Salvira a.d. dubbele longe (gelukkig niet meer zo verliefd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eleandra

Salvira a.d. dubbele longe (gelukkig niet meer zo verliefd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 15:59

Tot nu toe liep ze vaak met haar hoofd in de wolken (leuke hengst voorbij zien komen?), maar blijkbaar is ze afgewezen. Ach gut
Woensdag was ik bij de verzorgpony’s van Laura (Safiera) en heb daar oa. een van de pony’s gelongeerd. Ze heeft altijd erg de neiging om haar hoofd in te lucht te steken, tijdens het rijden gaat het in stap nu meestal goed, maar vooral draf blijft een probleem. (Al vind ik dat ze daar ook al vooruitgang hebben geboekt.)
Zoals op deze foto te zien is:
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... aenEs6.jpg
(Al vind ik dat ze daarin nu ook al vooruitgang hebben geboekt.)
We merkten dat ze wat ‘bang’ was om haar neusje eruit te steken en dus heb ik haar/ de lijnen (wat ik zelf overigens ook het fijnst vind) lekker wat los gelaten. Toch loopt ze soms wat te diep.
Ze is terwijl we bezig waren wel steeds meer gaan ontspannen en ik ben dus erg tevreden.
Foto’s heb ik op volgorde gezet, geeft het beste beeld.

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

10. Afbeelding

11. Afbeelding

12. Afbeelding

13. Afbeelding

Hier ze je dat ze zich meteen spant als ik de lijnen aanneem.
14. Afbeelding

Daarna ging Laura haar zelf nog even aan de enkele longe uitstappen, zo durfde ze duidelijk naar neusje wat meer eruit te steken.
15. Afbeelding

Met tips en commentaar ben ik uiteraard erg blij. Ja

Safiera

Re: Salvira a.d. dubbele longe (gelukkig niet meer zo verliefd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:14

Ze liep eigenlijk best lekker, hè? Van 4, 9 en 13 wordt ik echt blij! Misschien wordt het toch nog wat met haar Lachen

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:18

Ziet er toch al best netjes uit hoor Lachen

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 20:21

@Laura
Tuurlijk wordt het nog wat met haar, jullie hebben al heel wat bereikt. Ja
@Yinthee
Bedankt!

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:22

lekker ontspannen hoor.
ik vind het er goed uitzien...
loopt ze onder het zadel ook zo ontspannen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:24

Ziet er goed uit zeg! Wat een verbetering met de rijfoto.

Vind het knap dat je kan longeren met die lijn over de rug, ik krijg dat nog steeds niet voor elkaar.
Heb één tip Knipoog Dubbele lijnen en dan de lijn over de achterhand langs is nog beter voor de training, kan je de achterhand er meer onder brengen en stimuleren. Vergt wat oefening, maar het resultaat is zeker nog beter Knipoog
Dan wel een lijn met katrolletjes gebruiken, anders trekt het te veel in de mond.

Verder, lekker zo doorgaan ziet er goed uit! Haha!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 20:27

@poekel
Ah, volgens mij is ontspannen wel het leukste compliment wat we kunnen krijgen, dat is precies waar naartoe gewerkt wordt. Haha!
Onder het zadel gaat het inmiddels in stap goed, in draf een stuk minder en in galop daartussenin, even heel kort gezegd. Maar dat kan Laura je beter vertellen. Ja
@RianneH
Dankje!
Ik moet zeggen dat ik ook liever met de lijn achter de kont werk, maar dat hebben we even niet gedaan aangezien we een wat heftige reactie daarop verwachtten. Wel zeker iets om op te oefenen, bedankt voor de tip. Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:31

Hahaha ja zoeentje hebben wij hier ook lopen.. Moet ik toch eerst het grootste gedeelte energie eruit werken voordat de lijn erachter kan. Andere is juist rustiger dan Tong uitsteken
Wat je ook kan doen is zodra het lange lijnen wat beter, makkelijker gaat iemand erop plaatsen en dan verder aan de lijnen. Zorgt toch voor een overstap tussen lange lijnen waarbij ze idd ontspannen is, naar gespannen rijden Knipoog

Whisper79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:34

Ziet er heel erg netjes uit, maar ik weet eigenlijk helemaal niks van longeren met dubbele teugel kan iemand me dit uitleggen?
Mooi paardje heb je daar!!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:35

Bedankt! Stiekem toch wel een brave pony Lachen
@ Poekel: Helaas, onder het zadel ontspant ze veel moeilijker (moet haar dan ook steeds terugnemen, op de cirkel loopt ze rustiger)

@ RianneH: Achter de achterhand moeten we volgende keer maar eens proberen, maar ben toch bang dat ze daarop héél hard gaat, en dan weer spant als je haar terugneemt... Wat moet ik me voorstellen bij katrolletjes?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:46

Dat zijn de officele lange lijnen zeg maar. Ik gebruik ook gewoon twee losse longeerlijnen, maar als je langs de achterhand laat lopen, dan beweegt de lijn nogal snel heen en weer waardoor je kans hebt op rukjes in de mond.
De lijnen met katrolletjes lopen vanaf het bit met een klipje dun touwtje, welke rond is en niet plat zoals een longeerlijn, door een katrol die je bevestigd aan de zijkant van de longeersingel waarna het 'draadje' overloopt in een normale longeerlijn. Het katrolletje zorgt voor een betere verbinding tussen hand en bit vooral als de lijn achterlangs loopt.
Mocht je bang zijn op heftige reacties, je kan altijd na het longeren nog twee rondjes oefenen. Iemand bij het hoofd, lijn achterlangs laten glijden, even laten wennen en dan wegstappen.
Vooral paarden die gewend zijn ingespannen te lopen reageren er nauwlijks op.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:28

Geloof dat ik het begrijp Clown Zal ook wel wat kosten, helaas.

Heb het zelf vandaag ook even geprobeerd, met haar aan twee longes.
Ze deed namenlijk raar met rijden (bok-achtig) dus ik de longes door de opgestoken stijgbeugels en kijken of ze zo wel normaal deed. Maakte nog een paar rare sprongetjes en liep toen redelijk. Ontspannen deed ze niet echt met haar zadel nog op. Heb (om te proberen of hat aan het zadel lag) ook nog even met de longeersingel gelongeerd, ging iets beter, op het laatst zag het alweer een beetje uit zoals hierboven. Pony's... *zucht* kon ze maar zeggen wat er was!

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:24

Doen jullie goed! Haha!
Er is duidelijke vooruitgang zichtbaar. Hopelijk houdt ze dit aan, en valt ze niet meer terug. Lachen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:28

Hoop ik ook! Alhoewel, wat ze gisteren ohz liet zien... weer helemaal raak!