Rijden met sporen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Rijden met sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 18:54

Hallo,

ik vraag me af wat voor sporen goed zijn.
Ik hoor van verschillende kanten verschillende dingen, de een zegt dat je met wieltjes moet rijden om dat je het paard dan meer prikkelt dan echt prikt, de ander zegt dat je juist echt niet met wieltjes moet rijden maar met knopjes enz.enz
Maar wat vinden jullie en wat is jullie ervaring met verschillende soorten sporen?
Zijn wieltjes glad, met grote of met kleine kartels beter?
Of zijn de gewone rechte het best??

Ik ben erg benieuwd naar de reacties!!
Groetjes Anne. Vork

Horsea_nl

Re: Rijden met sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:00

wat ik eigenlijk veel erger vind, is een zweep. wat ik vaak zie met een zweep. = misbruik. veel paarden kunnen niet gereden worden zonder zweep omdat ze anders niet meer doen wat zij willen.

ik rijd met sporen. waarom? ik heb een lastig paard. voorwaards genoeg. maar op het moment dat mijn paard zoiets heeft van dat is te moeilijk. dan kun je zonder spoor doen wat je wilt. maar dan krijg je geen reactie. een zweep werkt averechts en dan krijg ik direct protest. sinds ik met een wielspoor rijd (ook al rijd ik niet op een heel hoog niveau) protesteerd mijn paard minder. is ze ontspannender en kan ik overal rijden zonder een zweep nodig te hebben.

ik rijd mijn paard niet met sporen omdat ik haar niet vooruit krijg. wel omdat ik dan net wat meer overwicht heb.

ik heb niks tegen sporen. wielspoor ook niet. mits juist gebruik en een goede beenligging!

nog een reactie met staafjes en wielsporen.

het ene paard ervaart staafjes als prettig. mijn paard bijv absoluut niet. op een gegeven mometn ging ze alleen nog maar stilstaan en schoppen als ik been gaf. nu rijd ik met een groffe wielspoor (die zijn het zachtste) en nu heb ik dar nooit meer problemen mee. maar ik weet ook wel paarden die er niet fijn op reageren. je moet een beetje het spoor zoeken dat bij je paard past.

boyke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:19

Nou, toch liever een zweep erbij hoor. Sporen zijn wellicht ook goed, maar met een zweep laat je zien wie de baas is. Om een paard met een eigen wil goed aan te pakken en te laten doen wat jij wilt, is een zweep toch het beste denk ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:25

Een NET ruiterbeen kan met elk spoor rijden. Ik vind het dan echt de voorkeur van de ruiter zelf wat het prettigst is.
Een wielspoor rolt langs het paard, een grof wiel is 'zachter' vanwege grotere drukverdeling en kleinere tandjes zijn wat scherper. Een knop- of hamerspoor oid 'prikt'.

Voor sporen geldt hetzelfde als voor bitten; ze zijn zo scherp als de gebruiker.

dewitbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:27

Sonja schreef:
Een NET ruiterbeen kan met elk spoor rijden. Ik vind het dan echt de voorkeur van de ruiter zelf wat het prettigst is.
Een wielspoor rolt langs het paard, een grof wiel is 'zachter' vanwege grotere drukverdeling en kleinere tandjes zijn wat scherper. Een knop- of hamerspoor oid 'prikt'.

Voor sporen geldt hetzelfde als voor bitten; ze zijn zo scherp als de gebruiker.

Precies.
Een (goede) instructrice kan jou ook vaak helpen aan welke spoor je toe bent,
Meestal begin je gewoon met een knopspoor.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:32

ik ben in overleg (het was eig haar idee) met mijn instructrice met sporen gaan rijden. Voorwaarts heb ik mijn paard nu wel, maar bijv met de galop is de zweephulp net iets te groot voor hem. Met een spoortje kan ik een kleinere hulp geven als het nodig is. Nu gaat de galop ook al veel beter. Ik rijd het liefst zonder als het kan, maar bij dit paard helpt het.
Ik rijd met een knopspoortje.
Het is zoals Sonja zegt: de spoor is zo scherp als de gebruiker

