Wel of niet laag instellen in het begin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluutje

Wel of niet laag instellen in het begin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 09:39

Op het moment rijd ik op een manege, 1 keer in de week op manegepaarden dus. Gister had ik voor één keer les van een andere instructrice en mocht ik op mijn favoriete paard. Zoals altijd stelde ik haar in het begin laag in. Al snel nadat we aangedraafd waren kreeg ik de vraag of ik haar bewust zo laag had ingesteld, ja dus. De instructrice maakte mij toen op een niet zo vriendelijke manier duidelijk dat zij het daar niet mee eens is. Het paard liep volgens haar niet in balans en leunde op de voorhand. Ik moest haar eerst oprichten en "horizontaal" krijgen, daarna kon ik haar eventueel lager instellen.
Ik ben mij er wel degelijk van bewust dat het paard op dat moment (en altijd in het begin van de les) op de voorhand liep, maar voor mijn gevoel wordt dat vanzelf wel wat beter als ze in die lage lijn los gaat laten en ik wat tempowisselingen heb gereden (en nog beter als ik haar later in het uur op ga richten). Ik heb met ditzelfde paard (en andere paarden) bij 3 verschillende andere instructeurs/trices gereden en 2 daarvan hebben expliciet gezegd dat ik (ook met dit paard) laag moet beginnen, de 3de heeft het niet expliciet gezegd maar er ook niets van gezegd toen ik het deed.
Uiteindelijk heeft de instructrice van gister haar excusses aangeboden voor de toch wat harde manier waarop ze me had aangepakt en heb ik aan haar uitgelegd dat ik gewend ben zo te rijden, omdat het van mijn instructrice juist wel zo moet (en ook van de eigenaar van de manege) en ik niet wist dat zij dit niet wilde. Zij zei toen dat ik dan in ieder geval maar in haar les zo moest rijden zoals zij het wil en dat ik zelf moet bedenken wat ik van welke instructeur fijn vind en daar een eigen rijstijl uit moet "samenstellen".
Afgezien van het feit dat mijn zelfvertrouwen (voorzover ik dat al had) nu weer compleet is verdwenen zie ik zelf ook wel de nadelen van het laag instellen in het begin en ben ik het dus ook niet compleet oneens met deze instructrice. Maar aan de andere kant kan ik me ook wel vinden in het laag instellen in het begin en heb ik voorheen (ook met mijn eigen paard en bijrijpaarden) eigenlijk voornamelijk instructeurs/trices gehad die dat wilde zien. De instructrice van gister zei dat deze manier eigenlijk pas vanaf M2 geschikt is.

Mijn vraag is dus hoe jullie hierover denken (graag onderbouwd met uitleg zodat ik er wat van kan leren). Op dit moment is mijn situatie natuurlijk een beetje anders dan die van veel bokkers en niet ideaal maar het is wel de bedoeling dat er ooit weer een bijrijpaard/eigen paard komt.

Stravero

Re: Wel of niet laag instellen in het begin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:22

Ik stel mijn paard altijd laag in op het begin, hij mag zelf een beetje uitzoeken hoelaag, maar niet met zijn neus door het zand natuurlijk. Je moet wel contact houden met de mond maar je hoeft hem dus nog niet in de krul te trekken. Ik pak in deze stelling stap draf en galop. Daarna laat ik hem ong. 2 rondjes lang en begin ik met oppakken Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:43

Het is niet de bedoeling dat een paard op de voorhand loopt, dus als ze daar iets van heeft gezet geef ik haar daarin groot gelijk.

