OF voorwaards OF neerwaards..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MandyL

OF voorwaards OF neerwaards..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 11:03

Hallo!

ik rijd nu ong. 1 a 2 keer per week de fries van mn zus.. we zijn een poosje bezig geweest hem lekker door te laten lopen voordat we hem naar beneden lieten lopen.
nou dat was gelukt want hij was eerst niet vooruit te branden... nu we bezig zijn met neerwaards lopen gaat hij gelijk 3 passen slomer lopen.. en als ik hem dan door laat lopen komt hij gelijk weer naar boven.. wie weet waar het probleem zit...

Groetjes Mandy

Kingsley2

Re: OF voorwaards OF neerwaards..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:07

Voorwaarts neerwaarts betekent ook goed aan je been houden en op het moment dat je meer been geeft moet je hem ook opvangen of iets begrenzen van voren. zodat hij wel blijft nageven of met zijn neusje bij de grond blijft.

En bedoel je met voorwaarts neerwaarts, nagefelijk rijden of echt met zijn neus naar de grond.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 11:11

nee ik bedoel nagefelijk rijden Knipoog

maar dat is mn probleem juist als ik m been geef als hij neerwaards loopt dan komt hij weer omhoog.. hij gaat dan ook wel weer naar benden maar ook weer 3 passen zachter..

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:49

Dan vang je hem dus niet goed op van voren, of je bent te laat met opvangen. Als je het leert voelen dan komt hij niet meer omhoog als jij been geeft en van voren iets meer weerstand of druk geeft.

Maar voorwaarts neerwaarts is niet het zelfde als negefelijkheid
Je heb drie dingen hals strekken zoals in de proef paard blijft rond in zijn hals maar je schuift hem uit. voorwaarts neerwaarts is als je paard met losrijden door de rug wil heen rijden dus aan het been zijn neus naar beneden rijden zonder echte nagefelijkheid. En nagefelijk is dat je paard rond op de lootlijn probeert te rijden. jonge paarden hebben de neiging dat ze iets te diep gaan lopen maar dat is niet zo erg als je ze maar goed van achteruit rijd dat ze door de rug blijven lopen.

Sommigen mensen rijden nagefelijk op de manier van voorwaarts neerwaarts althans dat wordt hebben ze geleerd zo.
Of voorwaarts neerwaarts hebben ze geleerd als hals strekken.

Ik heb geleerd dat het drie verschillende dingen zijn, En om te begrijpen en leren moet je echt het verschil zien.
Dat is moeilijk uitleggen zo op de computer. Als je iemand ziet rijden en die doet het voor dan begrijp je het beter.

maar dat doet er even niet toe.
probeer te leren op gevoel te rijden en let goed op je houding. Zit recht op handen netjes bij elkaar benen lang maar aangesloten.

succes Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:24

Imo is het de bedoeling dat het paard tijdens het halsstrekken, tijdens vw-nw ook nagevelijk is.
Nagevelijk staat niet opzich, maar hoort bij de basis van het scala der dressuur en behoort imo ieder moment aanwezig te zijn. Een paard is pas nagevelijk, wanneer hij de hand volgt (hij is 'aan de teugel'), volledig ontspannen is, waardoor hij de spieren goed kan aanspannen en goed voorwaarts van achter naar voren beweegt.

Het aanleren van nageven gaat imo het beste aan de longe met bijzetteugels. Waarom? Geen hand is zo consequent als een hulpteugel. Als een paard aan de longe weet dat hij EN voorwaarts moet blijven lopen EN daarbij niet omhoog kan met zijn hoofd, hoef jij dat hem ohz niet meer te leren en zal hier dier eerder nageven ohz. Een stille ruiterhand met een zit, die het paard niet belemmerd is natuurlijk noodzakelijk om de voordelen van het longeren er bij het rijden uit te krijgen.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 13:15

bedankt voor jullie goede uitleg..

idd longeren met bijzetteugels doen we al Knipoog daar reageerd hij heel goed op. toch wil ik onder het zadel niet te snel grijpen naar hulpteugels ik ga het van de week nog eens proberen Knipoog!