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:41

Als je beenliging goed is en jeje paard niet onnodig prikt met je sporen dan vind ik spoorgebruik kunnen. Is jouw beenliging onstabiel en prik je constant je paard dan vind ik sporen nog niet kunnen. Ik zie heel vaak dat mensen sporen omdoen om het paard voorwaarts te krijgen terwijl dit probleem bij de ruiter ligt. Ruiter zit te onstabiel en werkt het paard tegen. Wanneer je je benen niet stabiel hebt en de sporen constant gebruikt krijg je een paard wat straks zelfs met sporen niet meer reageerd.
Heb het er met je instructeur over of zij jou eraan toe vind.
Ik heb niks tegen sporen mits ze goed gebruikt worden. Helaas worden sporen vaak misbruikt door de ruiter.

Je_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:20

Je rijd alleen met sporen als je ze nodig hebt anders niet, en je moet er ook mee om kunnen gaan!

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:27

sporen zijn volgens mij ook alleen maar voor de verfijning van je hulpen!
Ik rij niet meer met sporen, simpel omdat ik mijn eigen benen niet stil genoeg meer vind.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:37

Heb er zelf niks tegen. Mits je het maar voor verfijning gebruikt. Zelf gebruik ik ze niet vanwege mijn onrustige beenligging.
Ik heb er echter wel een zweep bij, meer voor het prikkelen en bij het handwerken voor het toucheren en dan echt te slaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:11

Sporen zijn idd niet omdat het paard niet voorwaarts is,ik rijd ieder paard met spoor,maar ik kijk naar het paard wat daar bij past.De meeste rijd ik met een heel kort knopspoortje,sommige met een groot rond {glad!} wieltje.Net hoe het paard erop reageert.Maar die kleine prikwieltjes vind ik niet echt prettig voor een paard.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:43

En ik rij met die kleine prikwieltjes, niet omdat ie niet voorwaarts is, dat is ie perfect maar wel om af en toe de hulp wat duidelijker te laten zijn,
gelukkig heb ik bij hem geen zweep nodig.

ik vind een spoor dus prima kunnen, mits goed gebruikt, maar dat geld eigelijk voor alles met paarden, een zweep ken net zo goed misbruikt worden als een spoor, vaak vind ik een spoor nog wat vriendelijker.
ik gebruik alleen een zweep als een paard niet voorwaarts is, dan is het been geen reactie, hup een tikje achter het been, dat los je niet op met een spoor.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:10

Ik rijd ook met sporen. Zonder zou ook prima kunnen hoor, maar dan mis ik soms net die kleine verfijning. Dan moet ik bij geen gehoor weer een hele grove been hulp geven, terwijl ik met sporen hem even kan aantikken. ''He, let op, ik vraag wat van je'' ipv de grove beenhulp ''VOORWAARTS zei ik''

Je ziet dan ook niet dat ik een hulp geef als ik met sporen rijd, terwijl zonder dat wel nog eens het geval wil zijn.

x1x1x1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:21

lotjj92 schreef:
wat ik eigenlijk veel erger vind, is een zweep. wat ik vaak zie met een zweep. = misbruik. veel paarden kunnen niet gereden worden zonder zweep omdat ze anders niet meer doen wat zij willen.

ik rijd met sporen. waarom? ik heb een lastig paard. voorwaards genoeg. maar op het moment dat mijn paard zoiets heeft van dat is te moeilijk. dan kun je zonder spoor doen wat je wilt. maar dan krijg je geen reactie. een zweep werkt averechts en dan krijg ik direct protest. sinds ik met een wielspoor rijd (ook al rijd ik niet op een heel hoog niveau) protesteerd mijn paard minder. is ze ontspannender en kan ik overal rijden zonder een zweep nodig te hebben.

ik rijd mijn paard niet met sporen omdat ik haar niet vooruit krijg. wel omdat ik dan net wat meer overwicht heb.

ik heb niks tegen sporen. wielspoor ook niet. mits juist gebruik en een goede beenligging!

het ene paard ervaart staafjes als prettig. mijn paard bijv absoluut niet. op een gegeven mometn ging ze alleen nog maar stilstaan en schoppen als ik been gaf. nu rijd ik met een groffe wielspoor (die zijn het zachtste) en nu heb ik dar nooit meer problemen mee. maar ik weet ook wel paarden die er niet fijn op reageren. je moet een beetje het spoor zoeken dat bij je paard past.

