Paard loopt overal tegen op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sam98

Paard loopt overal tegen op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 21:02

Hallo.

Ik heb eigelijk en probleem met onze ruin.
we hebben 4 jaar geleden 2 paarden gekocht moeder en zoon zijn hun hele leven al gehecht aan elkaar en kunnen dus ook niet zonder.
Gaat er 1 vandoor die andere ook.
Word 1 hellemaal gek om iets dat die eng vind dan die andere ook en ga zo maar door.
Ik was toen ook nog maar jong en ik was er best wel bang voor.
Zulke grote beesten toen voor mij ( 1.65 was toen 8 ).
Ik ben nu van plan om wedstrijden te gaan rijden met onze ruin.
Heb al veel getraint en het gaat steeds beter ook als beauty er niet bij is gaat het goed.
Als die ruin hellemaal alleen is die ook echt braaf en doet alles maar als die weet dat zijn moeder er is ( maar die zetten we dan even ergens neer was ze elkaar niet kunnen zien ) word die ontzettend vervelend. ( we hebben niet de mogelijk heid om ze even van elkaar te scheiden )
En kun je echt niks meer doen hij loopt gewoon achteruit been helpt niet.
Laast was het zelfs zo erg dat die ingevlecht ijzerdraad is gestapt waardoor ik er 4 weken niet heb op kunnen rijden en alleen maar elke dag afspuiten en even lopen.
Nu rij ik in de wei omdat de bak zo zwaar is.
Ook dan doet die het gewoon en loopt ook gewoon zo tegen stroomdraad aan.
Ik druf dan niet goed aan te pakken wand ben bang dat die vast komt te zitten in het stroomdraad.
Wat kan ik hier het beste aan doen ?
Met een longeerzweep er achter helpt ook niet dan raakt die alleen maar meer in paniek.
( meestal stap ik af en loop dan even naar het midden en stap dan weer op maar ja als die het elke keer doet dan is het zo iritand om telkens af te stappen , ik stap ook echt alleen maar af als ik denk nu moet die niet veder lopen anders zit die straks echt vast in het stroomdraad)

Hoppelijk kunnen jullie me helpen.

Groetjes Doreen.

Hananas

Re: Paard loopt overal tegen op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:12

als ik het goed begrijp is het probleem eigenlijk dat de ruin niet wil werken als de moeder in de buurt is ? wil hij dan naar haar gaan? of doet ie ook zo als ze bij elkaar zijn?

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:59

Als ik het goed begrijp doet hij dus wel zo raar als zijn moeder niet in de buurt is? of juist wel? even iets duidelijker..
Als hij het doet als zijn moeder er niet is dan betekend dat dat hij te weinig vertrouwen in jou als ruiter heeft en dat je daar dus eerst aan zult moeten werken. Bijvoorbeeld doormiddel van grondwerk. Dat jij dus echt aangeeft een leider te zijn waar hij op kan vertrouwen. Dit kan overigens nooit kwaad om eens te doen Knipoog

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:07

Ik begrijp het ook neit helemaal Bloos
Is hij nou juist vervelend als zijn moeder er wel of niet bij is ?

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:36

hij is dus vervelend als zijn moeder er bij is? misschien wil hij zich uitsloven ofzo xD. ik denk toch dat je hem zou moeten aanpakken, want als het niks met zijn coordenatie is dan moet het wel uitdagen, uitsloven. Gewoon goed aanpakken. tikje als je voelt dat hij het weer doet. zijn hoofd wegtrekken en aandrijven. ik hoop dat het je lukt..

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:04

misschien moet je een beetje ''op de middenhoefslag'' rijden. dus niet helemaal langs het draad amar meer in t midden

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:34

Weet je wel zeker dat het een ruin is en geen klophengst ? Sigaar
Anders stroom op 't hek zetten, als hij er tegenop kan lopen staat dat er waarschijnlijk niet op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:29

Gaat het om staken? Ik maak uit je verhaal op dat hij op de rem gaan en dan achteruit gaat lopen als je been geeft. Enige wat helpt is een consequente aanpak waarin je flink voorwaarts rijdt. Ik weet dat dit moeilijk is, ons paard heeft ook van die kuren en ik ben soms ook bang om hem aan te pakken omdat ik bang ben dat hij dan achteruit ergens in of tegenaan loopt wat niet de bedoeling is (prikkeldraad, sloten, bomen). Maar als ik hem dan niet meteen aanpak blijft hij langer achteruit lopen met dus meer risico op ongelukken. Is moeilijk maar je moet proberen er niet aan te denken dat er iets zou kunnen gebeuren en meteen flink aanpakken. Ik ben geen groot voorstander van de zweep erover maar merk dat het in dit soort situaties wel werkt, je overbluft hem als het ware. Merk je dat hij gaat staken meteen flink been en een flinke tik met de zweep geven, en uiteraard je teugels iets los houden.
Als je trouwens tijdens het rijden de stroom op de draad zet zal hij heus niet zo snel vast komen te zitten, maar eerder een sprongetje naar voren doen als hij een schokje voelt wanneer hij tegen de draad aankomt.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:30

Zweep heb ik er altijd bij en idd als die het doet geef ik een tik maar dan gaat die bokken en niet een beetje ook.
Dan ben ik erg bang dat die ergens tegen aan trapt.
Ik ben nu ook met longeren bezich omdat die dat nooit gesnapt heeft.
Ik heb met me zus afgesproken dat ik nu een maand hem rij en verzorg en neemt zij de mijne nu kan ik hem dus beter leren kennen.
Ik krijg nu al steeds meer vertrouwen en het gaat steeds beter.
Ik heb het stroom er ook op gezet en dat helpt wel goed.
Daar is die nu een paar keer van geschrokken en toen probeer de die niet meer het nog een keer te doen.

Bedankt voor de tips ! Knipoog

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:31

3Hearts schreef:
Weet je wel zeker dat het een ruin is en geen klophengst ? Sigaar
Anders stroom op 't hek zetten, als hij er tegenop kan lopen staat dat er waarschijnlijk niet op.

Nee het is een echte ruin Duivel
anders stond die niet nu bij al die merrie's in de wei Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:35

Ik snap je, ik heb het een paar jaar geleden ook met mijn paard zo erg gehad, ik pakte hem dus wel aan en flink ook, desnoods met longeerlijn er aan. Het is gewoon kwallen omdat hij niet omdat hij dan alleen is. Het is vanzelf overgegaan. Doorzetten.