Niet concequent genoeg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Niet concequent genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 07:46

Sinds 4 jaar rij ik wekelijkse op manegepaarden. Ook heb ik de opleiding paardenhouderij gevolgt.
Ik weet hoe ik met paarden om moet gaan, alleen zit ik met het volgende probleem:
Rijtechnisch weet ik hoe ik moet rijden, maar ik ben vaak niet concequent genoeg.
ik krijg 1x in de week een privéles op een manegepaard. Rijtechnisch ben ik met deze instructise erg vooruit gegaan, en laat het paard ook meer doen dan dat ik vroeger durfde (trainen ipv alleen rondjes rijden).
Wanneer ik zelf moet instappen zonder dat er iemand bij me is om me aanwijzigingen te geven, komt het paard bijna niet vooruit, het zit in gedachten nog kuil te eten op stal. Wanneer mijn instructise eraan komt, pak ik meteen de teugels op en laat het paard meer verzameld lopen (de paarden die ik rij zijn lang in het lijf), laat het doorstappen en laat het reageren op mijn hulpen.
Ik ben dan veel concequenter.
Nu wil ik een eigen paard gaan kopen, alleen weet ik niet hoe ik concequenter moet gaan worden.
Het heeft niks te maken met het paard (ik rij op verschillende paarden), maar alleen met mijn zelfvertrouwen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

EmptyWords

Re: Niet concequent genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:56

neem veel les, probeer jezelf les te geven. Het helpt ook, als je een paard koopt, dat j ee paard zoekt dat graag werkt. ik ben zelf ook te lief, maar uiteindelijk wil je ook als je zelf rijd graag wat bereiken. Gewoon streng voor jezelf zijn! (helpt bij mij iig)

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:59

idd emptywords, probeer jezelf les tegeven.
ga gewoon injezelf op hardop zeggen wat je wil doen.
geloof dat je het kunt. zeg alles hardop bijv als je in draf wil gaan:
handen netjes opstellen(als je veel met je handen gooit in draf), benen geven, zeg draf, enz.enz.enz.
succes

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:07

Consequent zijn voor je paard is ook consequent zijn voor jezelf. Je moet aardig wat discipline hebben om altijd consequent te zijn.

Als jij wel consequent bent als je instructrice er bij is, ben je waarschijnlijk niet erg streng voor jezelf. Dat laat je dan maar aan je instructrice over. (het is gemakkelijker een ander te laten vertellen wat je moet doen, dan zelf na te denken over wat je moet doen) Consequent zijn heeft niks met vertrouwen te maken, maar met streng zijn voor jezelf, met wilskracht, doorzettingsvermogen. Een mentaliteitskwestie dus.

Als jij niet streng voor jezelf kan zijn, de discipline op kan brengen om elke dag te proberen je paard consequent te rijden, dan zul je nooit goed (leren) rijden.

Als je consequent wil zijn, adviseer ik je te beginnen met jezelf een schop onder de kont te geven Lachen Wat je vandaag niet wil van je paard, moet je morgen ook niet toestaan. Dus als je voor jezelf aan het rijden bent moet je constant afvragen of dit is wat je wil van je paard en je afvragen wat je aan het doen bent.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 16:45

Heel erg bedankt voor jullie tips!:D Vooral wat je zei Jasmijn, zal me denk ik echt helpen. En heel veel in mijn hoofd herhalen waar ik in de lessen ook op moet letten. In mijn geval: voeten naar voren en doorrijden.