tijdens galop niet zoveel sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ratsgat

tijdens galop niet zoveel sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:07

ik heb een verzorgpony peanuts,
het is een hele lieve en eerlijke haflinger die zowiezo moeie heeft met gallopperen.
Dit is vooral bij z'n achterbenen.

http://nl.youtube.com/watch?v=HKKq9XWkiOs
dit is ene filmpje van peanuts in gallop,
ik ben dit niet dus niet op zit of dergelijke letten.

wat wij al hebben geprobeerd.
veel balkjes en prongetjes gallopperen.
hier gaat hij als het maar kan dwars doorheen.
ook wat verschil maken in galop heeft ook niet veel nut.

en heel belangerijk.. het is een bangerik dus iets uitdagens is erg spannend voro hem

Joceline

Re: tijdens galop niet zoveel sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:12

Opzich gaat ze niet erg langzaam in galop, ze mist alleen wat sprong/pit. Als je met haar aan het galoperen bent rijdt dan niet alleen maar over de hoefslag en voltes. Laat haar eens een lange zijde middengalop rennen en dan gelijk weer terug nemen. Neem haar wat terug in galop zodat ze verzameld loopt. Lekker veel schakelen in de galop. En als je haar dan lekker laat wegspringen moet ze ook gelijk wegspringen en weer terug. Vergeet dus ook niet afentoe flink terug te nemen in galop. Zo heeft verschil maken in galop wel nut.. Ze krijgt er zelf plezier in als je zo afwisseld, alleen moet ze niet uit haarzelf op de lange zijde wegsprinten natuurlijk, en het belangrijkste is niet te lang bezig zijn met de galop. Laat het even rusten en concentreer je op het andere werk, dan laat je haar actief aanspringen en lekker voorwaarts galoperen, weer wat minderen en een keer voluit!

ratsgat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 08:18

Joceline schreef:
Opzich gaat ze niet erg langzaam in galop, ze mist alleen wat sprong/pit. Als je met haar aan het galoperen bent rijdt dan niet alleen maar over de hoefslag en voltes. Laat haar eens een lange zijde middengalop rennen en dan gelijk weer terug nemen. Neem haar wat terug in galop zodat ze verzameld loopt. Lekker veel schakelen in de galop. En als je haar dan lekker laat wegspringen moet ze ook gelijk wegspringen en weer terug. Vergeet dus ook niet afentoe flink terug te nemen in galop. Zo heeft verschil maken in galop wel nut.. Ze krijgt er zelf plezier in als je zo afwisseld, alleen moet ze niet uit haarzelf op de lange zijde wegsprinten natuurlijk, en het belangrijkste is niet te lang bezig zijn met de galop. Laat het even rusten en concentreer je op het andere werk, dan laat je haar actief aanspringen en lekker voorwaarts galoperen, weer wat minderen en een keer voluit!

Wij rijden velen voltes en overgangen. wij zijn ook ana het probeer om veel verschil te maken in galop,
maar hij heeft er veel moeite mee om in galop te blijven. voor de rest rijd hij in stap en draf nageefelijk maar ingalop wil hij zijn hoofd wegduwn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:31

Naar mijn idee valt het "probleem" best mee, je moet er ook rekening mee houden dat dit de gang van de pony kan zijn.

Als je dan toch denkt dat er iets moet veranderen, probeer in de galop veel tempowisselingen te rijden.
Dus afentoe een zijde middengalop, duidelijk terug nemen, en dan weer een stukje proberen te verzamelen in de galop.

ratsgat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:17

__Charlotte schreef:
Naar mijn idee valt het "probleem" best mee, je moet er ook rekening mee houden dat dit de gang van de pony kan zijn.

Als je dan toch denkt dat er iets moet veranderen, probeer in de galop veel tempowisselingen te rijden.
Dus afentoe een zijde middengalop, duidelijk terug nemen, en dan weer een stukje proberen te verzamelen in de galop.

hij kan het absoluut, het probleem is het meest met springen.
hij wil wel springen maar op een of andere manier vergeet hij z'n achterbenen mee te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:26

ratsgat schreef:
__Charlotte schreef:

hij kan het absoluut, het probleem is het meest met springen.
hij wil wel springen maar op een of andere manier vergeet hij z'n achterbenen mee te nemen.

Oke, sorry dan snap ik je probleem nu wel. Lachen

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:41

misschien door de bak verspreid wat balken op de binnenhoefslag leggen en daar in galop wat overheen gaan..En veel schakelen in galop, de achterhand er meer onder rijden..

ratsgat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 14:10

viv77 schreef:
misschien door de bak verspreid wat balken op de binnenhoefslag leggen en daar in galop wat overheen gaan..En veel schakelen in galop, de achterhand er meer onder rijden..

het probleem is dat ze niet op een pension of manege staan.
ze staan bij een hendicapte-opvang/huis daar is nou eenmaal het geld niet voor.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:19

Sprong houden in galop doe je doormiddel van opvangen van voren en goed aan je been houden. Let zelf erg op je zit zit goed rechtop, handen stil houden en ben lang maken en aangesloten houden dus aan je been houden.

In het filmpje is het tempo goed alleen de ruiter steekt haar benen af inplaats van ze aan te sluiten als zij het paardje iets meer zou opvangen van voor en haar benen( en ook goed van achter naar voren rijden) goed zou aansluiten maar wel lang maken gaat hij al veel beter lopen. Dus benen stil houden.

het ligt altijd aan de ruiter houding, zit, benen daar moet je heel goed op letten. Knipoog
En dat zie je in het filmje ook. Voor de rest ziet het er niet slecht uit. Pling

ratsgat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 15:33

Kingsley2 schreef:
Sprong houden in galop doe je doormiddel van opvangen van voren en goed aan je been houden. Let zelf erg op je zit zit goed rechtop, handen stil houden en ben lang maken en aangesloten houden dus aan je been houden.

