schouderbinnenwaarts in galop groot probleem!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

schouderbinnenwaarts in galop groot probleem!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 13:41

hoikes iedereen,

ik heb dus een groot probleem!!! Als ik alleen rij met Kartouche dan is hij doorgaans lui Haha! (krijg ik wel actief hoor), heb ik les, dan is hij hyperactief Haha!
Als ik alleen met hem rijd (dus niet tijdens lessen) dan galoppeer ik voornamelijk op grote voltes. die lukken goed, verzameld, arbeids en middengalop en afwisseling, alles gaat super Lachen

Maar eergisteren had ik les. Mijn schouderbinnenwaarts en appuyementen en draf gingen zeer goed! Maar toen moest ik een schouderbinnenwaarts presteren in galop.
Wijken in galop gaat goed, dus ik veronderstelde dat schouderbinnenwaarts ook niet zo'n heel groot probleem ging opleveren.
Dus ik rij bij C een volte op de linkerhand en ik ging eerst eens gewoon rechtdoor galoperen en zo terug bij A op de volte komen. Op het moment dat ik Kartouche rechtstelde nam hij zijn bit vast en ging hij in middengalop over die hoefslag... Terug bij A op de volte kreeg ik hem terug verzameld... Ik heb dan eerst wat halt-galop overgangen gereden (zodat hij echt luisterd, ik moet hem vaak eens op zijn plaats zetten en dat is precies de beste methode, want zweepgebruik haat ik... Bloos )

Dus na hem zo op zijn plaats te hebben gezet ging het wel al beter... maar hij maakte hem zo sterk toen hij gewoon de hoefslag moest volgen... ik had geen buitenarm meer over Haha!
Dus dan moest ik van me lesgever het toch proberen (hij is grandprix ruiter en kent dat paard door en door en hij zei dat als we nu stopten hij zijn zin gekregen had, want (zegt hij) kartouche weet goed genoeg wat we nu gaan doen)

Dus dan heb ik de schouderbinnenwaarts in een zeer actieve arbeidsgalop gereden (3 keer op beide zijden) maar dit was dus zeker niet aangenaam...

Hebben jullie tips om hem verzameld te houden? Volgens mijn lesgever speelt hij gewoon met mijn voeten... Kartouche is ZZ-dressuur, maar ik belange nog niet... en in het begin ik ermee reed kende ik enkel de basis... Dus vroeger heeft hij wel met mijn voeten kunnen rammelen. Maar nu beheers ik ook al zwaardere oefeningen (wijken (in stap, draf en galop), schouderbinnen, travers, renvers, appuyement in stap en draf, wending om de achterhand, zware overgangen rijden (zoals halt galop), eenvoudige galopwissels) Dus sinds 6 maanden kan ik hem wat meer aan het werk zetten en bloeit kartouche helemaal open, maar eens ik terug een oefening aan het leren ben (zoals die schouderbinnen in galop) speelt hij nog wel eens met mijn voeten... en ik ben zeker dat hij dit zal doen met mijn appuyementen in galop ook...

Nja hebben jullie tips voor mij waarbij het wat beter zou gaan?...

Mijn lesgever zegt dat ik meer op mijn gat moet gaan zitten en meer duwen en me langer maken... Maar ik vind dat allemaal zo gemakkelijk niet in een middengalop dat je zelf niet in de hand hebt Knipoog
Toch ben ik aan het oefenen en oefenen...
Heb gisteren ook 2 uur gereden met hem en ik heb vanuit een cirkel bij C (linkerhand) naar de E gegalopeerd en daar een halve cirkel gemaakt en bij B terug rechtdoor terug naar C, Wel bij het stuk H-E, kreeg ik terug die middengalop... Hij zag die hoefslag en ging ervandoor...
Terug op de cirkel is hij terug vol concentratie...
Dan van B tot H lukte redelijk verzameld...

Zou het in zijn hoofd zitten? Van vroeger misschien, dat hij op de hoefslag een middengalop moest presteren? Want ik vind het raar dat hij net op de hoefslag een middengalop zet en eens ik op de cirkel kom ik hem terug volledig kan verzamelen...

Beetje moeilijk vind ik het allemaal... Hopelijk kan er me iemand helpen...

