Hoe zien jullie trainingen eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

Hoe zien jullie trainingen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 14:23

Sorry als deze misplaatst is, maar ik zou niet weten waar het anders te plaatsen Lachen

Maar ik vraag met uit hoe jullie trainingen er zo over een week uitzien... en zo eventueel tips geven aan iedereen die het wilt Lachen

Ik rij zowiezo elke dag, maar vind dat ik nog te weinig longeer...
Ik heb 3 paarden te rijden (de mijne niet, maar in ruil dat ik ze rij krijg ik gratis les)

1: Kartouche
heeft ZZ-dressuur op nationaal niveau gelopen
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HBXFFI7L.jpg

Als ik hem goed lopen wil, dan moet ik hem elke dag minstens een uur rijden. (vaak doe ik dat dan ook, met 1 dag rust (zie ik wel wanneer het eens erg hard regent ofzo Knipoog)

Maar elke dag rijden zou ik graag wat meer afwisselen met longeren. Al ondervind ik dat kartouche longeren haat... Hij werkt wel en is wel geconcentreerd maar als hij me ziet afkomen met die longeersingel dan is hij niet zo enthousiast als wanneer ik met het zadel kom... Met niet enthousiast bedoel ik: ik krijg geen vriendelijk hinnikje en hij komt sloom mee...

Verder zou ik er zeer graag mee gaan wandelen, maar ik heb zo'n schrik van wandelen (heb eens gehad dat een paard op hol geslagen is en sinds dien ben ik doodsbang geworden...) Ik ga enkel na de les eens een blokje gaan doen samen met mijn lesgever mee... (in groep heb ik geen schrik, maar ik ben de enige die daar rijd...)

En springen doet meneer zeker neit graag, hij word er erg gestresseerd door (als hij de hindernis nogmaar ziet staan...), nja hij heeft altijd dressuur gelopen en nooit gesprongen en hij is 13jaar ik ga er nu ook niet meer op hameren om het hem te leren. Hij kan 50 cm springen (welleswaar met zenuwachtig te worden...) maar ik vind dat 50cm toch het noodzakelijke is om eens op wandeling te gaan.

2: Chocolat
Heeft M-dressuur gelopen bij de LRV, maar heeft een peesontsteking gehad en is nooit meer de oude geworden.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Y6FFXNIJ.jpg

Zoals gezegt is ze nooit de oude geworden na die peesontsteking, maar ze werkt zeer graag, dus rij ik haar nog 2 keer per week een half uurtje. Zo is ze zeer tevreden en heb ik haar niet overbelast.
Als ik ermee rijd dan rij ik 10 min tot 20 min opwarming (is te zien hoeveel ze nodig heeft, wanneer het koud weer is, heeft ze wel wat meer nodig...) en daarna rijd ik nog een 10-tal minuutjes oefeningen van haar niveau. Zodat het niet saai word voor haar.
Longeren doe ik ook, maar natuurlijk terug veel te weinig Knipoog
maar ben van plan om me een kaptoom aan te schaffen Knipoog

3: Rikiana (staat te koop)
Heeft parcour van 1,30m gesprongen en heeft overlaatst met een vriend van me een losse oxer van 1,40 gesprongen en ze had nog 20 cm over en ze bleef nog in een zeer rustige galop toen ze ernaar toe reed. Hij wou nog hoger, omdat ze het kan, maar de staanders waren te kort Knipoog. Heeft nooit dressuur gelopen, maar kan ondertussen al heel veel! (voor meer info, graag een pb.)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7HU7MRIF.jpg

Ik reed haar vroeger om de twee dagen, maar nu ze te koop staat begin ik er wat afstand van te doen (want anders gaat mijn hart teveel pijn doen...) ik vind ze de beste van de drie... en vind het doodjammer dat ze weggaat. Ik rij ze nu ook 2 maal per week.

Ik rij haar enkel met slof wanneer het hard waait, want dan zou ze durven steigeren en ik kan me evenwicht neit houden op een steigerend paard (bokken doorgaans wel).

