5jarige 1 jaar onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

5jarige 1 jaar onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 22:07

Ik heb Fahya vorig jaar beleerd, en wel buiten (heb pas ook foto's geplaatst van het buitenrijden)
Sinds paar weken rijden we nu ook in de bak. Voor de 3e keer reden we in deze bak, en gelukkig was alles al niet zo eng meer en konden we wat mooie pasjes maken.

Ik vind het er zelf al erg mooi uit zien, omdat we zo beginnend zijn!! Ik hoop op zinvolle tips, en aardig want let wel we zijn beginnend Lachen -->Beide, want ik ben al héél lang uit de dressuurwereld.

Ohja: we rijden bitloos!! Haha!

stappen
1.Afbeelding
2.Afbeelding

even wat harder: spannend daarzo!!
3.Afbeelding

draven
4.Afbeelding
5.Afbeelding
6.Afbeelding
7.Afbeelding
8.Afbeelding
9.Afbeelding
weer even spannend daar
10.Afbeelding
nog een keer er langs en het is al minder eng:)
11.Afbeelding

Ik sta echt open voor tips, ik wil vooral graag dat mijn paard goed en efficient gereden word, dat staat voorop.
Zelf zag ik op de foto's dat ik mn schouders denk ik wat naar achter kan doen? En tijdens het rijden merk ik dat mijn tenen naar buiten wijzen dat mag natuurlijk ook niet.
Als mensen kunnen zien of achterhand wel of niet meegaat: kom maar op!!
Ik moet namelijk achterhand goed trainen voor haar knie.

groetjes Mariëlle!

Qimm

Re: 5jarige 1 jaar onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:11

Wat een mooi paardje, wat is het voor merk? Tong uitsteken Ook leuk om te zien dat je bitloos bezig bent. Helaas zie ik nog wel vrij veel spanning bij je paardje waardoor er toch vrij veel een weggedrukte rug te zien is. Probeer wat meer naar beneden (richting halsstrekken) te rijden.
Je schouders mogen wat meer terug ionderdaad, maar opvallender vind ik je benen, pas op dat je die niet te ver naar voren steekt en kijk uit voor kapstokjes.
Gewoon goed verder oefenen, ik vind het een heel mooi paardje Ja
Veel succes en plezier verder

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:12

Ziet er leuk uit.
Omdat je paardjk nog maar kort onder het zadel is moet je je nog niet te druk maken om aan de teugel te lopen, maar ik zou hem er wel meer tegenaan rijden. Van voren naar achter en gaat ie van voren ook los laten.
Zet je handen niet vast, maar draag ze meer met je duimen naar boven en leg je onderbeen meer naar achter en kantel je bekken iets verder naar achteren Je zit nu meer in de stoelzit en teveel op de lepel.
Die kapstokken worden vanzelf minder hoor. Je bent je er iig van bewust. Knipoog
Heel veel succes.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 22:14

Ik probeer haar inderdaad veel naar beneden te laten lopen in haar hals.
Ze voelde vrij ontspannen aan, maar toen de foto's gemaakt werden stond de shetlander te grazen, en moest de mijne nog even doorlopen. Dat heeft denk ik wel mee gewerkt aan de spanning. stom eigenlijk.

Mijn benen. Dat probeer ik dus ook, maar het lukt niet? Ik val een beetje naar achteren lijkt wel. Ik ben een westernzadel gewend,en eerste keer kon ik echt niet lichtrijden op dit zadel! Nu ging het al beter, maar toch mijn benen dus te ver naar voren. Hoe kan ik die dan naar achter krijgen? want zodra ik ga staan in de beugels, steek ik ze weer naar voren heb ik het idee.
kapstokjes zijn mn tenen zeker? woops....
Het is trouwens een kruising Fries x Arabier Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:16

Meestal is dat ene teken dat je te veel klemt met je bovenbenen/knieen. Ik weet niet of je je al zeker genoeg voelt, maar zonder beugels rijden wil je been nog wel eens op de goede plek leggen. Ik heb ook het idee dat je te veel op je kont zit, maar dat is lastig te zien door de omgeknoopte trui.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 22:17

kaatje77 schreef:
Ziet er leuk uit.
Omdat je paardjk nog maar kort onder het zadel is moet je je nog niet te druk maken om aan de teugel te lopen, maar ik zou hem er wel meer tegenaan rijden. Van voren naar achter en gaat ie van voren ook los laten.
Zet je handen niet vast, maar draag ze meer met je duimen naar boven en leg je onderbeen meer naar achter en kantel je bekken iets verder naar achteren Je zit nu meer in de stoelzit en teveel op de lepel.
Die kapstokken worden vanzelf minder hoor. Je bent je er iig van bewust. Knipoog
Heel veel succes.

hoi!
ik maak me niet druk om aan de teugel te rijden, ik probeer haar rug te laten ontspannen door haar hoofd wat te laten zakken, hier gaat ze dus vanzelf door zo met dat hoofdje lopen. En dit kan ze eigenlijk pas sinds dit voorjaar eerder zat alles vast en hoog (het hoofd) dus haar arme rug denk ik!
Ik wil ook graag de achterhand op een of andere manier er onder houden, het er onder brengen lukt meestal wel, maar ik weet niet of ze het er dan ook onder houdt.
Wat is tegenaan rijden? en van voren naar achter?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:20