En ik heb een goede band met hem! Lachen enkel kan het soms wat mislopen als ik wat meer aandacht besteed aan de andere twee paarden dan aan hem... (zoals gisteren, na hem gereden te hebben heb ik er nog twee gereden en meneer brak bijna zijn box af wanneer ik met de andere passeerde...) Dan kan het wel eens mislopen en hij kan dan wel wat boos op me zijn... Dus dan moet ik hem op z'n minst een half uur borstelen en knuffelen voor het rijden voordat we terug 'vriendjes' zijn Knipoog
Anders lukt het rijden ook super hoor, maar zou hij me niet laten opstijgen... (raar paard hoor Haha!, hij het opstijgen zou hij me er dan durven afgooien terwijl eens ik erop zit het rijden wel super gaat *LOL*

Nja tips?
Haha!

Kaka

Re: schouderbinnenwaarts in galop groot probleem!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:59

Je zegt dat je als je alleen rijd altijd op de voltes galopeerd, rijd je nooit rechtdoor? Mogelijk raak jij uit balans als je rechtdoor moet galoperen of span je je aan om je paard recht te houden. Als je niet correct rechtdoor kunt galoperen, is het ook erg lastig om zijgangen te introduceren in de galop.

Omdat je zegt dat het paard veel meer ervaring heeft dan jij, denk ik toch dat de fout bij jou ligt. Jij gaat anders zitten, gebruikt misschien meer je teugels of gebruikt meer been als je rechtdoor galopeert dan wanneer je op een volte galopeert. Vaak gaan ruiters zelf meer zitten op de volte en spannen ze hun bovenbeenspieren aan op de rechte lijn om dat paard maar recht te houden.

Doorbreek dat door meer de lange zijden en de middellijn (A-C lijn) mee te nemen in galop, ook als je alleen rijdt. Begin met een paar passen. Zorg dat je in balans blijft en niet meer gaat doen dan je in op de korte zijde doet. Dan laat je je paard terug komen naar draf, of nog beter, naar stap - ik begrijp dat dit geen probleem voor je is - omdat je dan meteen meer rust hebt en je paard niet kan gaan rennen in draf. Probeer spanning op de rechte lijn op te lossen en niet door meteen weer een volte in te duiken. Zet hem schoudervoor en weer rechtuit en op die manier weer op het achterbeen. Gaan korte stukken rechtdoor in galop goed, dan breid je dat uit, net zolang je ook op de lange rechte lijnen in balans kunt galoperen. Tussendoor pak je eens een schoudervoor in galop mee, niet meteen schouderbinnenwaarts, houd het voor jezelf makkelijk. Heeft je paard geen moeite met wisselen tussen de schoudervoor en rechtuit en kun je rustige overgangen rijden van en naar galop op de rechte zijde en blijft hij ook in een basistempo lopen op de rechte zijde, dan ga je weer verder. Dit is echt basiswerk wat er goed in moet zitten, zowel bij jou als bij het paard. Succes!

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:15

Bedankt! Ik heb er nog nooit bij stilgestaan als ik anders ga zitten of niet... Bedankt om me er eens op te wijzen, het kan namelijk wel zijn dat ik mijn quadriceps wat meer opspan...

Heb vandaag mijn proef eens gereden en heb vaneerste keer op de lange zijde gestart (niet vanop een volte) en dat ging super, hij bleef bij me, maar na een middengalop te hebben gereden kreeg ik hem niet terug...

Het zal oefenen worden!!!
Morgen heb ik les in functie van mijn proef.

Dus dat is: verzamelde galop, overgang verzameld, midden en verzamelde galop, contragalop, keertwendingen, middengalop uitzitten (heb ik ook nog moeite mee...)

Zal dus zweten worden Lachen, veel galop Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:15

Goeiedag zeg, 2 uur oefenen? Geen wonder dat je paard er tabak van krijgt Knipoog

Als ik dit zo lees betwijfel ik of je schouderbinnenwaarts een probleem is, of de basisgehoorzaamheid in alle gangen. Die zou ik éérst aanpakken, en daarna pas weer wat complexere oefeningen erbij. Anders trigger je alleen z'n ongehoorzame gedrag maar. (hoewel het zéker geen kwaad kan om de oorzaak daarvan op te zoeken...)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 06:40

Die twee uur oefenen zet ik inderdaad ook mijn vraagtekens bij.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 12:41