Ik heb even in je profiel gekeken en daar rij je zelf MET spoor EN zweep en dat is tog niet goed volgens jou waarom doe je het zelf dan Bloos

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:02

Ik rijdt niet met sporen omdat mijn paard nog onvoldoende aan het been is soms. Wel rijdt ik met zweep, voor het opletten en het scherper maken. Sporen komen wel als we gaan verzamelen en zijgangen gaan doen.

Wiel of knop maakt volgens mij niet uit; het ligt aan de ruiter.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:04

x1x1x1 schreef:
lotjj92 schreef:

Ik heb even in je profiel gekeken en daar rij je zelf MET spoor EN zweep en dat is tog niet goed volgens jou waarom doe je het zelf dan Bloos

idd, en daarom ben ik er vanaf gestapt. ik wil je het recente topic wel even geven. daar rijd ik NIET met zweep. ik ben erachter gekomen dat het averechts werkt. en rijd dus niet meer met zweep.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:19

Ik rij zelf ook met sporen doordat mijn instructrice zei dat ik dat eens moest proberen. mijn pony is heel erg voorwaarts maar als het haar te moeilijk wordt luistert ze niet meer goed naar mijn been en dan heb je met sporen net iets meer te zeggen!

rij alleen met sporen in de bak in bos gewoon zonder dat is meestal toch alleen als ontspanning!

Wat mij ook opvalt is dat vaak mensen rijden met sporen omdat ze het dan "stoer" vinden! nou dat vind ik dus echt niet!

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:57

Ik heb niks tegen sporen, maar ik erger me wel aan mensen die elke pas lopen te 'pinnen'. De paarden stompen dan echt verschrikkelijk af, zo zonde. Zelf rijd ik altijd zonder sporen omdat mijn jonge beestje er nogal heftig op reageerd en ze verder goed aan het been is en ik dus ook super zonder sporen kan rijden.

Horses_4_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:30

ik vind sporen en zwepen echt niks!!! ik vind dat je het op eigen kracht moet doen want met sporen en zweep maak je dat het paard alleen daarop reageerd. ik vind dat een paard naar je beenhulpen moet luisteren en niet naar sporen of zweep. sommige mensen maken ook misbruik van de sporen en zweep want als een paard iets niet wil doen gaan ze hard slaan met de zweep of hard schoppen met de sporen en dat is zielig

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:35

Nou horses, schoppen om een paard voor uit te krijgen is veel erger als gelijk leren wat been in houd en dus even een tikje geven,

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:01

Ik vind sporen goed mits ze goed gebruikt en een glad wieletje is vaak beter dan een stompe spoor.

Melisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:55

ja wel gebruiken maar als je ze goed gebruikt ik rijdt soms met een bolletje x

Dj69

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:09

Ik rijd soms met sporen.Maar met van die hele kleine knopjes .En ik zie ook weleens bij ruiters dat ze constant prikken met die sporen.Dat vind ik niets.Het is een hulpmiddel.
Maar ik doe dat liever dan de hele tijd de zweep moeten gebruiken.
Van die wieltjes vindt ik niets.

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:14

Ik rijd ook met sporen, maar dan hoef je ze nog niet te gebruiken.
En trouwens, vanaf de M is sporen verplicht!
En dan is de zweep verboden

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:27

Grappig om te lezen dat een wieltje zachter is dan een knopspoor...nooit geweten. nadeel van wieltjes vind ik wel dat ze snel stroef lopen door stof en haar. Je moet ze goed schoon houden, anders prikt het je paard alsnog. Mijn verzorgpaard loopt de ene keer wel van zichzelf al goed voorwaarts dat je het met 'gewone' beenhulpen af kan, de andere keer is het minder en dan is een spoortje fijn...de balans moeten we nog even zoeken..de laatste twee lessen heb ik met sporen gereden, maar als het kan doe ik ze het liefst weer af. een zweep heb ik niet eens meer, al jaren niet meer gelukkig! Haha!