Ik rij ook voornamelijk met haar, want als ik haar longeer (ook met hulpteugels, zoals hogue) dan drukt ze haar rug weg, die achterhand eronder en haar hoofd zo hoog als maar kan... Dus dan longeer ik ze liever niet, want ik zie ze niet graag in zo'n paniekhouding...

Ik rij ook dressuur met haar en ga er niet mee gaan wandelen (het is geen wandelpaard..., na tien meter steigert ze enorm hoog...)

Verder heb ik les wanneer mijn lesgever tijd heeft (hij woont daar Knipoog). Dit is sommige weken 2 maal per week (telkens 2 uur) en soms is het maar 1 keer om de twee weken. Soms zelf elke dag. Ik heb voornamelijk les met Kartouche maar ook met Rikiana heb ik vaak les. Met chocolat niet meer wegens haar peesontsteking...

Zo, als jullie tips hebben om mijn trainingen veelzeidiger te maken, graag Lachen want ik vind het zelf wat eentonig worden Knipoog

Vele groetjes

Inèske

Re: Hoe zien jullie trainingen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 16:49

niemand?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:13

BEH-->RT

bendetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:28

mijn trainingen zijn wisselend, ligt er aan of ik wedstrijd heb, of ik zelf druk ben met school en of mijn paard en ik veel zin hebben om hard aan het werk te gaan Tong uitsteken

Heb elke woensdag avond les, dus dan moeten we allebei gewoon aan de bak. Wanneer ik op zondag wedstrijd heb, dan heeft hij de maandag vrij, tenzij hij heel fijn heeft gelopen rij ik soms om spierpijn weg te rijden... na een dag rust doe ik alleen lang laag voorwaarts werk met hem, zodat hij weer soepel wordt, is meestal dinsdag en komt dan precies goed uit om hem fijn te hebben voor de les erna..
Donderdags rij ik meestal weer ligt, maar hangt compleet van de les af, liep hij fijn ,dan pakken we kleine dingetjes op, wil hij die dag niet, dan gooien we het op een akkoordje en gaan we buitenrit maken.
Vrijdags staat hij meestal weer stil, en zaterdags pak ik hem weer ligt op, dus meer gymnastiseren voor de wedstrijd van zondag.

Ik rij meestal om de week wedstrijd, dus als ik geen wedstrijd heb maak ik vaak een buitenrit om hem extra fris te houden..

Longeren pak ik soms mee, ik stap er liever op dan longeren, dit komt ook doordat mijn paard 1.84 groot is en wanneer hij moet buigen en loslaten op een volte van 12m ( beschik over longeercirkel) dan wil dat nog niet altijd even makkelijk gaan... Ik probeer hem wel zeker 2 tot 3 keer in de maand te longeren, en dit gaat steeds beter, maar onder het zadel gaat het net allemaal wat sneller, het loslaten en buigen..

Ik had 2 paarden, die andere was heel fijn met longeren, dus als ik geen tijd had om beide te rijden, dan longeerde ik deze. Kreeg hij toch zijn training en aandacht. Toen had ik met rijden een systeem van 1 paard vrij, andere rijden, volgende dag beide rijden en de derde dag had het andere paard vrij en de eerste rijden. Dit werkte bij mij ook wel aardig.

Verder ervaar ik dat zolang ik afwisselend werk met hem doe, dat hij het leuk blijft vinden, zoals buitenritten. Springen is uranus niet voor gemaakt, en ik vertrouw hem daar ook niet zo in, dus dit doen we zelden...

Zoals ik ook al eerder zei, ligt er natuurlijk ook aan hoe mijn week eruit met school, deze planning is aardig vol te houden met stage, maar ik heb soms ook uren op school gehad dat ik gewoon moest longeren, omdat de binnenbak bij ons op stal bezet was, of dat ik geen energie meer over had en hij moest lopen....

