paard te heet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_lotje_

paard te heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 19:08

Hoii! Haha!
mijn paard is als ik aan het rijden ben nogal heet..
met wedstrijden ook, dan is hij gewoon niet meer te houden!
maarokej , iemand idee?? Clown
ik snap dit bokt nog niet helemaal maar ik denk dat ik hier wel goed zit en anders pech Tong uitsteken

KiWiKo

Re: paard te heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:09

wat zegt je instructeur hiervan?

_lotje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 19:11

me instructeur is op vakantie nu maar we werken er hard aan maar het lukt niet egt!! :S

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:11

Hmm ik herken dat wel een beetje in mijn merrie en ik probeer (samen met mn instructrice) altijd om korte ophoudingen te maken en als ze goed reageert weer ontspannen, af en toe wat duidelijker als ze echt helemaal gek wordt maar verder zelf ook rustig blijven en ook aan je zit laten merken dat je wilt dat ze rustig wordt.. tis wel moeilijk maar wie weet heb je er iets aan? ik weet niet wat je er tot nu toe al tegen doet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:12

_lotje_ schreef:
me instructeur is op vakantie nu maar we werken er hard aan maar het lukt niet egt!! :S

dat vraag ik niet.......... ik vraag wat je instructeur zegt Haha!

_lotje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 19:14

mijn instructrice zei ook : in galop eerst volte maken en dan als ze iets rustiger is over de hoefslag.. dan weer als ze heet word volte, dan weer stukje over de hoefslag maar bij haar werkt dat gewoon niet

en @ kiwiko ik zeg tegen me instructeur ja maar dat helpt bij haar nikss maar zij blijft volhouden dat het wel moet lukken , miss zoek ik ook wel een andere.

Marittt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:15

Misschien dan even niet galopperen maar even longeren voor het rijden?

xJessiicaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:19

Daar heb ik ook last van...

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:21

xJessiicaa_ schreef:
Daar heb ik ook last van...

en wat doe je eraan? Tong uitsteken

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:55

Wat krijgt je paard te eten? Hoe ziet zn normale dag eruit?
Dat je paard druk is kan rijtechnische oorzaken hebben, kan ook aan voeding liggen (soort en hoeveelheid) of aan de dagindeling (weinig beweging). Of stress: en stress kan ook weer 10000000 oorzaken hebben... Ik vind dat een goede instructeur jouw ook op deze dingen moet kunnen wijzen en zich niet alleen maar beperken tot rijtechnische zaken.

Marittt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:06

Inderdaad madamX .

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:25

misschien kun je het voer van je paard aanpassen. minder brok, meer hooi bijvoorbeeld

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:44

misschien krachtvoer omlaag of zo worden ze ook al rustiger van...
die van mij krijgt niet meer dan 1.5 kilo per dag en heel veel hooi dat wel anders heb ik een stuiterbal onder mijn kont niet zo prettig dus

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:32

mijn merrie had dat ook. minder brokken helpt niet ze heeft een vrij stressig karakter. ik ben er ook een hele tijd mee aant worstelen wegweest. ik gebruikte daarbij me stem en daar ben ik mee gestopt.

ik rij haar en zodra ze wil versnellen ofzo dan maak ik een overdreven ophouding. soms trek ik haar zelf terug. als ze dan stopt zeg ik goed zo. heel vriendelijk. en dan weer op neiuw heel gek ik heb dit maar een paar keer hoeven doen.
vervolgens ben ik er mee gaan oefenen nu kan ik haar op me zit terug rijden.
moet er wel bij zeggen dat als ze echt bang is of als het haar te moeilijk word dat ze nog wel zo reageerd. maar dat is haar karakter

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:08

Sorry maar ik vind trekken niet echt vriendelijk...

