Leren wijken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SanneRobin

Leren wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 08:41

Hee,
Mijn paardje is ingereden, en ook doorgereden in de gangen, nu wil ik hem laten wijken. Achterwaarts deed hij gelijk en wijken doet hij wel eens uit zichzelf. Heb ook wel eens met een longeerzweepje gehouden bij de zijkant. Hij maakte hele uitgebreide wijkpassen. [ niet aangeraakt met de zweep hoor! wilde hem eigenlijk omdraaien, maar hij ging dus wijken]. Maar hoe kan ik hem het best leren als ik op hem zit?
Hebben jullie een tip?

Groetjes !! Haha!

Liberte

Re: Leren wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:43

Gewoon de hulpen geven en af en toe met je zweepje op de achterhand zacht aan tikken, maar doe dit eerst op de binnenhoefslag en dan probeer je een stukje te wijken zodat je op de hoefslag komt.

SanneRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 08:49

Nouja, een zweepje vind hij heel eng
Maar zal het wel even proberen,
Bedankt Lachen

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:50

Beginnen op de binnenhoefslag en dan druk geven met je binnenbeen. Deze druk geven totdat ie een pasje opzij doet en direct loslaten. Dit kun je gaan uitbreiden tot 2, 3 passen totaan natuurlijk wijken vanaf de a-c lijn. Maar gaat erom dat je druk geeft, zodra ie reageert ook meteen loslaat, als beloning zeg maar. Dit geldt trouwens voor alle nieuwe dingen die je je paard leert. Succes!

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:29

Nja ik zou met een onervaren paard beginnen met wijken in de hoefslag... (zo heb je steun aan de omheining...)
Eens hij snapt dat, als je drukt met je buitenbeen en eventjes een ophouding heeft op je binnenteugel (met lichte buitenstelling natuurlijk Knipoog) dat hij dan zijn achterhand naar binnen moet brengen, nja dan zou ik beginnen op de binnenhoefslag en zo naar de hoefslag gaan en telkens iets verder gaan...

En natuurlijk, belonen bij elk goeds dat hij doet!!!

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:05

mijn vz vond een zweepje ook heel erg eng maar toen
heb ik een klein zweepje gedaan en die vind die niet
eng af en toe met het zweepj op de kont.
zo is gaat het steeds beter bbij mij

Beau_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:33

ik moes mijn jonge pony ook leren wijken en hoe ik het moes doen van mn lerares was hangen naar de kant woor je heel wilt gaan echt overdreven hangen dus dat je m iets uit balanshaalt en dan met de juiste beenhulp opzij proberen te brenegen en wel met 2 pasjes beginnen en dan steeds meer en rechter gaan zitten en dn moet t lukken;) bij mij is t gelukt;)

Suc6

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:57

ik heb er niet egt veel verstand van
maar misschien moet je probere als jij erop zit en de hulpen geeft
dat er iemand naast je paard staat die hem helpt en dan weet hij misschien dat je dat bedoelt

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:02

Hoe ik het doe is, vanaf de binnenhoefslag druk geven met het binnen been. Druk blijven houden totdat hij een stapje opzij gaat. Doet hij dit niet eerste paar keer mee sturen gaat hij iets opzij door het mee sturen (wel buitenteugel eraan houden zodat hij niet schuin weg gaat rennen, na een paar keer snappen ze namelijk het grapje vaak wel Knipoog ), dan gelijk je been weer ontspannen en terug brengen naar zijn plaats. Dit gewoon een paar keer oefenen maar wel opletten doet hij het, al is het maar 1 stap. Been ontspannen en goed belonen zodat hij door krijgt van als ik opzij ga als dat been druk geeft dan is het goed.
Succes.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:04

Nog een extra puntje van aandacht: let er in elk geval op dat je je gewicht de goede kant op verplaatst. Dus leun op de bil op de kant waar je naar toe wil. Een paard wil onder namelijk onder de ruiter blijven. En zo voorkom je dat je bijvoorbeeld naar links stuurt en naar rechts hangt, zodat je paard rechtdoor gaat. Haha!

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:14

De hulpen geven, en als dat niet lukt, dan vraag je of iemand je wilt helpen die hoger rijd Knipoog

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:06

Dit probleem had ik ook! Mijn paard was goed ingereden en ik vond dat het tijd werd voor wat 'moeilijkere' dingen; dus bijvoorbeeld wijken. Ik heb hier les in gekregen. De manier die mijn instructrice mij heeft geleerd vind ik erg goed, mijn paard reageert hier zeer goed op!
Je kunt gewoon afwenden bij de A of C. Terwijl je de bocht rijdt, geef je al druk met het binnenbeen (hetzelfde als bij gewoon wijken). Zo heeft je paard de buiging al en wijkt hij heel gemakkelijk. Wanneer je paard helemaal door heeft wat de bedoeling is, kun je hem gaan recht richten voor je gaat wijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:13

alle paarden kunnen wijken als je de juiste hulpen geeft (en het paard er aan toe is, dus dat hij niet harder gaat als hij een beetje been voelt). Ligt echt aan de ruiter als het niet lukt (of een lichamelijke klacht van het paard)

Les nemen = dus de beste manier.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:41

De eerste paar keer inderdaad gewoon dicht bij de hoefslag blijven en zo voorzichtig richting hoefslag opzij gaan voor je binnenbeen.. Zodra hij dit snapt toch proberen om het vanaf de AC lijn te doen en vooral niet tot aan de hoefslag.. Dit resulteert namelijk nogal vaak in paarden die vooruit denken en dan dus niet correct naar de hoefslag rennen. Wijk dan bijv. 5 meter en ga dan rechtuit!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:48

les nemen

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:35

Wijken vanaf de tweede hoefslag is een goede manier Ja.

Tevesn beginnen met voltes kleiner en groter maken, zo leer je je paard te reageren op je been zonder harder te gaan.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:26

Beau_chance schreef:
ik moes mijn jonge pony ook leren wijken en hoe ik het moes doen van mn lerares was hangen naar de kant woor je heel wilt gaan echt overdreven hangen dus dat je m iets uit balanshaalt en dan met de juiste beenhulp opzij proberen te brenegen en wel met 2 pasjes beginnen en dan steeds meer en rechter gaan zitten en dn moet t lukken;) bij mij is t gelukt;)

Suc6

ik vind dit nou niet echt een vriendelijke manier. Niet bot bedoeld, ieder zijn manier maar ik zou het nooit zo doen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:28

Nathalie84 schreef:
Wijken vanaf de tweede hoefslag is een goede manier Ja.

Tevesn beginnen met voltes kleiner en groter maken, zo leer je je paard te reageren op je been zonder harder te gaan.

Hier ga ik ook mee in, zo doe ik het ook werkt fijn

SanneRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 07:23

Mijn paard heeft wel geleerd bij het sturen dat ik me buitenbeen [ als ik het goed zeg ]aandruk voor de kant waar ik heen wil.

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:16

goed met je binnenbeen. eerst mag het nog wel schuin, en dan goed belonen. maar probeer hem/haar daarna steeds rechter opzij te laten gaan!

succes Lachen