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:36

Meestal ziet Saartje's trainingsschema er zo uit :

Maandag: privéles van een half uur. Dan moet ze echt flink aan het werk, meestal ligt de nadruk op het snel reageren op mijn been en actief houden in het achterbeen.
Dinsdag: wisselt, soms een beetje VD, soms rijden, soms losgooien.
Woensdag: 's avonds groepsles van een uur. Hier moet ze ook flink doorlopen, en we oefenen hier meestal stukjes uit de proef.
Donderdag: heb ik 4 tussenuren achter elkaar, dus ga ik longeren, met elastiek en longeersingel. Meestal doe ik dat een half uurtje.
Vrijdag: ligt eraan, soms doet Saartje's verzorgster haar, soms rij ik zelf of gooi ik haar los.
Zaterdag: Wedstrijd. Zoniet, dan ga ik de proef van die maand oefenen en de dingen die minder goed gaan herhalen. Als het mooi weer is gaan we op buitenrit.
Zondag: losgooien of rijden (eventueel buitenrit), ligt eraan of ik veel huiswerk heb voor maandag.

Ik rij zowieso nooit 7 x per week, dat wordt te saai voor Saar. Afwisseling is heel belangrijk, anders gaat ze zich gauw vervelen.

renka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:58

Ik rij maandag lang laag rustig aan (ik heb last van maandaghumeur), dinsdag loszetten, woensdag pittige dressuur, donderdag springen (heel goed voor de afwisseling, al doe je alleen cavaletti, vrijdag loszetten of longeren en in het weekend dressuur en een buitenritje of buiten wandelen of springen. ik rij zeker niet elke dag, heb ik ook geen tijd voor. Ik denk ook niet dat mijn paardje het leuk vind als ik altijd dat zadel meebreng Knipoog

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:57

Maandag: meestal rustig aan, voorwaarts/neerwaarts (zeker als hij de dag ervoor wedstrijd heeft gehad)
dinsdag: vrij, dan ben ik er nooit
woensdag: dressuurles; veel tempowisselingen/overgangen, naar nagefelijkheid toe rijden
donderdag: rijvereniging: veel tempowisselingen
vrijdag; dressuren
zaterdag: dressuren of buitenrijden of buiten in de bossen dressuren
zondag: wedstrijd of vrij

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:02

Aan mij heb je niet veel denk ik Knipoog
In de winter is onze bak heel slecht, dan rijdt ik hoogstens 2x per week (wordt als het goed is deze winter wel meer) en een keer een buitenrit (indien goed weer).

's Zomers heeft mijn paard veel last van zijn allergie (pollenallergie) en ik kan sowieso niet zo bijzonder veel met mijn knieën.
Wel rijdt ik het liefst om de dag, omdat mijn paard wat suffig wordt als ik elke dag met hem zou dressuren. Daarbij zou ik ook het liefst 1x per week een mooie lange buitenrit maken, en eens in de maand springen.
Springen zou ik wel wat vaker willen doen, maar mijn knieën laten het niet toe.

Ik zou zeggen; ga een keer lekker naar het bos, doe eens aan vrijspringen (om dat eerste paard wat minder zenuwachtig te maken?) en rijdt niet zoveel dressuur joh, 2 uur les vind ik sowieso wel veel!

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 08:50

Nja 2 uur les vond ik in het begin ook wel erg veel... Maar na al die trainingen ben ik ongeveer 5 kilo kwijt en heb ik meer conditie gekregen en nu vind ik 2 uur les (of drie paarden rijden op 1 dag) echt niet teveel hoor Knipoog
En voor kartouche is 2 uur les ook niet te veel (voor de andere twee nja die zou ik toch wel geen 2 uur actief en geconcentreerd bij de les kunnen houden...)
Met les bedoel ik dan dat ik echt les krijg van me lesgever he Knipoog

