Paard reageert anders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Paard reageert anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 19:30

Hoi Knipoog

Aangezien Giota (zie profiel) kreupel staat,rijd ik nu met mijn andere paard,Delina (zie ook profiel),zij is wat ouder,en daarom reed ik meestal op Giota.
Maar nu ben ik vaker op haar aan het rijden,ze is een tijd niet bereden geweest,en wordt enkel bereden als een vriendin van me langskomt.

Maar nu heb ik een probleem bij het rijden,ze is nu goed voorwaarts etc.,maar zodra ik haar wil rondrijden,met mijn teugels begin te 'spelen' dus,gaat ze,in plaats van ronder te rijden,met haar hoofd in de lucht hangen,en ik snap niet waardoor dit komt,daarom vraag ik het hier even,zodat ik het misschien kan verhelpen Knipoog

Alvast bedankt ! Lachen

marie08

Re: Paard reageert anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:49

misschien is je bit te scherp, of speel je wat te hard.
kan ook zijn dat ze last heeft van haar tanden en doet dat pijn op het moment dat jij de teugel op pakt. haal der eens een keer de tandarts bij.

succes

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:59

Ik zou het bovenstaande zeker ff controleren, hoe doet ze het met je vriendin? Wil ze dan wel aan de teugel?
Als ze weinig gereden werd, kan het ook spierpijn zijn.

Maar misschien is het paard het werk zat, en vindt ze het fijn om lekker recreatief te rijden maar niet te trainen. Dus netjes aan de teugel lopen, stelling lopen e.d.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:43

Ja misschien vraag je te veel voor dit moment , ze word niet vaak gereden zeg je logisch dat ze reageert als j evraagt , haar spiertjes zullen wel even in protest komen,
Je kan echt wel trainen met zo`n paard ook als het ouder is juist alleen maar beter, maar doe eerst wat gymoefeningen vanaf de grond en bouw de training langzaam aan op. het paard weer lekker soepel maken en de spieren weer los en soepel maken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 09:08

Als je paard niet nageeft op de druk van de teugel, en met het hoofd omhoog komt als je met de teugel speelt, dan stelt je paard dat spelen duidelijk niet op prijs. Probeer zo goed mogelijk een constant contact te houden, en gebruik je kuiten om de buik van je paard op te tillen. Door het omhoog brengen van de buik, verlengt de rug, en kan het paard gaan nageven. Nageeflijkheid komt zoals je weet niet uit de voorkant, dus leg je aandacht daar ook niet te veel. Soms moet je gewoon wachten en geeft het paard pas na als het het volle vertrouwen in je hand heeft, dat bereik niet als je paard protesteert om het spelen van je handen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 09:13

Ten eerste,neem een goede begeleiding in de hand.

"spelen" Vind ik iets wat niet bij paardrijden hoort. Een paard dient op simpele wijze, vanuit been, met lichte druk op de teugels, nageeflijk gereden te worden. Spelen valt bij mij onder de categorie "zagen" .

En zal idd door veel paarden niet geaccepteerd worden.

Zorg eerst dat paard goed aan je been is, op lichte kuitdruk moet paard meteen voorwaarts gaan. Als dit op orde is, dan kun je, met ondersteuning van nog meer been, proberen iets meer druk te nemen op 2 teugels, je doet als het ware of je een gang langzamer wilt (opvangen) Tegelijkertijd geef je zoveel been , dat paard niet langzamer gaat, de energie die je daarmee opbouwt, moet ergens heen, en een paard zal dan ontspannen in nek en kaakgewricht (knikken in de hals) . Daarna is het aan jou om achter die ontspanning aan te rijden met been, zodat je paard wat uitschuift in de hals en wat gewicht gaat geven in de hand , dat heet pas aanleuning en is dus pas het echte "aan de teugel" rijden .

succes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:14