Een heet paard, vind ik zelf alleen maar onwijs fijn. Zeker als je die fijn ontspannen kan krijgen.. En als die op zijn eigen benen kan lopen, je paard denkt teminste voorwaarts.. En daar moet jij als ruiter op inspelen, het heeft geen nut, om een heet paard stil te zetten, zo krijg je alleen maar stress situaties, een zeer gespannen paard etc.

Hou je paard vooral bezig. Zorg dat de achterhand er fijn onder zit en dat die het bit op de goede manier aanpakt.. blijf zelf rustig zitten en hou het paard niet tegen met je handen.. Je mag wel een fijne teugeldruk hebben, en werk je paard fijn bij met je benen, stel hem wat lager in, en zorg ervoor dat je paard niet achter de teugel kruipt..

Dus kortom hou je paard bezig, zorg voor ontspanning, en begeleid je paard op de goede manier.. Rij veel overgangen en schijnovergangen..

Stel je paard recht en hou dat bij.. Keertje binnen stelling en dan weer buitenstelling, speel met je paard op een fijne en vriendelijke wijze..

Succes ermee

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:10

Als mijn pony te heet wordt, moet je haar afleiden.. dus gewoon veel oefeningen rijden. Je pony moet zijn aandacht dan bij jou houden en bij mij werkt het super..

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:12

Hee hoi, ben dit even aan het volgen maar navidad:
overgangen ken ik maar schijnovergangen (ben idd blond) wat zijn dat Blond
denk wel dat ik weet wat je bedoelt maar wil het echt zeker weten

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:27

Terug rijden, van draf naar de stap toe.. dus bijna stappen en weer naar voren. (om het even kort uit te leggen Haha! ). Kan je ook met de galop doen en met de stap Knipoog

Melisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:11

mischien iets met de voeding?x

Origami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:51

Idd veel overgangen rijden. Je paard bezig houden,zodat hij/zij op jou let.

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:26

Veel overgangen/schijnovergangen.
Wat ik altijd doe (errùg druk paard) is, aan het begin van het rijden eerst 15 minuten warm stappen, LANGE teugel eerste 10 minuten andere 5 minuten lang en laag laten lopen. Daarna lange zijdes draven, en op je zit(eventueel stem erbij gebruik, is niet helemaal de bedoeling Bloos ) terug rijden naar stap. Dit hou ik vol totdat ze volledig luistert naar mn zit. Na 1,5 week nergens geen last meer van. Hetzelfde met de galop. Steeds een stukje galopperen en weer terug. Bij het terugkomen op alleen zithulpen, eventueel begeleid met teugelhulpen uitvoerig belonen.

Naar mijn inziens heeft bestraffen geen enkele zin doordat een paard de beloningsmomenten veel beter onthoud.

Mutzzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:06

Inderdaad de tips mbt voer zijn zeer belangrijk. Tegen het voer rijden is niet op te lossen. Ik zet onze hete merrie eerst even 5 minuten aan de longe zodat het gekke er wat uit is. Dan blijft het echte hete over. Wat er vaak gebeurd bij hete paarden is druk op de teugels houden en been afsteken om zo te remmen. Misschien klinkt wat ik nu ga zeggen raar en tegenstrijdig maar laat van voren los en houdt het been eraan. Bij veel hete paarden is het ook een deel "vluchten" voor het been. Als je dit bij het begin op voltes doet heb je voor je gevoel misschien meer "controle" en durf je beter/ sneller los te laten. Houdt echt goed je been ertegen gedrukt dus niet afsteken. Ik bedoel niet kei hard knijpen maar ze mag wel lichte druk voelen. Werkt meestal zeer goed en na een tijdje worden die hele hete zelfs rustiger als ze je been rustig voelen. Geeft een soort vertrouwen. Succes!

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:39

Ben het helemaal met Mutzz eens; veel druk op teugels en been afsteken (mocht je dit doen) werkt averechts; hetzelfde als voorover zitten, paard wordt dan alleen heter en gaat meer rennen. In ieder geval veel suc6!