Hengst Tor @ springwork ["Verbetering"] + filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Hengst Tor @ springwork ["Verbetering"] + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 20:44

Ik ben aan de slag gegaan met mijn vorige punten en de tips en commentaren uit het vorige topic en hoewel ik niet het gevoel had dat het springen goed ging (eerder enorm rommelig) vind ik de meeste foto's toch wel geslaagd (de fotografe had nogal wat timingproblemen met trekken en slaagde er blijkbaar bijna alleen in de goede stukken te trekken Tong uitsteken op elkaar afgestemd waarschijnlijk).
In tegenstelling tot de vorige keer gallopeer ik deze keer (meestal) naar de hindernissen toe, wat bij mij af en toe voor troubles zorgt (te vroeg zijn) en waardoor Tor wel vlotter maar onvoorzichtiger springt.
Ik ben ook inuitjes gaan oefenen maar die werden een redelijk grote zooi,, mijn handen gingen eraan, mijn houding was ook al niet geweldig en van wat er gebeurde als ik meteen daarna de andere hindernis sprong zal je wel een voorbeeld zien Tong uitsteken nog beetje boven m'n niveau denkik Clown (die op het filmpje mag je gerust een van de gelukte keren noemen)

Mijn aandachtspunten:
voldoende meegeven
niet te vroeg in z'n nek duiken
m'n benen niet naar achteren steken
niet te vroeg in m'n zadel belanden
mijn voeten niet te ver in de stijgbeugels steken
(mijn teugels niet los gooien voor de sprong)
niet zelf proberen springen maar meegaan met de sprong
in een vlot tempo aanrijden

Eigen aanmerkingen:
Op vooruitkijken en niet naar scheef springen moet ik nog wat oefenen Koe

filmpje
De fotografe had de zoomknop nog niet gevonden en liep dus maar naar het inuitje toe waardoor het beeld tussendoor nogal bibbert Tong uitsteken. Gelieve ook niet te letten op mijn 'Toooorrrrrrrrrrrrrrrrrrrr' dat was even een waarschuwing dat hij m'n been niet mocht negeren Clown.

Afbeelding
instappen

Afbeelding
Op een doorhangende linkerteugel staat onthoofding Tong uitsteken

Afbeelding
aah aah aah! mijn beneen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
landing ^^

Afbeelding
Trots op mijn benen en m'n handen Tong uitsteken

Afbeelding
troubles troubles,, maar wel voldoende meegegeven

Afbeelding
Het standaard in-uitje

Afbeelding

Afbeelding
En dit krijg je na al die inuitjes ... Waar is die 2meter hindernis? Bloos

Afbeelding

Afbeelding
Zoeff

Afbeelding

Afbeelding
Ik hoop dat je het wat kan zien,, hij is wazig maar ik laat hem hier (al een eindje) volledig los springen dus zo springt hij zelf.

Geef ik nu ook voldoende mee op de foto's waar ik contact hou?

TopLadyI

Re: Hengst Tor @ springwork ["Verbetering"] + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:57

Je mag dan misschien wel voldoende meegeven, maar daar is in mijn ogen ook alles mee gezegt. Je afstanden kloppen 9 vd 10 keer niet, waardoor het paard ook niet lekker kan springen, en je het vertrouwen kwijt raakt, wat uiteindelijk zal resulteren in een paard dat in de stop zit. Je kan 'm bijna een stuk van zn oor afbijten zo ver als je bovenlichaam naar voren gaat. Heb je wel les? Probeer iig afstanden te zien, dan los je al een hele hoop op. Want dit is voor je paard denk ik ook niet leuk, nou red hij je nog steeds door wel te springen, maar er komt een dag dat hij 't zat is en stopt. Hij laat z'n benen ook ontzettend hangen, volgensmij heb je veel balken moeten rapen ofniet? Tong uitsteken Weet niet waar dit aan ligt, kan een gebrek aan plezier in het springen zijn, gebrek aan techniek oid.