Hoikes,

ik oefen 2 uur, maar dit is niet constant op die oefeningen he Knipoog
ik doe wel veel stapoefeningen en al en het is ook niet elke dag 2 uur (zoals gisteren was het 1 uur en 20 min) Ik rij tot ik hem goed lopen heb... (en gisteren kreeg ik dit na een uur, dus dan nog 20 min lekker gereden *LOL*

gemiddeld rij ik toch wel 1 uur en 20 min per dag met hem (met 1 dag rust, maar daar is hij boos om :s (om die dag rust he Knipoog)

Ik heb gisteren enorm veel overgangen met hem gereden en tot mijn verbazing ging het redelijk goed!, in het begin niet, nja het is een diesel Knipoog eerst warmlopen Haha!
maar na een half uurtje begonnen mijn overgangen goed te lukken Lachen (met goed bedoel ik dat ik me hulpen heel licht gaf en hij al direct reageerde)

Ook de galop ging gisteren trug goed! Ik ben terug op de hoefslag gestart (dus niet eerst een cirkel) en opeens werd hij zeer licht in het contact (ik dacht eerst dat hij iets aan het bekokstoven was, maar nee hoor) hij richtte zichzelf volledig op, hij werd groot, ik voelde die achterhand zakken (nja achter dat allemaal tevoelen, dacht ik dat hij ging wegspurten) maar nee!!! meneer kwam volledig verzameld!!! en het enigste wat ik gedaan had was enkele halve ophoudingen gegeven op mijn buitenteugel.
Het was zo'n zalige galop!!!

Maar van de middengalop terugkomen naar de verzamelde blijft nog een werkpunt Lachen

Vandaag ga ik hem eens longeren Lachen eens een rustige dag voor hem Lachen (ik hoop dat hij ermee tevreden gaat zijn... raar paard hoor... een paard die wilt werken heb ik nog niet veel tegengekomen Knipoog)

Groetjes en bedankt voor de tips allemaal

ps. ik heb ook op mijn houding gelet en ik ondervond dat ik op de lange zijde mijn benen wat optrok. Nu let ik erop dat ze echt wel beneden blijven Lachen

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:42

Schouderbinnenwaarts in galop is een niet bestaande oefening, net als wijken in galop...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:45

en wending om de voorhand...maar daarom wel waardevol.

Ik lees dat je schoudervoor met wijken vergelijkt.
Toch vind ik dat 2 hele andere oefeningen Lachen
De buiging is totaal niet te vergekijkeb bijvoorbeeld Lachen

2 uur oefenen... en ik vind 3 kwartier al lang Lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:50

2 uur rijden in de bak vind ik ook lang hoor.
Ik train meestal 30 a 45 minuten en stap daarna lekker buiten uit.
Ik maak wel regelmatig een buitenrit van 2a3 uur, maar dan stap ik ook veel meer en rij meestal met een 'losse' teugel.

Snap best dat je paardje dan een beetje zat ervan word.
Je hoeft niet altijd door te rijden totdat alles goed gaat.
Meestal neem ik 1 of 2 aandachtspunten en daar train ik op.

Lukt het een dagje niet... dan neem ik een stapje terug (hij kan zijn dag ook een keer niet hebben)
Ik wissel veel af met rijden, longeren, buitenrijden, wandelen, los laten springen enz..

Je kan paard kan ook wat scheef zijn en aan de longe kun je dit zelf goed zien (en corrigeren) en zit je hem niet in weg.
Maar ook dan geld hou het kort en leuk, en blijf niet hangen op 1 onderdeel.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:01

Ik lees geen buitenarm meer over omdat hij van de hoefslag af wilde? Je houd je paard toch niet op de hoefslag met je buitenteugel? Dit zou met je binnen been en binnenteugel moeten, zodat je meteen het paard weer hol hebt aan de binnenaknt van de buiging die je nodig hebt om een corecte schouderbinnenwaarts te rijden (of dit nu stap, draf og galop is)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:41

abby schreef:
Schouderbinnenwaarts in galop is een niet bestaande oefening, net als wijken in galop...

hm, vraag me af waar ik me dan regelmatig mee bezig houd Knipoog

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:57

correct me if i'm wrong, maar bij een schouderbinnenwaarts (in galop) moet hij zijn binnenachterbeen zwaar belasten, wellicht heeft hij daar weinig trek in en gaat daarom lopen.
Probeer eens zo klein mogelijke voltes te galopperen, puur op je zit en buitenbeen (dus niet op de volte sturen/ houden met je teugels) om vervolgens met je binnenbeen het binnenachterbeen te activeren, zo maak je zijn achterpootjes ook sterker en lukt het schouderbinnenwaarts in galop wellicht binnenkort ook beter

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:34

@ luxje:
bedankt voor de tip!!! deze zal ik zeker eens proberen!!!

