[handen]Mijn handen gaan teveel op en neer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariis

[handen]Mijn handen gaan teveel op en neer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 19:12

Hey. Ik heb heel erg moeite met mijn handen stil houden tijdens het rijden. Dit ziet er erg raar uit. Best veel mensen hebben er last van, maar ik zie het langzaam wel als een probleem. Ik rijd nu niet voor niet F6 dat moet ik ook wel waarmaken. Hoe hebben jullie dit opgelost of hoe zorgen jullie dat jullie handen stil blijven?
Groetjes

_Christine

Re: [handen]Mijn handen gaan teveel op en neer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:50

pak maar eens een pluk manen erbij, en concentreer je erop dat je lijf verder ook stil is!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:52

probeer met je pinken je dekje te blijven raken Lachen

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:55

Probeer je handen 'vast te zetten' op 1 plek. Ik bedoel hiermee niet dat je daarmee dan gigantisch moet trekken, maar wel je handen proberen op 1 plek te houden, en je daar op te concentreren. Ook helpt het ind om de rest van je lijf stil te houden. Probeer ook steeds als je aan het rijden bent, jezelf bewust te zijn van je handen, om op tijd door te hebben wanneer je weer teveel gaat bewegen.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:57

Ik had dat vroeger ook heel erg! Maar dan pakte ik in het begin gewoon de teugels en het zadel vast! Dit een paar rondjes en dan kon ik ze heel raar daarna wel stil boven het zadel halen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:04

Blue_Dreamer schreef:
Probeer je handen 'vast te zetten' op 1 plek. Ik bedoel hiermee niet dat je daarmee dan gigantisch moet trekken, maar wel je handen proberen op 1 plek te houden, en je daar op te concentreren. Ook helpt het ind om de rest van je lijf stil te houden. Probeer ook steeds als je aan het rijden bent, jezelf bewust te zijn van je handen, om op tijd door te hebben wanneer je weer teveel gaat bewegen.

doe dat maar niet Haha! Haha!

chantiehenry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:22

ik heb het ook heel vaak dan zit je hellemaal met je handen te schudden:P heb je het met doorzitten ook? ik heb het dan niet
gwn heeel veel oevenen en je hand op 1 plaats houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:08

Blue_Dreamer schreef:

Dat vindt de paardenmond (en dus uiteindelijk heel het paardenlijf) niet zo'n hele goede tip Knipoog

Ik denk dat je het beste aan je instructeur kunt vragen om er eens wat extra aandacht aan te besteden, want wij kunnen vanaf Bokt niet zien waaróm jouw handen niet stil zijn. Misschien is je zit nog niet onafhankelijk genoeg, of misschien bouw je bv teveel spanning op in je nek en je spieren, waardoor je armen te statisch worden en je dus een beetje gaat 'hopsen' tov het paardenlijf onder je.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:04

Sonja schreef:
Blue_Dreamer schreef:

Dat vindt de paardenmond (en dus uiteindelijk heel het paardenlijf) niet zo'n hele goede tip Knipoog

Ik denk dat je het beste aan je instructeur kunt vragen om er eens wat extra aandacht aan te besteden, want wij kunnen vanaf Bokt niet zien waaróm jouw handen niet stil zijn. Misschien is je zit nog niet onafhankelijk genoeg, of misschien bouw je bv teveel spanning op in je nek en je spieren, waardoor je armen te statisch worden en je dus een beetje gaat 'hopsen' tov het paardenlijf onder je.

Ik ga helemaal met Sonja mee. Neem eens een paar zitlessen. Het feit dat je je handen niet stil kunt houden heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je elders in lijf niet los laat waardoor je schouders en armen niet onafhankelijk van je lichaam kunt bewegen. Dat is wel heel belangrijk, want zowel in stap, draf en galop moet je de beweging van de hals van het paard volgen, anders geef je het paard steeds een rukje in de mond.

dewitbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:22

Idd zitlessen
Denk dat je daar het meest mee leerd

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 15:28

Er zitten een aantal nuttige tips tussen. Ik ga maar eens aan de slag! Mijn instructeur zegt ook elke keer; relax Mariska en dan relax ik ook wel, maar naar 5 minuten zit ik weer minder relaxed op mijn paard. Je merkt dit ook erg aan mijn mond. Ik trek dan heel mijn mond heel strak en ga rare bekken trekken om het even raar te zeggen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:32

helpt het als je tijdelijk jezelf verplicht het uiteinden van je pinken op de schoft te houden?