[edit] Ik heb afstanden leren inzien doordat ik de galopsprongen van 't paard meetelde. 1, 2, 1, 2, 1, 2 enz. Probeer daar een constant ritme in te vinden, zo zal je het vanzelf door krijgen, zolang je maar blijft tellen.
Laatst bijgewerkt door TopLadyI op 15-05-08 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:00

Als ik eerlijk ben zie ik niet veel verandering met het vorige topic?
De punten geef je zelf al aan dus ik zal ze hier niet nog een keer neerzetten

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:10

ziet er al véél beter uit!
je hangt al veel minder in de mond en je bent zelf al meer in evenwicht.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:17

Ik zie helaas niet echt veel verbetering er blijven veel balken vliegen.
Je geeft idd wel meer mee maar mijn advies om eerst eens goed les te nemen blijft Knipoog

loves_candy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:45

Leuke pony, maar ik ga mee met het commentaar.
Veel succes nog met hem.
Kijk ook even in mijn onderschrift Knipoog

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:46

Leuke pony inderdaad. Helaas zie ik hem tijdens het springen te veel naar boven springen in plaats van in een mooie boog. Oefen beter op je afstanden en spring kruisjes met een balkje ervoor zodat hij beter uitkomt. Probeer hem verder zo min mogelijkin de weg te zitten, handen mooi voor en hakken naar beneden, steunen op je knieen. Als je nu naar de foto's kijkt heb je je knieen over de wrong van het zadel heen. Als je meer steun wilt van je zadel, en dat wil je natuurlijk, moet je zorgen dat je daar je knieen hebt liggen. Succes ermee!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:22

Ook ik zie eerlijk gezegd niet veel verandering sinds het vorige topic.
Heb je er al hulp bij gezocht??
Ik denk dat dat je echt kan helpen

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 16:17

De balken vlogen igg niet echt in het rond,, bij het inuitje wel,, maar daar stonden de afstanden eerst ook al niet goed (hindernissen te ver uit elkaar, waardoor hij nog een sprongetje tussen nam).

Ik heb nog maar 1x (dressuur)les gehad en na een vraag in een topic van "aan de teugel" hebben ze me daar meteen al deze lesgeefster afgeraden...
Gezien dit een nederlandse site is denk ik niet dat er iemand een goede lesgeefster kent die naar hofstade bij aalst in België kan komen aan een richtprijs van 15€/U?
(Ik heb liever geen les dan slechte les)

Ik zal nog eens een hindernisje proberen met grondbalk maar die heb ik igg weggedaan omdat de afstanden niet altijd goed waren.
Mijn knieën zitten idd vaak over de wrongen van het zadel maar ik kan zonder me te forceren niet zo kort zitten én mijn knieën netjes op de wrong houden,, het is nu eenmaal geen springzadel...
ik moet wel zeggen dat ik van mezelf vind dat ik zeker naar het einde toe er veel beter in slaagde oom mijn benen naar voor te houden Bloos.

@Suziej: als ik tel kom ik het nog wel eens tegen dat hij nog een galopsprong neemt waar ik denk dat hij er geen meer gaat nemen, ik te vroeg in de verlichte zit ga en uiteindelijk te laat ben als hij springt. Ik wacht dus liever tot hij springt voor ik meega. Op foto 8 kan ik idd een stuk van zijn oor afbijten en daar ben ik heus niet trots op maar bij de rest vind ik het goed meevallen en daar besteed ik dus liever niet teveel aandacht aan tot mijn algemene houding wat beter is zonder dat ik er echt op moet letten, of zou ik dat beter wel doen?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:31