Verder is mijn lesgever een grand prix ruiter en ik wil kost wat kost ook hoger geraken van niveau!!! Me lesgever zegt dat het mogelijk is maar dat ik nog veel werk heb. En ik moet zowiezo elke dag rijden Knipoog weer of geen weer, ik moet zowiezo 1 paard per dag rijden (omdat ik op dat niveau wil geraken he Knipoog)
De reden dat hij dit zegt is omdat ik nu al 2 maand gestopt ben met school (wegens persoonlijke redenen, niet omdat ik hogerop wil in de paarden, paarden zijn nog altijd mijn hobby, dus in september start ik een andere richting)
Dus nu wil me lesgever me nog zoveel mogelijk aanleren in die 5 maanden dat ik niet naar school ga.
En inderdaad ik ben van in het begin (toen ik enkel de B-niveau oefeningen kon) geëvolueerd naar (nu) de oefeningen die gevraagd worden in de Z-dressuur.
Nja als je zo'n vooruitgang ziet smaakt het wel naar meer hoor Knipoog en binnenkort ga ik ook wedstrijden starten (welliswaar in de B).

Ik heb sinds vrijdag vernomen dat alledrie de paarden waarmee ik rij verkocht worden... (mijn hart scheurde, kon niet ophouden met wenen Bloos ) Mja heb me erbij neergelegd en ik wist niet wat ik hoorde, maar opeens belde mij er iemand op die vroeg hoeveel ik vroeg om zijn paarden te rijden Wow! Ik wist neit wat ik hoorde!!! Nja ik heb gezegt dat ik daar niets voor vraag, dat ik het als hobby doe. Dus vanavond ga ik (nadat ik kartouche en rikiana gereden heb) eens met zijn twee paarden gaan rijden Lachen

Kan haast niet wachten Lachen

Groetjes

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:45

Mijn training?

Ik rijd mijn paard zes dagen in de week, de andere dag doen we wat anders leuks. Knipoog

Eigenlijk rijden we bijna altijd dressuur maar niet altijd even serieus. Waar ik sta kun je ook weinig anders. Binnenkort gaan we wel een keer springen, even kijken hoe hij dat doet. Lachen

Wel heb ik ondertussen ondervonden dat ik echt een vol uur moet rijden, voordat hij écht alles eruit haalt wat erin zit (en zelfs dan zit er nog veel meer in Knipoog ).

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:19

op dit moment rij ik niet met hem, maar toen ik nog wel reed, deed ik veel afwisselende dingen. minimaal 1 keer in de week een buitenrit. ook 1 keer in de week springen, een keer losgooien en de rest dressuur. en meestal ook nog iedere dag grondwerk. dus erg afwisselend.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:00

ik rij mijn paard om de dag en dan ook nog maar 20 minuutjes. ze is nog jong dus het kan allemaal nog wel. straks na de zomervakantie pak ik er wat tijd bij en misschien ook wel een dagje meer. meestal in de bak maar soms in het land. en stap altijd uit langs de weg. heel af en toe rij ik een buitenritje met haar.

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:07

Mijn schema wisselt, maar meestal zoiets:
Maandag altijd standaart les bij de rijvereniging, dressuur en 1 keer in de maand springen. Dinsdag meestal vrij.
Woensdag dressuur les
Donderdag longeren of buitenrit
Vrijdag les
En in het weekend wedstrijd andere dag vrij.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:15

Ik heb een 3 jarige onder het zadle.. deze probeer ik 3 á 4 keer in de week te rijden.. Waarvan als het al 4 keer is wel zeker 1 á 2 keer lekker naar buiten en lekker een half uurtje een stap ritje...

Op woensdag heb ik les, hier moet hij echt aan t werk en voor de rest maken we puur kilometers..

marliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:54

Maandag: Verenigingsles van een uur, Eerst veel dressuurwerk.. daarna veel springen (er word meer aan de techniek gewerkt dan hoogte sprongen) Vaak met springen oefenen en schakelen met de galop sprongen, of tussen de hindernissen (bij een dubbel) terug halen naar halthouden.

