paard vast op links en heeft truukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

paard vast op links en heeft truukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 14:17

ik zag net een topic over iemands paard dat vast zit op rechts.

de tips die ik voorbij zag komen daar wil ik ook wel mee aan de slag. Wil het nu lukken dat ik gisteren met het rijden heb gemerkt dat ik geen rijoplossing heb op de reactie die mijn paard geeft als ik het vastzitten wil oplossen.

Er wordt gezegd dat als je paard links vasthoudt je rechts meer moet aannemen en links meer moet afspelen.
nu zodra mijn paard "loslaat" begint ze te rennen en op mijn beide handen te leunen. Ik weet dat haar achterhand er dan niet bij is dus wil ik beter drijven maar dan gaat ze nog harder.
Dan maak ik alweer de fout om toch aan de teugels te zitten omdat ik het gevoel heb dat ze elk moment op haar hoofd valt. en kleine voltes maken helpt ook ni want ze valt dan gewoon over de schouder naar binnen. Als ik dan mijn binnenbeen aanhoudt dan gaat ze als een plank door en zwaait haar achterhand helemaal weg en ondertussen vecht ze tegen daar haar binnenschouder helemaal naar binnen te drukken.

ook heb ik al geprobeerd om tijdens haar hangen op beide teugels alles eens los te gooien maar dan heb ik weer het idee dat we elk moment een koprol gaan maken, zo erg op de voorhand loopt ze dan.

Nu ben ik logischerwijs niet blij me al die druk op mijn teugels, ik wil heel graag die druk eraf.
Hoe krijg ik dit opgelost zonder dat ze haar hele lijf vastzet uit protest? Hoe krijg ik zonder al die zever haar achterhand aan het werk zonder al die druk op de teugels.

het is een viscieuze cirkel ik weet het en ik weet ook dat ik dressuurles moet krijgen maar er zal toch ergens iets zijn dat ik al zelf al kan doen zodat het absoluut niet erger wordt?

Roihi

Re: paard vast op links en heeft truukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 17:54

lijkt een lastig probleem, niemand die tips kan geven?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:56

jouw paard weet jou prima te bespelen Haha! Haha! slim ding!!!

leren rijden op je zit, loslaten van de teugels en toch been er aan houden.........

staat hier heel simpel, maar het beste is gewoon een goede instructeur zoeken

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 12:21

die instructie vinden is nog het moeilijkste van al Lachen
ik geef niet op, al kost het me bloed zweet en tranen. de eerste twee heb ik al gehad, hopelijk blijven de tranen uit. haha

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:08

Wat ook een fijne oefening is, is het openen en sluiten van voltes. Dus beginnen op de grote volte en in ongeveer twee rondjes op de kleine volte zitten en dan weer terug in twee rondjes naar de grote volte.

Deze oefening heeft mij iig goed geholpen om de binnenteugel los te (durven) laten.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:11

hoe oud is dat paard.

Sommige jonge paarden doen dit om van die druk vanaf te komen gaan ze zich hard gaan maken. Gewoon ook omdat ze nog niet sterk genoeg zijn.

Oudere paarden kunnen dit doen of omdat ze niet sterk genoeg zijn, ze zijn niet goed gereden geweest en hebben een harde mond.

In beide gevallen moet je je paarden nageeflijk gaan rijden en dit bekom je door training van je paard en jezelf. Zo'n paard moet je niet mee gaan rijden als je niet weet waar je mee bezig bent want anders wordt het steeds erger met alle gevolgen van dien en is niet leuk voor jouw als voor het paard.

IK zou zo'n paard veeeeel en heeel veel longeren met Pessoa.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 11:44

mijn paard is 9 jaar "al" (god wat gaat dat snel zeg)

ze is zeker sterk genoeg om de oefening aan te kunnen. dit probleem ligt helemaal niet aan het paard maar aan mij Bloos (al geef ik dit niet graag toe)
ze kent mijn zwakke punten heel goed en ze is er heeeeeel goed in om die tegen mij te gebruiken. Niet dat ze stout is, integendeel. Onder het werk uit komen is haar specialiteit bij mij en ik ben dus niet snel genoeg om in te grijpen omdat ik ineens met zoveel dingen rekening moet houden.

ik heb echt een lesgever m/v nodig die mij op mijn fouten wijst maar ik kan geen lesgever vinden die op verplaatsing komt en nog eens schappelijk van prijs is ook nog.

paard met pessoa longeren doe ik niet omdat ik vind dat de pessoa elke keer met elke pas een snok in de mond geeft.
bijzetteugels vind ik ook maar niks omdat ze dan in een houdingkje gaat lopen en eigenlijk hetzelfde truukje uithaalt als wanneer ik ze rij. (hangen op die teugels en sneller lopen en heel erg op de voorhand)

kent er misschien iemand een sport voor mij om mij zelf sterker en sneller te maken.
een leuke conditiesport is ook goed (conditie heb ik namelijk niet en we zijn er al uit dat als ik conditie heb ik langer kan doorwerken tijdens het rijden)

andere tips en ervaringen zijn meer dan welkom

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:52

Dit is gewoon een kwestie van er doorheen rijden (althans wat ik uit jou reactie begrijp)
Het zadel en alles ligt goed??

