Umi (v. Gribaldi)en ik@ springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Umi (v. Gribaldi)en ik@ springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 23:58

Omdat dressuur niet meer zo goed wou lukken, en ik er na m'n laatste wedstrijd even geen zin meer in had heb ik besloten om eens iets anders te proberen. Moet nog wachten op m'n nieuwe dressuurzadel dus dat kwam mooi uit. Heb nu een paar keer met haar gesprongen. Daarvoor al wel vaker, maar niet echt serieus omdat ik zelf wat onzeker was (door een val met pony, tijdens een springles op school)en rugklachten.

Heb nu al een paar keer met haar gesprongen, het gaat steeds beter. Heb het idee dat we hier bijde veel meer plezier in hebben. M'n angst is ook bijna zo goed als verdwenen, durf zelfs nog wel een stuk hoger te springen, maar wil het voor m'n paard rustig opbouwen. Merk aan haar dat ze erg snel moe is.

M'n houding is nog niet perfect Bloos vindt zelf wel dat ik m'n hoofd nog wel wat lager mag houden, en wat meer contact met de mond moet houden. voor de rest ben ik super trots op m'n Gribje Haha!. Mocht het met dressuur niet meer goed komen dan ga ik een keer een springwedstrijd proberen.

Foto van een tijd geleden...dacht van november? met dressuurzadel Vork.
Afbeelding

1. FF los rijden. Er lag helaas geen geld in de bak Bloos.
Afbeelding

2. 1ste sprongetje.
Afbeelding

3. Weet het, teugels mogen iets korter.
Afbeelding

4. teugels korter.
Afbeelding

5. Umi ziet de hindernis Nagelbijten / Gniffelen.
Afbeelding

6. Clown Ze twijfelde of ze zou springen, ze kwam niet goed uit....Scheve mond
Afbeelding

7. Uiteindelijk toch maar wel Tong uitsteken
Afbeelding

8. Nagelbijten / Gniffelen.
Afbeelding

9. kwam niet uit, maar ze is er toen nog wel over heen gegaan OK dan!
Afbeelding

10. Ik moet blijven zitten. Clown
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. Hoogste sprong van die dag.
Afbeelding

di_Segno

Re: Umi (v. Gribaldi)en ik@ springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:15

Hey Rachel!
Umi kan wel springen zeg, zeker als je de hoogte in gaat! OK dan!
Probeer wel je teugels op maat te houden en haar bij de lagere sprongen iets dichter onder de hindernis te rijden, dan komt ze er een stuk ronder overheen en trekt wellicht haar benen beter voor. Lachen
Maar die laatste foto is toch wel stoer van je hoor, met dressuurzadel! *LOL*

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:18

Leuk paardje heb je onder je kont zeg Haha! En kan ook nog eens goed springen wat wil je nog meer? Knipoog Mooie foto's

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 01:28

Haha in een dressuurzadel! Dapper hoor! Tong uitsteken

Ik weet niet of het een moment opname is, maar je komt nu op een aantal foto's net verkeerd uit. Misschien helpt het om een extra balk te gebruiken, totdat je de afstand beter leert zien (en evt. te corrigeren). Verder ziet het er leuk uit! Haha!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 06:13

Leuke foto's!

Probeer wel gewoon contact te houden boven de sprong en vóór de sprong wel op je kont blijven zitten.. Je zit op sommige foto's ( 6,8,9,10,11) erg ver naar voren.

Succes ziet er leuk uit, umi springt goed! Lachen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 06:22

Leuk hoor, en je hebt een knap paardje! Je gooit je teugels inderdaad los maar liever zo dan dat je in de mond hangt Knipoog

Ik zou proberen voor de spring meer te blijven zit en pas bij de afzet de verlichte zit aannemen, nu valt hij een beetje uit elkaar voor de sprong.

