bang geworden voor pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaasje

bang geworden voor pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 18:58

hoi,

ik heb sinds kort een eigen pony die ik eerst heb verzorgt,
Toen ik hem verzorgde was het een rustige pony we hadden een goede klik,
Alles was gewoon fijn aan hem.
Ook met rijden was hij rustig en lief.

toen heb ik hem gekocht.

Sinds hij op zijn nieuwe stal staat is hij heel druk geworden en wild.
Ik weet niet hoelang een pony moet wennen aan zijn stal maar hij staat er nu een maand en een week.
Ik heb in het begin nog een paar wandelingetjes gemaakt die heel goed gingen en het rijden ging in het begin ook goed.
Maar nu lijkt het steeds erger te worden,

als ik met hem loop sleurt hij mij gewoon mee. en tijdens rijden gaat hij er steeds vandoor,
Eerst durfde ik niet meer te galoperen en draven,
maar nu durf ik er gewoon niet meer op.

Als ik naast hem sta heb ik gewoon het gevoel om door me schoenen te zakken,
Huilen ik ben hem gewoon niet meer de baas.

Heel veel zeggen dat het de pubertijd is want hij is jonge pony,
Maar ik weet het niet zeker. Ik ben bang geworden en dat voelt hij denk ik ook.

Heeft iemand mischien tips wat ik kan doen om hem weer de baas te worden.
Of weer controle over hem te krijgen zodat hij niet steeds met mij wegloopt.
want ik denk dat nu alleen maar erger word.

ik hoop dat het weer goed kan komen'

groeten kaasje

_ulivi_

Re: bang geworden voor pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:33

Wat vervelend zeg!
Maar ik denk dat het heel belangrijk is om weer vertrouwen in je pony te krijgen. Dit kun je bereiken door veel grondwerk met hem te doen, zodat hij jou ook meer als 'leider' gaat zien. Wat rijden betreft kun je het beste een aantal stappen teruggaan, rustig aan de longeerlijn beginnen, eerst alleen stappen en pas draven/galopperen als je er zelf klaar voor bent.
Belangrijk is dat je het niet overhaast want dat voelt een pony heel goed aan!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:55

Ik weet niet wat de leeftijd is?
Want wij hebben ook een Fries op stal,
Eerst was het gewoon een schat van een ding,
Geen pas verkeerd,
En nu heeft ze een nieuwe hobby,steigeren,
Zij is 4 en dus nog jong,
Aangezien je aangaf dat het een jonge pony is,
Heb je kans dat het gewoon over gaat,
Vraag anders eens iemand met een hardere hand langs te komen,

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:02

Je staat op een nieuwe stal. Meestal komen dit soort 'problemen' voort uit teveel (kracht) voer. Kijk eens kritisch naar zijn hoeveelheid voer. Of laat iemand met verstand van paarden eens kijken of je pony veel te veel voer krijgt.
Stond ze in haar oude stal veel buiten? en Nu veel minder?
Zorg dat je haar eerst los laat voordat je wat gaat doen, zodat ze haar gekkigheid en plezier eerst kwijt kan. Verder neem les en kijk samen met je instructeur wat je kan doen om weer meer de baas te worden en weer lol in je pony te krijgen.
succes.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:08

is dr veel veranderd?
stond ze eerst bv 24/7 buiten en nu veel binnen?
kan er ook mee te maken hebben, dat ze gewoon teveel energie heeft

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:09

Ik ga helemaal mee met Janouk. Pony's kunnen knettergek worden van teveel of te energierijk voer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:28

Ik heb precies hetzelfde gehad afgelopen tijd. Mijn paard was verhuisd en is heel gevoelig, dus die raakte compleet van slag. Hij begon te steigeren, bokken, door de omheining te springen en te staken, wilde ook in de omgang ineens niks meer van me weten, terwijl hij normaal heel erg aan me hangt en uiteindelijk kon ik alleen nog aan een lang teugeltje stappen en zelfs dat niet te lang want dan werd hij opnieuw heel heel lastig. Ik wist ook echt niet meer wat te doen, heb alles geprobeerd: proberen voorwaarts te rijden, in een bochtje trekken, zweep erop, gewoon maar blijven zitten en negeren, longeren en dan er weer op... Het hielp allemaal niks. Uiteindelijk speelde ik dan al met de gedachte dat hij naar een trainingsstal moest om daar eens onder zijn ballen te krijgen en als het dan nog niet ging verkopen.
Ik heb hem een tijdje op rust gezet en ben alleen wat gaan prutsen met hem: grondwerk a la Parelli, hardlopen, poetsen, aan de hand gaan grazen, wat longewerk zonder bijzets. Hij heeft toen even de tijd gehad om rustig te wennen en we hebben samen de tijd gehad om elkaar weer leuk te gaan vinden en weer zin in het werk te krijgen. Afgelopen vrijdag ben ik weer opgestapt, met het idee: nu ga je gewoon aan het werk. Mijn enige missie was: paard moet vooruit blijven. Zodra hij omhoog ging, bleef ik gewoon zitten en zakte hij weer dan schopte ik hem voorwaarts. Ik heb me niet boos gemaakt, niet druk gemaakt over het steigeren, bokken en wegcrossen dat ik voor mijn kiezen kreeg. Ik heb daar gewoon meegelift en steeds been gegeven dat hij voorwaarts bleef. Na zo'n half uur, drie kwartier, was het eindelijk weer van mij. Hij heeft nageeflijk gestapt en gedraafd en ik kon gewoon twee kanten opsturen zonder dat hij ineens omhoog kiepte. Daags erna heb ik mijn L2 debuut gemaakt (winstpunt) en de dag daarna een L2-proef gewonnen.