@ abby:
schouderbinnenwaarts en wijken in galop kan wel, maar zijn geen gevraagde oefeningen op dressuurproeven (weet ik van Coby van Baalen) het zijn zeer goede oefeningen voor de gehoorzaamheid van je paard. (dus daar loopt het nog even fout bij ons Knipoog)

@themi:
die buitenarm bedoel ik niet om hem op de hoefslag te houden, maar om zijn tempo te regelen (dit doe je toch met je buitenteugel of neit soms? en na zoveel keer opnieuw die oefening te moeten regelen dat hij zo doordramde had ik geen buitenarm meer over...)

@ brainless (coole naam Knipoog):
2 uur :p, ja dat is soms lang, maar Kartouche houd van dressuren!!!
Ik heb nog geprobeert om zijn werk af te wisselen met springen maar daar werd hij zo zenuwachtig van (terwijl ik totaal niet)... Nja onthou dat het een dressuurpaard is die op nationaal niveau gepresteerd heeft... Dressuur is zijn leven en ik krijg telkens een hinnik vanals hij me ziet...
en buitenrijden, nja daar ben ik zo bang voor... (heb eens gehad dat het paard onder me op hol sloeg en sindsdien ben ik doodsbang geworden...)

Dat van 1 of 2 aandachtspunten ga ik ook onthouden, ik denk dat ik ook teveel op mijn kerfstok nam Lachen bedankt Lachen

en scheef is hij niet hoor Lachen zou ik al lang gevoeld hebben Lachen en me lesgever trouwens ook Lachen
Me lesgever zegt dat je met dat paard verder op kunt (alhoewel hij niet zo'n supergangen heeft, ze zijn nogal vlak...) omdat het een paard met karakter is en een wil voor te werken Lachen

@ runningkawa:
even ter verduidelijking Knipoog ik vergelijk ze gedeeltelijk Lachen ik vergelijk de oefeningen op het vlak van dat het wijken in galop eerst ook niet ging, en nu wel. Omdat ik mijn hulpen al veel preciezer kan geven (en dat is wel noodzakelijk voor kartouche). Dus ik veronderstel dat het van het schouderbinnen ook zo is... Ik hoop toch dat het zal beteren Lachen In ieder geval ga ik die schouderbinnen in galop nog even achterwege houden. Ik ga eerst me schouderbinnen in draf volledig inwerken Lachen
daarmee bedoel ik oefeningen met schouderbinnen combineren (vb. begin hoefslag enkele passen schouderbinnen en vanuit die schouderbinnen een gestrekte halve diagonaal)

@ iedereen:
Ik heb hem gisteren niet gelongeerd, ik kwam toe in de weide en meneer lag neer. dus ik ging voorzichtig kijken en hij bleef gewoon liggen (heeft een paard nog nooit gedaan bij me) en ik heb me er gewoon bijgelegt en we zijn zo een uur blijven liggen Lachen
Ik heb hem dan nog even gemasseerd en dan van weide verstoken Lachen
Zalig moment gisteren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:50

Ehm... je weet toch wel dat SB en wijken in galop níet goed is voor de gangen?? Maar goed.... begin met lichte stelling te vragen. Verder niet. Als dat goed gaat ga je steeds meer vragen, tot je uiteindelijk de schouder van de hoefslag krijgt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:52

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:25

Ik bedoelde ook niet dat ik denk dat hij scheef is hoor Haha! .

Was alleen een voorbeeld waarom ik regelmatig longeer zodat ik zelf (duidelijker) kan zien hoe hij loopt.

Succes nog met je paardje Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:30

runningkawa schreef:
[WZ] Wijken in galop

dan zul je zien dat er maar erg weinig mensen je mening daarin delen Lachen

ik wilde het al gaan aanhalen, maar RK bespaart me het zoekwerk