paard kauwt op zijn bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thammie__

paard kauwt op zijn bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 19:06

Heeej

Mijn paard kauwt heel er op zijn bit ik kan niet hals laten strekken of ze kauwt al. Doen alle paarden dat? En is het af te leren want in een proef doet ze het ook.

Thnx. X

horse_girl

Re: paard kauwt op zijn bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:09

Zijn de kiezen nagekeken? Paarden knabbelen wel vaker op het bit, vooral als je even stilstaat. Probeer constant contact te houden en goed van achter naar voor door te rijden zodat ze het bit gaat aannemen.

Thammie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 19:13

horse_girl schreef:
Zijn de kiezen nagekeken? Paarden knabbelen wel vaker op het bit, vooral als je even stilstaat. Probeer constant contact te houden en goed van achter naar voor door te rijden zodat ze het bit gaat aannemen.

Nee dat het ik nog niet laten doen. Kan je zelf zien of daar iets mis aan is of niet?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:15

De voorste kiezen zou je zelf kunnen zien, maar ik zou voor de zekerheid toch even een tandarts laten komen, die kan dan het hele gebit even bekijken.

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:51

Ja ik heb inderdaad ook gehoord dat sommige paarden gaan knabbelen op hun bitten als erg iets mis is met hun gebit, ik zou ook een tandarts laten komen en die checkt wel of er iets mis is, is dat niet zo kun je het proberen af te straffen als ze het doet, bijv een klein tikje telkens als ie op zn bit knabbelt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:53

Wat is er mis met het kauwen op het bit? Die van mij knabbelt aan 1 stuk door op haar bit..na mijn mening is dit een teken van ontspanning..

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:04

Dat kan maar het kan natuurlijk ook heel vervelend zijn of een teken dat er inderdaad iets mis is met het gebit van een paard, je weet maar nooit Haha!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:06

Ik vind het juist fijn als zij kauwt op haar bit, laat ze zich heerlijk rijden! Ik denk dat je paard wel anders reageerd als er iets niet goed is in zijn mond..tenzij die eerder natuurlijk nooit op zijn bit kauwde en nu opeens wel!

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:10

Ja het ligt maar aan je paard, bij sommige is het een teken van ontspannenheid en bij sommige dat er iets mis is.. maar het is zo wie zo altijd wel goed om een DA langs te laten komen.. ;D en het is al duidelijk dat de eigenaar van dit paard het níét fijn vind.. Haha!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:42

als mijn pony op het bit kauwt loopt ze heerlijk ontspannen anders gaat ze het bit vastpakken, dus ik zou juist blij zijn als ik jou was Haha!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:51

Als het echt een enorm geknars is zou ik het inderdaad laten nakijken door een arts. Verder zie ik het als een vorm van ontspanning, er staat dan geen spanning op het bit en de teugels en ze is nageeflijk. Op dit moment zakt ze naar beneden, wel contact houden. Als ze er ook nog goed bij schuimt is dat helemaal een mooi teken

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:58

knabbelen is bij die van mij als hij lekker ontspant en ik hem helemaal voor elkaar heb..

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:02

je kunt zelf al redelijk goed het gebit controleren.
voortanden moeten op elkaar staan.
binnenkant van de wang moet zacht en glad zijn, als het ruw aanvoelt heeft je paard waarschijnlijk haken en die schuren langs de binnenkant wang wat wondjes veroorzaakt.
ook kun je de boven en onderkiezen over elkaar schuiven, (neusbeen vastpakken en onderkant en dit tov elkaar bewegen)
dit moet soepel gaan en niet aanvoelen alsof het moeilijk gaat.
is misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd haha maar daar ben ik niet zo goed in

marleenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:13

heb je al eens een ander bit geprobeerd?

Thammie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 19:02

Kijk ik vind het ook niet erg na het rijden maar ze doet het ook me hals laten strekken in me proef dat vind ik vervelend.

IndoradoRedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:05

Ik heb van mijn instructrice gehoord dat ze dan nagefelijk zijn en dat dat juist goed is?

Marittt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:22

Het verschil tussen ontspanning en haken/tandproblemen is door een ieder wel te merken denk ik.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:05

Kauwen kan verschillende oorzaken hebben,
Kan stres zijn, kan ontspanning zijn, kan nageeflijk zijnverandere van hand, kan verwerking zijn, leer uit te zoeken wat het is , teveel kauwen is ook niet goed.
Een paard is niet altijd nageeflijk als hij kauwt en hoort ook niet constant te kauwen.
Met hals strekken lijkt het me vaak een heel normalen reactie van een paard, dat jij dat vervelend vind is een beetje raar , waarom vind je het vervelend als je paard dingen verwerkt , ontspannen is of aangeeft dat er iets niet ok is???