Wat ik zelf persoonlijk doe met een paard wat op een kant vastzit, is met losrijden wat dieper instellen en dan pak ik de binnensalling op en dan weer de buiten stelling, hou je paard lekker actief en aan het werk. Zorg dat je paard twee teugels aanneemt, en zorg dat die actief blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:00

Jou paard moet gewoon eerst op de achterhand lopen en dan komt de rest vanzelf wel weer. Je moet gewoon heel veel tempowisselingen rijden. Gaat ze hangen hup vooruit, teugels gewoon op maat houden. Daarna weer terug nemen tot een arbeidsdraf. Eventueel doen alsof je gaat stappen en vlak voordat ze terug valt weer naar voren. Veel voltes rijden en die verkleinen en vergroten en ondertussen ook tempowisselingen rijden. Dan moet ze haar achterhand wel gaan gebruiken en jij moet er dan voor zorgen dat je, je teugels gewoon op maat houdt en op de voltes haar goed begrenst met je benen en buiten teugel. Succes!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 12:13

het zadel ligt goed op het paard maar is wel voor mij een beetje te groot.

afwisselen in stelling probeer ik te doen als ik merk dat ik zelf weer teveel ga trekken op links.
Lachen ik doe wel mijn best om bij mezelf in te grijpen en het trekken aan die linkerteugel af te leren door af en toe die linkerteugel gewoon los te laten en dan terug opnieuw contact en dan kneepjes geven.

@liberto: die tempowisselingen zijn bij mij een probleem want vanaf dat ze gaat hangen en ik rij ze vooruit (wat normaal de oplossing is) dan gaat ze harder hangen en harder rennen waardoor ik weer ga trekken omdat ze niet op mijn zit reageert. ze is dan heel erg op de voorhand. als ik dan weer de voltes ga verkleinen om het sneller gaan te "ontmoedigen" dan valt ze letterlijk omver. Lachen

ik ga straks al eens aan het werk blijven met het afwisselen van de stelling.
als dat vlot gaat kan ik het volgende aanpakken, al weet ik nog niet wat de volgende stap wordt

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:44

Hoe is zelf verder je houding? verkramp je zelf onbewust op links? Dat kan namelijk ook een hele betekenis hebben waarom je paard zich vasthoud op links. de teugel moet je nooit losgooien, Wat je wel kan doen is afentoe bewust je hand wat naar voren brengen en je paard een keer over ze hals stijken (niet extreem maar wel gewoon kortzichtig) Daarna pak je weer op waar je mee bezig bent, en je probeert hem niet kwijt te zijn.

volte sluiten en openen wil ook erg vaak helpen. probeer daarbij het neusje zoveel mogenlijk naar de grond te brengen. probeer het werk zo op een rustige manier op te bouwen en wees soepel en stil in je handen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 10:11

mijn houding is niet heel slecht maar kan zeker mee het probleem zijn.
tijdens het rijden wil ik het mezelf denk ik nogal snel gemakkelijk maken. dan val ik voorover ipv flink te gaan zitten daarbij komt ook nog dat ik vergeet door te werken met de beenhulpen als ze "braafjes" loopt.

nog vergeten plaatsen, bij het instappen laat ik mijn beugels uit zodat ik zelf kan warmdraaien naar een soepele houding (goed zitten, benen lang dat soort dingen)
maar door beugels terug aan te doen zit je alweer anders.

ik heb gisteren ook gemerkt dat als ik naar links afwendt ik dus mijn linkerteugel aantrek (ja trek, alweer Hamer ) maar daarbij ook stomweg mijn rechterteugel meegeef. zoals bij een fietsstuur Rolleyes
dit heb ik direct aangepakt door mijn rechterteugel, buitenteugel dus terug aan te nemen en wonderwel hielp dit al een eind om netjes door de bocht te gaan.

haha, gaat nog leuk worden, ik heb nu zondag wedstrijd Haha!
ik zal mijn billen maar al insmeren en flink aan het werk gaan bij mezelf om al een deeltje van de foutjes eruit te werken.
die wedstrijd is niet om te winnen maar vooral voor verandering van locatie.

edit: stukje vergeten
Laatst bijgewerkt door Roihi op 21-05-08 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:16

Hierbij geef je zelf je punten al aan Knipoog Dus weet je ook waarop je vooral bij jezelf moet letten.
Maar dat neemt niet weg, dat je paard zich ook weer opnieuw moet loslaten op links.

Probeer dat weer voor mekaar te krijgen, anders krijg je dadelijk spierverzuring over een lange termijn.

Met die tips hierboven kan je hopelijk zeker wel wat.. Merk je wat aan jezelf direct corrigeren, zorg dat het een gewoonte word om dat te doen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:16

Ik denk dat het heel leerzaam/ belangrijk is een goede instructeur te vinden die jou bezig ziet en kan zeggen waar het probleem zit. Kan maar iets kleins zijn, als je er door bent is het misschien ook gewoon in orde.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 10:45

die lessen zijn zeker noodzakelijk en ik ben ook op zoek naar iemand die op verplaatsing kan komen (wij hebben geen paardenvervoer dus moeten altijd iets regelen met andere mensen)
maar tot die tijd zal ik het toch echt alleen moeten kunnen bolwerken vandaar het idee om mijn probleempjes hier op bokt te zetten.

ik ben er ook van overtuigd dat als ik aan mijn houding en conditie kan sleutelen ik al een heel eind vooruit ben.

de tips die hierboven al staan ga ik zeker gebruiken, thx voor de hulp tot hier toe.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:51

Waar zit je? Ik geef les in dit soort dingen en ik kom op verplaatsing...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 23:09

vandaag ging het rijden een stuk beter al. ik heb de tip van navidad toegepast, niet de teugel losgooien maar zo over de hals strijken, en dat ging best goed. ik merkte dat ik op den duur toch wel meer van die teugel afbleef.
stalgenoot heeft me er van het begin toch nog op moeten wijzen dat ik direct aan het prutsen was met die linkerteugel (hand omhoog en vastzetten/trekken, stom automatisme).
Het gaat eventjes de goede weg op, nu volhouden se Haha! babysteps, babysteps