Dinsdag: Rij ik hem thuis in de bak, meestal 3 kwartier uur, en dan alleen dressuur (rij zelf namelijk ook dressuur)

woensdag: Of dat ik hem 2 uur losgooi dat die even zn energie kwijt kan, of een stukje naar buiten, of eventjes rijden en dan vooral lang en laag, en niet teveel van hem vragen

donderdag: heb ik priveles (dressuur) van een half uur, hier oefenen we heel veel overgangen en zijn nu ook bezig met het wijken, en met tempo wisselingen etc.

vrijdag: Thuis in de bak, en weer intensief dressuur.. ik ken een aantal dressuurproefjes uit me hoofd en die rij ik dan en de dingen die niet goed gaan nog eventjes extra aandacht aan besteden. ook als ik thuis rij ben ik veel met stelling en buiging bezig, en pak af en toen een zijgang mee Knipoog

zaterdag: meestal concours. en anders gewoon weer in de bak, en bij mooi weer soms een stukje naar buiten (woon (bijna) in het bos)

zondag: doet me vader er meestal mee mennen (en soms heb ik concours) en anders heeft die een rust dagje en mag die eventjes naar buiten!

Zat even over te lezen, eigenlijk best veel variatie toch?
succes!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:10

Veel variatie, maar best veel zwaar werk, heheh daar zou ik bij mijn 3 jarige niet mee aan hoeven te komen Tong uitsteken Maar das logisch natuurlijk... Tong uitsteken

marliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:12

Hahah nee! het is ook opgebouwd Knipoog Anders zou het niet goed zijn

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:45

mijn trainingen verschillen nogal heb veel jonge paarden te rijden. voor een 3 jarige ziet de week er zo uit.

in ieder geval elke dag op de wei,paddock, stapmolen

meestal op de maandag longeren
dinsdag
woensdag rijden

donderdag en vrijdag rust

en dan meestal de zaterdag nog een keer rijden

maar kan dus een beetje verschillen per paard ook hoelang ik er mee bezig ben

de oudere paarden train ik 5-6 dagen inde week
45 tot 60 minuten

maandag: rijden
dinsdag: longeren
woensdag: rijden
vrijdag: springen
zaterdag buitenrit
zondag hebben de paarden rust

ook dit kan per paard verschillen

ik zelf vind het wel belangrijk dat de paarden naar buiten komen elke dag en verder dat er toch wel een beetje variatie in de training zit dus ook een keer balkjes draven en dat soort dingen

dannylexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:24

denk dat het vooral verschild welke discipline je rijdt welke graad van africhting je paard heeft , of je die week concour hebt en hoe je paard reageert op zwaardere arbeid , als ervaren ruiter kan je daarop inspelen en zo ervoor zorgen dat je paard hersteld is voor je hem weer arbeid voorschotelt... om ze te kunnen pieken uit een fase van ontspanning..

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:51

Ik rij mijn bijrijdpaardje 2x in de week en om de week een uur les op zondag erbij.

Dinsdag: Dan ga ik 9 van de 10 keer dressuur rijden.
Vrijdag: Maak ik meestal een buitenritje of ga ik springen.

In de les gaan we fanatiek dressuur doen

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:30

Mammons weekje is altijd verschillend.

Ik heb namelijk erg wisselende dagen, de ene dag lang werken, de andere dag lang school of veel huiswerk. Nu heb ik vakantie dus heb ik meer tijd, dus we rijden ook wat meer. Lachen
Meestal zo'n 2x in de week serieuze proefgerichte training, soms 3/4 dagen, ligt eraan hoe het gaat. Dan nog 1x in de week privé-dressuurles en 1x in de week groeps-springles.
Hij krijgt zoiezo elke week 1 dag vrij, dan gaan we lekker buiten stappen, lekker lang op de wei of lekker samen spelen. Lachen
Verder komt hij elke dag zoiezo al los buiten te staan naast het rijden of wat ik dan ook van plan was.

richelleMani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:59

Mijn training is als volgt.

maandag meestal of longeren of vrij omdat die de hele dag in de wie heeft gestaan.
dinsdag rij ik altyd 45 min tot een uur.
woensdag prive les een half uur en ga er een half uur van te voren op.
donderdag rijd mij instuctice hem een half uur.
vrijdag rij ik hem 45 min een beetje los of heeft die vrij.
zaterdag verschillen want dan werk ik de hele dag.
zondag rij ik altyd.