In mijn ogen ziet het er niet zo top uit Knipoog niet banketstaaf bedoeld, maar dit paardje moet het volgens mij ook nog leren. Dan kan je beter simpele kruisjes bouwen en steiltjes in plaats van gelijk oxers en in-uitjes Knipoog gewoon regelmatig lage kruisjes neer zetten zodat hij zijn techniek kan verbeteren. Misschien een paar keer losspringen. Dan zit je hem niet in de weg en kan hij het zelf gaan uitzoeken. Verder is je houding nog niet fantastisch zoals je zelf ook aangeeft dus zal je hem alleen maar tegenwerken en kan hij nooit een goede technieken leren. Het kan ook gewoon zijn dat je paard geen spring talent heeft Boos! vaak maakt dat niet zo gek veel uit, maar als je ziet dat hij er zelf ook niet echt van geniet dan kan je het misschien maar beter bij dressuur houden Knipoog
Maar goed, ik zou gewoon rond gaan vragen in de buurt, ook in België hebben ze vast goede instructeurs.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 16-05-08 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:38

sorry maar volgens mij heeft je paard weing plezier in het springen. hij komt maar net met de hakken over de sloot op iedere foto en doet volgens mij ook weinig moeite om te springen.
voor mijn gevoel rij je hem wel erg dicht onder de hindernis. lijkt ook of het in tempo wat ontbreekt, maar dat is lastig te zien.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 16:48

Haha ja tuurlijk hebben we goede Tong uitsteken maar waar ik ze kan vinden staat helaas nergens Tong uitsteken.

Ik laat hem ook af en toe aan de hand springen (helemaal los gaat niet omdat ik alleen een wei ter beschikking heb). Hij moet het idd zelf ook nog leren en over die in-uitjes ben ik het met je eens, maar als ik bij de oxer alleen de hoogste laat staan springt hij hem er gewoon af omdat hij het niet interessant genoeg vindt. Aan de hand heeft hij dezelfde oxer al dubbel zo hoog gesprongen (4 blokken ipv 2) dus ik neem aan dat deze geen echt probleem voor hem is qua hoogte of breedte.
Het in-uitje zal ik weer ombouwen naar de driedubbelsprong op dezelfde hoogte die er ervoor stond en die veel makkelijker is voor hem.

@minkie: hoe kan ik hem minder dicht onder de hindernis "rijden" dan Verward ik kan hem er toch niet over trékken ofzo... ik laat hem niet met opzet zo dicht onder de hindernis kruipen ...
Hij doet idd niet meer moeite dan nodig is maar dat doet hij igg nooit en voor niks maar dat wil heus niet zeggen dat hij het niet leuk vindt Tong uitsteken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:56

Commentaar is gegeven.
Ga daar 100% in mee.

Misschien maatje kleiner qua peesbeschermers? stoor me daar een beetje aan, vind ze nogal groot voor hem.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:19

Als je naar foto 8 kijkt dan rij je je paard zowat in de hindernis.
je paard zet af waar eerder het eerste balkje van de oxer lag. dus hij zit veelst te dicht op de hindernis.

In zo'n geval had jij je paard of in moeten houden en de galopsprongen korter moeten maken of de 2 laatste galopsprongen groter. zodat hij dus uit kwam.

Voordat je gaat springen moet je je paard eerst goed verzameld hebben. zodat je hem als het ware als een mondharmonica in en uit kan rijden. ook zal je zelf eerder moeten inzien dat je niet uitkomt en daarop reageren. (en tuurlijk het kan heus misgaan)

Ik zou je toch aan raden om op les te gaan omdat het jou aan tactiek ontbreekt en je paard heeft ook niet een goede springmethode. En dit zeg ik echt niet om je af tekraken. Tis enkel advies.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:24

en ik zeg ook weer dat je paard er geen bal aan vind om over die dingen te worden gesleurd,
en vind dat die zich nog netjes gedraagt.
jammer dat je niet inziet je paard er geen bal aan vind Ziek
maar ach als je maar je eigen pleziertje hebt toch Nors opkijken

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:35

MelanieB schreef:
Commentaar is gegeven.
Ga daar 100% in mee.