Benen aansluiten kun je alleen maar door oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Ik heb het geleerd door terug te gaan naar de basis.
Heb meer dan een half jaar wekelijks zitles gehad aan de longeerlijn zonder teugels en beugels.
Alleen een zadel erop. Haha!
En met lichtrijden kom je maar een piepklein stukje uit het zadel, je onderbeen blijft aansluiten.
Als je je onderbeen wat verder naar achteren legt, merk je dat je veel meer "houdvast" hebt en probeer dat vast te houden.
Kost je wel heeeeel veeeel spierpijn, maar het resultaat mag er zijn. Ja

Ertegen aan rijden bedoel ik van voor naar achter.
Contact houden en met kleien kneepjes vragen of het hoofd omlaag wil en zodra je daarvan bevestiging krijgt laat je je hand los, maar wel contact houden.
Snap je hem nog. Bloos

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:20

kijk wel uit dat je bitloose hoofdstel niet te los zit.
op de foto zie je dat het bijna in haar oog komt als je stuurt,ik denk niet dat dat fijn is voor je pony,als het schuift.
je houding geef je zelf al aan.
vind jullie een leuke combi.
veel plezier!
vr groetjes saskia
Laatst bijgewerkt door knooopje op 22-05-08 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 22:21

Qimm schreef:
Meestal is dat ene teken dat je te veel klemt met je bovenbenen/knieen. Ik weet niet of je je al zeker genoeg voelt, maar zonder beugels rijden wil je been nog wel eens op de goede plek leggen. Ik heb ook het idee dat je te veel op je kont zit, maar dat is lastig te zien door de omgeknoopte trui.

Ik ben tijd geleden zonder zadel heel hard gevallen (wel van een ánder paard overigens, van fahya nog nooit). heel erge blessure aan over gehouden aan mijn knie waar ik nu nog last van heb als ik op mijn knieen ga zitten of hurken (dit kan niet eens).
Mischien dat ik daardoor toch onbewust nog wat gespannen ben.
Nu vind ik dit zadel ook vreemd, voel me fijner in ons westernzadel. Dus weer een reden tot spanning/klemmen.

Zonder beugels ga ik niet testen, want ze kan rare sprongen maken, en nog een keer vallen overleeft mijn knie niet ben ik bang.

Ik zat wel veel door op de foto's. dus op mn kont. of bedoel je dat niet? Bedoel je dat ik te veel naar achter zit?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 22:22

kaatje77 schreef:
Benen aansluiten kun je alleen maar door oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Ik heb het geleerd door terug te gaan naar de basis.
Heb meer dan een half jaar wekelijks zitles gehad aan de longeerlijn zonder teugels en beugels.
Alleen een zadel erop. Haha!
En met lichtrijden kom je maar een piepklein stukje uit het zadel, je onderbeen blijft aansluiten.
Als je je onderbeen wat verder naar achteren legt, merk je dat je veel meer "houdvast" hebt en probeer dat vast te houden.
Kost je wel heeeeel veeeel spierpijn, maar het resultaat mag er zijn. Ja

Ertegen aan rijden bedoel ik van voor naar achter.
Contact houden en met kleien kneepjes vragen of het hoofd omlaag wil en zodra je daarvan bevestiging krijgt laat je je hand los, maar wel contact houden.
Snap je hem nog. Bloos

haha ja die snap ik! Zo heb ik het ook geleerd dus dat moet goed komen.
bedankt hoor voor tips !

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:24

Ik bedoel te veel naar achter, maar ik kan me voorstellen dat de rare houding ook komt door het zadel, omdat een western zadel een heel andere houding geeft dan een engels zaldel.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 22:25

Wat veel reacties nog
bedankt saskia, ik weet niet of je gelijk heb van het hoofdstel. Want ik heb meer bitloosjes,en deze zitten wat dichter langs het oog.Als ik de foto's bekijk komt hij niet dichterbij het oog dan kan. Maar ik zal er in ieder geval op letten.
Wel heb je dat als je je teugels niet aanraakt, het hoofdstel "hangt", en houd ik mijn teugels aan, dan zie je de neusriem wat omhoog kruipen, waardoor bakstukken naar buiten gaan staan. Echt heel lelijk. Daar nog tips voor?
maar nu ga ik echt slapen!
Ik dacht gauw voor het slapen dit topic te openen haha niet dus!
Ik kijk morgen weer
groetjes

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 19:47

Geen reacties meer.
Nog foto van vanmiddag, hals gestrekt :
Afbeelding
en hier is ze vrij ontspannen toch?
Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:11

De foto's ogen meer ontspannen, maar ze zijn ook in stap, op de vorige foto's was de spanning in draf het duidelijkst te zien. Maar ontspanning is er niet 'ineens' daar werk je naar toe, dus gewoon door zetten.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 12:46

Ja dat snap ik wel hoor:) maar wilde laten zien, dat het toch ook allemaal moment opnames zijn.
En tijdens vorige fotosessie was ze ook heel gespannen. En hier eigenlijk ook maar toch in stap netjes.
De eerste foto is trouwens draf, of draf terug naar stap

Tijdens draven gooit ze wel dr hoofd omhoog, daarna gaat het weer naar beneden en wil rug ook ontspannen, maar hoe kan ik er voor zorgen dat dat zo blijft? Tips?

groetjes!