jonge pony rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knollboll

jonge pony rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 17:20

Ik ben sinds 2/3 maandjes een pony aan het inrijden.
Eerst ging het erg goed, maar nu als ik op wil stappen begint hij te springen en te doen waardoor ik mijn voeten nog niet in de beugel heb en er weer af lig (we gaan zeker niet te snel en zorgen dat hij het kent voor we doorgaan met wat nieuws!) Dat is alleen bij de eerste keer opstappen (als ik eraf lig en er weer opga is hij heel braaf).

We doen nog altijd eerst even hangen, maar been erover doen is er gelijk weer afliggen.
Iemand tips?!

nathalie_v

Re: jonge pony rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:22

past het zadel wel?
jonge paarden/pony's accepteren niet altijd zo snel een ruiter... veel oefenen...
veel succes

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:25

Is er een keer iets naars gebeurd tijdens of vlak na het opstappen? Gek dat de pony de tweede keer wel gewoon wil stilstaan.

Misschien helpt het als je een keer aan de andere kant van de pony gaat opstappen. Soms kan dit een heel eenvoudige oplossing zijn, tot dat het links ook gewoon weer goed gaat (hoewel, eenvoudig, ineens rechts moeten opstappen vergt van jezelf soms aardig wat oefening Knipoog ).

Succes ermee in ieder geval!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:26

Raak je niet per ongeluk de kont van je pony aan als je je been erover slingert? Dat ie daarvan schrikt?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:05

Het zadel of pijn in de rug is ook het eerste waar ik aan dacht, vooral omdat je pony het eerst braaf deed en nu opeens raar begint te doen.
Als dit is uitgesloten moet je hier toch op gaan oefenen denk ik, met veel rust en geduld.. Succes!

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:24

op stappen afstappen opstappen afstappen telkens weer! en je moet iemand er naast hebben om hem vast te houden en hem te straffen als hij bokt, maar eerst alle medische redenen uitsluiten! succes!

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 07:31

Het zadel ligt iig prima. Daar zou het niet aan moeten liggen.
Met opstappen houdt iemand hem altijd vast, maar die wordt vaak ook omvergeworpen. Het lijkt net dat hij bang is als hij mijn been ziet aan de andere kant dan bij het opstappen. Verder raak ik hem niet, niet dat ik het weet.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:02

Ik heb het gehad met mijn verzorgpaardje, een draver, die is net een half jaartje onder het zadel, toen ik daar voor het eerst op zou stappen steigerde zij, ze wilde echt niemand erop hebben. voor de tijd deed ze dit niet, maar ze steigerde bij iedereen die haar zou gaan rijden.
Ze hebben dit op een hele gemakkelijke manier opgelost. Eerst aan de stijgbeugel hangen, wanneer dit goed gaat voet in de stijgbeugel en gaan hangen, ds niet je been over het zadel, en er weer af, net zolang dit helemaal goed gaat en vervolgens stap je er gewoon op. mijn verzorgpaardje doet het niet meer en ik kan er nu zonder problemen opstappen. het zijn niet altijd medische redenen, want sommigen denken dit direct, maar het kan ook aan het gedrag van het paard liggen!
bouw ook een band met de pony op, dat helpt ook heel erg, daar wordt het allemaal ook wat makkelijker van.
Laatst bijgewerkt door Maritdegroot op 17-05-08 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:04

Heb je al eens grondwerk gedaan ??
Misschien eens zonder zadel proberen om te kijken hoe hij daar op reageert.
Wat doet hij als je aan de andere kant op stapt??

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 19:28

Hij is bij ons geboren en grootgebracht, dus een goede band hebben we wel!
Andere kant opstappen is op dit moment nog geen optie (moet ik eerst goed bij ervaren paardje oefenen Knipoog )

Maritdegroot: met stijgbeugel hangen enz. is helemaal geen probleem.. Dat vind hij weer niet erg.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:37

Ik zou eerst weer een stapje terug doen. Of door iemand een voetje te vragen erop stappen.
Maar het eerste wat ik zou doen is weer longeren met losse beugels en flapperende zweetbladen. Dan weer over de rug hangen. Zwaai dat gerust achterlijk met je armen en benen, zodat hij ook daaraan went. Mocht die dat eng vinden, eerst daaraan werken. Daarna pas weer erop.

Succes en veel plezier!