Om in het even te laten of laag, rond, vw-nw en dergelijke rijtechnieken goed of slecht zijn. Je moet er eigenlijk altijd van uitgaan dat je instructrise gelijk heeft, zeker als je op manegepaarden rijdt.
Nu had ze dat in eerste instantie wat vriendelijker mogen uitleggen, maar als ze hier later d'r excusses voor heeft aangeboden moet je je haar botte manier van reageren maar even door te vingers zien. Immers doe je dat als je de excusses aanvaard. Lachen

En dan nu antwoord op de vraag waarom een paard nooit op de voorhand behoort te lopen. De motor zit van achter. Dáar komt het allemaal vandaan. Je rijdt een paard van achteren naar voren, als de achterhand er onderkomt (impuls) dan krijg je vanzelf aan de voorhand de mogelijkheid om het paard in de hand te stellen, aanleuning te krijgen (het ook wel aan de teugel rijden). Wat je ervan achter instopt komt er van voren uit. Als je tempowisselingen wilt rijden, kan een paard dat op de voorhand loopt enkel doen door nog meer op de voorhand te gaan lopen (de grond in), in jouw handen te hangen en in het lijf loopt het in 2 of 3 stukken. Terwijl je bij voldoende impuls been geeft, lucht van voren en van achteren treedt onder. En omdat het van achteren ondertreedt krijg je van voren meer ruimte waardoor het daar óók weg kan.
Zelf vind ik het boek van Coby van Baalen. De eenvoud van de dressuur hier wel een mooi voorbeeld van. Dit boek behandeld de 6 begrippen van dressuurrijden, de basis op een eenvoudige manier met voorbeelden en foto's.

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:48

Ik stel mijn paard ook altijd laag in, ik zoek altijd weer een ander punt waarin hij het moeilijker vindt om hem optimaal soepel te krijgen in zijn lijf. Maar nooit op de voorhand, altijd een lichte druk en veel tempowisselingen blijven rijden.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:18

Bedankt voor jullie reacties!

@ Stravero: dat is inderdaad ook een beetje mijn idee, niet met de neus door het zand en ook niet "in de krul getrokken" (een beetje zoals op de eerste foto van het vosje in mijn profiel)

@ Sammie: bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga er in principe ook vanuit dat de instructrice gelijk heeft, maar het probleem is dus op dit moment dat de verschillende instructices iets anders zeggen. Dat is natuurlijk niet zo gek, maar in dit geval was het voor mijn gevoel totaal omgekeerd en dat zorgde voor mij voor wat verwarring (vooral omdat ik toch nog steeds een beetje het gevoel heb dat ik in haar ogen echt verkeerd bezig ben). Volgende week is mijn eigen instructrice er weer dus zal er waarschijnlijk weer gezegd worden dat ik juist wel laag moet beginnen, maar ik wil er wel voor mezelf over nadenken.
Ik weet waarom een paard niet op de voorhand mag lopen en probeer inderdaad altijd veel aandacht te besteden aan het van achter naar voren rijden (dat doet mijn eigen instructrice ook). Maar voor mijn gevoel helpt het lage instellen in het begin om het paard ontspannen te krijgen, zodát ik daarna meer oprichting kan vragen. Het paard hing overigens niet in mijn hand (dat zag de instructrice geloof ik ook wel). Om het maar even anders te zeggen: ik zie het op de voorhand lopen dus wel als een probleem en probeer dat op te lossen maar dan terwijl ik het paard toch laag in stel. Kan ik uit jouw post opmaken dat jij dat niet zo zou doen maar het paard eerst zou oprichten en pas als hij niet meer op de voorhand valt lager in zal gaan stellen?
Ik geloof dat ik dat boek ook heb inderdaad, moet het misschien maar weer eens voor de dag gaan halen.

@ Marriiel_: dat is dus wat ik zou willen. Mag ik aan jou vragen of je altijd al zo traint of later pas hiermee bent begonnen (en in dat geval wanneer) en wat je dan doet als je paard toch op de voorhand zou vallen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:26

Nou....ik ben het in elk geval helemaal met jou eens! Laat je niet gek maken en blijf gewoon je paard eerst los rijden. Kukkelt ie op de voorhand, dan kukkelt ie maar op de voorhand....eerst even de spiertjes warm en dan pas het echte werk.
Zoek je nog niet een leuk bijrijd paard????????