Misschien maatje kleiner qua peesbeschermers? stoor me daar een beetje aan, vind ze nogal groot voor hem.

ik ben het hier wel me eens volgens mij vind je paard het niet egt leuk zo te zien altijd zijn ore naar agter

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:40

)Als ik eerlijk mag zijn, zie ik hier een paardje die niet bepaald veel lol aan beleeft. Zie je dat zelf niet ook? Hij tilt z'n benen namelijk erg minimaal op, maar wel leuke pony Knipoog Oh ja, en probeer contact te houden met je pony (teugels niet in een boog Knipoog )

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:05

Lord_Ik schreef:
@Suziej: als ik tel kom ik het nog wel eens tegen dat hij nog een galopsprong neemt waar ik denk dat hij er geen meer gaat nemen, ik te vroeg in de verlichte zit ga en uiteindelijk te laat ben als hij springt. Ik wacht dus liever tot hij springt voor ik meega. Op foto 8 kan ik idd een stuk van zijn oor afbijten en daar ben ik heus niet trots op maar bij de rest vind ik het goed meevallen en daar besteed ik dus liever niet teveel aandacht aan tot mijn algemene houding wat beter is zonder dat ik er echt op moet letten, of zou ik dat beter wel doen?

Dan druk je niet hard genoeg. Als je wilt dat je paard over de hindernis gaat op het moment dat jij dat wilt moet je drukken, dan zal hij er echt geen pasje meer tussen maken. Als je gaat springen moet je niet wachten, je moet zelf het initiatief nemen. En als je paard goed uitkomt is het nieteens nodig om er een pasje tussen te maken, en dat zal het paard dan ook echt niet doen, kost 'm veel te veel kracht. Wat me ook opvalt, en me eigenlijk het meest stoort, is dat je paard met gespreide achterbenen springt, dit kost het paard veel meer moeite in de afzet dan wanneer hij de benen bij elkaar houdt. Deze manier van springen is denk ik ook een gevolg van afstanden die niet kloppen. Hij komt er veel te dicht onder iedere keer, (en dat is jou schuld) waardoor hij omhoog springt, en doordat er een oxer staat heeft 't paard er ontzettende moeite mee om ook nog eens naar voren te springen, dus de oxers zou ik persoonlijk laten totdat jij zelf goed genoeg kan rijden om de afstanden te zien. Bij sommige paarden is het minder belangerijk, en die redden zichzelf ook wel als de afstand niet klopt, maar dit paard heeft er duidelijk erge moeite mee. Denk dat het voor je paard beter is om niet verder te gaan met springen totdat je les hebt, want zo gaat het nog wel een keer mis... (afstanden beter in kunt schatten)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 10:31

Hij vindt het heus wel leuk Knipoog je mag hem om het even wat vragen, als hij zich concentreert en hij het moeilijk vindt zal je nooit maar dan ook nooit zijn oren naar voren zien staan. Maar ik ken geen enkel paard dat springen NIET leuk vindt dat toch springt terwijl zijn ruiter zoveel fouten maakt en zelf in versnelling gaat als hij ook maar een hindernis ziet, sterker nog, ik heb hem (zie laatste foto) een eind met losse teugels laten springen, moest hij het echt niet leuk vinden, hij zou er zonder moeite langs schieten, maar nee meneer springt.

Het is idd mijn fout dat hij er te dicht onder komt maar hij kan me nooit op een fractie van een seconde vertrouwen om toch te springen als ik zelf zoveel fouten maak en ik zelf niet altijd weet of de afstand wel goed is... Ik geef dan ook pas druk als ik het zelf zeker weet en dan weet hij wss niet direct wat ik bedoel, en hij durft wss gewoon niet op zo'n moment.
Vooral vanuit draf springt hij vaak met gespreide achterbenen maar dat is volgens mij gewoon het gevolg van dat hij zelf niet goed weet waar hij moet afzetten en hij dus maar springt met z'n achterbenen zoals ze stonden terwijl hij aan het draven was.
Ik zoek les en ga 'm er mee proberen helpen maar meer kan ik momenteel ook niet doen, ik ben nu eenmaal geen springruiter.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 17-05-08 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:35