In het filmpje is het tempo goed alleen de ruiter steekt haar benen af inplaats van ze aan te sluiten als zij het paardje iets meer zou opvangen van voor en haar benen( en ook goed van achter naar voren rijden) goed zou aansluiten maar wel lang maken gaat hij al veel beter lopen. Dus benen stil houden.

het ligt altijd aan de ruiter houding, zit, benen daar moet je heel goed op letten. Knipoog
En dat zie je in het filmje ook. Voor de rest ziet het er niet slecht uit. Pling

ik heb al gezegt degene die in het filmpje op peanuts zit,
is allang weg endat ben ik niet!
als je reageert lees het dan eerst wel helemaal..
en ik heb ook aal gezegt dat het redelijk moeilijk is om peanuts ins galop te houden.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:33

Dat weet ik dat jij dat niet bent maar ik geef een vb wat de ruiter daar fout deed. En misschien moet jij wel goed lezen want er staat de ruiter, anders had ik wel geschreven in het filmpje steek jij of doe jij. Knipoog
Ik heb wel goed gelezen, en ik geef een algemeen advies.

Ik zeg niet dat jij dat doet maar misschien zijn het wel dingen waar jij op kan letten misschien maak jij die fouten ook.
En kan je instructrice/teur daar opletten en jij zelf ook.

En als het moeilijk is om hem in galop te houden ook, kan je ook veel overgangen maken dan hou je hem wakker voor je been.
ratsgat schreef:
Kingsley2 schreef:

ik heb al gezegt degene die in het filmpje op peanuts zit,
is allang weg endat ben ik niet!
als je reageert lees het dan eerst wel helemaal..
en ik heb ook aal gezegt dat het redelijk moeilijk is om peanuts ins galop te houden.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:39

probeer veel te schakelen in tempo in galop. paar passen terug en weer vooruit. dat kun je heel veel herhalen en ben niet bang om echt eens voluit vooruit te rijden, als je pony dat niet snapt mag je in het begin best duidelijk je hulpen geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:42

Hee, heeft hij daar nou een boomzadel? Dat is dan wel een oud filmpje... Ik vind het een beetje een gelopen galopje, kan gewoon zijn dat hij zo galoppeert. Het ziet er niet slecht uit, alleen wat anderen ook al zeggen, meer verzamelen Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:52

Juist niet verzamelen! overgangen maken, terugnemen en weer wegrijden

Beau_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:34

verzamelen... en weer weg springen , prioberen de nek iets hogerop te brengen;)

Suc6;)

ratsgat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 17:38

hestejente schreef:
Hee, heeft hij daar nou een boomzadel? Dat is dan wel een oud filmpje... Ik vind het een beetje een gelopen galopje, kan gewoon zijn dat hij zo galoppeert. Het ziet er niet slecht uit, alleen wat anderen ook al zeggen, meer verzamelen Lachen

hij heeft nog steeds boomlooszadel hoor Lachen

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:16

Het kan ook komen doordat ie gewoon zo galopeert van zichzelf en nooit anders heeft gedaan Knipoog
Je kunt kijken of er iemand is bij jou op stal die je kan helpen Haha!

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:19

ik vind dat ze heel netjes galoppeerd
mischien wat conditie opbouwen zodat ze het langer volhoud
succes

ratsgat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 19:26

wietske100 schreef:
ik vind dat ze heel netjes galoppeerd
mischien wat conditie opbouwen zodat ze het langer volhoud
succes

hij heeft juist ene super conditie!
en hij galloppeer jij niet netjes

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:19

Je kunt ook de galop verbeteren door niet te lang achter elkaar te galoperen, maar juist een half of een heel rondje en dan terug te nemen naar draf. Daarna weer een half of een heel rondje galoperen. De eerste galopsprongen zijn namelijk het sterkst, daarna wordt de galop vlakker. Door maar kort te galoperen zorg je ervoor dat de galop telkens sterk is. Naarmate de galop sterker wordt kun je haar natuurlijk ook steeds iets langer laten galoperen.

IloveSjimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:40

Ik zou gewoon veel overgangen rijden.Draf,galop,rustig galop,middengalop,arbeidsgalop,draf,galop en zo door.

ratsgat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:42

eline_love schreef:
Het kan ook komen doordat ie gewoon zo galopeert van zichzelf en nooit anders heeft gedaan Knipoog
Je kunt kijken of er iemand is bij jou op stal die je kan helpen Haha!

ja dat dachten wij ook.
maar het is geen stal.. maar eigen paardjes.. ze staan bij gehendicapte en wij zijn de enige die er verstand van hebben

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:59

Eén van onze Groningers heeft ook een 'economische galop' -> prima om van A naar B te komen, maar in de ring met te weinig sprong en jeu.

Voorheen heb ik er heel veel aan gedaan om zijn galop te verbeteren. Met name veel afwisseling: krankzinnig veel en dicht op elkaar volgende overgangen rijden, volte in galop openen en sluiten, plat over zandpaden stuiven, technisch longeren, over lage sprongetjes, vanuit de stap weg laten galopperen (versterkt het achterbeen), juist vanuit uitgestrekte draf laten weg galopperen (z`n eerste galopsprong werd anders te plomp), etc.

Er bleek echter iets in z`n hoef te zitten dat door meerdere veeartsen over het hoofd is gezien. Dit heeft zeker meegespeeld in het proces.

Nu (een dik jaar en een operatie later) is het weer ons struikelblok, maar we oefenen stug door. Bij dit paard helpt het trouwens ook om hem iets hoger in het voer te zetten, zodat hij iets meer energie heeft.