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:28

Haha dank je, ik zoek wel een bijrijpaard, alleen ik ga helaas verhuizen naar een andere regio (Nieuwegein)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:30

Dat is jammer....maar waar ligt Nieuwegein???

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:39

Bij Utrecht in de buurt Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:40

Dat is te ver, jammer genoeg! Huilen

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:43

ik stel mijn paard ook altijd lekker laag in, in het begin.
zo kan ik haar, als ze los gereden is, makkelijk en goed instellen naar de hand zoals ik dat wil.

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:49

Het hangt maar een beetje van het paard af, mijn bijrijd paard Melody rijd ik altijd eerst laag vw-nw zodat ze goed over d'r rug gaat lopen en ik rij alleen 8en zodat ze aan allebei de kanten goed en evenveel los wordt, als ik dat heb gedaan dan ga ik even stappen, pak ik d'r op en ga ik rijden.

Mijn eigen paard daar in tegen is vw-nw niet fijn te rijden en vind dat moeilijk, dus die buig ik altijd heel veel in om d'r los te krijgen, dat gaat dan veel beter.

TanteCay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:51

Ik stel mijn pony's in het begin ook altijd laag in,
een van mijn pony's heeft een hele vaste houding, en als ik hem laag in stel in het begin is die mooi ontspannen en los. Na het los rijden pak ik hem op. Zo moet ik ook rijden van mijn eigen instructrice. Laatst had ik ook een andere instructrice en die zei ook dat ik niet laag moest in stellen, toen ik alles had uitgelecht vond ze het goed dat ik hem laag instelde, weet eigenlijk niet waarom ze het eerst liever niet had, ben ik vergreten na te vragen.

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:17

Ik rij eigelijk altijd al laag los. Ik wissel het altijd af met laag en lang en dan laag iets ronder. Mijn paard gaat niet snel op de voorhand maar als ik dat merk dan maak ik een kleine lichte ophouding en geef dan been. Op deze manier zet het paard naar mijn idee iets meer de achterhand eronder en komt dat van voor iets meer ophoog. Wat ook vaak helpt is zelf goed rechtop in het zadel te zitten en goed naar voren blijven kijken, een paard gaat automatisch iets op de voorhand als de ruiter naar voren 'hangt'.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:11

Vanwege rugklachten moeten wij ons paard ook altijd eerst vw-nw rijden (dus laag) voor we hem op kunnen pakken omdat hij eerst de spieren in zijn rug los moet kunnen laten voor hij aan het echte werk begint. Mede door deze manier van rijden, die door de DA geadviseerd is heeft hij nu nagenoeg geen rugklachten meer. Volgens mij kun je door naast neerwaarts ook goed voorwaarts te rijden voorkomen dat hij op de voorhand valt omdat hij dan gestimuleerd wordt de achterhand te gaan gebruiken.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:25

beginnen met voorwaarts neerwaarts mooi laag instellen,.. mooi achterhand eronder rijden en dan hoger instellen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:28

Als ik op mijn paard stap, stap ik altijd een rondje lange teugel, dan pak ik hem laag op, dus lekker laag ingesteld.
In draf rijd ik hem dan ook voorwaarts neerwaarts, maar wel met de achterhand er goed onder. Vanuit die lage lijn kun je op gaan richten. Mij is altijd verteld en uitgelegd en geleerd dat je vanuit een lage lijn gaat oprichten.
Laatst bijgewerkt door Ashley__ op 16-05-08 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:35

Ik stel de paarden in het begin alstijd mooi laag in, maar je moet zorgen dat het paard de achterhand er goed en actief onder blijft zetten. Anders loopt die inderdaad op de voorhand.. en daarbij dus ook erg op zijn kop.

