afhaalt, dan kun je het nog niet.
Wat heeft de slof dan voor nut gehad?
Laatst bijgewerkt door Silence op 27-05-08 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon073

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:43

Mijn haf is ook moeilijk aan de teugel te krijgen, maar slof vind ik geen optie..
Gewoon oefenen oefenen oefenen en veel les nemen Knipoog
Verder vind ik dat je wel een mooie houding hebt & dat roze dekje staat erg leuk! Haha!

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:51

Leuke haf maar ga zonder slof. Zo leer je het echt niet.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:53

Ik vind het een beetje banketstaaf hoe iedereen reageert.. Maar ik heb zelf ook een haf en die is ook niet echt naar beneden aan het rijden en heb dus ook tijdje met slof gereden zodat ze wist wat ik bedoelde en nu rij ik af en toe nog met maar als ik zonder rij merk ik wel verschil met eerst.. Dus vind zelf die slof heeft wel geholpen.. Maar ben het er wel mee eens je moet je slof niet gebruiken om leren aan de teugel te rijden want straks gebruik je hem verkeerd en dan ben je nog verder weg.. Verder ziet het er niet verkeerd uit hoor;)

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:05

Citaat:
Verder ziet het er niet verkeerd uit hoor;)

@ Dunesjka: Sorry maar ik zie niet de ontspanning en losgelatenheid die nagevelijkheid met zich mee moet brengen hier nou niet bepaald tonen en verder ga ik er maar niet op in wat betreft dat jou paard je niet begreep en je daarom de slof gebruikte... Clown

Nogmaals ik geloof niet dat iedereen die hier reageerd het l.u.l.l.i.g bedoeld.... HAW gaat om op bouwende kritiek tips e.d. waar de ts iets mee kan... Ik zie haar door niemand afgekraakt en met de grond gelijk gemaakt worden...

Ieder probleem is er om opgelost te worden, alleen niet met een slof maar wel met doede instructie! Knipoog

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:52

Dunesjka schreef:
Ik vind het een beetje banketstaaf hoe iedereen reageert.. Maar ik heb zelf ook een haf en die is ook niet echt naar beneden aan het rijden en heb dus ook tijdje met slof gereden zodat ze wist wat ik bedoelde en nu rij ik af en toe nog met maar als ik zonder rij merk ik wel verschil met eerst.. Dus vind zelf die slof heeft wel geholpen.. Maar ben het er wel mee eens je moet je slof niet gebruiken om leren aan de teugel te rijden want straks gebruik je hem verkeerd en dan ben je nog verder weg.. Verder ziet het er niet verkeerd uit hoor;)

met een slof rijd je van voor naar achter ipv van achter naar voren, daarom is het niet verstandig om om die reden een slof erom heen te doen. Tot nu toe heb ik alleen maar reacties met opbouwende kritiek gelezen en geen afkraak reacties..

zoek een goede instucteur die je kan helpen met de basis, dan komt t vast helemaal goed.

Wel een hele leuke pony!!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:57

oowjeee ik krijg mn pony niet zelf aan de teugel, dus laten we eens gezellig er een slof in hangen en hup de krul in jij knol ..
Ik durf mn vinger er op te leggen dat jou pony dit toch niet zo fijn vind Knipoog

Ga gewoon lekker rijden, aan de teugel komt die vanzelf wel als die lekker loopt.

Maar ga niet zomaar een slof er in hangen, alsjeblieft zeg ..

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:59

Dunesjka schreef:

tja sommige hafs zijn nou niet allemaal de lenigste en soepelste dressuur paarden die je zo even aan de teugel rijd (hoewel je ook hele fijne dressuur hafs er tegenwoordig tussen heb lopen i.p.v. de recreatie tanks Lachen )
Daar moet je dus gewoon geduld voor hebben Knipoog