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:32

Same problem xD, maar bij mij gaat het steeds beter, en gisteren bij les zei mn instructrice dat het er al bijna helemaal uit is. Haha! Als ik m'n handen stil houd, houdt mijn pony zijn hoofd ook stil, en netjes nageeflijk, zodra ik mijn handen beweeg, komt hij omhoog. Ik dacht altijd, dat mijn handen bewogen, doordat mijn pony zijn hoofd bewoog, maar dat is dus juist anders-om.. Het klinkt raar, maar als je goed je hakken uitdrukt, en goed in het zadel gaat zitten, ga je vanzelf je handen ook stil houden..

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:33

ik heb altijd geleerd om je zweep achter je rug langs te doen en dan tussen je armen door zeg maar.. ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel want dat werkte bij mij echt goed! succes

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:37

Dat werkt inderdaad ook goed, want het ligt er ook aan, dat je een knip ik je ellebogen houdt, en dat doe je door m
et een zweep tussen je armen en je rug te rijden. Je kan je handen ook wat hoger houden, kan je zelf beter zien, en voelen wanneer je je handen beweegt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:42

Bij sommige van mijn leerlingen helpt het als ze juist niet op hun handen gaan focussen. Op het moment dat je je alleen maar op je handen concentreert zet je je 9 van de 10 keer vast in je arm en schouders, en dat werkt alleen maar averechts. Misschien staan je handen wel iets stiller, maar je kunt voor geen meter meer inwerken op je paard.

Probeer het eens om te draaien en concentreer je op je lichaam en je zit. Maak van je bovenlijf een stabiele kolom: draai je schouderbladen naar elkaar toe en kantel je bekken door je buikspieren aan te spannen. Je armen kun je nu voor je uit leggen zonder dat je de boel vastzet.

Probeer maar eens uit op een stoel. Als je daar het gevoel een beetje hebt, vraag dan aan je instructrie om je eens goed met je houding en zit te helpen, bij voorkeur aan de longe op een braaf paard.

Veel succes!
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 27-05-08 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:44

Bij mij hielp het juist als ik erop lette, anders dan gingen m'n handen weer gewoon op en neer, maar dat zal bij iedereen wel anders zijn..

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:37

Ik pakte soms de manen vast en ben het ook met Sonja eens neem eens een paar zitlessen Knipoog

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:55

ik had/heb hier ook erg last van! Zelf had ik een erg goeie tip gehad waardoor mijn handen een stuk stiller werden.
als je namelijk je handen heen en weer beweegt ( meebewegen met het staan-zitten) dan beweeg je je teveel in je hele lichaam. Je moet proberen alleen met je bekken te bewegen. Dus alleen elke keer je bekken naar de voorkant van het zadel bewegen als je staat.

sorry als het wazig is, ik hoop dat je eruit komt! Tong uitsteken

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:10

Heey ik heb ook last van dat probleem (gehad)! Iemand rade mij aan om een klein zweepje of een takje tussen bijde duimen te houden. Zo blijfen je handen gelijk en als je dan nog te veel beweegt je pinken tegen de schoft houden! Dat heeft bij mij erg geholpen..(Het rijdt wel erg onhandig maar na een paar keer heb je er plezier van!)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:15

tja, de manier die mij heeft geholpen zullen mensen van bokt niet waarderen maar goed.

Pak een dun draadje (gewoon om een knoop op iets te naaien of wat dan ook Ja) en bevestig een bokkeriempje aan je zadel.
Touwtje doe je om het bokkeriempje, en als je op je paard zit doe je je pinken ook door het touwtje.

Heeft mij toen erg geholpen met het stilhouden Ja + mocht je vallen, breekt het touwtje!