Imo zijn er een aantal dingen misgegaan:
-paard raakte onzeker van de nieuwe stal
-ik ben op dat moment niet doortastend genoeg geweest om een goede leider te zijn dus hij nam de leiding over.
-ik raakte te emotioneel (boos, teleurgesteld, bang)
-paard raakte over zijn toeren omdat ik emotioneel was

Eerst moest dus al die emotie eraf (tijdje rust nemen en afstand van elkaar, verwachtingen even de kast in)
Daarna moest de kwestie van het leiderschap weer geregeld worden en dat was dan weer even doorpakken met rijden. Als je dat niet zelf kunt, is het geen schande om iemand anders het voor je op te laten lossen. Of in kleine stapjes. Ik heb er de eerste keer nadat ik voor de tweede keer gevallen was ook opgezeten terwijl iemand hem aan de longe had en met hem stapte zodat ik alleen hoefde te zitten. Veiligheid en vertrouwen gaan dan gewoon echt voor.

Als voer, aantal uren buiten enzo veranderd zijn dan moet dat natuurlijk beter afgestemd worden op de pony Ja

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:33

Wat voor voer krijgt je paardje want daar kunnen ze ook drukker van worden, en is je zadel en hoofdstel goed heeft hij geen last van zijn tanden. Wissel je genoeg af in rijden longeren en heeft hij genoeg vrijheid daar bedoel ik mee staat hij ook lekker buiten dagelijks.

wees concequent maar heb ook veel geduld en rust. Heb je les want ik denk dat het zeer belangrijk is met zo'n jong paardje.
Jullie moeten allebij nog veel leren en een goede band opbouwen is heel belangrijk dan raak je ook je angst kwijt.
Dus niet blijven tobben neem goed les.

Als je zelf gaat rijden ga dan eerst veel stappen maak veel figuren. Als je,je daarbij ontspannen voelt dan ga je dat doen in draf en probeer er dan veel overgangen en tempo wisselingen bij te doen.
en als je denkt hij is te druk longeer dan voor het rijden 15 min dat werkt heel goed.

Ga lekker wandelen halt is halt stap is stap jij bent de baas wees hem voor lijd hem af hou hem bezig met je stem.
Wees duidelijk in wat je wil. Met poetsen praat veel met hem loop veel over het erf met hem dus alles verkennen.

Jij bent de leider doe dit ook met longeren wees duidelijk en concequent maar ook rustig in je gedrag en lichaamstaal.
Beloon hem duidelijk voor wat hij goed doet maar wees streng voor wat hij fout doet.

succes Knipoog

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:06

Urielle schreef:
Imo zijn er een aantal dingen misgegaan:
-paard raakte onzeker van de nieuwe stal
-ik ben op dat moment niet doortastend genoeg geweest om een goede leider te zijn dus hij nam de leiding over.
-ik raakte te emotioneel (boos, teleurgesteld, bang)
-paard raakte over zijn toeren omdat ik emotioneel was

Eerst moest dus al die emotie eraf (tijdje rust nemen en afstand van elkaar, verwachtingen even de kast in)
Daarna moest de kwestie van het leiderschap weer geregeld worden en dat was dan weer even doorpakken met rijden. Als je dat niet zelf kunt, is het geen schande om iemand anders het voor je op te laten lossen. Of in kleine stapjes. Ik heb er de eerste keer nadat ik voor de tweede keer gevallen was ook opgezeten terwijl iemand hem aan de longe had en met hem stapte zodat ik alleen hoefde te zitten. Veiligheid en vertrouwen gaan dan gewoon echt voor.

