Tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mies19

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:54

Hoi,

als ik met mijn shetlander ga mennen, gooit hij de laatste tijd heel vaak zijn tong over het bit. De eerste 5 keer deed hij helemaal niets, maar sinds kort wel en dan ook wel 3 keer op een rit. Wat betekent dit? Dat hij pijn heeft, moet ik andere bitjes gaan proberen? Of is het gewoon een beetje klieren? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen Lachen

Groetjes Michelle

_Cathalijne

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:57

Ik weet alleen dat een tonglepel kan helpen. Volgens mij is dat een apart soort bitje, maar ik heb geen idee wat de oorzaak precies is:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:58

9 van de 10 keer is het idd pijn
Een te scherp bit een te strenge hand, tanden die haken hebben, of zelfs pijn in de rug en door aan de teugel lopen dt het zeer doet.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:59

ik weet de oorzaak ook niet, maar kan het er niet bij liggen dat je het bit te laag in zn mond hebt hangen? anders zou het niet zo kunnen toch? (of zeg ik nu iets heel doms?)

er zijn verder idd bitjes met tonglepels maar ik vind ze naar mijn mening niet zo vriendelijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:00

wat voor bitje gebruik je nu?
bit een gaatje hoger hangen wil soms ook wel helpen, verder met mennen er goed om denken dat je niet te streng bent met je handen Knipoog

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 21:27

Ik gebruik nu een stangbit omdat hij niet zo goed reageerde op een trensje. En daarop zitten de teugels al op de bril. Ik gebruik denk ik de volgende keer weer het trensje om te kijken of het inderdaad daaraan ligt en anders ga ik weer verder zoeken. Verder wil ik liever de oorzaak uitzoeken dan er bijvoorbeeld zo'n tonglepel in te doen. Bedankt voor jullie reacties Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:40

Heeft de stang een boogje voor tongvrijheid en zit het ketingkje ook niet te strak?
Idd 9 van de 10 x is het pijn , dus kijk of het bit ok is , of nog meer gevoel in je handen hebben, heel veel op stem doen.

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:30

ik denk dat het een beetje klieren is. je hebt hier van die rubberen bitringen voor. Misschien is dit een oplossing??
pijn zou ook kunnen, maar heeft hij ergens wondjes of tanden die niet goed zijn??

Edit: sorry, verkeerd antwoord.
hier de goede;

een pony waar ik eerder wel eens heen ging om te verzorgen deed dat ook. toen hebben ze het bit iets hoger gezet zodat hij er niet meer overheen komt.
Laatst bijgewerkt door Lisaaaaaaa op 27-05-08 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:45

Lisaaaaaaa schreef:
ik denk dat het een beetje klieren is. je hebt hier van die rubberen bitringen voor. Misschien is dit een oplossing??
pijn zou ook kunnen, maar heeft hij ergens wondjes of tanden die niet goed zijn??

O dus bitringen zijn tegenwoordig ook voor als een paard tongover het bit gooit, hoe werkt dat dan volgens jou??

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:05

midgie schreef:
Lisaaaaaaa schreef:

O dus bitringen zijn tegenwoordig ook voor als een paard tongover het bit gooit, hoe werkt dat dan volgens jou??

oeps, verkeerd gelezen. sorry! Bloos!
volgens my zat ik met mijn hoofd bij een ander topic hier op bokt.
maargoed; hier mijn post.

een pony waar ik eerder wel eens heen ging om te verzorgen deed dat ook. toen hebben ze het bit iets hoger gezet zodat hij er niet meer overheen komt.

edit:
volgens mij heb je er ook een speciaal bit voor. met een plaatje wat op de tong ligt. (weet niet precies hoe het bit heet).

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:13

dankjewel voor jullie reacties ik ken iemand met hetzelfde probleem ik denk dit allemaal wel zal helpen!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:22

Het kan ook een reactie op het bit zijn. De haflinger waar ik mee gemend heb reageerde ook op een liverpoolstang door zijn tong er over heen te gooien. Hij vond dit bit niet prettig (met een trens nooit het probleem gehad) en dus ben ik op zoek gegaan naar een bit dat hij wel accepteerde. Zo ben ik geeindigd bij een Friese stang.

Kom je aanrijden met je haflinger 'goh, wat voor bit is dat?' , ' een Fries bit'

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 20:26

maaikemuis schreef:
Het kan ook een reactie op het bit zijn. De haflinger waar ik mee gemend heb reageerde ook op een liverpoolstang door zijn tong er over heen te gooien. Hij vond dit bit niet prettig (met een trens nooit het probleem gehad) en dus ben ik op zoek gegaan naar een bit dat hij wel accepteerde. Zo ben ik geeindigd bij een Friese stang.

Kom je aanrijden met je haflinger 'goh, wat voor bit is dat?' , ' een Fries bit'

Bedankt voor alle reacties Lachen Ik ga inderdaad gewoon wat andere bitjes uitproberen om te kijken of hij daarbij ook zijn tong over het bit gooit. Met het werken aan de lange lijnen gebruik ik ook altijd een trensje en dan doet hij het in ieder geval niet, maar ik weet niet of dat voor de kar dan ook zo is. Ik ga het proberen!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:15

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 18:18

maaikemuis schreef:
http://www.huppa.nl/mennen%20BITTEN.htm

Zie hier een foto van een Fries roosjesbit.

Bedankt voor de link, ik zie op de foto's dat ik een Utrechts bit heb gebruikt voor het mennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:34

Mogelijke oorzaken van de tong over het bit leggen:

- afgeknelde tong of te veel druk op de tong
- te veel druk op de lagen
- te veel druk op het verhemelte (notenkraker-effect)
- bit te laag ingehangen
- te smal, te breed of te dik bit
- een kapotte mond, vaak zonder dat de ruiter/menner daarvan op de hoogte is (vaak de lagen)
- slecht onderhouden gebit
- last van wolfskiezen en/of doppen (melkkiezen)
- veel kwabben wangslijmvlies die klem komen te zitten tussen het mondstuk en de lagen en/of eerste kies
- korte mondspleet, waardoor een bit te laag wordt ingehangen (hoe lager in de mond, hoe gevoeliger het bit inwerkt)

Shetlanders hebben een klein mondje/korte mondspleet, en zijn vaak enorm gebaat bij een bitloos menhoofdstel.

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:19

ik had een pony die hetzelfde deed. reed met een gebroken trens. ben toen overgestapt op een losse lepel en uiteindelijke een lepelbit... geen van beiden hielpp.. het probleem bleef, maar ze liep wel fijner.
x