Veel succes verder met oefenen, een springwedstrijd komt vast wel goed!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 06:29

Wauw Rachel!
Dat dressuurpaard van je kan hardstikke leuk springen zeg! Haha!
Lekker afwisselen met dressuur en springen, de dressuur komt vast wel weer goed Ja

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 06:58

Leuke foto's Rachel, ze heeft er wel plezier in of niet Haha!
Probeer zoals je zelf al zei contact met de mond te houden. Verder zou ik iets minder afwachtend gaan zitten (je zit een paar passen voor de sprong al naar voren, mocht ze dan stoppen heb je maar heel weinig nodig om eraf te vallen Clown ).
Maare verder leuke foto's!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:25

Ziet er goed uit Rachel! Umi heeft er ook echt lol in zo te zien!
En je hebt je angst wel overwonnen, ik doe het je niet na hoor, die 1.20! Tong uitsteken

Commentaar is verder al gegeven, dat zal ik niet onnodig herhalen. Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:29

Nou nou, een grib die kan springen !

ik zou zeker meer met het springen gaan doen, is altijd goed voor de algemene ontwikkeling.

Wel zou ik echt wat springlessen gaan nemen, en als je alleen bent zou ik de sprongen laag houden, je zegt het zlef ook al, paard komt vaak niet uit voor de sprong.Daarbij heb je ook nog eens "enge"balken (vierkantig!) Die paard toch wel lelijk kunnen bezeren, of jezelf als je erop valt.

Balken dienen rond te zijn, zodat ze makkelijk van de lepel rollen als ze geraakt worden Knipoog

Oefen vooral veel lage kruisjes, lekker vanuit een handgalopje er zovaak mogelijk overheen. Dit kan gewoon tijdens de dressuurtraining.Zo train je je eigen oog en dat van het paard Knipoog

Probeer ook meer te wachten voor de sprong, je duwt m nu als het ware in de hindernis, zoals je op de foto's kan zien zit je namelijk te vroeg in de verlichte zit. Wachten in je zit, wachten wachten , tot paard afzet en dan pas naar voren gaan met je bovenlichaam.

Succes ermee!

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:40

die kan zeker springen ! wat een mooi paard ! zelf alleen een beetje meer achterover zitten voor de sprong dat verkleint de kans op lanseren:P . Maar als je zo door gaat dan komen jullie er wel !

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 08:47

@Romy: thnx voor de tip, ga het proberen.
@Caroline:thnx Haha!.
@Guinevere: haha was ik vergeten erbij te zetten, alleen de eerste foto was met dressuurzadel Clown. De rest is met springzadel. Extra balk heb ik vroeger wel eens gebruikt, nu doe ik dat niet meer omdat ik daardoor een keer onderuit gegaan ben met paard Scheve mond. Paard waar ik nu mee spring ziet een balk ook nog als hindernis Nagelbijten / Gniffelen dus daar springt ze ook gewoon over heen.
@Agnes: Klopt Tong uitsteken vindt het zelf nog wel moeilijk om te zien of m'n houding goed is als ik spring. Zal er de volgende keer aan denken.
@Daan_Ordeal: Ja idd, wil haar ook absoluut niet storen tijdens de sprong. Gelukkig springt ze meestal alles (of ze moet echt niet uit komen, en de sprong is te hoog vanuit stilstand )
@Alina: Haha! dressuur ga ik ook nog niet opgeven. Misschien dat het straks wel beter gaat als ik veel afwisselend rijdt.
@Vera: Dat heeft ze zeker, als ik op de sprong af rijdt wil ze meestal zo hard mogelijk Haha!. Ga het proberen om voor de sprong nog te blijven zitten, maar t is zo moeilijk.
@Crossmonster: Springles wil ik zeker gaan volgen als ik er mee verder wil. Bedankt voor de tips, balken zijn idd vierkant.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:02

Ik denk dat wanneer jij gewoon blijft zitten en je bovenlichaam terug houdt dat je al veel beter bij de sprong uitkomt. Je laat nu een beetje onder je weg lopen en uit elkaar vallen.