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:28

gewoon doorgaan. je pony heeft gewoon meer tijd nodig voordat het op het punt staat een ruiter op zijn rug "gewoon" te vinden zeg maar

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:32

Een stapje terug gaan, en later proberen in de beugel te hangen.
Ik hoop dat het je lukt
veel succes er nog mee!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:35

als ie ook degene omver loopt die hem vast heeft zou ik in de stal gaan hangen en op en af stappen en een rondje draaien.
in de stal doen zo normaal niks omdat ze op een bekende plek zitte en een hele kleine omgeving
ik zou zo een beetje gaan oefenen, zo vaak mogelijk in de stal op en afstappen en veeeeeel belonen, en praten

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:36

Heel veel geduld hebben Knipoog en niet snel kwaad worden. en veel praten tegen je pony.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:38

juudje84 schreef:
als ie ook degene omver loopt die hem vast heeft zou ik in de stal gaan hangen en op en af stappen en een rondje draaien.
in de stal doen zo normaal niks omdat ze op een bekende plek zitte en een hele kleine omgeving
ik zou zo een beetje gaan oefenen, zo vaak mogelijk in de stal op en afstappen en veeeeeel belonen, en praten

Juist niet doen. Stel dat die dan uit z'n dak gaat, ben je stukken verder van huis. Eerst stap terug doen, waarom doet hij dit? En dan pas weer verder. Ene paard heeft langer nodig om iets te begrijpen, andere paard heeft langer nodig om iets tot hem door te laten dringen.

lientje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:40

Misschien als je je voet in de beugel zet raak je hem met je tenen aan tegen zijn buik??
Dat had ik ook toen ik een pony in ging rijden, bij mij zat daar het probleem.
Ik zou gewoon stapje terug gaan.
Niet snel kwaad worden en veel praten tegen hem.
suc6!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:43

Ik zou in stal opstappen als dat kan. Eventueel met de deur dicht. Dan kan je paard in ieder geval nergens heen.Lachen En als hij dat goed vind in de bak!:)

Dinena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:47

misschien kun je je paard iets lekkers geven een brokje of stukje appel.
dan is ie even afgeleid. mijn paard deed ook zoiets en nu gaat het super.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:51

RianneH schreef:
juudje84 schreef:

Juist niet doen. Stel dat die dan uit z'n dak gaat, ben je stukken verder van huis. Eerst stap terug doen, waarom doet hij dit? En dan pas weer verder. Ene paard heeft langer nodig om iets te begrijpen, andere paard heeft langer nodig om iets tot hem door te laten dringen.

gebeurd niet, gaan in de stal niet uit hun dak, gaan ook niet omhoog,
wij hebben heel veel paarden zadelmak gemaakt van brave knuffel pony tot gemene hengst en allemaal de eerste keer opstappen in de stal omdat ze geen kant uit kunnen niet omhoog gaan en op hun eigen plek zijn.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:55

Mijn pony geef tzich ook veel sneller over in stal dan erge sanders. Dus ben het met juudje84 eens!:)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:00

Toch zou ik dat niet zomaar adviseren op een openbaar forum waar niet alleen de ts het advies gebruikt maar iedereen die mee leest.
Jullie zijn ervaren, rustige en weten wat je doet.

Iedere penny kan dit opvatten als hét advies en meteen beginnen. Zal je net zien dat die pony door slechte begeleiding wel uit z'n dag gaat. Wil niet denken aan de gevolgen in zo'n kleine ruimte. Zou zo'n paard zich nog 'veilig' voelen in die stal, een stal?
Jij zegt dat het niet gebeurd, ik heb uit eerste hand verhalen gehoord bij wie het wel gebeurde. Beestje sloeg haar hele stal aan gort. Kan je natuurlijk beredeneren dat ik het zelf niet heb meegemaakt, omdat ik het nooit zo zou doen.

Buiten het feit dat, voor mij, de stal een plek is voor rust. Ga je je paard niet opzadelen met zijn angsten, maar is juist een plek voor rust.
Maar misschien dat dat aan mij ligt?

Beau_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:01

ick rij ook heel vaak jonge pony's en ook vervelende pony's en wat ik altijd doet is oefenen oefenen oefenen al stap je 20 keer op, als je eraf valt gelijk op zn donder geven, en goed ook... als hij bang word van je als je boos word hebbie hem/ haar dn lukt (meestal) alles;) Suc6;)

Beau_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:02

En!! niet vergeten te belonen als hij/ zij het goed doet;)

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:21

Beau_chance schreef:
ick rij ook heel vaak jonge pony's en ook vervelende pony's en wat ik altijd doet is oefenen oefenen oefenen al stap je 20 keer op, als je eraf valt gelijk op zn donder geven, en goed ook... als hij bang word van je als je boos word hebbie hem/ haar dn lukt (meestal) alles;) Suc6;)

Juist.. Rolleyes
Dus als een jonge pony iets nog niet helemaal vertrouwt (in dit geval het opstappen, dit is nog niet bevestigd) is jouw oplossing net zolang flink op zijn donder geven tot hij bang van je is? Goed bezig OK dan! Wat bij een bange jonge pony vooral belangrijk is, is rust en vertrouwen geven, en met heel veel geduld te werk gaan. Als je pony bang van je is ben je naar mijn mening helemaal verkeerd bezig, en is het opleiden van jonge pony's niet voor jou weggelegd.

Over het belonen ben ik het wél met je eens.