Vlakke galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Vlakke galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 15:55

Ik rijd een fjord die altijd al wat moeite gehad heeft met galopperen. De laatste tijd gaat het aanspringen enzo heel goed maar ze blijft vlak en op de voorhand galopperen. Ze heeft de neiging om haar nek te strekken en ja, dan valt ze dus op de voorhand.
Hoe kan ik dit eruit rijden?
In stap en draf loopt ze mooi op de achterhand, rustig en zacht in de aanleuning maar eens we galopperen valt ze uitelkaar en moet ik heel veel moeite doen om haar de teugels niet uit mijn handen te laten trekken. Ze maakt zich ook heel sterk.
Ik zou ze graag met wat meer sprong zien galopperen...

Bloempjeh

Re: Vlakke galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:58

Ik denk dat je dan juist in de galop de achterhand goed actief moet maken, als de achterhand goed onder de massa komt kan ze niet voorover 'vallen'. Goed voorwaarts houden, en eventueel (als je dat uiteraard zelf wilt) misschien een hulpteugel aan de longe proberen? Bij een Pessoa bijvoorbeeld (mits goed gebruik) kan je de achterhand goed onder de massa houden en het hoofd op de loodlijn houden...

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 16:16

Wanneer ik de achterhand activeer versnelt ze. Doordat ze zo sterk is heb ik dan moeite om haar in het juiste tempo te houden.
Ik heb geen pessoa, dus dat is ook geen optie.
Moest ik haar nu kleine cirkels aan de longe laten galopperen (zonder hulpteugel) zou dit helpen?

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:18

Ik ben geen expert, maardenk het niet, dan heb je kans dat ze alleen maar de heup eruit gooit. Zodra ze door je hand heen loopt meteen terugnemen en opnieuw blijven doen, al is het maar 2 galopsprongen dat ze netjes loopt zonder te duiken mag je al belonen en een feestje bouwen, het zal toch stapje voor stapje moeten lijkt mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:19

Ik zou eerst aan tempo gaan werken, en haar goed bezighouden. Als ze de galop moeilijk vind kan het trekken van haar kant ook gewoon zijn om jou juit evenwicht te halen. GA dus eerst gewoon een rustig tempo galopperen (let niet op hoe ze loopt) en rijd veel figuren. Als dat goed gaat ga je weer beginnen met werken aan op de achterhand lopen.
Verder gewoon rustig opbouwen. Eerst 1 galopsprong goed, dan 2 dan 3 enz.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:48

Heel veel overgangen draf-galop-draf, slechts hele kleine stukjes galopperen op de volte.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:58

Ik zou ook eerst aan de overgangen en tempowisselingen werken dit vanuit draf naar galop. Probeer daarbij zo te rijden dat je exacte controle behoud over het tempo. Ook in de galop ga je eerst terug naar het bepalen van het tempo. Veel tempowisselingen rijden. Van daaruit wordt de nageeflijkheid ook beter. Probeer in de galop met je zit te schakelen,meer sprong kun je uiteindelijk bereiken door met je zit de grootte van de pas te bepalen. Met je zit maak je in de galop een ronde (draaiende) beweging met je bekken..probeer de ronde beweging steeds groter te maken (lastig uit te leggen,maar ik hoop dat je hier wat aan hebt)

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:17

Veel overgangen draf-galop/galop-draf maken. Dat is inderdaad het handigst op de volte. Je pony komt dan meer aan je been en wordt dan vanzelf ook nageeflijker. Daarnaast kun je in de galop ook tempowisselingen maken. Paar passen wegrijden en weer opvangen. Voor beiden geld vaak herhalen en zorgen dat je zelf de controle over het tempo houdt. Dus weg is weg, terug is terug en dat in de mate waarin jij dat aangeeft. Met deze oefeningen train je de achterhand en wordt de sprong in de galop steeds beter.

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:22

overgangen stap-galop 2-3-passen-stap.voordat ze tempo wil trekken alweer naar stap overgaan. op een volte 15 meter blijven. en net voor de ac lijn aanspringen en op het hek rijdend terug naar stap. op het hek/of bakrand komen ze al wat terug en kun je vaak zonder teveel trekt werk weer netjes naar stap komen zo krijgt je fjord een sterkere achterhand en kun je straks meer galop sprongen nemen of eens een heel klein stukje recht uit en dan weer naar de hoek toe terug nemen naar stap.
hoop dat het lange verhaal een beetje duidelijk is.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:55

Ik volg dit ook even, mijn haflinger heeft hier ook last van.

ratsgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:11

ik heb percies het zlefde probleem met mijn haflinger

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:35

Veel overgangen rijden van draf naar galop en weer terug, desnoods op de grote volte.

Goed vanachteruit rijden en opvangen van voren daarmee krijg je de achterhand er beter onder.

En let goed op je zit, rechtop zitten handen stil op één plaats houden benen lang en aangesloten en stil houden.

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:13

Ik heb ook hetzelfde aan de hand, ale ja, zo goed als. Mijn paard wil dan ook nog eens snel gaan in plaats van een rustig gelopje, en loopt dan helemaal schuin...
Maar ik ben nu meer en meer aan het longeren en veel overgangen laten doen, als ze rustig galopeert en ze het goed doet ook dadelijk belonen. Dus mischien helpt longeren ook wel bij jou?
veel succes

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 19:34

Ok, dus vooral veel overgangen rijden. Ik ga er mee aan de slag Lachen

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:13

Al het voorgaande, overgangen e.d. En als je de mogelijkheid hebt heuveltjes lopen in stap. Dat werkt heel goed voor het ontwikkelen van de spieren van de achterhand. Ook over cavalettie (dus een klein stukje van de grond) STAPPEN is een goede oefening voor de afwisseling.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:25

Inderdaad niet te lang galoperen, maar juist een half rondje of een heel rondje. Dan weer terugpakken naar draf en daarna weer opnieuw aanspringen in galop, klein stukje galop en weer terugpakken. De eerste galopsprongen zijn namelijk het sterkst, daarna worden de galopsprongen vlakker. Dus dan kun je beter kort, maar krachtig (dus goede galopsprong) galoperen.