Verder werk ik de paarden altijd laag en diep los.. Binnenstelling buiten stelling etc en daarna als die fijn los is ga ik naar de oprichting..

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:30

Het is het beste om eerst je paard laag in te stellen en lekker te laten ontspannen, lijkt mij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:35

En waarom lijkt jou dat dan?

De opmerking laat maar lekker op de voorhand lopen kan ik echt niet plaatsen en eerlijk gezegd al helemaal niet van aerdenhout1. "Laat maar lekker op de voorhand lopen" gaat tegen elke principe in van het paardrijden en de dressuur.

Ik weet niet wat ts precies onder 'laag' verstaat. Als dat op halsstrekken lijkt, kun je vanuit de impuls/ activiteit achterhand vanzelf lager gaan vragen. Doel je meer op laag en rond (variant van de LDR methode) dan is die methode niet voor elk paard geschikt.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:37

rijd hinde ook altijd laag in het begin. word ie lekker ontspannen van en leert ie op kleine hulpen weg te stappen enzo.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:42

Je instructrice heeft gelijk. Ook als je een paard laag (of laag en rond en diep of een combinatie daarvan) losrijdt mag hij natuurlijk niet op de voorhand lopen. Dan heeft dat hele laag instellen geen nut.
Je stelt je paard laag in om de bovenlijn te rekken en als ze op de voorhand lopen te denderen nemen ze die hele bovenlijn als het ware mee de diepte in en wordt er niets gerekt.
Je moet je paard horizontaal houden zodat die bovenlijn als het ware iets over de schoft heen rekt voor je gevoel.
Dus ook de schoft bij je houden en heel goed op je tempocontrole letten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:21

Ik stel altijd eerst laag in. Dat wil NIET zeggen dat op de voorhand lopen of hangen gewenst is! Maar wel eerst de lage lijn. Eerst de rugspieren opwarmen, bovenlijn rekken en pas als het paard los en opgewarmt is (en dat wisselt per paard, soms kom ik niet eens aan oprichten toe!) naar de oprichting. En ook vanuit de oprichting wordt er hier beloond met weer even fijn de lage lijn opzoeken.

Hangen en op de voorhand lopen is niet goed, maar rijden met een weggedrukte stijve rug net zo min.

Dat vw nw pas vanaf het M2 geschikt is: kolder!
Over het algemeen kom je pas tegen het M aan een beginnende verzameling, en daarmee een correcte oprichting toe!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:37

Bedankt voor jullie reacties!

Dat het niet wenselijk is dat een paard op de voorhand loopt is iedereen het natuurlijk mee eens. Ik had zelf eigenlijk ook wel het idee dat er meerdere mensen waren die hun paard zo los rijden (en dus ook ruiters die nog geen M2 rijden). Zoals gezegd doe ik uiteraard hard mijn best om de achterhand er wel bij te krijgen, alleen bij het betreffende paard is dat dus (zeker in het begin van de les) erg lastig.

Wat ik daarom vooral intressant vind is dan ook niet zozeer of een paard op de voorhand mag lopen maar eigenlijk de afweging die Urielle aangeeft en de stelling van Sammie (niet voor elk paard geschikt). Ik denk dat het bij manegepaarden dan nog wel iets anders ligt (ik rijd eigenlijk elke week op een ander paard dus kan verder sowieso niet echt wat op de lange termijn verbeteren bij een paard) en denk eigenlijk dat ik in die situatie nog iets meer waarde hecht aan de ontspanning (zeker bij de paarden die gewend zijn met de neus in de lucht te lopen).

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:37

Tuurlijk kan een paard beter ontspannen dan naar de sterren kijken maar als je een paard niet correct laag kunt instellen lijkt het me beter om hem iets minder laag te rijden zodat er nog wel enige sprake is van horizontaal evenwicht.
In die houding kunnen ze immers ook prima ontspannen.
En dan langzaamaan proberen de bovenlijn verder te rekken en zo iets lager in te stellen.