Paard komt niet terug tussen de sprong !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

modansa

Paard komt niet terug tussen de sprong !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 13:10

Hallo

Mijn paard kan erg goed springen en vind dit ook heel leuk.
Nou ben ik ook wel in voor een sprongentje en zijn we nu een beetje aan het oefenen voor wedstrijden.
Zolang de hindernissen redelijk dicht bij elkaar staan is er geen enkel probleem, maar als er lange lijnen staan krijg ik haar tussen door niet meer terug gereden. ze spring heel beheerst over de eerste sprong, maar racet door naar de volgende waar ze dan vaak helemaal niet uitkomt of harstikke vlak springt.

Ik heb al geprobeerd of ik haar tussen de hindernissen kan laten halt houden, maar ze dramt dan net zo lang door totdat we voor de hindernis staan en dan springt ze hem als nog !!1 Boos!

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kan ik dit oplossen

groetjes

horse_girl

Re: Paard komt niet terug tussen de sprong !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:15

Als ze gaat rennen, absoluur voorkomen dat je alsnog over de volgende hindenris gaat. Oefen eerst met 1 hindernis, zodat er geen 'volgende' sprong is. Zet anders een sprong aan de kant van E en een aan de kant van B. Als je over de eerste gaat en ze blijft rustig, dan rij je de volgende door. Als ze gaat rennen, zet je haar eerst op de volte tot ze rustig is.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:18

Idd wat horse_girl zegt had ik ook in mijn hoofd zitten.
Niet persé met E en B, liever iets zodat je er nog omheen kan rijden, mocht ze echt ervandoor gaan oid. Maar wel oefenen met twee sprongen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:19

probeer het eerst met twee hindernissen als ze gaat rennen na de eerste sprong dan zet je haar gelijk op de volte en dat doe je elke keer als ze te hard naar de volgende hindernis gaat. Net zolang tot dat ze het door heeft dat jij de baas bent en dat ze rustig naar de volgende sprong moet. En als ze dat goed doet goed belonen.

succces

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:21

Hier nog een.. Ik lees even mee Knipoog

Wat mijn springinstructeur zei, was één kneepje geven, maar dat hielp bij mij niet echt Nagelbijten / Gniffelen

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:22

Ik bedoelde ook niet strak bij E en B, ik zet de hindernissen altijd 2 meter van de hoefslag af (ongeveer) zodat je er nog omheen kunt.

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 13:22

Dank jullie voor tips. maar als er maar 1 hindernis is doet ze het helemaal niet. wel gebeurd het ooit dat ze het van me over neemt dus gewoon zelf bepaald waneer ze springt. het racen is dus echt alleen als ze een 2de hindernis ziet. en vaak als ik haar dan weg wil sturen zodat ze er niet over heen gaat pakt ze het bid vast en heb ik weinig meer te vertellen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:25

Daarom zet je er ook 2 neer, maar gebruik je er vooralsnog maar 1 Tong uitsteken
Blijft ze rustig bij die ene en rij je door en gaat ze net voor 2 alsnog te hard, zet je haar weer op de volte tot zet rustig is en rij je er weer op aan.

Als ze het bit vastpakt voor die hindernis, kan je misschien ook als je de eerste hindernis hebt gereden doorrijden, maar omdat die tweede hindernis van de hoefslag af staat kan je dus gewoon over de hoefslag rijden.

Hoe reageert ze op galopbalkjes voor de hindernis?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:25

Probeer dan eens met grondbalkjes, eentje tussen H en E en eentje tussen E en K (van de hoefslag af). Zorg dat ze rustig blijft draven en later galopperen. Als ze gaat rennen zet je een volte in en rij dan pas verder. Als dat goed gaat, kun je er 2 kleine sprongetjes van maken.

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 13:29

Brittkitt

Met galop balkjes neemt of een nood sprong of springt ze alles in 1 x
Ik heb niet super veel matriaal thuis dus kan niet zo veel balken leggen dat ze wel rustige moet springen. ik rijd trouwens niet met martingaal zou dit ook mee spelen ??

