Op de zit rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Op de zit rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 09:51

Mijn paard is eigenlijk altijd 'verkeerd' gereden en heeft tussendoor ook veel stil gestaan. Ze is inmiddels 15 en weer een jaar of 3 'onder het zadel' en we zijn weer moeten beginnen bij het begin, alleen dus verkeerd. Ze is eigenlijk erg gereden op de teugel, liep niet nageeflijk en ontspannen, maar ze was inmiddels wel weer handelbaar. De band is weer gebouwd en sinds een maand of 3 krijg ik priveles om aan de nageeflijkheid en ontspanning te werken, hetgeen ze wonderbaarlijk goed oppakte.

Probleem is nu dat ik enorm veel in mijn handen heb de laatste paar weken weer. Zo komt er wel 'doorheen' maar dat vergt vaak eerst een 'gevecht', omdat we samen nog erg zoekende zijn naar wat werkt. Als mijn lesgeefster opstapt (die al de nodige paarden gereden heeft), lukt het haar wel stukken beter, maar ook zij heeft de laatste paar weken haar handen vol aan haar. De momenten dat ze lekker loopt merk ik dat ik stukken beter en stabieler zit en mijn lesgeefster rijdt sowieso al veel sterker op haar zit. Conclusie die ik er dus uit trek is dat mijn paard en ik qua zit eigenlijk geen samenspel hebben. Ze is over het algemeen wel voorwaarts, maar wordt teveel op de teugels geremd ipv zit.

Grote vraag is dan ook: hoe krijg ik een paard wat verkeerd is bereden in hemelsnaam weer op mijn zit gereden en waar moet ikzelf op letten en hoe leer ik zelf weer mijn zit te gebruiken en dat over te brengen op haar? Ik heb namelijk het stomme idee dat ze dat door mijn zadel toch niet voelt Bloos

Sussie85

Re: Op de zit rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:43

Ga heel veel overgangen rijden. Stap-draf/draf/stap en dan maar kort stappen, slechts enkele passen en meteen weer voorwaarts weg. Probeer iedere keer op minder been je paard voorwaarts weg te laten gaan. Zorg in de overgang dat je mee zit met je zit, maar niet overdreven gaat zitten duwen. Deze snelle overgangen kun je daarna ook doen bij draf-galop/galop-draf. Je zult merken dat je paard lichter in de hand wordt en beter aan je been en zit. Wordt je paard erg druk van de vele overgangen dan laat je iets meer tijd tussen de overgangen tot je de ontspanning weer hebt (dat is een belangrijke voorwaarde) en dan maak je pas weer de volgende overgang. Succes!

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:46

zeer goede vraag!

ik zit een beetje in dezelfde situatie. Maar ik heb wel ontdekt dat mijn paard veel beter reageert op mijn zit dan ik oorspronkelijk dacht. Vanuit halthouden ga ik in stap over door haar met mijn zit als het ware naar voren te duwen. Dat is echt niet zo moeilijk om aan te leren. Moeilijker was om terug halt te houden - dacht ik. Maar neen hoor, gewoon heel diep zit- alsof ik mij in haar wil boren, uitademen, en ze gaat rustig halhouden (gecombineerd met stem- en teugelhulpen als het niet onmiddellijk wil lukken).

ik geeft toe dat ik nog niet verder geraakt ben. als ze bij voorbeeld in draf versnelt en mij gezegd wordt dat ik haar met mijn zit moet terugnemen, of dat ik trager moet gaan lichtrijden, dan lukt mij dat nog niet. daarom volg ik dit topic even mee!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:51

mustangbokt schreef:
zeer goede vraag!

ik zit een beetje in dezelfde situatie. Maar ik heb wel ontdekt dat mijn paard veel beter reageert op mijn zit dan ik oorspronkelijk dacht. Vanuit halthouden ga ik in stap over door haar met mijn zit als het ware naar voren te duwen. Dat is echt niet zo moeilijk om aan te leren. Moeilijker was om terug halt te houden - dacht ik. Maar neen hoor, gewoon heel diep zit- alsof ik mij in haar wil boren, uitademen, en ze gaat rustig halhouden (gecombineerd met stem- en teugelhulpen als het niet onmiddellijk wil lukken).

ik geeft toe dat ik nog niet verder geraakt ben. als ze bij voorbeeld in draf versnelt en mij gezegd wordt dat ik haar met mijn zit moet terugnemen, of dat ik trager moet gaan lichtrijden, dan lukt mij dat nog niet. daarom volg ik dit topic even mee!

Ik denk dat je het wel goed bedoeld, maar echt duwen is niet de bedoeling. Je zit is bedoeld als fijne hulp. Als je gaat zitten duwen stoor je een paard meer dan dat je goed doet.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:27

ik denk wel de ja paard toch eerst nageeflijk en ontspannen moet gaan lopen eer de zithulpen door komen. Zolang die rug niet is ontspannen dan kan je bijna niet goed zitten en worden dus die zithulpen niet correct gegeven.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 08:28

@Elsie: maar juist daar loop ik tegenaan de afgelopen weken. Als ik 'rem' op mijn teugels alleen zeg maar, dan komt juist het verzet en verdwijnt de ontspanning weer die ik had en vervolgens gaat ze alleen maar harder er doorheen lopen en ook maling hebben aan de teugel natuurlijk en dan ben ik nog verder van huis.

Ik heb gisteren eens met een vrij los teugeltje heel bewust alleen op been en zit geprobeerd te rijden. Het verbaasde me eignelijk hoe snel ze het oppakte en na een uurtje had ik haar zelfs vanuit galop binnen een paar passen tot halt op mijn zit. Ze begon toen ook vanuit zichzelf omlaag te komen en toen ben ik mijn teugel lichtjes naar oppakken en heb haar beloond zodra ze die in de nageeflijkheid aanpakte. Ook mijn lesgeefster die er nog even opging, merkte op dat ze nu veel meer ontspannen en rustig liep dan afgelopen keren...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:35

elsie1 schreef:
ik denk wel de ja paard toch eerst nageeflijk en ontspannen moet gaan lopen eer de zithulpen door komen. Zolang die rug niet is ontspannen dan kan je bijna niet goed zitten en worden dus die zithulpen niet correct gegeven.

In zekere zin heb je wel gelijk: je paard moet eerst ontvankelijk zijn voor zithulpen, alvorens je ze kan geven. Maar een paard kan er niet ontvankelijk voor worden, door dan maar aan de teugels te blijven rijden.
Het is echt heel lastig om een paard wat 'verreden' is, weer goed te krijgen. Sommige zaken zijn echter zo banaal, dat je paard er in principe wel op moet reageren. Bijvoorbeeld het sturen, als je dat op de juiste manier met je gewicht doet, kan je paard bijna niet anders dan de goede kant op gaan. Probeer zelf maar eens rechtdoor te blijven lopen met een rugzak op je rug van 10 kg die naar één kant duwt. Dan wil je echt de bocht wel om. En dat soort dingen moet je uitbouwen.
Er is maar één ding dat jullie kan helpen, en dat is goede les. Omdat je paard 'fout' reageert ( let op, tussen aanhalingstekens!), ben je zelf ook geneigd de verkeerde hulpen te geven. En dat is logisch! Je hebt gewoon iemand op de grond nodig die jullie daarin constant corrigeert.
Dat betekent ook helemaal terug naar de basis, afblijven van de teugels en alleen maar voorwaarts gaan denken. ALs ik lees hoe je gister bezig bent geweest, ben je op de goede weg! Probeer dat vol te houden!