Ik zou gewoon een keer een springles nemen, om te kijken hoe het gaat en wat de instructeur te zeggen heeft.

Voor mijn gevoel mogen je beugels ook nog wel korter. Op het springzadel zit je nog te lang.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:28

Rachel, vind haar heel mooi springen hoor! Vooral die laatste foto is erg mooi Lovers Jammer dat je soms niet uitkomt, maar gewoon lekker doorgaan met oefenen & inderdaad springles nemen. Lachen

Verder is het commentaar wel gegeven.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:52

leuk om Umi's ook eens echt aan het springen te zien, ze springt echt erg netjes voor een dressuur gefokt paard! Daar mag je best trots op zijn, wellicht als je dit met dressuur afwisselt dat het dressuurrijden dan ook weer beter gaat, want dat blijft natuurlijk altijd nog de basis.

Ik vind het beter als je de teugels losgooit, dan dat je in de mond blijft hangen, je kunt nu naar meer contact toewerken. Je geeft haar in ieder geval de ruimte om te bukken. En voor de hindernis mag je iets meer blijven zitten, dan heb je ook meer te vertellen. Succes nog met haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:54

Leuk paard en leuke combi.
Persoonlijk zou ik liever eerst wat meer aan de techniek werken voor ik 'de hoogte' in zou gaan met springen. Afzetbalk ervoor zou je kunnen helpen, evenals een balk achter je sprong zodat jullie leren mooi in kandans door te rijden na de sprong. Je focust zo te zien nogal op de sprong, en dat is zonde. Ook het springen van in-uitjes zou een goede oefening voor jullie zijn. Gewoon lage kruisjes neerzetten, en ga daar maar eens doorheen.
Goede oefening voor jou: in-uitjesbaan maken en met je armen wijd springen. Probeer je zit dichterbij je paard te houden.
Als je dat beter voor elkaar hebt, is het contact met de mond een mooi volgend punt om mee te oefenen.

Ik deel de mening van Crossmonster over de vierkante balken. Die zouden mijn voorkeur zeker niet hebben.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:09

Hahaha wat leuk zeg een Griebelientje aan het springen, leuk hoor elmiran!!
Ze kan het nog leuk ook en ze schijnt het zelf ook leuk te vinden.

Katinkatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:38

Netjes hoor, een springende gribaldi zie je ok niet elke dag!
Probeer goed in je zadel te blijven zitten, als je gewoon aan het rijden bent. Misschien scheelt het voor jezelf om mee te tellen voor de sprong, dus de galopsprongen, 1,2,1,2,1,2 zodat je evt. wat kan terug of vooruitrijden zodat je paard beter uitkomt. en het voor jezelf minder onverwacht is als ze niet goed uitkomt of vroeg/laat afzet. Misschien shceelt het om er wat zekerder opaf te rijden (kan het natuurlijk niet zien op de fotos) maar als mijn paard merkt dat ik niet 100% zeker ben, gaat zij twijfelen of ze toch nog zal springen als ze minder goed uitkomt.
Ziet er iig al best goed uit!
Heel veel succes ermee, en zo af en toe een springlesje en wat afwisseling in de training is alleen maar goed voor beide!
Ga zo door!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:41

mijn gribje vond springen ook leuk, je oogt zelf erg onzeker naar de sprong toe, ik zou veel in uitje ( laag springen een daarna pas wat hoger, grondbalk er voor leggen maak je het jezelf nog makkelijker.. succes

Lovesfjury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:05

Leuk hoor !:) Probeer wat meer in het zadel te blijven zitten als je op de hindernis afgaat.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:09

Ziet er goed uit rachel, grondbalkje is toch wel makkelijker.. Ookal is het maar 20 cm ervoor!! Lekker op je kont blijven zitten en jullie zijn een echt springteam!! Super hoor!!