dressuurhulpen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekkiej

dressuurhulpen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:22

het paard wat ik rijd is heel slecht op het been. vroeger was het een manege paard, toen heb ik het vaak met sporen gereden. nu vind de eigenaar dat niet nodig..ze is voorwaarts genoeg..dat geef ik toe..neemt soms wel eens een loopje met me. maar toch heb ik het gevoel dat ze dan wat beter aan me been is, en zo ook lichter in mijn hand word..de eigenaren vinden het zo goed gaan..maar ik wil eigenlijk toch iets meer..hoe kan ik op andere manier zorgen dat ze beter aan het been word, en veeeeeeeeeeel lichter in de hand???

soofenflo

Re: dressuurhulpen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:24

Overgangen rijden, schakelen. Hierdoor het achterbeen activeren. Ze wordt zwaar in de hand doordat ze op de voorhand loopt. Als je het achterbeen activeerd, krijg je het gewicht meer op achter, waardoor ze lichter in de hand wordt.

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:26

soofenflo schreef:
Overgangen rijden, schakelen. Hierdoor het achterbeen activeren. Ze wordt zwaar in de hand doordat ze op de voorhand loopt. Als je het achterbeen activeerd, krijg je het gewicht meer op achter, waardoor ze lichter in de hand wordt.

dus gewoon alleen maar overgangen rijden?dan gaat ze nagevelijker lopen, en niet zo sterk???echt???nou ik ga m0rgenav0nd weer rijden:Pen ik zal het proberen:P

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:29

Wat je moet doen is kleine stukjes. Dus je draaft, geeft een hulp voor middendraf, ze reageerd, dan neem je haar meteen weer terug.
Het belangrijkste is om haar achterhand sterker te maken. Als zij actiever achter wordt, hangt ze niet meer aan je handen.
Maar je moet opletten! Kleine stukjes, anders bereik je juist het omgekeerde.

Maar dit lijkt me ook typisch een probleem wat je met je instructeur moet/kan oplossen. Die ziet wat er aan de hand is en kan je natuurlijk veel beter helpen dan wij hier Lachen

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:31

soofenflo schreef:
Wat je moet doen is kleine stukjes. Dus je draaft, geeft een hulp voor middendraf, ze reageerd, dan neem je haar meteen weer terug.
Het belangrijkste is om haar achterhand sterker te maken. Als zij actiever achter wordt, hangt ze niet meer aan je handen.
Maar je moet opletten! Kleine stukjes, anders bereik je juist het omgekeerde.

Maar dit lijkt me ook typisch een probleem wat je met je instructeur moet/kan oplossen. Die ziet wat er aan de hand is en kan je natuurlijk veel beter helpen dan wij hier Lachen

ja maar ideeen vragen kunnen natuurlijk nooit kwaad.. er zijn vaak andere mensen die dezelfde problemen hebben. en onderling kan je altidj wel een beetje er over praten..

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:33

Uiteraard! Maar niet ieder paard is hetzelfde of reageerd hetzelfde op bepaalde oefeningen. Mijn 2 paarden reageren bijvoorbeeld al onwijs anders.
De ene moet ik deze ( bovenstaande) oefening mee doen. De ander moet ik rustig aan los masseren op de volte, waarna ze het net zo mooi doet.
Het ligt dus ook aan het type dier dat je hebt.

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:35

soofenflo schreef:
Uiteraard! Maar niet ieder paard is hetzelfde of reageerd hetzelfde op bepaalde oefeningen. Mijn 2 paarden reageren bijvoorbeeld al onwijs anders.
De ene moet ik deze ( bovenstaande) oefening mee doen. De ander moet ik rustig aan los masseren op de volte, waarna ze het net zo mooi doet.
Het ligt dus ook aan het type dier dat je hebt.

ja klopt..maar als je verschillende dingen hoort, kun je verschillende dingen proberen..en zo kom je er wel achter..dat wat jij net zei over op de volte..dat werkt niet:Pdan gaat ze scheef lopen..echt niet normaal..helemaal door me binnenbeen heen..en dan struikelt ze zeer vaak..op 1 of andere manier werkt dat gewoon niet..dat zei mijn instructrice ook wel..maar dies helaas net geopereerd..dus dat word even geen lesgeven:(en ik heb het niet zo op vreemden:Phahadan maar ff lkkr voor mezelf rijden..met wat ideeen van bokt:P

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:03

Pff, ik heb het helemaal gehad met struikelende paarden, mijn merrie begon eind vorig jaar opeens steeds meer te struikelen. Is gevallen tijdens die koude week eind december, gevolg: gebroken elleboog... Nu ben ik constant bezig met rechtrichten, soepel maken en voorwaarts. Gevolg: het gaat steeds beter. En de ostheopaat, dat kan ook nog wel eens werken!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 05:48

eerst lichamelijk nakijken, en het tuig, als het knelt zal ze nooit haar rug bollen maar juist wegdrukken. Als alles inclusief gebit oke is, dan kun je buigen, buigen en nog eens buigen, zorg dat het (binnen)achterbeen goed getraint wordt. Tussendoor rij je overgangen, en vergeet ook niet zo langzaam mogelijk te draven bijvoorbeeld. Gafgeven probeer je meer te doen met je zit en zeker niet met een spoor, dis valt in mijn ogen niet onder verfijning.
Van internet is leren erg moeilijk, overweeg anders eens bij verschillende instructeurs een proefles te nemen. Ze eten je echt niet op hoor en ik heb er ook een stuk of 20 gehad nu en een die is blijven hangen, en dat gaat erg goed, het klikt tussen ons. Is gezellig, kan mijn ideeën zeggen en zij beoordeelt ze eerlijk etc etc.

Jose_Bb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 06:45

soofenflo schreef:

dat zegt mijn lesgever ook dan moet die wel opletten