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 13:30

modansa schreef:
Brittkitt

Ik heb niet super veel matriaal thuis dus kan niet zo veel balken leggen dat ze wel rustige moet springen. ik rijd trouwens niet met martingaal zou dit ook mee spelen ??

oeps sorry was voor horse_girl bedoeld

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:30

Wat je kan proberen is om je paard tussen 2 hindernissen is meer aan het werk te zetten; dus bv 2 lage kruisjes zodat je in draf aan kunt rijden en daarna in draf weer verder; leg dan bijvoorbeeld tussen de sprongen balkjes op draf afstand of ga slalommen om pilonnen heen.
Ook contrastelling vragen, of voltes gaan rijden en pas aanrijden op de 2e sprong als ze rustig loopt kun je proberen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:31

Een martingaal zou eventueel kunnen helpen, in de zin dat het bit dan goed op zn plek blijft liggen en je haar dus beter kan sturen wanneer ze het bit vastpakt (voor zover je dan dus uberhaupt nog kan sturen)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:33

Probeer je paard alternatieven te bieden voor het gelijk springen van de 2e sprong zodat ze niet automatisch doortrekt maar pas springt als jij het signaal geeft

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:43

modansa schreef:
modansa schreef:
Brittkitt

oeps sorry was voor horse_girl bedoeld

Met die balkjes wat ik bedoelde heb je ook echt maar 2 balkjes nodig eerst Knipoog 1 balkje aan de ene kant van de bak en 1 aan de andere kant van de bak. Als dat goed gaat kun je daarna i.p.v. alleen balkjes er lage kruisjes van maken en zo verder oefenen. Probeer zelf ontspannen te zitten, laat het balkje maar op je af komen. De eerste keren neemt ze mss een noodsprong, maar later wordt het toch wel minder interessant dus zal ze minder extreem springen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:47

Ik had ook al gereageerd in je andere topic maar hier nog maar een keer!

Ik zie dat je paard het ook doet bij galop balken! Hier moet je dus mee gaan trainen..leg 2 of 3 balken neer en ga schakelen tussen die balken..3 galopsprongen en dan weer eens 4 (dus jij rijd hem terug en dan weer een keer voorwaarts, het tempo is elke pas van jou) Ga verder dressuurmatig veel aan de slag met je overgangen galop-stap en stap-galop! Zolang je paard niet normaal balken kan galloperen ook geen hindernissen springen!! Oefenen oefenen!! En heeeel veel geduld, probeer zelf ontspannen te blijven zitten! En gewoon dressuurmatig te blijven rijden..vraag eens door links en rechts en zodra je hem kwijt bent stil zetten of volte rijden er wordt hoe dan ook niet gesprongen (als het tempo niet van jou is)!! (Ik rij ook zo'n paardje)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:49

Jeanine84 schreef:
Ik had ook al gereageerd in je andere topic maar hier nog maar een keer!

Ik zie dat je paard het ook doet bij galop balken! Hier moet je dus mee gaan trainen..leg 2 of 3 balken neer en ga schakelen tussen die balken..3 galopsprongen en dan weer eens 4 (dus jij rijd hem terug en dan weer een keer voorwaarts, het tempo is elke pas van jou) Ga verder dressuurmatig veel aan de slag met je overgangen galop-stap en stap-galop! Zolang je paard niet normaal balken kan galloperen ook geen hindernissen springen!! Oefenen oefenen!! En heeeel veel geduld, probeer zelf ontspannen te blijven zitten! En gewoon dressuurmatig te blijven rijden..vraag eens door links en rechts en zodra je hem kwijt bent stil zetten of volte rijden er wordt hoe dan ook niet gesprongen (als het tempo niet van jou is)!! (Ik rij ook zo'n paardje)

waarom zou je gelijk dit soort oefeningen in galop gaan doen; tempowisselingen maken paarden vaak alerter en heter/gevoeliger op het been dus ik zou je dit afraden.
Eerst tempo kunnen controleren; dan leren schakelen Knipoog

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 13:53

badank voor de tips!! ik ga het zeker proberen. we hebben toevallig gisteren met pionnen gewerkt dat doet ze heel goed. het rare is alleen dat ze bij kruisjes niet eens de moeite neemt om te springen dat vind ze echt te min voor zich zelf. maar zodra het een steiltje word begint ze weer met racen we hebben toen een hoge kruis op gezet en daar doet ze het niet op??? raar toch

Jeanine84
gewoon balken doet ze wel hoor
maar al ik ze tussen de sprong ik leg springt ze die ook