Als voer, aantal uren buiten enzo veranderd zijn dan moet dat natuurlijk beter afgestemd worden op de pony Ja

Ik ben het hier helemaal mee eens. De merrie van mijn zusje heeft er wel een jaar over gedaan voordat ze helemaal op haar gemak was. Zeer belangrijk is dat je leider bent en blijft. Niet alleen met rijden maar ook op de grond. Dit hoef je echt niet alleen te doen. Hulp inroepen is echt geen schande. Als diegene weer respect heeft van de pony kan die je helpen om te zorgen dat de pony dat ook voor jou krijgt. Samen en met veel geduld komen jullie er dan vast wel uit.

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 12:53

Hoi bedankt voor jullie reacties,,

ik zal nogwel wat meer vertellen.

- mijn pony is nu 4 jaar

en er zijn wel wat dingen verandert

hij stond eerst een halve dag buiten en nu niet meer,, doordeweeks in de ochtend gaat hij de weide op,,

volgens mij krijgt hij nu een stuk minder krachtvoer (1/4 schepje) maar het kan ook andere soort voer zijn,
bij zijn vorige stal kreeg hij er ook pulp bij.

, Veel meer grondwerk doen? weten jullie mischien ook wat oefeningetjes voor grondwerk?

alvast bedankt
groetjes kaasje

ps: dit is hem
Afbeelding

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:13

Pulp is volgens mij meer een vul middel.
Misschien kan je dan beter overgaan op twee keer per dag een half je muesli van nature best.

Staat je paardje alleen in door de weeks buiten of ook in het weekend.
Wat doe je met hem op de dagen dat hij binnenstaat en niet in de wei mag.
Kan hij niet hele dagen naar buiten of heeft hij gezondheids problemen of kan dat gewoon niet op de stal waar je staat.

Grondwerk is wandelen, longeren. Balkjes lopen aan de hand of longeerlijn overgangen, tempo wisselingen.

kaasje schreef:
Hoi bedankt voor jullie reacties,,

ik zal nogwel wat meer vertellen.

- mijn pony is nu 4 jaar

en er zijn wel wat dingen verandert

hij stond eerst een halve dag buiten en nu niet meer,, doordeweeks in de ochtend gaat hij de weide op,,

volgens mij krijgt hij nu een stuk minder krachtvoer (1/4 schepje) maar het kan ook andere soort voer zijn,
bij zijn vorige stal kreeg hij er ook pulp bij.

, Veel meer grondwerk doen? weten jullie mischien ook wat oefeningetjes voor grondwerk?

alvast bedankt
groetjes kaasje

ps: dit is hem
Afbeelding

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 13:58

Hij kan niet meer naar buiten op de stal waar hij nu staat. alleen 's ochtends doordeweeks

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:07

Maar wat doe je in het weekend dan met hem? komt hij er dan wel genoeg uit???
Krijgt hij dan wel genoeg beweging.

kaasje schreef:
Hij kan niet meer naar buiten op de stal waar hij nu staat. alleen 's ochtends doordeweeks

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:25

Misschien ligt het aan de nieuwe stal, dat ie nog niks gewend is.Knipoog
probeer rustig weer vertrouwen te krijgen, en vraag anders aan iemand anders hulp op die stal;) misschien kan die helpen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:49

En natuurlijk aan je zelfvertrouwen werken meid:) Als je de volgende keer met haar aan de slag gaat denk je; nu laat ik m niet meer over me heen lopen, we gaan precies doen wat ik wil! Begin met de kleine dingentjes om respect van hem voor jou te krijgen, hoevenkrabben moet bijvoorbeeld vlekkeloos gaan. Ga met hem longeren/wandelen en doe alles met je stem, geef commando's. Even weer aan de opvoeding schaven. Als het paard met je meeloopt houdt je hem in de gaten, het paard loopt naast je niet anders. Komt hij toch voor je uit, verhef je je stem, de tweede stap is een duidelijke tik. Laat hem meerdere keren op commando stil staan en loop dan weg, als hij blijft staan geef je m wat lekkers. Met opstijgen moet hij natuurlijk ook gewoon stilstaan, pas als jij erop zit en aangeeft dat je wilt vertrekken, mag hij. Verder flink aanpakken bij de trainingen, wil hij harder bij het longeren? Dan gaat ie maar harder ook en zo paard rondjes door, dan moet hij op jouw commando (niet eerder) terug en ga je verder met hoe jij hem wil longeren. Zo wordt de energie minder en op deze manier is het natuurlijk minder leuk! Hulp vragen is altijd goed, maar geef niet het werk uit handen, zo kan jij hem niet meer de baas.. want dat is de bedoeling, een paard is een groot dier, daar moet je boven staan.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:51

WAAT!!!!!!!! nu ben je echt bang voor hem geworden niet verwacht hoor shaii zal binnenkort ff weer langskomen Lachen

kussers