Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het vervelende is wel dat de overgangen nog niet helemaal soepel gaan.
En aan de longe is ie niet echt voorwaarts, zal een pessoa hier ook bij helpen?
_ulivi_ schreef:oefenen met een pessoa tijdens het longeren is inderdaad een goeie manier om dit te trainen.
tijdens het rijden zelf goed proberen om de pony van achter naar voren te rijden, ook veel schijnovergangen en tempowisselingen rijden.

. Grondoefeningen lijken me erg interessant en leuk om te doen, ik heb alleen geen idee hoe ik hem zoiets vanaf de grond moet leren. Is er misschien een goede website of topic hier over?
Nicx schreef:Heb je al eens een pessoa teugel geprobeerd? deze zorgt voor een beter gebruik van de achterhand en verbeterd het ruggebruik.
en tijdens het rijden ook gewoon veel tempo wisselingen rijden wil ook nog wel eens helpen.
dat doe ik namelijk ook en ja veel overgange...
aukje91 schreef:Bedankt voor jullie tips! De volgende keer met rijden ga ik hem gek maken met overgangen hihiHet vervelende is wel dat de overgangen nog niet helemaal soepel gaan.
Ik heb wel zitten nadenken over de aanschaf van een pessoa, maar werkt zo'n ding bij elk paard? Zo goedkoop is ie namelijk nietEn aan de longe is ie niet echt voorwaarts, zal een pessoa hier ook bij helpen?
Sonja schreef:Knap van je dat je door je monitor kunt zien dat het aan de ruiter is. Geef je ook les? Want dan heb ik wel interesse!
![]()
Zonder het gezien te hebben is er niets van te zeggen of je op de goede weg bent, of een pessoa zal helpen, en of het achterbeengebruik nog kan verbeteren. Er zijn zó veel redenen te bedenken waarom een paard de achterhand onvoldoende gebruikt... Mogelijk mist het paard gewoon nog wat kracht en lenigheid, en dan ben je (zoals ik het lees) goed bezig, met lekker voorwaarts rijden, werken met balkjes, en oefeningen waarbij je 'm rustig aan steeds even op het binnenachterbeen zet.
Maar je hebt ook gelijk als je vraagt of er paarden zijn die de achterhand gewoon minder goed kúnnen gebruiken. Je hebt het dan over niet helemaal correct gebouwde paarden (dus met exterieurfoutjes), of misschien een spiertechnisch of osteopatisch probleempje. Om de achterhand te kunnen laten zakken en de schouder wat te liften moet het paard nl wel een mooi soepele rug hebben en (hoewel dat een omstreden standpunt is) imo ook de buikspieren goed aan kunnen spannen.
Dus tja...
Zo te lezen ben je gewoon hartstikke goed bezig. Ook nog niet zo lang, dus 100% resultaat mag je ook nog niet verwachten. Zolang er een stijgende lijn in zit, ben je gewoon goed bezig.
Maar voor echt nuttig advies zul je iemand irl mee moeten laten kijken, of er meer uit te halen valt.
aukje91 schreef:Met touwtjes longeren doe ik altijd al, in combinatie met balkjes lopen. Ik krijg hem aan de longe alleen moeilijk voorwaarts, onder het zadel gaat dit stukken beter. Met rijden gebruik ik geen hulpteugels, ben hier ook geen voorstander van.
Zadel ligt daar inderdaad veel te ver naar voren, ik rijd nu met een ander zadel. Dat rechtrichten aan de hand, hoe moet dat? Is er misschien een website van?