feliciaa schreef:@ Balance: Nee je zeurt zeker niet! Ik snap alleen niet precies wat je er mee bedoelt..
Ik ben met mijn moeder ook bezig met longeerlessen maar dan met mijn eigen pony die nog weer een stuk pittiger is. Voor haar is ze soms wel een beetje bang omdat mijn moeder haar niet zo goed de baas kan blijven waardoor mijn pony haar een beetje pest zeg maar..
Ah! Kijk... Als niet paardenmens kun je schrikken van zo'n pony die een beetje uitprobeerd. Ik zou eerst eens beginnen buiten het hek. Het ligt aan je moeder hoe snel je een stapje vooruit kunt maken. Ze gaat eerst bij de haflinger en dan bij jouw pony beginnen om de paarden ruimte binnen te gaan (box, wei) en jij helpt haar daarbij. Je legt je moeder uit wat het paard doet en hoe het haar ontvangt. Jij bent standby zolang je moeder het nodig heeft. In het begin, ligt alweer aan hoe zelfverzekerd je moeder is, geef je je moeder een zgn afhankelijke rol. Jij bent de baas (hoop ik) over de paarden en jij beschermd je moeder. Dat moet zowel voor je moeder als voor de paarden duidelijk zijn.
Zodra het kan, laat je je moeder haar eigen plaats opnemen. Je moeder bepaald hoe snel dat kan, dat kan ik niet vaak genoeg benadrukken. Dan kan jij een stapje terugnemen en is je moeder zelfverzekerd genoeg om zelf simpele dingen te doen die wel weer bepalen dat zij dat mag en dat het paard dat moet respecteren. Begin met poetsen. Dan hoeven uitkrabben enz. Doe niet meer dan je moeder en je paard kunnen volbrengen op dat moment. De stapjes kunnen weleens heel vlug vooruit gaan maar wees niet te beroerd om onmiddelijk weer even terug te stappen als het even niet gaat.
Dan is grondwerk aan de beurt, google er maar eens op en zoek eens op bokt. Eerst moet je moeder een solide basis naast het paard krijgen voordat ze erop gaat. Ik weet dat je in het begin weleens zou kunnen verzuchten: jeetje ma, hij doet toch niks? Maar vergeet niet dat jij een doorgewinterd paardenmens bent en zij niet. Verplaats je in haar schoenen en heb begrip voor waar zij op dat moment mee bezig is. Wedden dat je zo een hele solide, levenslange band gaat smeden tussen je moeder en paarden? Tenzij ze natuurlijk paarden op een gegeven moment echt niet meer zou zien zitten. Daar helpt geen moedertje lief aan natuurlijk..
Ik zou het leuk vinden als je me hier op de hoogte wilt houden, mag ook per PB als het niet zo'n interessant onderwerp is voor anderen.
Succes ermee!