Ik zie een pony zonder techniek en zonder plezier in z'n werk. Jammer.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:25

Het ziet er in mijn ogen beetje ongemakkelijk uit, net of je pony het echt niet fijn vindt. En er geen plezier in heeft, hij heeft continu zijn oren naar achter. Misschien heeft hij wel ergens last van in zijn rug ofzo, daar had mijn pony namelijk last van. Die vond het echt niet fijn om te springen.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:29

de foto waar zoef onder staat die wazige vind ik dan wel weer wat geslaagd :p
ik zie echt wel verandering je zit veel beter en je probeert ook weer wat nieuws uit je neemt de commentaar van het vorige topic en dit topic zeer goed op
en dat je paard er geen lol in heeft oke maar dat komt nu ook misschien omdat je zit niet 100 % is ik denk dat wie niet goed zit elk paard wel een beetje zo gaat springen maar je zit vind ik nu toch veel beter
nog veel succes

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:20

[quote="Lord_Ik"]Hij vindt het heus wel leuk Knipoog je mag hem om het even wat vragen, als hij zich concentreert en hij het moeilijk vindt zal je nooit maar dan ook nooit zijn oren naar voren zien staan. Maar ik ken geen enkel paard dat springen NIET leuk vindt dat toch springt terwijl zijn ruiter zoveel fouten maakt en zelf in versnelling gaat als hij ook maar een hindernis ziet, sterker nog, ik heb hem (zie laatste foto) een eind met losse teugels laten springen, moest hij het echt niet leuk vinden, hij zou er zonder moeite langs schieten, maar nee meneer springt.
[quote]

Waarschijnlijk heb je gewoon een super lief dier onder je kont Knipoog niet elk paard is zo 'zelfverzekerd' dat hij/zij durft te weigeren. Er zijn zat paardjes die stomweg alles doen wat van ze gevraagd wordt omdat ze een hartstikke lief karakter hebben. Misschien minder vaak springen, heel af en toe als afwisseling, maar gewoon dingen doen die hij beter kan/leuker vind en waar hij zich met meer enthousiasme op stort....

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:20

Lord_Ik schreef:
Hij vindt het heus wel leuk Knipoog je mag hem om het even wat vragen, als hij zich concentreert en hij het moeilijk vindt zal je nooit maar dan ook nooit zijn oren naar voren zien staan. Maar ik ken geen enkel paard dat springen NIET leuk vindt dat toch springt terwijl zijn ruiter zoveel fouten maakt en zelf in versnelling gaat als hij ook maar een hindernis ziet, sterker nog, ik heb hem (zie laatste foto) een eind met losse teugels laten springen, moest hij het echt niet leuk vinden, hij zou er zonder moeite langs schieten, maar nee meneer springt.

Waarschijnlijk heb je gewoon een super lief dier onder je kont Knipoog niet elk paard is zo 'zelfverzekerd' dat hij/zij durft te weigeren. Er zijn zat paardjes die stomweg alles doen wat van ze gevraagd wordt omdat ze een hartstikke lief karakter hebben. Misschien minder vaak springen, heel af en toe als afwisseling, maar gewoon dingen doen die hij beter kan/leuker vind en waar hij zich met meer enthousiasme op stort....

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:57

Hij springt een beetje ongemakkelijk. Daarmee bedoel ik niet dat hij het niet kan, maar dat iets (jij) hem in de weg zit. Ik denk dat je eerst beter heelveel balkjes en cavaletti's kan doen voor je echt met hem gaat springen. En heel veel aan je houding werken. Dan komt het wel goed meid. Foto 8 ziet er inderdaad wel goed uit! Zet 'em op!