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:54

Het feit dat jij je paard terug kan rijden van galop naar stap betekend dat jij controle hebt (en andersom)! En zodra je paard gevoelig voor het been is kun jij gaan rijden! Hoe wou jij anders uberhaupt gaan schakelen..ook als je paard te hard gaat hou je je been eraan! Je blijft hem van achter naar voor rijden, je rijd hem als ware in je hand! Als ik met die van mij deze overgangen rij let ze op mij, ze heeft haar aandacht bij mij en denkt er niet meer bij na om te gaan rennen! En dat is waar we naar toe willen (tenminste ik) Als jij je paard alleen maar terug gaat rijden om controle te houden krijg je 1 brok spanning want het enige wat jij dan zal doen is je paard tegen houden en daar wordt die van mij iig helemaal gestressed van! Niet vergeten om ook eens een pasje vooruit te doen ipv alleen maar terug!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:00

ik kreeg het idee dat de ts haar dus juist niet meer terug kreeg dus daar was mijn advies op gebaseerd

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:04

Wildgirl schreef:
ik kreeg het idee dat de ts haar dus juist niet meer terug kreeg dus daar was mijn advies op gebaseerd

Dan zul je daar mee moeten oefenen..dus door te schakelen want hoe leer je anders je paard terug komen? Juist door te schakelen zal je paard lichter in de mond worden..en zich fijner laten rijden! En dit is niet iets wat vandaag op morgen zal werken! Maar door eens een pasje vooruit te rijden kun je juist weer een pasje terug doen! Daar wordt je paard fijn van!

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:05

jeanine84
ik denk dat de spanning wel mee telt. het is namelijk een paard dat snel heet word en met een erge sterke wil. ik merk dan aan me zelf dat ik haar dan minder durf te rijden. maar mijn instructeur zegt dat ik het haar maar zelf moet uit laten zoeken. maar daar ben ik het niet mee eens, want dan doet ze gewoon wat ze zelf wil. De reden voor wat mijn instructeur zei was "je paard heeft ZZ gesprongen dus weet heus wel hoe het moet jij hebt alleen de taak om met haar mee te gaan" maar ik ben het echt niet mee eens het feit dat ze ZZ heeft gesprongen wil nog niet zeggen dat ik haar gewoon op de hindernis af laat stormen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:08

Mwah, zou mijn eigen veiligheid nog wel even in gedachten houden Vork
Ik heb een beetje het idee dat je instructeur hoopt dat ze een keer goed op haar bek gaat ofzo en in de gaten krijgt dat het op deze manier niet de bedoeling is.

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:12

Nou als dat de bedoeling is mag ze er mooi zelf op
en trouwens ik vind dat ook niet echt de manier om het haar te leren

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:12

modansa schreef:
jeanine84
ik denk dat de spanning wel mee telt. het is namelijk een paard dat snel heet word en met een erge sterke wil. ik merk dan aan me zelf dat ik haar dan minder durf te rijden. maar mijn instructeur zegt dat ik het haar maar zelf moet uit laten zoeken. maar daar ben ik het niet mee eens, want dan doet ze gewoon wat ze zelf wil. De reden voor wat mijn instructeur zei was "je paard heeft ZZ gesprongen dus weet heus wel hoe het moet jij hebt alleen de taak om met haar mee te gaan" maar ik ben het echt niet mee eens het feit dat ze ZZ heeft gesprongen wil nog niet zeggen dat ik haar gewoon op de hindernis af laat stormen

Ben ik idd met je eens! Maar gaat je paard ook echt hard? Of voelt het voor jou zo? Dat kan namelijk ook! En die van mij is ook een heethoofd en een stresskip maar door veel overgangen te rijden en te schakelen zet ze die energie om naar iets positiefs..Je paard lekker aan het werk houden dus! Hoe meer overgangen jij rijd hoe meer je paard op jouw gericht zal zijn! Probeer daarom gewoon te spelen met de hindernissen...zet er 2 op en rij iedere keer een andere wending, zorg dat je ruimte hebt tussen de 2 sprongen zodat wanneer hij hard gaat jij een volte kan inzetten (en dan dus niet iedere keer dezelfde kant op maar ook eens de andere kant) Je paard zal dan op jou gaan letten! En probeer gewoon dressuurmatig maar eens een stukje voorwaarts te rijden en dan weer terug! Of zet eens een gebroken lijntje neer en probeer hier tussen een verschillende afstand te rijden.. eerst eens 4 galopsprongen en dan eens 5! En dan weer eens halthouden! Heeeeeel veel oefenen! Heb je je paard al lang?